Stiptheid thai

Post hier al je vragen voor wonen en werken in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Stiptheid thai

#1 Bericht door wanadee » dinsdag 28 maart 2017, 07:46

Inmiddels ben ik er wel aan gewend dat je met thai geen afspraken kunt maken maar vandaag had ik weer twee missers waar ik toch wel van baal.

Vanmorgen de auto naar de garage gebracht voor een beurt dus in afwachtingndaarvan naar the Mall, vlakbij de garage. We hadden daar een afspraak met iemand die de ipad van mijn vrouw zou updaten, alle fotos er af en op stickie enz. Zou om twaalf uur klaar zijn. Tegen waalf kregen we een telefoontje dat de auto klaar was. Dus wij de Ipad ophalen want we wilden eigenlijk naar een restaurant buiten de Mall eten. En uiteraard, nog niet klaar. Degene die het moest doen was er nog niet maar over een half uur zeker klaar. Dus in de Mall eten enmom 1 uur....was hij er nog niet dus het ding maar weer meegenomen.

Op de terug weg even langs de scootergarage want ons rijgeval wordt opgeknapt. We gebruiken hem alleen voor in het dorp, motortje is nog prima dus eenmopknapbeurt. Spuiten, nieuwe wielen, buddysit en wat andere dingen ze dat hij erbweer als nieuw uit ziet. Anderhalve eeek geleden gebracht, afgelopen vrijdag zou het spuitwerk klaar zijn en zouden ze de nieuwe onderdelen er op zetten. Dus vandaag of mrgen klaar.
En ja hoor. Vrujdag as is het spuitwerk klaar en dan beginnen ze met het monteren van de nieuwe onderdelen, dus minstens een week later, hoogst irritant. Want in het dorp naar de supermarkt of naar de markt is bijna geen doen met die grote bak van mij, heel onpraktisch. En op de markt praktisch geen parkeerruimte voor een auto want die loopt langs een drukke weg.

Ik stel me er meestal wel op in maar soms........ :neus:

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Stiptheid thai

#2 Bericht door wpdl » dinsdag 28 maart 2017, 09:51

Nou niet soms maar regelmatig denk ik dingen die niet erg aardig zijn erger nog ik zeg ze ook gewoon tegen de mij bekende Thai.
Iets wat nooit zal wennen voor mij deze houding van de isaan mens want dat is het een Thai met Chinese achtergrond zal je niet op dit gebrek kunnen pakken.
Het is een kinderlijk houding van deze mensen om verantwoordelijkheid en de onder deze paraplu passende talenten te ontlopen en het vooral bij een ander op zijn bord te deponeren.
Want ja 'hullie' hebben het natuurlijk nooit gedaan de reden ligt altijd ergens anders en ja dan kan je er niks aan doen nietwaar of misschien toch wel. :Whistle:

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Stiptheid thai

#3 Bericht door wanadee » dinsdag 28 maart 2017, 11:18

Hullie kunnen er inderdaad niks aan doen.

Mijn auto is vandaag in de garage geweest, als ik hem vol getankt had bleef de indicator hangen op 800 kilometer rijden terwijl dat boven de 1000 moet zijn met een volle tank. En na ongeveer 200 kilometer gereden te hebben begon hij dan pas te zakken. Ze hebben de sensor vervangen, er zat roest op, enndat komt omdat ik de auto vol tank en dan soms twee of drie maanden niet rij als ik in nederland ben. Geloof er niks van.
Ten eerste weten zij of ik helemaal niet of ik die auto volgetankt achterlaat en ten tweede er staan tienduizenden tweedehandsjes te koop die nog veel langer stil staan. Ik ben niet echt een techneut maar als hij volgetankt is en die sensor zit helemaal in de diesel dan kan dat volgens mij niet roesten.
Heb er verder maar niet op gereageerd, was toch garantie.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Stiptheid thai

#4 Bericht door Joep » dinsdag 28 maart 2017, 12:08

wanadee schreef:Inmiddels ben ik er wel aan gewend dat je met thai geen afspraken kunt maken maar vandaag had ik weer twee missers waar ik toch wel van baal.

. Want in het dorp naar de supermarkt of naar de markt is bijna geen doen met die grote bak van mij, heel onpraktisch. En op de markt praktisch geen parkeerruimte voor een auto want die loopt langs een drukke weg.

Ik stel me er meestal wel op in maar soms........ :neus:
Omdat jij een auto koopt waar je niet mee overweg kan moet iemand anders maar van zijn gewoonte afwijken en zijn afspraken nakomen. :cheesy: :cheesy: :cheesy:

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Stiptheid thai

#5 Bericht door wanadee » dinsdag 28 maart 2017, 12:14

Je bent nu fefinitief niet meer welkom voor de barbequeparty :happyno:

Wanneer kom jij n eens met een verhaaltje? Ik probeer ook wat dingen over thailand te vertellen omdat het hier anders behoorlijk stil is en het enige dat jij doet is overal proberen een negatieve draai aan te geven.

Dus wees nu eens een brave joepi en lever ook wat positieve bijdrages over wat je meemaakt in thailand.

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Stiptheid thai

#6 Bericht door Joep » dinsdag 28 maart 2017, 12:44

Mijn leven hier is niet veel anders dan in NL, omdat ik kan accepteren dat hier een andere cultuur is en andere gewoontes. Ik probeer niet om hier een "klein Holland" te creeren. Jij geeft alleen maar af op de Thai. Komen hun afsptaken niet na, zijn geen vaklui, kunnen niet auto rijden en weet ik al niet meer.

En als je nu nog niet doorhebt dat ik NIET op je bbq kom dan geef ik het op en zul je teleurgesteld bij de poort staan wachten op Joep, die niet komt opdagen

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Stiptheid thai

#7 Bericht door wanadee » dinsdag 28 maart 2017, 13:12

Joep schreef:Mijn leven hier is niet veel anders dan in NL, omdat ik kan accepteren dat hier een andere cultuur is en andere gewoontes. Ik probeer niet om hier een "klein Holland" te creeren. Jij geeft alleen maar af op de Thai. Komen hun afsptaken niet na, zijn geen vaklui, kunnen niet auto rijden en weet ik al niet meer.

En als je nu nog niet doorhebt dat ik NIET op je bbq kom dan geef ik het op en zul je teleurgesteld bij de poort staan wachten op Joep, die niet komt opdagen
Weer negatief maar het zij zo.
En niet meer stiekem vragen of je toch mag komen. Jij blijft negatief dus ik geef het op.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Stiptheid thai

#8 Bericht door driver » dinsdag 28 maart 2017, 17:05

Ik woon niet in Thailand maar constateer daar wel als ik er ben dat stiptheid voor het overgrote deel daar niet in het woordenboek voorkomt.
Erger ik me daar aan ?
In het begin wel maar de laatste keer dat ik er was had iets van ..Zoek het maar uit ik maak me niet meer druk om wissewasjes.
De meeste Thai leven lekker hun leven en wij de farang kunnen daar m.i een voorbeeld aan nemen met ons veelal gejaagde en het moet precies zo gaan als ik het wil ect gedoe.
Wat boeit het de meeste Thai nou als iets niet om 15.00 uur klaar is het wordt vanzelf later toch.
Afspreken om 18.00 uur voor een etentje oid wordt vanzelf 19.30 met een lachend gezicht mooi toch.
En een garage waar je om 13.00 bent in de veronderstelling dat je gelijk weg kunt ..Dat wordt dan 2 uurtjes later meneer neem ffe wat te drinken en doe ffe relaxt.

s, lands wijs s,lands eer ...Mee leren leven is mijn motto als ik er ben al valt dat soms wel wat tegen met mijn iets wat ongeduldige karakter ;)

Zou ik er langere tijd vertoeven dan weet ik nog niet hoe ik op eea zou reageren uiteraard maar ik weet wel dat druk maken om wat dan ook daar toch weinig helpt en slecht is voor je gezondheid.
Of ik dat dan ook tegen mezelf zeg als er bepaalde situaties onstaan ?? :?:

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Stiptheid thai

#9 Bericht door wanadee » woensdag 29 maart 2017, 01:27

Normaliter stoor ik me er niet aan dtiver, maar soms wordt het net wat te veel. Die garage ben ik bv in een paar weken tijd al driee keer geweest. Eerst was de tank te vol om het te knnen controleren. Ze hadden geen vat groot genoeg om de diesel er uit te pompen. Er gaat iets van 90 liter in die tank :crazy:
De tweede keer , werd me na 10 m uten verteld verteld dat als ze er mee aan de hang gingen ze eigenlijk ook een nieuwe sensor moesten hebben voor het geval dat die vervangen moest worden. Dat kun je de eerste keer dan ook wel bedenken lijkt me.
Dus dit was de derde keer en als daar dan die twee andere dingen bijkomen baal ik wel. Ben ook maar een mens al geloven sommige hier dat niet :crazy:

Gebruikersavatar
wpdl
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2900
Lid geworden op: zondag 05 maart 2017, 07:23
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Stiptheid thai

#10 Bericht door wpdl » woensdag 29 maart 2017, 02:21

Veel van dit soort zaken zaken zijn goed verklaarbaar ja dat klopt en vaak niet zo'n drama zeker niet als je erg veel door je vrouw laat doen en zo af en toe eens vraag of het goed gaat.
Niet dat ik daar last van heb maar ken ze.
De mensen die hier tijdelijk wonen iets wat ik vroeger ook deed zullen er ook weinig problemen mee hebben meestal is de mentaliteit och nog 'vier' weken en dan ga ik toch naar huis.

Het onderstrepen van 'talenten' die niet altijd stroken met de jouwe moet tot op een redelijk nivo kunnen lijk mij.
Het is in het geheel geen afzei ken als iemand vermeld dat die 'ingenieur' is en dat als je even mee kijkt de kennis toch zeer beperkt is en daar vragen bij stelt.
Veelal mijn rug op en mijn kont af nog steeds maar als men paar keer terug komt of de zaak is binnen no time weer naar god en je mag wel weer betalen is de lol er af.
Zal ik het maar niet over ECHT levenbedreigende situaties hebben waar met regelmaat de houding echt niet veranderd bij vele.
Ken ze van dichtbij en ZEER dichtbij Boeddha ja dag zal het eens vragen als je er zelf ligt.

Mensen die hier hun oude dag komen slijten met vaak finacieel gezien een aangenaam uitgangspunt en eigenlijk veelal niet veel meer doen als van locatie veranderen ken ik ook de meeste zitten langs de kustlijn ja daar is het eigenlijk de kwajongens mentaliteit.
Veelal met de super 'holland' mentaliteit uiteraard ook niet allemaal maar die zie je meestal niet.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Stiptheid thai

#11 Bericht door driver » woensdag 29 maart 2017, 06:13

wanadee schreef:Normaliter stoor ik me er niet aan dtiver, maar soms wordt het net wat te veel. Die garage ben ik bv in een paar weken tijd al driee keer geweest. Eerst was de tank te vol om het te knnen controleren. Ze hadden geen vat groot genoeg om de diesel er uit te pompen. Er gaat iets van 90 liter in die tank :crazy:
De tweede keer , werd me na 10 m uten verteld verteld dat als ze er mee aan de hang gingen ze eigenlijk ook een nieuwe sensor moesten hebben voor het geval dat die vervangen moest worden. Dat kun je de eerste keer dan ook wel bedenken lijkt me.
Dus dit was de derde keer en als daar dan die twee andere dingen bijkomen baal ik wel. Ben ook maar een mens al geloven sommige hier dat niet :crazy:
Ja, Ik begrijp dat je er ietswat narrig van wordt dat zou ik wslijk ook worden maar gezien de leefwijze van de Thai hebben we daar alleen ons zelf mee te pakken en blijven hun gewoon lachen.
Ik ben daar al diverse malen ontploft met als resultaat dat ik er koppijn van kreeg..Sukanya ook niet echt vrolijk en alles eromheen had ook zoiets van waar maakt die farang zich nou druk om.
Heb ik dus geen zin meer in en de laatste keer dat ik er was is me dat aardig gelukt om me niet al te druk te maken over wat dan ook.
Het verbaast mij al dat als ik met de motor moet tanken en er staan bij een benzinepomp bijv. 6 van die jongelui en ik vraag wat ik moet tanken als het me even onduidelijk is dat ze meestal geen van allen reageren en elkaar een beetje aankijken .
Initiatief tonen is bij veel Thai ver te zoeken.
Uiteraard ook genoeg Thai die wel trachten te helpen of met een goede oplossing oid komen maar mijn ervaring is dat het merendeel het allemaal wel prima vindt en zich niet al te veel vastpint op vaste tijden afspreken en ook komen ect.

Maar wat me dan wel opvalt is dat de bussen tussen BKK-Khorat meestal wel op tijd rijden.
Als wij in Sung Noen bij dat kleine bushokje staan te wachten om weer naar BKK te gaan komt de bus toch meestal keurig op tijd.

Een taxi die we in Ubon.R. een dag inhuurden was ook keurig op tijd. De volgende dag ook weer.

Afspreken met Suks familie: Gaat niet op tijd meestal iedereen komt gewoon aanwaaien vanuit BKK in Chon Bury en als iedereen er is wordt er gegeten met het hele stel.
Als ik er ook ben eet ik zelf meestal al wat voordat iedereen er is ..Seven Eleven tostie oid :mrgreen:

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Stiptheid thai

#12 Bericht door Arietwee » woensdag 29 maart 2017, 06:27

Het IQ is ook een probleem.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Stiptheid thai

#13 Bericht door driver » woensdag 29 maart 2017, 06:33

Arietwee schreef:Het IQ is ook een probleem.
De meeste Thai redden zich m.i prima in Thailand al dan niet met een laag IQ dus daar maakt niemand zich verder druk om denk ik behalve de Farang eventueel en daarbuiten.. Lees Westerse landen is misschien weer een ander verhaal heb ik gezien hier in Nederland bij een aantal Thaise maar dat heeft niks met dit draadje te maken. ;)

wanadee
Expat
Expat
Berichten: 3813
Lid geworden op: woensdag 23 december 2015, 03:20
Locatie: Korat

Re: Stiptheid thai

#14 Bericht door wanadee » woensdag 29 maart 2017, 06:37

Arietwee schreef:Het IQ is ook een probleem.
Wat is er ms met mijn IQ? :crazy:

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Stiptheid thai

#15 Bericht door Jim » woensdag 29 maart 2017, 07:05

driver schreef: Het verbaast mij al dat als ik met de motor moet tanken en er staan bij een benzinepomp bijv. 6 van die jongelui en ik vraag wat ik moet tanken als het me even onduidelijk is dat ze meestal geen van allen reageren en elkaar een beetje aankijken .
Het is toch wel handig als je zelf weet wat er in moet.
Standaard ritueel bij pompstations. Je zegt wat je er in wilt hebben en voor hoeveel.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Plaats reactie

Terug naar “Wonen en werken in Thailand”