NON O Visa en (voor mij) nieuwe formulieren

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

NON O Visa en (voor mij) nieuwe formulieren

#1 Bericht door jumbo » donderdag 26 november 2015, 08:03

Vanmorgen visa om laten zetten van retirement naar marriage in woonplaats Ayutthaya.

Procedure is wat steviger geworden, meer formulieren, zelfs een database en meer vragen ook over persoonlijke zaken.
1 formulier trok mijn speciale aandacht, het vermelde de straffen op de verschillende termijnen van overstay.
Ik moest het lezen en ondertekenen.
Bij 90 dagen overstay 3 maanden uit Thailand verbannen en het werd steeds forser
Een jaar overstay betekende automatisch een ban van 5 jaar.

Het wordt oppassen voor degenen die geen visum meer kunnen bemachtigen en kiezen voor overstay of zelfs voor de gemakzuchtigen onder ons....
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: NON O Visa en (voor mij) nieuwe formulieren

#2 Bericht door stevenl » vrijdag 27 november 2015, 04:28

Tja, dat formulier moeten veel mensen ondertekenen. De genoemde straffen zijn echter nooit ingevoerd.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: NON O Visa en (voor mij) nieuwe formulieren

#3 Bericht door jumbo » vrijdag 27 november 2015, 06:07

stevenl schreef:Tja, dat formulier moeten veel mensen ondertekenen. De genoemde straffen zijn echter nooit ingevoerd.
Ik heb recent als Juli 2015 mijn laatste extensiie gedaan en toen heb ik dit formulier evenals een paar anderen niet gezien
Of het uitgevoerd wordt is uiteraard maar de vraag, maar je kan niet meer aangeven niet te weten dat deze straffen uitgevoerd konden worden...daarnaast kennen we de status van het controleapparaat in Thailand; het ontbreekt...

Meestal komen de visa delinquenten niet op kantoor voor aanvraag of verlenging dus de doelgroep wordt zo niet bereikt..
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: NON O Visa en (voor mij) nieuwe formulieren

#4 Bericht door stevenl » vrijdag 27 november 2015, 06:15

jumbo schreef:
stevenl schreef:Tja, dat formulier moeten veel mensen ondertekenen. De genoemde straffen zijn echter nooit ingevoerd.
Ik heb recent als Juli 2015 mijn laatste extensiie gedaan en toen heb ik dit formulier evenals een paar anderen niet gezien
Of het uitgevoerd wordt is uiteraard maar de vraag, maar je kan niet meer aangeven niet te weten dat deze straffen uitgevoerd konden worden...daarnaast kennen we de status van het controleapparaat in Thailand; het ontbreekt...

Meestal komen de visa delinquenten niet op kantoor voor aanvraag of verlenging dus de doelgroep wordt zo niet bereikt..
Op veel kantoren wordt dit formulier al lang ingevuld, ik schat tot bijna een jaar.

En nee, het is niet 'maar de vraag' of het wordt uitgevoerd. het wordt NIET uitgevoerd, om dat te doen is een wetswijziging nodig.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: NON O Visa en (voor mij) nieuwe formulieren

#5 Bericht door jumbo » vrijdag 27 november 2015, 06:33

stevenl schreef:
jumbo schreef:
stevenl schreef:Tja, dat formulier moeten veel mensen ondertekenen. De genoemde straffen zijn echter nooit ingevoerd.
Ik heb recent als Juli 2015 mijn laatste extensiie gedaan en toen heb ik dit formulier evenals een paar anderen niet gezien
Of het uitgevoerd wordt is uiteraard maar de vraag, maar je kan niet meer aangeven niet te weten dat deze straffen uitgevoerd konden worden...daarnaast kennen we de status van het controleapparaat in Thailand; het ontbreekt...

Meestal komen de visa delinquenten niet op kantoor voor aanvraag of verlenging dus de doelgroep wordt zo niet bereikt..
Op veel kantoren wordt dit formulier al lang ingevuld, ik schat tot bijna een jaar.

En nee, het is niet 'maar de vraag' of het wordt uitgevoerd. het wordt NIET uitgevoerd, om dat te doen is een wetswijziging nodig.
Ik zou bijna gaan denken dat je hier schrijft dat de wet niets voorschrijft en dat het dus een niet legaal gebonden document betreft?
Maar in hier, in NL en in andere landen is het toch zo dat je met 'erkenning' een en ander vast kan leggen. Denk aan afwijkende voorwaarden in een huurcontract...zodra je handtekening ergens onderstaat is een overeenkomst kwa voorwaarden en inhoud 'bindend'.

Er is geen (wets)wijziging nodig om een controlerend apparaat zijn controle uit te laten voeren anders dan een wijziging in prioriteit en mentaliteit.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: NON O Visa en (voor mij) nieuwe formulieren

#6 Bericht door stevenl » vrijdag 27 november 2015, 06:40

jumbo schreef: Ik zou bijna gaan denken dat je hier schrijft dat de wet niets voorschrijft en dat het dus een niet legaal gebonden document betreft?
Maar in hier, in NL en in andere landen is het toch zo dat je met 'erkenning' een en ander vast kan leggen. Denk aan afwijkende voorwaarden in een huurcontract...zodra je handtekening ergens onderstaat is een overeenkomst kwa voorwaarden en inhoud 'bindend'.

Er is geen (wets)wijziging nodig om een controlerend apparaat zijn controle uit te laten voeren anders dan een wijziging in prioriteit en mentaliteit.
In de wet zijn de straffen voor overstay opgenomen. Om die straffen te wijzigen is een wetswijziging nodig. Het is dus inderdaad een niet bindend document.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: NON O Visa en (voor mij) nieuwe formulieren

#7 Bericht door jumbo » vrijdag 27 november 2015, 07:04

stevenl schreef: In de wet zijn de straffen voor overstay opgenomen. Om die straffen te wijzigen is een wetswijziging nodig. Het is dus inderdaad een niet bindend document.

http://blog.wetrecht.nl/waarom-een-over ... an-de-wet/

Het woordje conractsvrijheid/contract freedom is hier bepalend, je mag niet TEGEN de wet ingaan, maar wel afwijkende afpraken maken...en de afspraken zijn dan bindend

Ik neem aan dat je binnen je eigen bedrijf een overeenkomst hebt met je klanten waarin voorwaarden staan die strenger zullen zijn als de wetgeving door middel van boetes o.i.d. In principe een zelfde geval.
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: NON O Visa en (voor mij) nieuwe formulieren

#8 Bericht door prajak » vrijdag 27 november 2015, 07:12

In augustus heb ik mijn verlenging gehaald en men heeft mij niets verteld noch voorgehouden.

Ben benieuwd wat de rechter er van vindt als je 'vrijwillig' akkoord gaat met draconische maatregelen als 5 jaar straf terwijl je voor iemand doodrijden met een bokkenpruik op vanwege een kras op de Mercedes maar 2 jaar krijgt.

This is Thailand hoor.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: NON O Visa en (voor mij) nieuwe formulieren

#9 Bericht door jumbo » vrijdag 27 november 2015, 07:23

prajak schreef:In augustus heb ik mijn verlenging gehaald en men heeft mij niets verteld noch voorgehouden.

Ben benieuwd wat de rechter er van vindt als je 'vrijwillig' akkoord gaat met draconische maatregelen als 5 jaar straf terwijl je voor iemand doodrijden met een bokkenpruik op vanwege een kras op de Mercedes maar 2 jaar krijgt.

This is Thailand hoor.
Tuurlijk de jurisprudentie moet nog gecreerd worden...

Maar wat voor waarde hebben alle overeenkomsten (huur,koop) dan nog die allen afwijken van de wet naar gelieven van de verstrekker en getekend door de vragende partij.....Probeer maar onder je huurovereenkomst uit te komen die voor buitenlanders een fractie van hun salaris is maar voor een Thaise rechter een veelvoud van Thaise inkomens...
Denk dat je aardig op je neus zult kijken...
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: NON O Visa en (voor mij) nieuwe formulieren

#10 Bericht door stevenl » vrijdag 27 november 2015, 07:26

jumbo schreef:
stevenl schreef: In de wet zijn de straffen voor overstay opgenomen. Om die straffen te wijzigen is een wetswijziging nodig. Het is dus inderdaad een niet bindend document.

http://blog.wetrecht.nl/waarom-een-over ... an-de-wet/

Het woordje conractsvrijheid/contract freedom is hier bepalend, je mag niet TEGEN de wet ingaan, maar wel afwijkende afpraken maken...en de afspraken zijn dan bindend

Ik neem aan dat je binnen je eigen bedrijf een overeenkomst hebt met je klanten waarin voorwaarden staan die strenger zullen zijn als de wetgeving door middel van boetes o.i.d. In principe een zelfde geval.
Sorry jumbo, je komt met een Nederlandse wettekst over Thais recht. Daarnaast: deze afspraken gaan tegen Thais recht in, en zijn dus niet rechtsgeldig.

Gebruikersavatar
jumbo
Expat
Expat
Berichten: 11600
Lid geworden op: donderdag 23 februari 2006, 07:46
Locatie: Cha-am

Re: NON O Visa en (voor mij) nieuwe formulieren

#11 Bericht door jumbo » vrijdag 27 november 2015, 07:29

stevenl schreef:
jumbo schreef:
stevenl schreef: In de wet zijn de straffen voor overstay opgenomen. Om die straffen te wijzigen is een wetswijziging nodig. Het is dus inderdaad een niet bindend document.

http://blog.wetrecht.nl/waarom-een-over ... an-de-wet/

Het woordje conractsvrijheid/contract freedom is hier bepalend, je mag niet TEGEN de wet ingaan, maar wel afwijkende afpraken maken...en de afspraken zijn dan bindend

Ik neem aan dat je binnen je eigen bedrijf een overeenkomst hebt met je klanten waarin voorwaarden staan die strenger zullen zijn als de wetgeving door middel van boetes o.i.d. In principe een zelfde geval.
Sorry jumbo, je komt met een Nederlandse wettekst over Thais recht. Daarnaast: deze afspraken gaan tegen Thais recht in, en zijn dus niet rechtsgeldig.
:lol:
Ik schrijf niets over de wet, het gaat om het woordje contract freedom (de internationale term)
Ik heb ook duidelijk aangegeven dat een overeenkomst niet tegen de wet mag ingaan, maar wel kan afwijken.
Het moment dat je tekent erken je de voorwaarden.... dus ben je aansprakelijk aangaande de inhoud

Maar misschien dwalen we af van het topic, het was voor mij een nieuw formulier, voor jou bekend en voor Prajak onbekend.
Nog meer smaken?
Officieel pensionado, onofficieel wordclass beachbum

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: NON O Visa en (voor mij) nieuwe formulieren

#12 Bericht door stevenl » vrijdag 27 november 2015, 07:34

jumbo schreef:
stevenl schreef:
jumbo schreef:

http://blog.wetrecht.nl/waarom-een-over ... an-de-wet/

Het woordje conractsvrijheid/contract freedom is hier bepalend, je mag niet TEGEN de wet ingaan, maar wel afwijkende afpraken maken...en de afspraken zijn dan bindend

Ik neem aan dat je binnen je eigen bedrijf een overeenkomst hebt met je klanten waarin voorwaarden staan die strenger zullen zijn als de wetgeving door middel van boetes o.i.d. In principe een zelfde geval.
Sorry jumbo, je komt met een Nederlandse wettekst over Thais recht. Daarnaast: deze afspraken gaan tegen Thais recht in, en zijn dus niet rechtsgeldig.
:lol:
vandaar het woordje contract freedom, iets internationaler, ik heb een nederlandse tekst geplaatst maar het gaat niet over de wet zelf, maar over de invloed van een overeenkomst op een wet, locatie maakt niet uit
Je mag niet tegen de wet ingaan, dat schijn je gemist te hebben.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: NON O Visa en (voor mij) nieuwe formulieren

#13 Bericht door prajak » vrijdag 27 november 2015, 07:35

Er bestaat dwingend recht en daar kun je in een overeenkomst niet van afwijken. Er zijn geldige, nietige en vernietigbare bepalingen mogelijk in een overeenkomst. Dit is dus voer voor advocaten om te beoordelen wat hier aan de hand is.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: NON O Visa en (voor mij) nieuwe formulieren

#14 Bericht door Hua Thale » vrijdag 27 november 2015, 11:25

Mag er van uit gaan dat de overstay regeling dacht 500 Baht per dag tot een max. van 20.000 Baht nog van kracht is om de echte oeps vergeten lieden nog een reële mogelijkheid te geven.
Niet dat ik er ooit last van gehad heb maar kan mij indenken dat het er eens bij inschiet.
Dit soort 'regels' was dacht ik al eens besproken van papiertje lezen en tekenen voor wat het waard is.
visa om laten zetten van retirement naar marriage
WAAROM eigenlijk als ik vragen mag op het halveren van je bankboekje na heeft het alleen maar meer gez..............................
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: NON O Visa en (voor mij) nieuwe formulieren

#15 Bericht door stevenl » vrijdag 27 november 2015, 11:41

Hua Thale schreef:Mag er van uit gaan dat de overstay regeling dacht 500 Baht per dag tot een max. van 20.000 Baht nog van kracht is om de echte oeps vergeten lieden nog een reële mogelijkheid te geven.
Niet dat ik er ooit last van gehad heb maar kan mij indenken dat het er eens bij inschiet.
Dit soort 'regels' was dacht ik al eens besproken van papiertje lezen en tekenen voor wat het waard is.
visa om laten zetten van retirement naar marriage
WAAROM eigenlijk als ik vragen mag op het halveren van je bankboekje na heeft het alleen maar meer gez..............................
Workpermit misschien? Kan niet op retirement, wel op marriage. Het gaat hier trouwens om een extension of stay, niet om een visum.

En ja, overstay @ 500 Baht per dag is gewoon van kracht.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”