Goed artikel in het AD

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Bericht
Auteur
Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 228
Lid geworden op: zondag 07 januari 2007, 02:20
Locatie: Gelderland/Isaan

Re: Goed artikel in het AD

#16 Bericht door Korat » dinsdag 01 december 2015, 04:06

Een artikel uit een USA tijdschrift over IS. Vrij lang, maar informatief.
Lees het eens, en herlees dan het artikel dat de OP aanhaalt.

http://www.theatlantic.com/magazine/arc ... ts/384980/
Pessimisme is verspilde moeite. Het gaat toch fout.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Goed artikel in het AD

#17 Bericht door printen44 » dinsdag 01 december 2015, 08:23

Korat, goed artikel, veel te lang, waardoor je een beetje de draad kwijt raakt.

Waarom ik "mijn" artikel plaatste. was om aan te tonen dat er diverse invalshoeken zijn op die hele materie en dus ook vele meningen over deze materie. Door het lezen van artikelen, die elk een andere invalshoek belichten, kan je een redelijke eigen opinie vormen. Althans, mijn opinie over deze materie is niet gevestigd op een enkele nieuwsbron, maar op vele nieuwsbronnen van velerlei pluimage. En uiteraard mijn eigen ervaring van vele jaren.

Ik doe niet aan selectieve verontwaardiging dat de een slechter is als de ander. Ik heb Apartheid meegemaakt en gezien hoeveel haat een regime kan oproepen. En iedereen over een kam scheren, is mij ook vreemd.

En de meeste vergeten dat vele conflicten een geschiedenis hebben. Het ontstaat niet zomaar, maar is een opeenstapeling van gebeurtenissen en politiek beleid. En ook de mening, "Mijn straatje is het beste en mooiste straatje, alle andere straatjes zijn zijn lelijk en van mindere allooi", speelt een rol in de meningsvorming en politiek beleid.

Nationalisme is de bron van vele conflicten geweest en heeft miljoenen slachtoffers gekost.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Goed artikel in het AD

#18 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 01 december 2015, 08:48

jumbo schreef: Plus dat de US hekelaars onder ons dan weer gerust kunnen slapen..eindelijk is de USD van haar voetstuk, de rest van de US laten we aan IS over??? Om maar weer op het achterhaalde artikel en onderwerp terug te komen.
En dan toch nog maar een keer Printen44: bedankt voor het plaatsen van dit artikel. Ik heb het met plezier gelezen. Voor mij (als simpele ziel) was het niet achterhaald. Als dat wel zo geweest zou zijn dan had ik er natuurlijk zelf al veel eerder over geschreven in het forum. Maar dat is dus niet gebeurd en ben ik niet schromelijk tekort geschoten. Door niemand is er hier trouwens enige aandacht aan besteed, terwijl er al wel alle aanleiding toe geweest is! Daarom past het mij niet om nu, dus achteraf, te spreken over een "achterhaald artikel".
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Goed artikel in het AD

#19 Bericht door jumbo » dinsdag 01 december 2015, 09:44

Lammert de Haan schreef:
jumbo schreef: Plus dat de US hekelaars onder ons dan weer gerust kunnen slapen..eindelijk is de USD van haar voetstuk, de rest van de US laten we aan IS over??? Om maar weer op het achterhaalde artikel en onderwerp terug te komen.
En dan toch nog maar een keer Printen44: bedankt voor het plaatsen van dit artikel. Ik heb het met plezier gelezen. Voor mij (als simpele ziel) was het niet achterhaald. Als dat wel zo geweest zou zijn dan had ik er natuurlijk zelf al veel eerder over geschreven in het forum. Maar dat is dus niet gebeurd en ben ik niet schromelijk tekort geschoten. Door niemand is er hier trouwens enige aandacht aan besteed, terwijl er al wel alle aanleiding toe geweest is! Daarom past het mij niet om nu, dus achteraf, te spreken over een "achterhaald artikel".
Misschien moet je bijvoorbeeld 'vroege islam' eens googelen, dan kan je lezen dat sinds rond 600 de islam al fanatiek aan het uitbreiden is dmv het oprichten van kalifaten, staten waar religie boven de 'wet' staat, en voeren van heilige oorlogen...
Ik snap niet dat een dergelijk artikel je overigens plezier kan scheppen, maar dat terzijde
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Goed artikel in het AD

#20 Bericht door prajak » dinsdag 01 december 2015, 10:07

http://www.euro-boek.nl/boek/aa/500512d ... 55700.html

Loop hem tegen het lijf bij het maken van de serie

'(Gastschrijver) Verhalen uit het oude Siam'

die morgen gaat beginnen in dit theater.

Auteur: Frederick Arthur Neale (1821-1863). Boek is te koop.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Goed artikel in het AD

#21 Bericht door prajak » dinsdag 01 december 2015, 10:13

http://www.volkskrant.nl/opinie/is-is-i ... _campaign=

Van een arabist, dus van een geleerd mens. Zal er me vanavond over buigen, we gaan dadelijk eerst maar eens eten. En daar passen geen onthoofdingen bij.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Goed artikel in het AD

#22 Bericht door printen44 » dinsdag 01 december 2015, 11:26

jumbo schreef:
Lammert de Haan schreef:
jumbo schreef: Plus dat de US hekelaars onder ons dan weer gerust kunnen slapen..eindelijk is de USD van haar voetstuk, de rest van de US laten we aan IS over??? Om maar weer op het achterhaalde artikel en onderwerp terug te komen.
En dan toch nog maar een keer Printen44: bedankt voor het plaatsen van dit artikel. Ik heb het met plezier gelezen. Voor mij (als simpele ziel) was het niet achterhaald. Als dat wel zo geweest zou zijn dan had ik er natuurlijk zelf al veel eerder over geschreven in het forum. Maar dat is dus niet gebeurd en ben ik niet schromelijk tekort geschoten. Door niemand is er hier trouwens enige aandacht aan besteed, terwijl er al wel alle aanleiding toe geweest is! Daarom past het mij niet om nu, dus achteraf, te spreken over een "achterhaald artikel".
Misschien moet je bijvoorbeeld 'vroege islam' eens googelen, dan kan je lezen dat sinds rond 600 de islam al fanatiek aan het uitbreiden is dmv het oprichten van kalifaten, staten waar religie boven de 'wet' staat, en voeren van heilige oorlogen...
Ik snap niet dat een dergelijk artikel je overigens plezier kan scheppen, maar dat terzijde
Ach, Jumbo, dan kan je van vrijwel alle godsdiensten zeggen. De katholieke kerk, voor de reformatie, was heer en meester over de koninkrijken. Met toestemming van de paus, mocht er wat gebeuren. Zonder toestemming van de paus, kon een koning zijn kroon verliezen. Dus elke godsdienst heeft tonnen boter op het hoofd. En de Spaanse "conquistadores" konden er ook wat van. Met de zegen van de Kerk. En de meegereisde zendelingen hadden maar een devies: "Bekeer je of je hoofd gaat eraf". De indianenbevolking slonk in een aantal jaren met 90%. Ook met de zegen van de Kerk.

Overigens trekt Zuid-Spanje nu, waar toen in die tijd de "Moren" de baas waren, heel wat toeristen naar gebouwen e.d. om die hoogstaande cultuur van de "Moren", die toen verre superieur was t.o.v. de Europese, te bekijken. Het Alhambra is er zo'n voorbeeld van. Overigens zijn de "Moren" later weer Zuid-Spanje uitgejaagd.

Ja, Jumbo, er zijn artikelen die niet in jouw straatje passen en die ik, maar ook anderen, met belangstelling lezen. Net zoals ik jouw berichten met belangstelling lees, maar het niet met je eens bent. Kan gebeuren, nietwaar.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Goed artikel in het AD

#23 Bericht door jumbo » dinsdag 01 december 2015, 14:19

printen44 schreef:
Ach, Jumbo, dan kan je van vrijwel alle godsdiensten zeggen. De katholieke kerk, voor de reformatie, was heer en meester over de koninkrijken. Met toestemming van de paus, mocht er wat gebeuren. Zonder toestemming van de paus, kon een koning zijn kroon verliezen. Dus elke godsdienst heeft tonnen boter op het hoofd. En de Spaanse "conquistadores" konden er ook wat van. Met de zegen van de Kerk. En de meegereisde zendelingen hadden maar een devies: "Bekeer je of je hoofd gaat eraf". De indianenbevolking slonk in een aantal jaren met 90%. Ook met de zegen van de Kerk.

Overigens trekt Zuid-Spanje nu, waar toen in die tijd de "Moren" de baas waren, heel wat toeristen naar gebouwen e.d. om die hoogstaande cultuur van de "Moren", die toen verre superieur was t.o.v. de Europese, te bekijken. Het Alhambra is er zo'n voorbeeld van. Overigens zijn de "Moren" later weer Zuid-Spanje uitgejaagd.

Ja, Jumbo, er zijn artikelen die niet in jouw straatje passen en die ik, maar ook anderen, met belangstelling lezen. Net zoals ik jouw berichten met belangstelling lees, maar het niet met je eens bent. Kan gebeuren, nietwaar.
Ik geloof niet dat ik kritiek op je berichtgeving had?
Zeker heb je gelijk, maar om de een of andere reden bestaan er nu geen katholieke staten waar de religie boven het statshoofd staat of 'regeert' en ergens aan het einde van de middeleeuwen zijn 'wij' gestopt met dan gedoe.
Onze vrienden van de islam echter niet, talloze staten worden geregeerd door religieuze staatshoofden, soms gekozen soms niet, en verspreiding met of zonder geweld vindt nog steeds plaats... met als absoluut doel die islam de enige religie te maken en de rest van de wereld te onderdrukken

Dat is het wezenlijke verschil met onze geschiedenis en die van de islam...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Goed artikel in het AD

#24 Bericht door printen44 » dinsdag 01 december 2015, 14:35

Ach, Jumbo, deze discussie hebben we al gevoerd en "we did agree, that we disagree".

En daarbij zou ik het willen laten. Maar ik lees je berichten met belangstelling, altijd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Goed artikel in het AD

#25 Bericht door prajak » dinsdag 01 december 2015, 14:44

Vandaag in de BKK Post. Lezenswaardig.

http://www.bangkokpost.com/opinion/opin ... -tolerance

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Goed artikel in het AD

#26 Bericht door dutch » dinsdag 01 december 2015, 15:45

jumbo schreef:
printen44 schreef:
Ach, Jumbo, dan kan je van vrijwel alle godsdiensten zeggen. De katholieke kerk, voor de reformatie, was heer en meester over de koninkrijken. Met toestemming van de paus, mocht er wat gebeuren. Zonder toestemming van de paus, kon een koning zijn kroon verliezen. Dus elke godsdienst heeft tonnen boter op het hoofd. En de Spaanse "conquistadores" konden er ook wat van. Met de zegen van de Kerk. En de meegereisde zendelingen hadden maar een devies: "Bekeer je of je hoofd gaat eraf". De indianenbevolking slonk in een aantal jaren met 90%. Ook met de zegen van de Kerk.

Overigens trekt Zuid-Spanje nu, waar toen in die tijd de "Moren" de baas waren, heel wat toeristen naar gebouwen e.d. om die hoogstaande cultuur van de "Moren", die toen verre superieur was t.o.v. de Europese, te bekijken. Het Alhambra is er zo'n voorbeeld van. Overigens zijn de "Moren" later weer Zuid-Spanje uitgejaagd.

Ja, Jumbo, er zijn artikelen die niet in jouw straatje passen en die ik, maar ook anderen, met belangstelling lezen. Net zoals ik jouw berichten met belangstelling lees, maar het niet met je eens bent. Kan gebeuren, nietwaar.
Ik geloof niet dat ik kritiek op je berichtgeving had?
Zeker heb je gelijk, maar om de een of andere reden bestaan er nu geen katholieke staten waar de religie boven het statshoofd staat of 'regeert' en ergens aan het einde van de middeleeuwen zijn 'wij' gestopt met dan gedoe.
Onze vrienden van de islam echter niet, talloze staten worden geregeerd door religieuze staatshoofden, soms gekozen soms niet, en verspreiding met of zonder geweld vindt nog steeds plaats... met als absoluut doel die islam de enige religie te maken en de rest van de wereld te onderdrukken

Dat is het wezenlijke verschil met onze geschiedenis en die van de islam...
Jeminee........wat klinkt me dat toch bekend in de oren :giggle:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Goed artikel in het AD

#27 Bericht door RuudThai » dinsdag 01 december 2015, 16:01

jumbo schreef:
printen44 schreef:
Ach, Jumbo, dan kan je van vrijwel alle godsdiensten zeggen. De katholieke kerk, voor de reformatie, was heer en meester over de koninkrijken. Met toestemming van de paus, mocht er wat gebeuren. Zonder toestemming van de paus, kon een koning zijn kroon verliezen. Dus elke godsdienst heeft tonnen boter op het hoofd. En de Spaanse "conquistadores" konden er ook wat van. Met de zegen van de Kerk. En de meegereisde zendelingen hadden maar een devies: "Bekeer je of je hoofd gaat eraf". De indianenbevolking slonk in een aantal jaren met 90%. Ook met de zegen van de Kerk.

Overigens trekt Zuid-Spanje nu, waar toen in die tijd de "Moren" de baas waren, heel wat toeristen naar gebouwen e.d. om die hoogstaande cultuur van de "Moren", die toen verre superieur was t.o.v. de Europese, te bekijken. Het Alhambra is er zo'n voorbeeld van. Overigens zijn de "Moren" later weer Zuid-Spanje uitgejaagd.

Ja, Jumbo, er zijn artikelen die niet in jouw straatje passen en die ik, maar ook anderen, met belangstelling lezen. Net zoals ik jouw berichten met belangstelling lees, maar het niet met je eens bent. Kan gebeuren, nietwaar.
Ik geloof niet dat ik kritiek op je berichtgeving had?
Zeker heb je gelijk, maar om de een of andere reden bestaan er nu geen katholieke staten waar de religie boven het statshoofd staat of 'regeert' en ergens aan het einde van de middeleeuwen zijn 'wij' gestopt met dan gedoe.
Onze vrienden van de islam echter niet, talloze staten worden geregeerd door religieuze staatshoofden, soms gekozen soms niet, en verspreiding met of zonder geweld vindt nog steeds plaats... met als absoluut doel die islam de enige religie te maken en de rest van de wereld te onderdrukken

Dat is het wezenlijke verschil met onze geschiedenis en die van de islam...
Afbeelding

Jumbo, de geschiedenis wijst anders uit dan jij hier naar voren brengt.
Na de ontdekking van Amerika door de Spanjaarden zijn vervolgens de Inca's en nog wat andere volkeren grotendeels uitgemoord op bevel van de katholieke Spaanse koningen die deze goddeloosheid wilden uitroeien. De "ongelovigen" moesten gekerstend worden en als dat niet lukte werden ze maar afgemaakt.

Nee, de gristenen hebben net zoveel huisgehouden in de wereld als de mohammedanen.
Trouwens, het boeddhisme wordt als zo vreedzaam bestempeld, maar die hebben onderling toch ook flink wat uitgemoord in de oorlogen tussen de Siamese staatjes en de Birmezen en andere volken.

Ik heb het al eens eerder naar voren gebracht: de islam loopt achter bij de gristelijkheid want begon immers zo'n 600 jaar later!
Wat de gristenen uitvraten in vroeger eeuwen doen nu de mohammedanen dus over een paar eeuwen zullen ook die tot rust zijn gekomen. En vast wel eerder want het tempo waarin zich in de wereld veranderingen voltrekken ligt veel hoger dan in de middeleeuwen dus zal de islam zich ook veel sneller aanpassen aan de westerse maatschappij.

Maar ik hoop eigenlijk dat iedereen zal gaan inzien wat voor een ongeloofwaardige humbug een religie eigenlijk is en wat religie de mensheid heeft aangedaan in de loop der eeuwen... :evil:

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: Goed artikel in het AD

#28 Bericht door torkom » dinsdag 01 december 2015, 18:37

Maar ik hoop eigenlijk dat iedereen zal gaan inzien wat voor een ongeloofwaardige humbug een religie eigenlijk is en wat religie de mensheid heeft aangedaan in de loop der eeuwen...

De eerste zin in mijn jarenlang forum lidmaatschap geschreven door ruudthai waar ik het helemaal 100% mee eens ben... :clap:

"Wat de gristenen uitvraten in vroeger eeuwen doen nu de mohammedanen dus over een paar eeuwen zullen ook die tot rust zijn gekomen"

Zolang kan en wil ik niet wachten...dus we hebben NU iemand nodig die de mohammedanen kan stoppen voor het te laat is en zij die ongein met ons kunnen uithalen....

In plaats van wegkijken en lijdzaam afwachten kunnen we ook het enige doen wat de kleine Nederlandse burgerman KAN doen en dat is Geert Wilders stemmen...

Van de linkse wegkijkers hebben we totaal niks te verwachten.
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Goed artikel in het AD

#29 Bericht door Ben » dinsdag 01 december 2015, 19:03

En Religie mag je gebruiken voor jezelf, Niet misbruiken tegen een ander!
That's all Folks!

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Goed artikel in het AD

#30 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 01 december 2015, 20:02

torkom schreef:In plaats van wegkijken en lijdzaam afwachten kunnen we ook het enige doen wat de kleine Nederlandse burgerman KAN doen en dat is Geert Wilders stemmen...
En dan in koor met "onze" Geert heel hard mee roepen:"Alle allochtonen het land uit."

Hierbij moeten we wel even afspreken dat er twee uitzonderingsgevallen zijn, nl: voor mijn vrouw, die zo'n 25 jaar geleden naar Nederland kwam om hier de kost te verdienen en voor de vrouw van Geert Wilders, een economische gelukszoeker!

Ja: principes zijn mooi maar uitzonderingen moeten mogelijk zijn. En zeker als het jezelf zou treffen. Niet waar? :happyno:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”