Nederlands paspoort voor de Thai

Alles, en dan ook echt alles wat je wilt weten/vragen over thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Nederlands paspoort voor de Thai

#31 Bericht door stevenl » donderdag 28 september 2017, 03:42

KhunSugar schreef:
mooatje schreef:Waarom zou ze de Nederlandse of belgische nationaliteit niet nemen?Wat zijn de argumenten tegen?De enige die ik ooit hoor is:profiteren.
Maar argumenten om het niet te doen?
Simpel toch, je kan maar één nationaliteit hebben.
In ben Belg en mijn partner Thai punt, we zijn daar beiden fier op. Geen van ons wil wisselen of er eentje bijnemen.
Mijn partner zou door Belg te worden ervan kunnen profiteren om wat meer visa vrij te kunnen reizen, and that’s it.

Bovendien is er in Thailand een gedoogbeleid wat de dubbele nationaliteit betreft. Naar de letter en de geest van de wet is het niet toegestaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Iemand vraagt om argumenten, en je argument is 'je kan maar 1 nationaliteit hebben'. Niet een echt sterk 'argument' :)

En nee, er is geen gedoogbeleid in Thailand wat betreft dubbele nationaliteit. Er is geen wet die het verbiedt, en dus is het toegestaan.

Voor Engelssprekenden, dit is de beste verklaring die ik tot op heden heb gelezen, uit https://www.thaivisa.com/forum/topic/88 ... ed/?page=2
The Nationality Act neither expressly supports nor prohibits dual citizenship but the Interior Ministry and Immigration tend to take the view that it is undesirable. However, there are provisions in the law that allow for revocation of Thai citizenship in the cases of naturalised Thais and Thais who obtained citizenship through being born in Thailand to alien parents (since 1972 only possible, if both parents were PRs at the time of birth), if they remain abroad for more than 5 years without a residence in Thailand or use or take an active interest in their former or other nationality (this is not defined). This doesn't apply to women who adopt their husbands' Thai nationality and they can only lose Thai citizenship as a result of an offence against public morality (usually after being convicted of a serious crime such as drug dealing) - the same also applies to naturalised Thais. There is a provision in the Act to allow Thais who obtain another nationality through naturalisation to lose Thai nationality but the wording is ambiguous the interpretation of this to date has been that it is voluntary.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Nederlands paspoort voor de Thai

#32 Bericht door driver » donderdag 28 september 2017, 05:26

KhunSugar schreef:
mooatje schreef:Waarom zou ze de Nederlandse of belgische nationaliteit niet nemen?Wat zijn de argumenten tegen?De enige die ik ooit hoor is:profiteren.
Maar argumenten om het niet te doen?
Simpel toch, je kan maar één nationaliteit hebben.
In ben Belg en mijn partner Thai punt, we zijn daar beiden fier op. Geen van ons wil wisselen of er eentje bijnemen.
Mijn partner zou door Belg te worden ervan kunnen profiteren om wat meer visa vrij te kunnen reizen, and that’s it.

Bovendien is er in Thailand een gedoogbeleid wat de dubbele nationaliteit betreft. Naar de letter en de geest van de wet is het niet toegestaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wie bepaalt dat je maar 2 Nationaliteit mag hebben? Jij nu dus maar jouw mening op dit punt is niet relevant aan hoe het er in de praktijk aan toe gaat dus puur jouw mening en meer niet


Wat ik begreep over de Thaise wel betreffende dubbele nationaliteit: Een Thaise mag haar eigen Thaise Nationaliteit niet opgeven voor een andere. maar twee Nationaliteiten geen probleem. Let wel: Dat is de info die ik toen kreeg.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Nederlands paspoort voor de Thai

#33 Bericht door stevenl » donderdag 28 september 2017, 05:38

driver schreef:
KhunSugar schreef:
mooatje schreef:Waarom zou ze de Nederlandse of belgische nationaliteit niet nemen?Wat zijn de argumenten tegen?De enige die ik ooit hoor is:profiteren.
Maar argumenten om het niet te doen?
Simpel toch, je kan maar één nationaliteit hebben.
In ben Belg en mijn partner Thai punt, we zijn daar beiden fier op. Geen van ons wil wisselen of er eentje bijnemen.
Mijn partner zou door Belg te worden ervan kunnen profiteren om wat meer visa vrij te kunnen reizen, and that’s it.

Bovendien is er in Thailand een gedoogbeleid wat de dubbele nationaliteit betreft. Naar de letter en de geest van de wet is het niet toegestaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Wie bepaalt dat je maar 2 Nationaliteit mag hebben? Jij nu dus maar jouw mening op dit punt is niet relevant aan hoe het er in de praktijk aan toe gaat dus puur jouw mening en meer niet


Wat ik begreep over de Thaise wel betreffende dubbele nationaliteit: Een Thaise mag haar eigen Thaise Nationaliteit niet opgeven voor een andere. maar twee Nationaliteiten geen probleem. Let wel: Dat is de info die ik toen kreeg.
Het laatste is niet juist, iemand die Thaise nationaliteit op wil geven kan dat zonder problemen doen.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Nederlands paspoort voor de Thai

#34 Bericht door dutch » donderdag 28 september 2017, 07:13

Je bent dan wel als ,zelf gekozen NIET Thai,al je erf recht in Thailand ook kwijt ?
Stel je bent enig (Thais) kind en je ouders overleiden bijvoorbeeld.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Nederlands paspoort voor de Thai

#35 Bericht door stevenl » donderdag 28 september 2017, 07:27

dutch schreef:Je bent dan wel als ,zelf gekozen NIET Thai,al je erf recht in Thailand ook kwijt ?
Stel je bent enig (Thais) kind en je ouders overleiden bijvoorbeeld.
Nee, buitenlanders kunnen o0ok erven. Maar ik neem aan dat je verwijst naar grondbezit?

En dan ja, het zou onwijs zijn om in dat geval afstand te doen van de Thaise nationaliteit. Als je dat toch doet erf je gewoon, maar hebt dan wel de verplichting de grond te verkopen.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Nederlands paspoort voor de Thai

#36 Bericht door driver » donderdag 28 september 2017, 07:51

Stevenl.. Oké...Wat betreft opgeven Thaise Nationaliteit.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Nederlands paspoort voor de Thai

#37 Bericht door KhunSugar » donderdag 28 september 2017, 10:35

stevenl schreef:
KhunSugar schreef:
mooatje schreef:Waarom zou ze de Nederlandse of belgische nationaliteit niet nemen?Wat zijn de argumenten tegen?De enige die ik ooit hoor is:profiteren.
Maar argumenten om het niet te doen?
Simpel toch, je kan maar één nationaliteit hebben.
In ben Belg en mijn partner Thai punt, we zijn daar beiden fier op. Geen van ons wil wisselen of er eentje bijnemen.
Mijn partner zou door Belg te worden ervan kunnen profiteren om wat meer visa vrij te kunnen reizen, and that’s it.

Bovendien is er in Thailand een gedoogbeleid wat de dubbele nationaliteit betreft. Naar de letter en de geest van de wet is het niet toegestaan.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Iemand vraagt om argumenten, en je argument is 'je kan maar 1 nationaliteit hebben'. Niet een echt sterk 'argument' :)

En nee, er is geen gedoogbeleid in Thailand wat betreft dubbele nationaliteit. Er is geen wet die het verbiedt, en dus is het toegestaan.

Voor Engelssprekenden, dit is de beste verklaring die ik tot op heden heb gelezen, uit https://www.thaivisa.com/forum/topic/88 ... ed/?page=2
The Nationality Act neither expressly supports nor prohibits dual citizenship but the Interior Ministry and Immigration tend to take the view that it is undesirable. However, there are provisions in the law that allow for revocation of Thai citizenship in the cases of naturalised Thais and Thais who obtained citizenship through being born in Thailand to alien parents (since 1972 only possible, if both parents were PRs at the time of birth), if they remain abroad for more than 5 years without a residence in Thailand or use or take an active interest in their former or other nationality (this is not defined). This doesn't apply to women who adopt their husbands' Thai nationality and they can only lose Thai citizenship as a result of an offence against public morality (usually after being convicted of a serious crime such as drug dealing) - the same also applies to naturalised Thais. There is a provision in the Act to allow Thais who obtain another nationality through naturalisation to lose Thai nationality but the wording is ambiguous the interpretation of this to date has been that it is voluntary.
Mijn argument is niet wat ik er zelf van denk, dat is uiteraard persoonlijk.
Ik heb geen boodschap aan hoe iemand wat interpreteert met betrekking tot de Thaise wetgeving.
Hier alvast een van de vele vertalingen.
Ik lees gewoon wat in de Thaise wetgeving staat met betrekking tot zich laten naturaliseren, sectie 22 in het bijzonder. Verder google ik even naar landen die het toelaten en landen die het niet toelaten, raar dat Thailand bij deze laatste staat! Wat mij in 2011 opgevallen was is dat de premier ter discussie kwam doordat hij eerst stiekem negeerde en vervolgens diende toe te geven dat hij geen afstand genomen had van zijn Britse nationaliteit.
Alles is uiteraard voor interpretatie vatbaar, men kan de vertaling van de desbetreffende wet al in vraag stellen...doch de door mij aangehaalde voorbeelden vormen een argument waarom mijn partner Thai zal blijven en zich niet laat naturaliseren.

Mijn gelijk wil ik niet halen, eerder al aangegeven dat een gedoogbeleid de dienst uitmaakt. Geef bij binnenkomst aan de immigratie eens de twee paspoorten af en kijk wat er gebeurt. Op het BE forum werd de test gedaan en kreeg de dame met de dubbele nationaliteit te horen dat ze 10 seconden kreeg om één paspoort weg te nemen terwijl de immi-ambtenaar de andere kant op keek.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Nederlands paspoort voor de Thai

#38 Bericht door stevenl » donderdag 28 september 2017, 10:47

De wet is redelijk duidelijk, er is geen verbod in opgenomen voor dubbele nationaliteit.
Je kunt niet op 2 paspoorten een land binnenkomen.
En over je Google site, kijk eens naar de omschrijving van Thailand.. Je kunt trouwens ook googlen en een heel andere uitkomst krijgen.
Laatst gewijzigd door stevenl op donderdag 28 september 2017, 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Nederlands paspoort voor de Thai

#39 Bericht door Joep » donderdag 28 september 2017, 10:52

Of het wel of niet kan wettelijk kan ik niet over oordelen.
Dat het gemakkelijk is voor de TH partner om 2 paspoorten te hebben wel.
Als wij TH verlaten, ik met mijn NL paspoort en mijn vrouw met haar TH paspoort vraagt de ambtenaar meestal waarom er geen visum is. Mijn vrouw zegt dan gewoon dat ze 2 paspoorten heeft. En zij is echt niet de enige die daar in de rij staat met 2 paspoorten.

En inderdaad moet je bij binnenkomst kiezen, NL of TH paspoort.
TH paspoort scheelt in ieder geval de kosten van het visum :)

Zou ook niet weten wat het voordeel is om als Thai Thailand binnen te gaan op een NL paspoort.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Nederlands paspoort voor de Thai

#40 Bericht door wpdl » donderdag 28 september 2017, 11:12

Het paspoort wat bij grensoverschrijding gebruikt wordt bepaalt je juridische bijdrage en behandeling bij een misdrijf.
Kortom als jouw vrouw iets meeneemt waar hier dertig jaar op staat met een Nederlands paspoort zal ze als Nederlander behandelt worden en niet als Thai.
Laat ze haar Thaise paspoort zien zal ze als Thai behandelt worden bij genoemde fictieve situatie.
Kan zomaar 22 jaar bajes schelen. :Whistle:

Een van de vele voor of nadelen dus.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Nederlands paspoort voor de Thai

#41 Bericht door driver » donderdag 28 september 2017, 12:31

wpdelange schreef:Het paspoort wat bij grensoverschrijding gebruikt wordt bepaalt je juridische bijdrage en behandeling bij een misdrijf.
Kortom als jouw vrouw iets meeneemt waar hier dertig jaar op staat met een Nederlands paspoort zal ze als Nederlander behandelt worden en niet als Thai.
Laat ze haar Thaise paspoort zien zal ze als Thai behandelt worden bij genoemde fictieve situatie.
Kan zomaar 22 jaar bajes schelen. :Whistle:

Een van de vele voor of nadelen dus.
Het lijkt me vrij logisch dat alle Thaise met dubbele nationaliteit gewoon op het Thaise paspoort Thailand binnen komen. Dat is de makkelijkste manier zonder verder visum gedoe ect. Op Thais paspoort Nederland weer in is natuurlijk onrealistisch dus gewoon met Nederlands paspoort. Kortom.. Het blijft in mijn ogen nog steeds handig dat mijn vrouw nu twee Nationaliteiten heeft.

Gebruikersavatar
KhunSugar
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1073
Lid geworden op: vrijdag 05 oktober 2012, 17:30
Locatie: Vl-Brabant - België

Re: Nederlands paspoort voor de Thai

#42 Bericht door KhunSugar » donderdag 28 september 2017, 13:28

stevenl schreef:De wet is redelijk duidelijk, er is geen verbod in opgenomen voor dubbele nationaliteit.
Je kunt niet op 2 paspoorten een land binnenkomen.
En over je Google site, kijk eens naar de omschrijving van Thailand.. Je kunt trouwens ook googlen en een heel andere uitkomst krijgen.
Blij te lezen dat je al erkend dat er een wet is.
Een wet interpreteren doet iedereen zoals het hem/haar goed uit komt.
Ik lees wat er staat in sectie 22.
'A person of Thai nationality, who has been naturalized as an Alien, shall lose Thai nationality'.
Hoe anderen het interpreteren hoef ik niet te weten, voor mij is dit duidelijk.
En ja, ik weet dat ze deze wet niet toepassen, tenzij het hen goed uitkomt, zoals met veel wetten in Thailand.
Joep schreef:Of het wel of niet kan wettelijk kan ik niet over oordelen.

Zou ook niet weten wat het voordeel is om als Thai Thailand binnen te gaan op een NL paspoort.
Wel zo vraag ik mij af wat het nadeel is om als Thai, in het bezit van een Belgische verblijfskaart (F+ kaart), terug te keren na een bezoek aan het thuisland. Mijn partner is al 7 keer heen en weer geweest zonder enig probleem. Ze heeft geen visum meer nodig of is dat in Nederland anders ?
Uit ervaring weet ik dat vele 'zonen' uit Thai/Belgische huwelijken reizen met het Belgisch paspoort, zal een reden hebben ;-)

Maar goed, naturaliseren maar zou ik zeggen, ik heb wel begrip voor overheden die het willen bemoeilijken of zelfs afschaffen.

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Nederlands paspoort voor de Thai

#43 Bericht door wpdl » donderdag 28 september 2017, 13:29

Het was een reactie op joep zijn vraag uiteraard lijkt het mij logisch dat je de nationaliteit gebruikt van het land wat je in wil.
Natuurlijk moet je wat mag doen zoals ik al eerder schreef.
Hier nog even de volledige lijst voor en nadelen voor mens en staat voor mensen die regelmatig iets verder kijken.

Voordelen van het ‘dubbele paspoort’
De voordelen van een meervoudige nationaliteit liggen vrijwel alleen bij de bezitter ervan.

Hij of zij kan zelf kiezen welk paspoort hij tevoorschijn trekt bij de douane. Trekt hij bijvoorbeeld het Belgische, dan wordt hij behandeld als Belg. Voor iemand die zowel Nederlander als Belg is, is het uiteraard slimmer om het Belgische paspoort te trekken als het land in kwestie een probleem heeft met Nederland, en andersom.
Breekt er in het land waar hij woont een conflict uit, dan verschaft het extra paspoort een veilige haven.
Deze persoon kan veel meer landen bezoeken, vooral als de twee nationaliteiten bij verschillende vijandige machtsblokken horen. Zo verschaft een Russisch paspoort eenvoudig toegang tot landen zoals Wit-Rusland (Belarus), die voor Belgen en Nederlanders erg moeilijk ontoegankelijk zijn.
Een klein voordeel is dat de bezitter van de dubbele nationaliteit in beide landen mag stemmen.
Een bezitter van een meervoudige nationaliteit kan een beroep doen op uitkeringen in meerdere landen. Een veel gehanteerde truc is bijvoorbeeld bezit in het buitenland hebben boven de bezitsgrens, terwijl er in Nederland of België een beroep wordt gedaan op bijstand of leefgeld.
Een belangrijk voordeel is dat veel landen mensen van hun eigen nationaliteit voortrekken bij het kopen van bijvoorbeeld onroerend goed, zakelijke rechten of burgerrechten. In landen als Thailand is het bijvoorbeeld alleen voor Thai toegestaan om land te kopen (Thailand kent overigens geen dubbel staatsburgerschap).
Enkele landen, zoals Turkije en Marokko, leveren eigen onderdanen niet uit aan het buitenland. De beruchte Turkse vrouwenbeul Saban Baran kon na zijn misdaden in Nederland tijdens een proefverlof ontsnappen en is tot op dit moment op vrije voeten in Turkije. Kortom: voor een crimineel is de Turkse of Marokkaanse nationaliteit erg waardevol.
Een bezitter van meerdere nationaliteiten kan belasting ontwijken. Zo hoef je in Andorra en Monaco geen inkomstenbelasting te betalen.



Nadelen van de meervoudige nationaliteit
Rechten van de een, gaan vaak ten koste van de rechten van de ander. Zo ook met meervoudige nationaliteiten.
Er zijn enkele belangrijke nadelen aan de meervoudige nationaliteit:

De rechtssystemen van landen zijn verschillend. Dit kan leiden tot juridische conflicten. In Saoedi-Arabië staat bijvoorbeeld de doodstraf op het verlaten van de islam, terwijl in Noord-Korea het strafbaar is om een godsdienst aan te hangen. In Nederland en België is het polygame huwelijk dan weer niet erkend, wat in minder ontwikkelde islamitische landen wel erkend is.
De overheid van het buitenland heeft veel macht over de onderdaan. Zo perst Turkije duizenden euro’s af van Turken die de dienstplicht willen ontwijken. De Marokkaanse en Eritrese geheime diensten zijn erg actief in het voorkomen van integratie en het oppakken van dissidenten. Zowel Turkije als Marokko betalen de imams van de moskeeën, waar hun onderdanen in Europa naartoe gaan.
Doordat meervoudige nationaliteitshouders minder belasting betalen, moet de rest van de samenleving meer belasting betalen om dit goed te maken.
Doordat meervoudig nationaliteitshouders een beroep kunnen doen op uitkeringen in meerdere landen, kunnen ze het uitkeringssysteem uitbuiten. Dit betekent weer, dat de rest van de samenleving meer belasting kan betalen, of dat uitkeringen geschrapt worden voor iedereen.
Omdat criminelen naar een land kunnen vluchten waar ze niet uitgeleverd worden, is er een kleiner afschrikwekkend effect. Dit is mogelijk een verklaring voor de hogere criminaliteitscijfers onder houders van een dubbele nationaliteit.
Er ontstaat rechtsongelijkheid tussen houders en niet-houders van een dubbele nationaliteit. Houders van een enkele nationaliteit kunnen immers geen beroep doen op de vele voordelen van de dubbele nationaliteit.
Meervoudig nationaliteitshouders voelen zich minder betrokken bij hun landen dan de houders van een enkele nationaliteit. Daardoor integreren ze veel slechter, of helemaal niet.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Nederlands paspoort voor de Thai

#44 Bericht door stevenl » donderdag 28 september 2017, 13:33

[quote="KhunSugar"][quote="stevenl"]De wet is redelijk duidelijk, er is geen verbod in opgenomen voor dubbele nationaliteit.
Je kunt niet op 2 paspoorten een land binnenkomen.
En over je Google site, kijk eens naar de omschrijving van Thailand.. Je kunt trouwens ook googlen en een heel andere uitkomst krijgen.[/quote]

Blij te lezen dat je al erkend dat er een wet is.
Een wet interpreteren doet iedereen zoals het hem/haar goed uit komt.
Ik lees wat er staat in [url=https://www.samuiforsale.com/law-texts/ ... y-act.html]sectie 22[/url].
[color=#4000FF][b]'A person of Thai nationality, who has been naturalized as an Alien, shall lose Thai nationality'.[/b][/color]
Hoe anderen het interpreteren hoef ik niet te weten, voor mij is dit duidelijk.
En ja, ik weet dat ze deze wet niet toepassen, tenzij het hen goed uitkomt, zoals met veel wetten in Thailand.

[quote="Joep"]Of het wel of niet kan wettelijk kan ik niet over oordelen.

Zou ook niet weten wat het voordeel is om als Thai Thailand binnen te gaan op een NL paspoort.[/quote]
Wel zo vraag ik mij af wat het nadeel is om als Thai, in het bezit van een Belgische verblijfskaart (F+ kaart), terug te keren na een bezoek aan het thuisland. Mijn partner is al 7 keer heen en weer geweest zonder enig probleem. Ze heeft geen visum meer nodig of is dat in Nederland anders ?
Uit ervaring weet ik dat vele 'zonen' uit Thai/Belgische huwelijken reizen met het Belgisch paspoort, zal een reden hebben ;-)

Maar goed, naturaliseren maar zou ik zeggen, ik heb wel begrip voor overheden die het willen bemoeilijken of zelfs afschaffen.[/quote]
Zie secties 13, 15 en nog meer: het is een keuze.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Nederlands paspoort voor de Thai

#45 Bericht door dutch » donderdag 28 september 2017, 14:53

Wijlen mijn Thaise echtgenote ging in-en uit Nederland met haar Nederlands paspoort en in-en uit Thailand met haar Thais paspoort.
Dit is inmiddels wel vele jaren geleden en weet dus niet hoe het nu gaat.

Ij het inchecken in het vliegtuig presenteerde ze beide paspoorten.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Diversen”