500 rijkste Nederlanders zijn fors rijker geworden

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

500 rijkste Nederlanders zijn fors rijker geworden

#1 Bericht door Lammert de Haan » dinsdag 24 november 2015, 23:30

Het vermogen van de 500 rijkste inwoners van ons land is met meer dan 10 procent gestegen tot ruim 91 miljard euro. Grote winnaar is Randstad-oprichter Frits Goldschmeding die 47 procent rijker werd en nu 4,7 miljard euro heeft.
Meer dan de helft van de rijke Nederlanders zag zijn vermogen afgelopen jaar groeien, slechts 70 rijken gingen er op achteruit. Degenen die in de Quote 500 staan bezitten gemiddeld 183 miljoen euro, alhoewel dat bedrag wel wordt opgetrokken door een aantal hele rijke Nederlanders. Om in de Quote 500 te komen, moet je minstens 41 miljoen hebben en dat is 6 miljoen euro meer dan vorig jaar.

Wonen in het buitenland
Charlene de Carvalho-Heineken
Bijna de helft van het vermogen van de allerrijksten is van miljonairs en miljardairs die in het buitenland wonen. Helemaal bovenaan de lijst staat Charlene de Carvalho-Heineken. De dochter van Freddy Heineken woont in Londen en zag haar bezit met 31 procent stijgen tot 9,6 miljard euro.
Andere rijke Nederlanders die buiten Nederland wonen zijn Ralph Sonnenberg (Luxaflex-fabrikant Hunter Douglas, 1,8 miljard euro), John Fentener van Vlissingen (actief in de reisindustrie, 1,6 miljard euro) en Albert Blokker (Blokker winkels, 1,5 miljard euro).

Wonen in Nederland
Van de Nederlanders die niet naar het buitenland zijn getrokken is Frits Goldschmeding de rijkste. Hij richtte ooit uitzender Randstad op en hij was er jarenlang de hoogste baas. Goldschmeding heeft nog steeds een derde van de aandelen van Randstad Holding in handen. Op de tweede plek staat Dik Wessels, van bouwer VolkerWessels, met 3 miljard euro. John de Mol heeft 2,5 miljard euro.

Rijke families in ons land
We hebben ook een aantal hele rijke families in ons land. Zo heeft de familie Breninkmeijer (C&A) 22 miljard euro. De familie Van der Vorm (investeringsbedrijf HAL) bezit 8,5 miljard.

Voetballers
Ook als voetballer kun je rijk worden. Dennis Bergkamp heeft 45 miljoen euro, net als Ruud van Nistelrooij. Dat is 4 miljoen meer dan oud-ABN Amro-topman Rijkman Groenink.

Geen adresvermeldingen
Om begrijpelijke redenen bevat de lijst overigens geen verdere adresvermeldingen, mocht je ook daar naar op zoek zijn.

Woon je in Nederland?
Klik dan op onderstaande link om te zien hoe rijk mensen zijn in jouw gemeente.

http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenla ... w-gemeente
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: 500 rijkste Nederlanders zijn fors rijker geworden

#2 Bericht door Jeanette » woensdag 25 november 2015, 08:19

Waarom zou je alleen naar die 500 kijken?

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/mac ... hillen.htm

De 20 % hoogste inkomens zijn aardig genivelleerd lijkt mij.

[|)

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: 500 rijkste Nederlanders zijn fors rijker geworden

#3 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 25 november 2015, 08:31

Jeanette schreef:Waarom zou je alleen naar die 500 kijken?

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/mac ... hillen.htm

De 20 % hoogste inkomens zijn aardig genivelleerd lijkt mij.

[|)
Ik weet nog wel véél meer onderwerpen voor het starten van een topic. Maar wat weerhoud je om ook eens een bijdrage te leveren?
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: 500 rijkste Nederlanders zijn fors rijker geworden

#4 Bericht door Jeanette » woensdag 25 november 2015, 08:53

Denkend aan de woorden van een wijze man, Thé Lau (1952-2015), bij het zien van de miljarden die 500 mensen in Nederland hebben; "Het zien duurt een paar seconden, de gedachte blijft voor altijd"

:D

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: 500 rijkste Nederlanders zijn fors rijker geworden

#5 Bericht door prajak » woensdag 25 november 2015, 16:01

Lammert, 'rijker worden' is voor die toppers ook maar relatief. Hun 'winst' zit voornamelijk in het aandelenpakket van de eigen of familie-onderneming en die waarde is afhankelijk van de markt. Wil morgen niemand meer het 'heerlijk helder' drinken of komt er weer iemand roepen over de 'Buckler l@l' dan keldert de winst en mogelijk ook de waarde van de onderneming.

De mensen die je noemt zitten op hun familiebedrijf en bij goed beleid gaan ze steenrijk dood. Nou, dan heb je wat.... Ik hecht pas aan zo'n lijstje als ik er zelf opsta .... maar dat heb ik tot nu toe geweigerd. :giggle:

Ach, we zijn weer op de hoogte van de toppers en ook dat hoort in het Thailandforum als anderen niets te schrijven hebben maar wel te klagen. Zaterdag a.s. plaats ik de laatste groente-bijdrage en daarna ga ik over op 9 bijdragen 'lekkers...', Thais lekkers. En daarmee bedoel ik in dit consumentenkader geen blote juf....

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: 500 rijkste Nederlanders zijn fors rijker geworden

#6 Bericht door prajak » woensdag 25 november 2015, 17:00

Overigens, Lammert, die lijstjes hebben geen enkele waarde als mensen niet in de westerse wereld wonen. Er wonen in Thailand tenminste drie gepensioneerde Nederlanders die de onderneming verkocht hebben en goed zijn voor zeven resp acht nullen (in euro, niet in THB) en die daarmee enkele voetballers achter zich laten. Ik ken een of meer van hen persoonlijk en eerlijk gezegd, je ziet het niet aan hem/ze af.....

Als je het vermogen niet hebt in een onderneming of in vastgoed dan ben je onzichtbaar voor die publicaties. En daarmee heb je privacy en belastingvrijdom want Thailand belast vermogen buiten Thailand niet.

Nu ga ik pitten, het is 23 uur Thaise tijd. Morgen om 05.20 uur rammelt de wekker weer.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: 500 rijkste Nederlanders zijn fors rijker geworden

#7 Bericht door Lammert de Haan » woensdag 25 november 2015, 18:09

prajak schreef:Overigens, Lammert, die lijstjes hebben geen enkele waarde als mensen niet in de westerse wereld wonen. Er wonen in Thailand tenminste drie gepensioneerde Nederlanders die de onderneming verkocht hebben en goed zijn voor zeven resp acht nullen (in euro, niet in THB) en die daarmee enkele voetballers achter zich laten. Ik ken een of meer van hen persoonlijk en eerlijk gezegd, je ziet het niet aan hem/ze af.....

Als je het vermogen niet hebt in een onderneming of in vastgoed dan ben je onzichtbaar voor die publicaties. En daarmee heb je privacy en belastingvrijdom want Thailand belast vermogen buiten Thailand niet.

Nu ga ik pitten, het is 23 uur Thaise tijd. Morgen om 05.20 uur rammelt de wekker weer.
Prajak, daarom ging dit bericht dan ook uit van:
"Het vermogen van de 500 rijkste inwoners van ons land is met meer dan 10 procent gestegen tot ruim 91 miljard euro. Grote winnaar is Randstad-oprichter Frits Goldschmeding die 47 procent rijker werd en nu 4,7 miljard euro heeft.."

Daarnaast nam ik enkele rijke Nederlanders mee die niet in Nederland wonen (dus buiten het feitelijke onderwerp). En dan uiteraard voor zover bekend en zichtbaar. Zo komt Johan Cruijff bijv. niet voor onder de vermelding van rijke in het buitenland wonende Nederlanders. Van hem is inderdaad onvoldoende bekend.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: 500 rijkste Nederlanders zijn fors rijker geworden

#8 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 26 november 2015, 01:15

prajak schreef:Lammert, 'rijker worden' is voor die toppers ook maar relatief. Hun 'winst' zit voornamelijk in het aandelenpakket van de eigen of familie-onderneming en die waarde is afhankelijk van de markt.
Prajak, wat maak je me nu:" 'rijker worden' is maar ‘relatief’? ‘Relatief rijk’ is voor mij in dit verband totaal iets nieuws. Je wilt toch niet beweren dat, wanneer je veel aandelen bezit, ook al is dat in een eigen of familie-onderneming, dat je dan maar 'relatief rijk' bent? Want dan vergis je je wel deerlijk. Aandelen kunnen nl. dagelijks worden verhandeld. Daar hebben we in Amsterdam zelfs een beurs voor. :giggle:

Kom je even slechts bij kas te zitten: geen nood, je gooit even wat aandelen op de markt. Je zou kunnen beginnen met wat jij noemt "hun winst". Dat noemen we in de beleggerswereld nu 'winstneming', maar dan zonder deze winstneming te gaan herbeleggen. Dus puur als 'een extraatje'. Je bent dus niet 'relatief rijk' maar wel degelijk rijk. En de 'winst' is geen relatieve winst maar een wel hele echte winst, waarbij je zelf kunt beslissen wat je er mee gaat doen. Heb je geen aandelen, dan heb je die keus dus niet. Dus bestaat er heus wel een verschil tussen het wel of niet hebben van aandelen.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: 500 rijkste Nederlanders zijn fors rijker geworden

#9 Bericht door prajak » donderdag 26 november 2015, 01:43

Op de markt gooien? Dan moeten ze beursgenoteerd zijn. In een familie-BV gaat dat niet zomaar. Die aandelen zijn in feite incourant.

Maar ik heb ze liever wel dan niet, hoor.... :giggle:

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: 500 rijkste Nederlanders zijn fors rijker geworden

#10 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 26 november 2015, 02:04

prajak schreef:Op de markt gooien? Dan moeten ze beursgenoteerd zijn. In een familie-BV gaat dat niet zomaar. Die aandelen zijn in feite incourant.

Maar ik heb ze liever wel dan niet, hoor.... :giggle:
Er zitten inderdaad een paar familie-BV's tussen maar de meeste zijn beursgenoteerd. Ik meen zelfs dat Heineken ook genoteerd staat in Washington, maar zeker weten doe ik dat niet. Ik heb het overzichtje vandaag nog wel voorbij zien komen, maar omdat ik niet 'in de olie' zit (dus zelfs geen Heineken :giggle: ) heb ik er niet zo goed opgelet.

Maar nu is het voor mij bedtijd (2:03 uur). Dus: tot morgen (voor mij dan) En voor jullie: tot later op de dag. :giggle3:


P.s. Ik zit nog wel in Shell. Maar dat is voor mij niet zozeer een 'olie aandeel' maar meer een gegarandeerd dividendaandeel.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”