Registratie referendum begonnen

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Registratie referendum begonnen

#121 Bericht door RuudThai » donderdag 07 april 2016, 15:26

wanadee schreef:"Wat moet je jouw Europese partners gaan vertellen als 32 procent van 62 procent van de bevolking tegen een verdrag is? Dat is 20 procent tegen en 80 procent zonder interesse of voorstander. Wat de regering gaat doen kan ik wel raden."

"in elk geval niet maar ik troost mij met de gedachte dat slechts minder dan 20 % van de kiesgerechtigden in het nee-kamp zaten. De overige 80 % was misschien wel voor maar stemde tactisch, dus niet. Of ging niet stemmen omdat ze vonden dat dit refer"

Het is al weer heel wat jaartjes geleden dat ik als onderdeel van economie het vak statistiek bestudeerde, maar ook weer niet zolang dat ik weet dat bovenstaande beweringen kant nog wal raken. Ik meen dat in elk geval 1 van deze twee personen iets over statistiek moet weten ivm zijn belastingachtergrond dus
À wordt het hier bewust verkeerd voorgeschoteld?
B menen jullie echt dat deze percentages kloppen?

Volgens mij is het nog altijd zo dat zonder verder onderzoek je er van uit mag gaan dat de percentages van de stembureaus, ook representatief zijn voor degenen die niet gestemd hebben. Dus een grote meerderheid van de Nederlanders is tegen dit verdrag.
Van die representativiteit mag je niet uitgaan. Ik heb als ambtenaar burgerzaken vele malen verkiezingen in mijn gemeenten georganiseerd, ook vele malen zelf op een stembureau gezeten en dan merk je dat bij bepaalde partijen een veel grotere stembustrouw voorkomt dan bij andere partijen.
Dus daardoor wordt een uitslag al vertekend. Als er een wettelijke opkomst- en stemplicht zou bestaan zoals in België (en ook in Nederland vroeger), dan zou de uitslag geheel anders kunnen zijn dan in het huidige systeem van vrijwillige opkomst.
Dus hier geldt de zgn. wet op de statistieken niet, het is meer de wet van Murphy.... :giggle:

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Registratie referendum begonnen

#122 Bericht door brake034 » donderdag 07 april 2016, 15:39

wanadee schreef: ....en critici worden op een kinderachtige belerende manier de les gelezen. Als je daar dan een opmerking over maakt en zegt dat je geen zin hebt in dit soort geruzie ben je laf en loop je weg. En als je dan terug komt om het nogmaals uit te leggen wordt je aangevallen omdat je terug komt. Vervolgens gaat de heer Lammert niet op de vraag in want hij heeft geen tijd, maar hij blijft wel voldoende tijd houden om elke volgende schrijver te beantwoorden.
Ik kan me persoonlijk wel vinden in deze Hanige analyse van Wanadee........
Marcel

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Registratie referendum begonnen

#123 Bericht door RuudThai » donderdag 07 april 2016, 15:48

Terug naar het onderwerp, van NOS Teletekst:

EC-zegsman:'nee' heeft geen impact

Het 'nee' tegen het associatieverdrag
met Oekraïne heeft voorlopig geen
gevolgen voor de invoering van het
verdrag,zegt een woordvoerder van de
Europese Commissie.Het is ondertekend
en unaniem aangenomen,zegt hij.

Voorzitter Juncker is "bedroefd" over
de uitslag.Toen die bekend werd,heeft
hij uitgebreid gesproken met premier
Rutte,maar uit dat telefoongesprek is
niets bekendgemaakt.

Zowel Juncker als de Europese president
Tusk wacht nu af wat Nederland gaat
doen met de uitslag.Rutte mag zelf
bepalen hoeveel tijd hij uittrekt voor
een oplossing.
-----------
Dus: ze deden de was en deden een plas en lieten alles voor wat het was..... zoals ik al lang vermoedde! :cheesy:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Registratie referendum begonnen

#124 Bericht door prajak » donderdag 07 april 2016, 16:51

De reactie van het kabinet, om bij het item te blijven:

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... ingsnieuws

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Registratie referendum begonnen

#125 Bericht door printen44 » donderdag 07 april 2016, 17:25

En om weer bij het onderwerp te blijven, een analyse van de NOS waarom bijna 70% van de stemgerechtigen niet is gaan stemmen.

http://nos.nl/artikel/2097692-hierom-kw ... dagen.html

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Registratie referendum begonnen

#126 Bericht door printen44 » donderdag 07 april 2016, 18:33

Lammert, twee cijfers springen mij in het oog:

26% weet niet wat men moest stemmen. Dus kennis over het onderwerp schiet hier tekort,

23% is tegen het referendum. Bijna een kwart van de thuisblijvers ziet een referendum niet zitten en zeker dit referendum niet.

Maar ik denk dat je in de komende dagen nog meer van die cijfers zal krijgen. De analyse van dit referendum en zeker als deze cijfers kloppen, geeft weer voer voor Rutten en zijn ministers.

Dus over een half jaar of zo zullen we van de regering vernemen dat na grondige en uitgebreide analyse, breed overleg met de EU partners, de regering besloten heeft het Verdrag te ratificeren, maar het politieke gedeelte niet in die ratificatie op te nemen. Het politieke gedeelte is namelijk het lidmaatschap van de EU, waar ongeveer de helft van de EU-staten voor is en de andere helft tegen. In het Verdrag wordt namelijk met geen woord over lidmaatschap gesproken, maar een aantal EU-landen wil dit wel bespreken. Dus loze woorden inzake lidmaatschap.

Dus het zakelijke gedeelte van het verdrag, dat redelijk redelijk wat geld oplevert voor Nederlandse exportbedrijven, blijft overeind en wat het EU lidmaatschap betreft, dat zal net zo lang duren als het aangevraagde lidmaatschap van Turkije. Dat zal nog vele jaren voortslepen. Want het verdrag geeft geen uitsluitsel over wel of geen lidmaatschap. Ook niet op langere termijn. En dat is dan politiek bedrijven. De schijn geven dat er een aanvaardbaar compromis is gevonden. [8)

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Registratie referendum begonnen

#127 Bericht door Lammert de Haan » donderdag 07 april 2016, 18:57

printen44 schreef:Lammert, twee cijfers springen mij in het oog:

26% weet niet wat men moest stemmen. Dus kennis over het onderwerp schiet hier tekort,

23% is tegen het referendum. Bijna een kwart van de thuisblijvers ziet een referendum niet zitten en zeker dit referendum niet.

Maar ik denk dat je in de komende dagen nog meer van die cijfers zal krijgen. De analyse van dit referendum en zeker als deze cijfers kloppen, geeft weer voer voor Rutten en zijn ministers.

Dus over een half jaar of zo zullen we van de regering vernemen dat na grondige en uitgebreide analyse, breed overleg met de EU partners, de regering besloten heeft het Verdrag te ratificeren, maar het politieke gedeelte niet in die ratificatie op te nemen. Het politieke gedeelte is namelijk het lidmaatschap van de EU, waar ongeveer de helft van de EU-staten voor is en de andere helft tegen. In het Verdrag wordt namelijk met geen woord over lidmaatschap gesproken, maar een aantal EU-landen wil dit wel bespreken. Dus loze woorden inzake lidmaatschap.

Dus het zakelijke gedeelte van het verdrag, dat redelijk redelijk wat geld oplevert voor Nederlandse exportbedrijven, blijft overeind en wat het EU lidmaatschap betreft, dat zal net zo lang duren als het aangevraagde lidmaatschap van Turkije. Dat zal nog vele jaren voortslepen. Want het verdrag geeft geen uitsluitsel over wel of geen lidmaatschap. Ook niet op langere termijn. En dat is dan politiek bedrijven. De schijn geven dat er een aanvaardbaar compromis is gevonden. [8)
Inderdaad Printen44. Er komen zeker nog meer gegevens beschikbaar. Ik schrok ook van de 26% die jij noemt. Dat kunnen (een aantal) politieke partijen zich behoorlijk aanrekenen. De informatie vanaf die kant is beslist onvoldoende gebleken. :mrgreen:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: Registratie referendum begonnen

#128 Bericht door torkom » donderdag 07 april 2016, 19:28

Lammert de Haan schreef: Inderdaad Printen44. Er komen zeker nog meer gegevens beschikbaar. Ik schrok ook van de 26% die jij noemt. Dat kunnen (een aantal) politieke partijen zich behoorlijk aanrekenen. De informatie vanaf die kant is beslist onvoldoende gebleken. :mrgreen:

Wat een onzin weer :crazy: ...Iedereen is daar helemaal zelf verantwoordelijk voor en diegenen die zich willen laten informeren hebben die kans ruimschoots gehad via de diverse media. Iemand die het allemaal geen bal interesseert, tja...en om dan maar de politieke partijen de schuld te geven...te gek voor woorden dit. :shock:
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Re: Registratie referendum begonnen

#129 Bericht door jomel17 » donderdag 07 april 2016, 21:15

chaiyaphum schreef:N.m.m. zal het in Nederland niet tot een ratificatie komen van het verdrag met de Oekraine.
Als dat wel gebeurt dan denk ik dat een volgende algemene verkiezing - die misschien niet eens meer zo lang op zich zal laten wachten- zulk een aardverschuiving zal brengen, waarvan ieder normaal mens hoopt dat dat niet gebeurt. Maar de politiek laat de kiezer
dan geen andere keus- er heerst al een gevoelen van de politiek is onbetrouwbaar, doet wat zij willen en wat voor hen belangrijk is.
En wat de voorstanders van het verdrag betreft - zij hadden gewoon moeten komen stemmen i.p.v. te denken laten wij eens stratego gaan spelen en hopen dat de gestelde opkomstgrens niet gehaald wordt. Als zij gewoon voor hun principes hadden gestaan dan hadden zij ook hun stem uitgebracht
en dan was de uitslag wellicht andersom geweest doch daarop hebben zij niet durven gokken omdat het nee kamp toch wel groot was, dus was hun enige hoop de opkomstgrens.
zij hebben gegokt en misgegokt
Chayaphum ik ben het hier helemaal met je eens!
หลงรัก

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: Registratie referendum begonnen

#130 Bericht door torkom » woensdag 13 april 2016, 09:14

Vanavond debat in de tweede kamer over de "NEE" uitslag...dat wordt smullen, kijken hoe Rutte en consorten zich hieronder uit proberen te draaien.. :giggle:
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Registratie referendum begonnen

#131 Bericht door elst99 » donderdag 14 april 2016, 08:51

Was een moeilijk debat, oppositie wil het verdrag van tafel!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: Registratie referendum begonnen

#132 Bericht door torkom » donderdag 14 april 2016, 12:31

Rutte zal moeten luisteren naar de wil van het volk (In een democratie zou dat zo moeten zijn), hij heeft er nu nog niet echt zin in maar dat komt nog wel...

Voor de mensen die de motie van wantrouwen willen ondertekenen ....zie onderstaande link :


https://petities.nl/petitions/motie-van ... n-rutte-ii
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Registratie referendum begonnen

#133 Bericht door printen44 » dinsdag 19 april 2016, 17:29

De Tweede Kamer verwierp een motie van de oppositie om het Verdrag meteen op te zeggen.

Het kabinet kan nu wachten tot na 23 juni, de datum van het referendum in Groot-Brittanie, en kan daarna alle voor en tegens met de 26 andere landen gaan bespreken. Verwacht wordt dat in september/oktober het Kabinet een standpunt zal innemen.

Ook het initiatiefwetsontwerp dat de PVV bij de Raad van State indiende zal geen oplossing bieden. Het referendum was een raadgevend referendum, geen bindend referendum. Over drie of vier maanden zal de Raad van Staten een advies uitbrengen, waarna een eventueel debat in de Tweede Kamer zal plaatsvinden. Het Kabinet is geen partij in deze, want het is een initiatiefwetsontwerp van een van de partijen in de Tweede Kamer. Gemiddeld neemt zo'n initiatiefwetsontwerp ruim twee jaar tot het tot wet wordt verheven.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”