V&D: wie doet als laatste het licht uit?

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#1 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 23 december 2015, 13:42

Wie van de Thailandgangers kent ze niet: de fraaie winkelpanden van V&D in vrijwel elke wat grotere plaats in Nederland. Nadat er al heel wat winkels in de loop van de afgelopen jaren waren verdwenen trekken nu ook de Amerikaanse eigenaren van het 128 jaar oude winkelconcern de stekker eruit.

Het wordt een onvoorstelbaar zure kerst voor meer dan vijftienduizend mensen en hun gezinnen. Eerst kondigde Macintosh Retail Group met 5.500 medewerkers in de Benelux aan in surseance te gaan. Een dag later vraagt V&D Group uitstel van betaling aan. Een klap in het gezicht voor ruim tienduizend mensen van V&D en La Place die in 2015 al heel wat voor de kiezen hebben gehad.
John van der Ent en zijn directieteam staan met de rug tegen de muur nu de eigenaar eenzijdig heeft besloten om de stekker eruit te halen.

De rechtbank in Amsterdam heeft warenhuisconcern V&D uitstel van betaling verleend. Maar in zo’n situatie zal geen enkele bank nu nog bereid zijn om het concern de reddingsboei toe te werpen. Het aantal leegstaande winkelpanden zal zich verder uitbreiden waardoor het straatbeeld er niet vrolijker op wordt.

Ondertussen kunnen consumenten zich opmaken voor de grootste opheffingsuitverkoop in Nederland ooit.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#2 Bericht door yandre » woensdag 23 december 2015, 14:30

wat mij op valt bij bedrijven dat dit meestal rond de kerst gebeurd
is natuurlijk in geen enkele tijd fijn maar valt mij op
mischien met de jaar cijfers te maken ?
heb zelf mee gemaakt niet met de kerst maar vlak voor de
vakantie tijd jaren geleden

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#3 Bericht door jomel17 » woensdag 23 december 2015, 15:09

Het is goed dat het personeel niet akkoord is gegaan met die loonsverlaging die V&D graag wou.
Nu krijgen ze tenminste nog WW van het normale loon.
หลงรัก

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#4 Bericht door prajak » woensdag 23 december 2015, 15:25

Een waar woord, Jomel.

Maar komen ze aan de slag? V&D was voor het leven net als ooit een baan bij de overheid. Er werken mensen met een loopbaan van 30 jaar en meer en die zijn in de 50 en dan een baan vinden......

En is de ww ook niet aanmerkelijk gekort?

Nu kunnen ze gaan praten over een sociaal plan maar de gebouwen zijn mogelijk buiten het faillissement (dat er wel komt denk ik) en is er dan wat te halen als de investeerders de kraan dicht houden?

Dan moet dat sociaal plan uit de uitverkoop komen maar eerst komt de hypotheek als die er is, fiscus, bedrijfsvereniging en pensioenpremie, heb ik de volgorde juist, Lammert? Of staat loon ook in dat rijtje?

Een zware klus voor de curators straks en dat zullen wel de zelfde mensen zijn als de bewindvoerders die nu benoemd worden.

Trieste zaak.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#5 Bericht door serpay » woensdag 23 december 2015, 17:13

wordt er nu ook een topic geopend over DA uitstel van betaling....
beetje thailandbewoner leest nederlandse kranten via internet.................

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#6 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 23 december 2015, 19:19

yandre schreef:wat mij op valt bij bedrijven dat dit meestal rond de kerst gebeurd
is natuurlijk in geen enkele tijd fijn maar valt mij op
mischien met de jaar cijfers te maken ?
heb zelf mee gemaakt niet met de kerst maar vlak voor de
vakantie tijd jaren geleden
Daar heb je gelijk in Yandre: rond Kerst. Naast schoenenwinkels Macintosh, die ik al noemde in mijn bericht, heeft ook drogisterijketen DA zich in dit rijtje geschaard, lees ik net. Ook zij verkeert in zulke grote financiële problemen dat de rechtbank in Amsterdam het moederbedrijf DA Retailgroep vandaag uitstel van betaling heeft verleend. En dat is vaak de inleiding tot een faillisement.

Ik lees trouwens dat jij 'ervaringsdeskundige' bent. Ik heb zoiets zelf gelukkig nooit mee gemaakt, maar het lijkt me beslist geen pretje als je te horen krijgt, dat je op zoek moet naar een andere baan omdat je baas failliet is. Dat zal vast geen prettige vakantietijd zijn geweest!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#7 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 23 december 2015, 19:43

prajak schreef:Een waar woord, Jomel.

Maar komen ze aan de slag? V&D was voor het leven net als ooit een baan bij de overheid. Er werken mensen met een loopbaan van 30 jaar en meer en die zijn in de 50 en dan een baan vinden......

En is de ww ook niet aanmerkelijk gekort?

Nu kunnen ze gaan praten over een sociaal plan maar de gebouwen zijn mogelijk buiten het faillissement (dat er wel komt denk ik) en is er dan wat te halen als de investeerders de kraan dicht houden?

Dan moet dat sociaal plan uit de uitverkoop komen maar eerst komt de hypotheek als die er is, fiscus, bedrijfsvereniging en pensioenpremie, heb ik de volgorde juist, Lammert? Of staat loon ook in dat rijtje?

Een zware klus voor de curators straks en dat zullen wel de zelfde mensen zijn als de bewindvoerders die nu benoemd worden.

Trieste zaak.
Bijna Prajak. Ik zou 'fiscus' willen vervangen door '(semi-)overheid', dan valt bijv een studieschuld en het UWV hier ook onder en inderdaad achterstalling loon er aan toevoegen. 'Hypotheeknemers' vallen echter af. Dat is geen preferenteschuld. Zij hebben het recht om de hypotheekschuld te verhalen door middel van verkoop van het onderpand ('uitwinning'). Dat geldt ook voor pandhouders. Levert het onderpand niet voldoende op, dan staan ze verder voorlopig met lege handen en moeten zich achter in de rij aansluiten en kijken of er nog wat overblijft (meestal niet).

De aandeelhouder is de eigenaar van het bedrijf en is dus z'n hierin gestoken kapitaal kwijt. Toch heeft de Amerikaanse eigenaar voor deze weg gekozen i.p.v. nog een aantal jaren ettelijke miljoenen aan verlies bij te passen. Hij heeft dus eieren voor z'n geld gekozen, alhoewel deze eieren wel bestaan uit een lege dop. Hij is 'het haasje': niet de Paashaas maar de Kersthaas of -konijn Flappie moet je maar denken.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#8 Bericht door Jeanette » woensdag 23 december 2015, 21:32

Zo'n 40 a 50 jaar geleden was V & D een winkel waar ik veel kocht.
Het was er ook gezellig druk en ieder verkooppunt had ook meerder verkopers.
En ik gaf een weekloon uit aan een mooie blouse.

Nu zie je soms hooguit 10 a 20 mensen op een verdieping, allemaal potentiële klanten en de helft loopt zich je suf te zoeken naar een verkoper.

Want .... tegenwoordig is een blouse zo duur als een uurloon, het verschil tussen bruto en netto is enorm groot geworden.

Het is niet anders, het was voor mij in het voorjaar al duidelijk dat V & D Leiden het niet zou redden.

Het werk moet overal met steeds minder mensen gedaan worden.
Tja, rot voor die mensen maar vorige maand hoorden we van Genesis over de Off Shore en volgende maand is het vast weer ergens anders fout.
Vroeger had een stomerij b.v. wel 10 of meer strijksters, persers en chemisch wassers in dienst en soms ook nog een buitendienst.
Tegenwoordig doet de baas alles zelf.

:?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#9 Bericht door prajak » woensdag 23 december 2015, 23:56

Mijn indruk en niet alleen van V&D is dat die grote winkelpanden meer lucht hebben dan handel. En lucht betaal je ook in de bouwkosten, onderhoud, verzekering, etc. Maak die panden de helft kleiner en je verkoopt net zo veel alleen stukken goedkoper.

Triest voor de werknemers, die hebben een slechte kerst.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#10 Bericht door Jeanette » donderdag 24 december 2015, 00:17

Ik denk het niet, ze hebben gewoon hun marktaandeel niet meer.

Alleen La Place draait goed en die overleeft wel denk ik.
Maar dat concept is als van een winkeldochter die het huis uit is. ;)
Die zitten op veel meer plaatsen dan in de V & D winkelpanden.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#11 Bericht door Duncan » donderdag 24 december 2015, 00:44

De vraag is, waarvoor ga je naar de V&D? Ze hadden altijd van alles net niks, gewoon het mainstream spul wat bij prijsvechters goedkoper was en niks extra's, waardoor ze zich konden onderscheiden ( mijn ervaring, ik keek vooral naar muziek/video/dvd/audio en speelgoed ). Vandaag nog geweest, ook snel weer weg want inderdaad..... niks.
Maar het ziet er slecht uit ja, voor wel meer zaken ( en ook franchise ondernemers ). Hier op het winkelcentrum verdwijnt de Blokker vanwege te hoge huur en op de andere centra schrappen ze in hun assortiment ( en zetten minderjarig personeel in de winkel, vaak 1 achter de kassa en 1 rondloper/rondloopster ) of zoeken ze naar een kleiner - dus goedkoper - pand.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#12 Bericht door driver » donderdag 24 december 2015, 00:50

Voor mij is V&D al jaren lang een vertrouwd beeld in de winkel straten maar in tegenstelling tot wat jaren geleden kocht ik er ook steeds minder. Van mijn uitgaves daar steeg hun omzet dan ook niet echt.Dure locaties icm dure leiding gevenden en dan idd steeds minder goedkopwerkkrachten werkt m.i ook niet bevorderlijk. Jammer dat ze weggaan maar thats live. Genesis zit nu ook in een branche waar het minder goed gaat maar dat geldt voor zoveel mensen nu en voorheen dus dan moet je indien mogelijk zelf trachten bijv. ander werk te vinden voordat de definitieve klap komt eventueel. Afwachten in de hoop dat men kan blijven werken is uiteraard wat iedereen doet denk ik maar als je de bui steeds groter ziet worden is het m.i niet verkeerd om alvast elders te gaan kijken.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#13 Bericht door yandre » donderdag 24 december 2015, 01:43

nu lammert was ook best droevig werden voor blok gezet arbeids voor waarden
in leveren eigenaar had alles daar voor verkocht aan chinezen .
en hij kon wel geld er in pompen staat in de top 500 van rijkste maar wij leverden niet in
wat als het daarna dicht lagere ww enz .
nu kwaad dan gooi ik het dicht had het in de hand de bank stond niet garant voor salarisen
dus alles via de instantie 6 weken wachten salaris en vakantie geld betaald gekregen
waren er vele werkte er 40 jaar of 30 jaar stonden te huilen .
nu was er zelf 7 jaar .dachten altijd hij laat het niet gebeuren nu later kleine door start
en werk naar belgie nieuwbouw werd ook gezegd ja daar is het makelijker personeel
ontslaan enz .
voor de meeste slechte vakantie ik had al 3 weken thailand geboekt en daarna naar hier woonen
zonder nikelen handdruk :cheesy:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#14 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 24 december 2015, 14:50

Kamp kijkt wat hij kan doen voor V&D

Minister Kamp van Economische Zaken is bereid te kijken of de overheid een eventuele doorstart van de in problemen verkerende warenhuisketen V&D kan steunen.

Kamp belooft dat het kabinet waar mogelijk ondersteuning zal bieden om met de betrokken partijen te bekijken hoe de effecten kunnen worden beperkt, schrijft Het Financieele Dagblad. Het ministerie van Economische Zaken beschikt over instrumenten waarmee garanties afgegeven kunnen worden voor eventuele leningen om het bedrijf te redden. Maar meer dan dat kan het ministerie ook niet doen. Rechtstreeks geld steken in V&D is bijvoorbeeld uit den boze. Dan zou zij immers handelen in strijd met Europese wetgeving.

Het ministerie helpt bijvoorbeeld alleen maar als een doorstart (van het hele bedrijf of onderdelen ervan) perspectief heeft. "Zulks wordt per geval afgewogen of hulp wel of niet gegeven wordt" aldus een woordvoerder van het ministerie.

De grote vraag die zich hierbij aandient is:"Staan garanties niet op gelijke voet als het geven van staatssteun"? In mijn ogen wel degelijk. Immers: zonder zulke steun zouden er in ieder geval geen banken bereidt zijn om een financiële injectie te geven aan het noodlijdende bedrijf. En als je dan nog zonder met je ogen te knipperen durft te stellen dat er toch geen sprake is van overheidssteun, dan moet je ook nog steeds onvoorwaardelijk geloven dat Sinterklaas of in deze tijd de Kerstman echt bestaan en dat Elvis Presley nog leeft.

En wat als ook deze reddingsoperatie mislukt en de afgegeven garanties te gelde moeten worden gemaakt. Nog steeds geen verboden staatssteun?

Maar een schrale troost voor alle Nederlanders: ook aan onze in Thailand wonende 'vrienden' en die geen 'regelmatige' bezoekers zijn van een V&D-vestiging in Nederland, zal een 'vrijwillige bijdrage' worden gevraagd.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: V&D: wie doet als laatste het licht uit?

#15 Bericht door prajak » donderdag 24 december 2015, 15:17

Moet ik geloven dat V&D omvalt omdat het te warm is om de wintercollectie te verkopen?

Sorry hoor. :mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”