Voorkom mishandeling olifanten, ga er niet op rijden!

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Marrie
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 1
Lid geworden op: maandag 16 juli 2012, 16:10

Voorkom mishandeling olifanten, ga er niet op rijden!

#1 Bericht door Marrie » maandag 16 juli 2012, 16:26

Lees s.v.p. dit informatieve - maar vreselijke - artikel. En help deze ellende voorkómen: http://www.aziatischetijger.nl/2012/07/ ... ishandeld/

Gebruikersavatar
ramsy1980
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 89
Lid geworden op: zaterdag 08 oktober 2011, 15:41
Locatie: Bangkok, Bang Phlat

Re: Voorkom mishandeling olifanten, ga er niet op rijden!

#2 Bericht door ramsy1980 » maandag 16 juli 2012, 16:52

Dat dit op een plek voorkomt in Thailand, wil nog niet zeggen dat dit overal zo gebeurd.
Ik vond het behoorlijk wreed om met eigen ogen te zien hoe de olifanten op hun kop geslagen werden met een soort pikhouweel, echter voelen deze door hun centimeters dikke huid weinig van.
Tevens werden deze beesten wel goed verzorgd. Voor ons toeristen is het nu eenmaal een attractie en ik ontken niet dat het niet gebeurd. De beelden spreken voor zich. Maar laten we niet generaliseren.
Je kunt dan net zo goed een oproep doen om ook niet meer naar circussen te gaan, waar het dierenleed in sommige gevallen veel erger is.
Laat mij maar op een olifant in Thailand rijden, waar ze enigszins vrij kunnen leven in de natuur. Deze beesten zien er gezond uit.
Heel wat anders dan de olifanten welke ik vorig jaar op een circusterrein in de buurt van Berkel Enschot had gezien.
Duidelijk vol gepompt met drugs en vol rare tikken door jarenlange mishandeling.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Voorkom mishandeling olifanten, ga er niet op rijden!

#3 Bericht door prajak » maandag 16 juli 2012, 16:55

Hoe erg het ook is, er wordt ons nu weer voorgehouden dat dit iets is om tegen te ageren maar men gaat voorbij aan de mensenrechten situatie in Thailand. En er zullen nu wel mensen boos worden, maar mensen gaan bij mij voor.

De mensenrechten zijn in dit land niet goed gewaarborgd. Als je wat langer over dit land leest of er woont dan ken je de voorbeelden. Te over, zou ik zeggen. Lees dit forum en je kunt ze oplepelen uit de bijdragen van de mensen die hier schrijven. En dan heb ik het nog niet over het zuiden, twee en meer doden per dag, een paar jaar achtereen al.

Mensen komen eerst bij mij.

En dan, waarom alleen de olifanten ? Waarom niet de honden die worden afgeslacht voor "in de kookpotten" ? Waarom niet de tropische dieren zoals apen die naar China, Vietnam worden ontvoerd om levend te worden gegeten ? Slangen die in kokend water worden gegooid om te consumeren ? Ook in Nederland worden kreeften levend in kokend water gegooid. In Nederland mag je een vis uit het water halen met een haak in zijn bek. Voelen die niks dan ?

Mensen, sorry hoor, maar kijk eerst eens bij jou in de buurt rond en kom ons daarna vervelen met dingen die we al lang weten. Wij zijn toch niet achterlijk ?

Dieren betekenen 'geld' in dit land, GELD met hoofdletters. Dat pak je niet aan door tegen toeristen te zeggen 'ga er niet op zitten'. Dan zoeken ze iets anders voor die dieren, nee, voor hun boterham. Want er heerst in dit land giga werkeloosheid onder laag opgeleide mensen. Die moeten kiezen tussen 'geen eten voor vrouw en kind' of 'een dier exploiteren'. Wel, dan zou ik het ook wel weten als ik een arme Thai was.

Tegen het ontbreken van dierenwelzijn aanschoppen heeft volstrekt geen zin zolang dit land arm is, 80+ procent van de mensen heeft nauwelijks een inkomen. Men zorgt eerst voor het gezin; dierenwelzijn is iets voor later.

Hoe ik het er ook mee oneens ben. Mijn standpunt is duidelijk. Tegen exploitatie van dieren voor commercie. Ik ben voor verstandig gebruik van dieren in landbouw, bosbouw. Voor 'opslag' van bedreigde diersoorten in dierentuinen mits samen met een broedprogramma.

Maar je moet realist zijn. Het is de komende 50, 100 jaar niet anders. Daar verandert een website niets aan, een NL-er in het Thaise oerwoud niks aan, het niet bestijgen van een olifant niks aan. Het enige dat werkt is voldoende ETEN en WERK voor die 80+ procent. En daarna de bevolking 'sensibiliseren' (zeggen ze in Vlaanderen) te beginnen met de jeugd. Daarna de politiek. En dat zal nog heel lang duren.

Ik wens je succes met jouw website maar je zult er geen olifant, geen hond, geen aap, geen slang in Thailand en regio, en geen kreeft en geen vis in Nederland mee redden.
Laatst gewijzigd door prajak op maandag 16 juli 2012, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Voorkom mishandeling olifanten, ga er niet op rijden!

#4 Bericht door prajak » maandag 16 juli 2012, 17:01

Ramsy, je hebt gelijk.

Mijn buren hebben koeien. Ik ken ze allemaal en ze kennen mij. Ik ben die farang die met een schaal fruit en resten van groenten komt aanlopen. Ze zien me en er komt een 'stampede' op me af, 6 koeien, toch snel een 2.000 kilo met de jeugd erbij..... Men stopt op een halve meter van me, ik ken ze, bezoekers staan dan al achter het hek......, en men dringt aan op een deel van het eten.

Zijn ze te opdringerig dan duwde ik een koe achteruit. Want een koe dringt zich op, het is een lief dier dat kennis met je wil maken. Een koe is nieuwsgierig. Ja, duw maar een koe achteruit..... De Thais lossen dat anders op. Met de volle vuist boven op haar kop, tussen de horens.... Dan denk ik, dat dier lijdt..... Nee hoor, vrolijk een stap terug want juist daar is de kop het dikste.

En koeien die elkaar lastig vinden duwen met de kop de andere koe in de buik. een volwassen koe, 400 kilo ! Boem, echt dat gaat BOEM ! Men knippert niet met de ogen......

Nee, dieren gaan met elkaar ook niet zachtzinnig om. Wij doen vaak te zielig.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Voorkom mishandeling olifanten, ga er niet op rijden!

#5 Bericht door Gardensafari » maandag 16 juli 2012, 22:41

Ach ja, daar is weer een Nederlandse "dierenliefhebber" met opgeheven vingertje.
Want ja, een olifant heeft een hoge aaibaarheidsfactor.

Maar wat doen Nederlanders zelf?

Wespenvallen opstellen als die beestjes te lastig worden.
Zodat ze in kleverige limonade verzuipen.
Vaponastrips ophangen, zodat vliegen vastkleven en een vreselijke dood sterven.
Vallen zetten voor muskusratten, zodat ze een zeer pijnlijke dood sterven.
Of hun pootje er maar afknagen.
Zodat ze geen dijken ondermijnen.
Spinnen opzuigen met de stofzuiger, te bang om ze gewoon dood te meppen.
Nee, dan maar een langzame dood in stof.
Paarden mishandelen tot ze de meest onnatuurlijke bewegingen uitvoeren, natuurlijk met een mens erboven op.
Paarden slaan met een zweep, zodat de dieren nog eerder over de finish gaan.
Ter meerdere ere en glorie van een stelletje gokkers.

Wie lacht en huilt niet die de mens beziet?
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Voorkom mishandeling olifanten, ga er niet op rijden!

#6 Bericht door Jeanette » dinsdag 17 juli 2012, 09:04

De PR van een dier is belangrijk voor het overleven Hans.
Die van de lieve-heers-beestjes staan bovenaan, iedereen zet ze terug op een plant.

Eekhoorntjes lijken ook een grote aaibaarheidfactor te hebben maar als je ze boomratten noemt en je bent een keer gebeten is de liefde gelijk over.

[8)

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Voorkom mishandeling olifanten, ga er niet op rijden!

#7 Bericht door Pieter » dinsdag 17 juli 2012, 10:13

hoe zou da smaken olifant ??

Maar inderdaad ik zie ook bij ons in de Moo Baan iemand die 3 husky honden heeft en waarschijnlijk een stroom rekening
door het extra airco verbruikt waar een normaal thais gezin ruim van zou kunnen eten


Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Ka2le
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 276
Lid geworden op: woensdag 08 september 2010, 13:53

Re: Voorkom mishandeling olifanten, ga er niet op rijden!

#8 Bericht door Ka2le » dinsdag 17 juli 2012, 10:41

Los van of er wel of niet goed met olifanten om wordt gegaan (dat kan ik niet beoordelen): voorbeelden geven van andere (al dan niet) misstanden maakt het ene nog niet goed [|(

drog·re·den (de; v(m); meervoud: drogredenen)
1
bedrieglijke redenering

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Voorkom mishandeling olifanten, ga er niet op rijden!

#9 Bericht door prajak » dinsdag 17 juli 2012, 10:56

Doet ook niemand ! Niemand praat het goed. Maar er wordt eenzijdig gelamenteerd en gedramd alsof er maar EEN onrecht is in de wereld: de olifanten. Het is goed als die mensen eens wat verder kijken dan hun neus lang is, en met name ook kijken in hun eigen tuin.

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 275
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 05:37

Re: Voorkom mishandeling olifanten, ga er niet op rijden!

#10 Bericht door jvs » dinsdag 17 juli 2012, 11:11

En je moet je ook afvragen waar het voer van die olifanten vandaan komt,ik heb al vaak een pick-up vol suiker riet gebracht in ruil voor mest.Veel maoets hebben het financieel moeilijk en moeten veel moeite doen om hun gezin en hun olifant te voeden.
De reden dat er uberhaupt olifanten worden gebruikt om op deze manier geld te verdienen is dat er geen werk meer is in de bossen.Dat was echt zwaar werk,een olifant werd dan ook met pensioen gestuurd als ze 50 jaar waren.

Ka2le
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 276
Lid geworden op: woensdag 08 september 2010, 13:53

Re: Voorkom mishandeling olifanten, ga er niet op rijden!

#11 Bericht door Ka2le » dinsdag 17 juli 2012, 12:04

prajak schreef:Doet ook niemand ! Niemand praat het goed. Maar er wordt eenzijdig gelamenteerd en gedramd alsof er maar EEN onrecht is in de wereld: de olifanten. Het is goed als die mensen eens wat verder kijken dan hun neus lang is, en met name ook kijken in hun eigen tuin.
Oke, wellicht wordt het niet goedgepraat, maar er wordt net zo min 'eenzijdig gelamenteerd en gedramd alsof er maar EEN onrecht is in de wereld'.

De topic starter verwijst 'slechts' naar een artikel waarin staat dat er olifanten mishandeld worden. Daar kunnen we het al dan niet mee eens zijn, maar ik snap de noodzaak van sommigen niet om dan maar allemaal andere voorbeelden van dierenmishandeling aan te halen.

Maar goed: openbaar forum en openbare discussie, is natuurlijk niets mis mee. Even goed (dieren)vrienden :giggle:

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Voorkom mishandeling olifanten, ga er niet op rijden!

#12 Bericht door Duncan » woensdag 26 september 2012, 01:54

Heeft de topicstarter zich nu speciaal aangemeld om even een website te pluggen?

Verder eens met wat hier met name door Prajak wordt gezegd: Een dier in Thailand is economie, heeft een functie, beschermt je erf, levert bahts op of je eet hem simpelweg op ( en dan wordt zo'n beest uiteraard niet verdoofd voor het slachten ). En dat is al helemaal zo op het platteland.
Probleem is dat "wij" Westerlingen zaken door een westerse bril bekijken en meteen onze normen en waarden projecteren op situaties elders, en naar mijn mening is dat niet terecht.

Overigens verdom ik het om met de auto overstekende slangen plat te rijden, hoezeer ik ook wordt aangemoedigd door de passagiers op de achterbank, en ook krijgen de honden op het erf geen schop of klap als ze om aandacht komen vragen maar een aai over de bol.
Reactie van de vrouw is dan altijd: Honey, go wash your hands. Sokkepok! ( = vies ).

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Voorkom mishandeling olifanten, ga er niet op rijden!

#13 Bericht door prajak » woensdag 26 september 2012, 03:47

"...Reactie van de vrouw is dan altijd: Honey, go wash your hands. Sokkepok! ( = vies )...."

Handen wassen na contact met dieren: altijd. Handen wassen na toiletbezoek en voor het eten: altijd. En ik leer de mensen bij mij thuis aan dat ook te doen. Wij hebben niet van die gel liggen maar wel Asepso zeep, "soap with antibacterial agent".
Beter voorkomen dan genezen; helemaal omdat ik geen zorgpolis heb.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Voorkom mishandeling olifanten, ga er niet op rijden!

#14 Bericht door Duncan » woensdag 26 september 2012, 17:30

Prajak, onze dieren komen niet binnen ( op wat stiekeme kippen en een eigenwijze puppy na, en die krijgt dan ook steevast van de vrouwen met de achterkant van de bezem een pets op de kop ) maar lopen gewoon buiten.
Als je buiten aan een biertje zit te lurken dan spring ik niet meteen op om binnen de handen te wassen ( uiteraard wel als het biertje leeg is, want het blijven een soort van halve straathonden ). Aanraken voor/tijdens het eten is natuurlijk uit den boze.
Maar wat betreft handen wassen, wat je zegt, je blijft het de hele dag door doen, anders wordt het te plakkerig voor woorden :lol: .

Gebruikersavatar
sunbird
Expat
Expat
Berichten: 582
Lid geworden op: dinsdag 10 augustus 2010, 06:07
Locatie: Mahasarakham

Re: Voorkom mishandeling olifanten, ga er niet op rijden!

#15 Bericht door sunbird » donderdag 11 oktober 2012, 08:54

In de eerste plaats , ik weet dat ik soms tegen de draad in ben en impulsief reageer :cry:
Sorry en mij excuses.

Ik ben zeg maar een amateur bioloog en mijn hobby is onze Aviary, en we wonen vrij in de natuur
Ik ben het helemaal eens met Prajak

En halve garen lopen er altijd rond, de dieren activisten
Natuurlijk gaat er veel mis, maar er gaat ook veel (heelveel) goed
En..... wat iedereen vergeet dat Nederland boven aanstaat in illegale dierenhandel , over geld gesproken er gaat hier meer geld in om dan in Drugs :cry:
Ene Edwin Wiek in de gevangenis (was) jammer dan, hij zou beter kunnen samenwerken met de Thaise instanties die wel het goede werk doen.
Zie de breeding programma's hier in Thailand (olifanten/tijgers enz. ( kijk eens Nat.Geografic/ BBC Knowledge etc.

En inderdaad kijk eens goed in eigen tuin er is veel te zien
Bezoek eens een van de dierentuinen in Thailand, daar wordt veel goed werk verricht
Bv Khao Suan Kwan Zoo in Khonkaen (nog in opbouw) met oa een prachtige walkin aviary

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”