Goed artikel in het AD

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Goed artikel in het AD

#1 Bericht door printen44 » maandag 30 november 2015, 07:44

Vanochtend las ik een artikel, meer een vraaggesprek met Peter Knoope, een terrorismedeskundige. Of er zoiets bestaat als terrorismedeskundige, weet ik niet, maar het vraaggesprek vond ik verhelderend. Je hoeft het met Peter Knoope niet eens te zijn, maar hij laat wel een ander licht schijnen op de problemen die er zijn met het Jihadisme. Ik vond het een artikel om gelezen te worden.

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/ ... r-IS.dhtml

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Goed artikel in het AD

#2 Bericht door prajak » maandag 30 november 2015, 08:36

Dat wij ons vingertje moeten vergeten heeft Indonesië ons geleerd en de Belgen hebben die ervaring in Congo en omringende landen. Ome Sam heeft herhaaldelijk zijn vingers gebrand en die roeren zijn (gedeeltelijk) om.

Kijk om je heen: Thailand is nationalistisch en xenofoob en is toch nimmer bezet geweest, Thailand heeft sterke eigenwaarde, is vreselijk eigenwijs daarin, 'met de Thaise taal kun je de hele wereld aan', wat meer realiteitszin mag best hier maar de kern is: wij zijn waardevol net als jij. En dat is het westen vergeten.

Tegen Chinees, Indiër en Braziliaan durven we niet op maar tegen de kleintjes hebben we een grote bek. Let maar op in Parijs nu: 'eerst beroven jullie onze grond van onze bodemschatten en nu mogen wij geen boom kappen en geen olie stoken? Kijk eerst eens naar jezelf.'

Wij in het westen hebben de wereld vervuild en nu mogen anderen ineens niks meer voor hun eigen ontwikkeling? Ze hebben echt wel gelijk.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Goed artikel in het AD

#3 Bericht door dutch » maandag 30 november 2015, 08:43

De discussie gaat inmiddels al een hoofdstuk verder;
Ook al hebben jullie een recht( zie Prajak hiervoor) op fossiel gebruik............daarmee zet je grotendeels je eigen land (letterlijk) onder water..... en wat dan ?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

bontje
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 537
Lid geworden op: zondag 11 november 2012, 02:44

Re: Goed artikel in het AD

#4 Bericht door bontje » maandag 30 november 2015, 11:54

Jammer dat er voor dit onzinnige artikel in het AD weer een paar bomen gekapt zijn.

Gebruikersavatar
bantakokennerkhorat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 236
Lid geworden op: maandag 11 mei 2009, 18:55
Locatie: Overijssel-Khorat

Re: Goed artikel in het AD

#5 Bericht door bantakokennerkhorat » maandag 30 november 2015, 13:50

Wat is er nu zo goed aan dit artikel in het AD?
Werken is heerlijk laat daarom ook wat over voor je collega"s

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Goed artikel in het AD

#6 Bericht door Lammert de Haan » maandag 30 november 2015, 14:44

printen44 schreef:Vanochtend las ik een artikel, meer een vraaggesprek met Peter Knoope, een terrorismedeskundige. Of er zoiets bestaat als terrorismedeskundige, weet ik niet, maar het vraaggesprek vond ik verhelderend. Je hoeft het met Peter Knoope niet eens te zijn, maar hij laat wel een ander licht schijnen op de problemen die er zijn met het Jihadisme. Ik vond het een artikel om gelezen te worden.

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/ ... r-IS.dhtml
Een verassend heldere kijk en uitleg van een ter zake deskundige. Daar valt een hoop van op te steken. Hopelijk gaan bij velen de ogen nu iets verder open. Uiteraard niet bij iedereen natuurlijk ( :happyno:), zoals enkele bovenstaande reacties al te zien geeft. Maar dat was ook wel te voorzien.

Dank voor het hier plaatsen. :clap:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

bontje
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 537
Lid geworden op: zondag 11 november 2012, 02:44

Re: Goed artikel in het AD

#7 Bericht door bontje » maandag 30 november 2015, 15:18

Lammert, Dat deskundigen het niet altijd bij het juiste eind hebben heb jij hier met al een paar keer met je belastings en finacieele adviezen bewezen. :shock:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Goed artikel in het AD

#8 Bericht door prajak » maandag 30 november 2015, 15:29

Het is helaas bij Ome Sam mis en zal mis blijven zolang de Republikeinen de meerderheid hebben in de volksvertegenwoordiging. Die houden een open houding naar andersdenkenden en zeker naar moslims tegen.

De buitenlandse politiek van de USA is een politiek van binnenlands compromis door de democraten samen met de kleine zakelijk denkende groep Republikeinen en aan de andere kant de ultra beweging die Tea Party heet en Amish en ultra-christelijk (waarvan deze week een heethoofd een legale abortus advieskliniek inliep en drie mensen afknalde. 'Ik ben tegen abortus maar niet tegen moorden...', hoe christelijk kun je zijn :crazy: .)

Men heeft in dat land boter op het hoofd. Linkse regeringen in M- en Z-Amerika werden geboycot, er kwamen legeradviseurs en wapenzendingen, of een land werd gewoon overlopen (Granada) maar als deugniet Poetin landjepik doet (mag ook niet) dan is de wereld te klein.

Ze zijn tegen Isis maar kopen wel de olie van sjeiks die Isis steunen, en met die olie laten ze dingen vliegen die bommen op Isis laten vallen. Het is krom.

Ik kan me voorstellen dat mensen daar een punthoofd van krijgen maar keur af dat ze dan maar mensen gaan onthoofden en zo. Ook het artikel als genoemd hier is daar duidelijk over: Isis moet weg maar ons hautain gedrag ook. Ons vingertje moet omlaag.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Goed artikel in het AD

#9 Bericht door Lammert de Haan » maandag 30 november 2015, 15:53

prajak schreef:Het is helaas bij Ome Sam mis en zal mis blijven zolang de Republikeinen de meerderheid hebben in de volksvertegenwoordiging. Die houden een open houding naar andersdenkenden en zeker naar moslims tegen.

De buitenlandse politiek van de USA is een politiek van binnenlands compromis door de democraten samen met de kleine zakelijk denkende groep Republikeinen en aan de andere kant de ultra beweging die Tea Party heet en Amish en ultra-christelijk (waarvan deze week een heethoofd een legale abortus advieskliniek inliep en drie mensen afknalde. 'Ik ben tegen abortus maar niet tegen moorden...', hoe christelijk kun je zijn :crazy: .)

Men heeft in dat land boter op het hoofd. Linkse regeringen in M- en Z-Amerika werden geboycot, er kwamen legeradviseurs en wapenzendingen, of een land werd gewoon overlopen (Granada) maar als deugniet Poetin landjepik doet (mag ook niet) dan is de wereld te klein.

Ze zijn tegen Isis maar kopen wel de olie van sjeiks die Isis steunen, en met die olie laten ze dingen vliegen die bommen op Isis laten vallen. Het is krom.

Ik kan me voorstellen dat mensen daar een punthoofd van krijgen maar keur af dat ze dan maar mensen gaan onthoofden en zo. Ook het artikel als genoemd hier is daar duidelijk over: Isis moet weg maar ons hautain gedrag ook. Ons vingertje moet omlaag.
En daar ben ik het roerend mee eens. :clap: "Verander de wereld maar begin bij jezelf".

Maar zonder die olie uit het midden-oosten ligt de Amerikaanse economie op z'n gat. Men zal dus moeilijk anders kunnen dan deze olie blijven invoeren. Hier komt bij dat deze landen hun olie niet meer willen afrekenen in USD maar in hun eigen valuta. Rusland probeert nu een pact te sluiten met deze oliestaten en met China om geen USD meer te accepteren. China heeft al aangegeven hier wel voor te voelen. Daarnaast heeft Poetin de Russische banken opgeroepen om hun dollarvoorraad af te stoten.

En daar was mijn mening in een ander topic van gister dan ook op gebaseerd: de USD kan haar langste tijd wel eens hebben gehad als handelsvaluta nr. 1 van de wereld.

Ook hier wordt het superieure denken van Amerika een halt toegeroepen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Goed artikel in het AD

#10 Bericht door Jeanette » maandag 30 november 2015, 16:49

Lammert de Haan schreef: Een verassend heldere kijk en uitleg van een ter zake deskundige. Daar valt een hoop van op te steken. Hopelijk gaan bij velen de ogen nu iets verder open. Uiteraard niet bij iedereen natuurlijk ( :happyno:), zoals enkele bovenstaande reacties al te zien geeft. Maar dat was ook wel te voorzien.

Dank voor het hier plaatsen. :clap:
Houd toch eens op met anderen te veroordelen.
Niet iedereen is er van gediend om de wereldpolitiek te kauwen en te herkauwen zonder er ene jota aan te kunnen veranderen.
Anders zijn is niet minder zijn.

Als je dat rood gearceerde weg had gelaten was je alleen met je eigen mening bezig geweest. :thumbsup:

:happyno:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Goed artikel in het AD

#11 Bericht door prajak » maandag 30 november 2015, 17:08

Is de kreet ' usd is wereldmunt' niet van direct na WOII? 1948?

Zij hebben de westerse wereld wel uit de sh.. geholpen na wat Hitler en andere lieden hebben aangericht. Maar de tijden zijn anders en ik liet het woord al vallen, de global moet er aan komen want zonder de USA kun je ook niet. Niemand zit op een valuta-oorlog te wachten en de Chinees loopt ook meer zo snel vooruit, heeft problemen zat met zijn economie.

Bedtijd. Morgen werken aan een groot nieuw Thailandforum-project.....en het volgende toetje plaatsen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Goed artikel in het AD

#12 Bericht door prajak » dinsdag 01 december 2015, 00:40

Lammert, we zijn het er over eens dat het artikel wat toevoegt aan de discussie en voor mij heeft het daarmee zijn waarde bewezen. Dus als Printen44 nog meer heeft van dit niveau..... :clap:

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Goed artikel in het AD

#13 Bericht door Hua Thale » dinsdag 01 december 2015, 01:03

Het is weer een typisch OFF TOPIC bericht wat bij een aantal mensen hun haantjes gedrag activeert.
Artikel was vijfentwintig jaar terug al de mening van vele dus geen 'verlichtende' mening van deze man die schijnbaar ook een beetje last heeft van gebrek aan persoonlijke aandacht.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: Goed artikel in het AD

#14 Bericht door jumbo » dinsdag 01 december 2015, 02:29

prajak schreef:Is de kreet ' usd is wereldmunt' niet van direct na WOII? 1948?

Zij hebben de westerse wereld wel uit de sh.. geholpen na wat Hitler en andere lieden hebben aangericht. Maar de tijden zijn anders en ik liet het woord al vallen, de global moet er aan komen want zonder de USA kun je ook niet. Niemand zit op een valuta-oorlog te wachten en de Chinees loopt ook meer zo snel vooruit, heeft problemen zat met zijn economie.

Bedtijd. Morgen werken aan een groot nieuw Thailandforum-project.....en het volgende toetje plaatsen.
idd vlak na WO2, maar het was niet de eerste wereldmunt en waarschijnlijk ook niet de laatste, zelfs de gulden was ooit de wereldmunt in de VOC tijd en voor de USD was het de UK.
Momenteel houden staten totaal zo een 65% van hun reserves in USD dus het zou niet eenvoudig zijn om dat te herzien
Er is ook geen alternatief, de euro jojoot naar gevolgen van de miskleunen van de politici, de yuan is een munt die gecontroleerd wordt door de staat en dit land zelf heeft 4 triljoen reserves in de USD.. de rest van de munten zijn leuke reserve munten maar geen vervangende wereld munt die waarderingen geeft aan alle belangrijke grondstoffen
Yuan is net toegelaten in de currency mix, dat terwijl de economie stagneert (maar nog steeds groeit met 6-7% overigens met de nodige scepsis) de banken problemen lijken te krijgen en de chinese overheid nog steeds zijn invloed doet gelden op de munt, zie 3 aanpassingen van de munt door de 'staatsbank' in 2015!! Dat kan interessant worden. :D
Bijkomstigheid is dat binnen China iedereen srpeekt over de RMB en dan buiten China het genomineerd is als de CNY, beetje vreemd voor de nieuwe wereldmunt, hehehehe, daarnaast is de kandidaat wereldmunt nog net 10 jaar losgekoppeld van de USD onder streng ongenoegen van de Grote Leiders. En dat is de nieuwe standaard... dream on people, or better, nightmare on..


De 'Global' is al eerder geopperd, uiteraard door politici en kijkend naar de euro zou ik voorzichtig met dat soort gedachten omgaan, hehehe.
Het kan natuurlijk een virtuele munt worden, maar economische situaties binnen lidstaten zullen natuurlijk wel hun invloed moeten hebben op een dergelijke munt dus omdat het bijvoorbeeld slecht gaat in Europa, verdiend China minder aan zijn handel met de US?
Dat lijkt me geen goede situatie, nu hebben de economien hun eigen munt die naar gelang de interne economische situaties fluctueren
en daardoor de competitie verhogen en de marktprijzen beinvloeden. Dat heet marktoespassing en effect.

Met 1 munt onder alle lidstaten is die gedachte nagenoeg weg, maar misschien (niet doorgedacht gewoon een optie) is er een mogelijkheid voor een x-aantal regionale globals, 1 munt met verschillende waardes toebedacht door economische resultaten in de betreffende regio waardoor opkomende naties kunnen groeien met hun munteenheid. Opgezet met een link naar de goudprijs of elke andere commodity die men daartoe kan bedenken.
Je voorkomt dan valuta risico's omdat je het kan toevoegen aan je reserves zonder angst te hebben dat de munt ooit verdwijnt
probleem bij deze 'oplossing' zijn uiteraard de zimbabwe's dan deze wereld... hoe ga je dat soort landen waarderen?
Dus krijg je weer toelatingscriteria (zie de euro en zijn situatie als negatief voorbeeld) en dat moet dan weer overgelaten worden aan regionale (en dus corrurptie gevoelige) vertegenwoordigers...
Plus dat de US hekelaars onder ons dan weer gerust kunnen slapen..eindelijk is de USD van haar voetstuk, de rest van de US laten we aan IS over??? Om maar weer op het achterhaalde artikel en onderwerp terug te komen.

Nee, niet echt haalbaar en zeker niet op korte termijn, de laatste keer dat het geopperd was, was in 2006 of zo door Medvedev, een linguist, derhalve een romanticus en geen exacte wetenschapper, die 4 jaar de prins carnaval pet heeft opgehad van Rusland.
Dat lijkt me niet het kalibeer Adenhauer of Duisenberg die aan de basis stonden van de euro hetgeen door hun opvolgers zo kinderlijk slecht uitgevoerd is dat we daar de komende decennia nog last van gaan houden...

Toetjes zijn eenvoudiger te rangschikken Prajak.... en dat doe je meesterlijk
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Goed artikel in het AD

#15 Bericht door prajak » dinsdag 01 december 2015, 02:34

Toetjes zijn eenvoudiger te rangschikken Prajak.... en dat doe je meesterlijk

Dank. Toch heb ik liever muntjes dan toetjes, heer Jumbo.... :giggle:

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”