(Gastbijdrage) Narin Phasit
Moderator: Loempia
- brake034
- Expat
- Berichten: 3527
- Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51
Re: (Gastbijdrage) Narin Phasit
Niet zozeer een inhoudelijk reactie Prajak, maar ik twijfel aan 1 alinea. Zal dat eens op mijn gemak uitzoeken en met voldoende info later die twijfel uitleggen.
Marcel
-
- komt net kijken
- Berichten: 15
- Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2011, 14:37
Re: (Gastbijdrage) Narin Phasit
Ah, ik ben benieuwd. Ik houd van oplettende en betrokken lezers.brake034 schreef:Niet zozeer een inhoudelijk reactie Prajak, maar ik twijfel aan 1 alinea. Zal dat eens op mijn gemak uitzoeken en met voldoende info later die twijfel uitleggen.
- brake034
- Expat
- Berichten: 3527
- Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51
Re: (Gastbijdrage) Narin Phasit
Tino schrijft: “Hij stichtte de eerste lijn van vrouwelijke monniken (bhikunni’s) in de geschiedenis van Siam”, ik heb het boek van Peter Koret niet maar ik twijfel aan de juistheid van deze stelling of misschien is er iets mis gegaan in de vertaling?
Om een lijn van vrouwelijke monniken op te zetten is een bepaalde procedure noodzakelijk.
Ven. Ta Tao Fa Tzu (Voramai Kabilsingh) van het Songdhammakalyani klooster in Nakonpathom heeft in 1971 in Taiwan deze procedure gevolgd en zij heeft de aanzet gegeven voor de oprichting van de huidige (nog steeds zwaar omstreden) Bhikunni orde in Thailand. De geschiedenis is hier terug te vinden: http://www.thaibhikkhunis.org/eng2014/D ... 0Women.pdf
Hoe de 2 dochters van Narin respectievelijk tot Bhikkuni en Samaneri gewijd zijn blijft tot op de dag van vandaag onbekend. Feit is dat er in die periode geen andere Bhikkuni's in Thailand gewijd zijn en er is dus geen sprake van dat Narin een Bhikkuni “LIJN” gesticht heeft.
http://www.thaibhikkhunis.org/eng2014/ordination.html
Hoe zwaar omstreden is de Thaise Bhikkuni orde? Zwaar maar ik zie positieve kanten aan deze omstredenheid! http://www.bigstory.ap.org/article/deb4 ... 2224571294
Daarnaast kan gesteld worden dat de eerste lijn van vrouwelijke monniken al in de 3e eeuw voor Christus in het huidige Thailand is ontstaan toen missionarissen van Asoka, genaamd Sona en Uttara in het land genaamd Suvarnabhumi 3000 nobele mannen en 1500 nobele vrouwen tot Bhikkus en Bhikkuni's gewijd hebben. De locatie van het werkelijke Suvarnabhumi is erg omstreden, feit is dat deze gebeurtenis de eerste introductie was van het Boeddhisme in het huidige Thailand. Er is mijns inziens dus geen reden om aan te nemen dat er voor 1928 helemaal geen Bhikkuni lijn in Thailand geweest is?!
Om een lijn van vrouwelijke monniken op te zetten is een bepaalde procedure noodzakelijk.
Ven. Ta Tao Fa Tzu (Voramai Kabilsingh) van het Songdhammakalyani klooster in Nakonpathom heeft in 1971 in Taiwan deze procedure gevolgd en zij heeft de aanzet gegeven voor de oprichting van de huidige (nog steeds zwaar omstreden) Bhikunni orde in Thailand. De geschiedenis is hier terug te vinden: http://www.thaibhikkhunis.org/eng2014/D ... 0Women.pdf
Hoe de 2 dochters van Narin respectievelijk tot Bhikkuni en Samaneri gewijd zijn blijft tot op de dag van vandaag onbekend. Feit is dat er in die periode geen andere Bhikkuni's in Thailand gewijd zijn en er is dus geen sprake van dat Narin een Bhikkuni “LIJN” gesticht heeft.
http://www.thaibhikkhunis.org/eng2014/ordination.html
Hoe zwaar omstreden is de Thaise Bhikkuni orde? Zwaar maar ik zie positieve kanten aan deze omstredenheid! http://www.bigstory.ap.org/article/deb4 ... 2224571294
Daarnaast kan gesteld worden dat de eerste lijn van vrouwelijke monniken al in de 3e eeuw voor Christus in het huidige Thailand is ontstaan toen missionarissen van Asoka, genaamd Sona en Uttara in het land genaamd Suvarnabhumi 3000 nobele mannen en 1500 nobele vrouwen tot Bhikkus en Bhikkuni's gewijd hebben. De locatie van het werkelijke Suvarnabhumi is erg omstreden, feit is dat deze gebeurtenis de eerste introductie was van het Boeddhisme in het huidige Thailand. Er is mijns inziens dus geen reden om aan te nemen dat er voor 1928 helemaal geen Bhikkuni lijn in Thailand geweest is?!
Marcel
-
- komt net kijken
- Berichten: 15
- Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2011, 14:37
Re: (Gastbijdrage) Narin Phasit
Je hebt helemaal gelijk. Narin heeft geen lijn van bhikkhuni's gesticht, hoewel hij dat wel van plan was. Dat de Sangha in Thailand tegen volwaardige vrouwelijk monniken is komt omdat zij redeneren dat die vrouwelijke lijn al lang in Thailand is uitgestorven. Zij bestaat nog wel in Sri Langka en China. Dat verhaal over Sona en Uttara is een mooie legende maar zeer waarschijnlijk niet waar.brake034 schreef:Tino schrijft: “Hij stichtte de eerste lijn van vrouwelijke monniken (bhikunni’s) in de geschiedenis van Siam”, ik heb het boek van Peter Koret niet maar ik twijfel aan de juistheid van deze stelling of misschien is er iets mis gegaan in de vertaling?
Om een lijn van vrouwelijke monniken op te zetten is een bepaalde procedure noodzakelijk.
Ven. Ta Tao Fa Tzu (Voramai Kabilsingh) van het Songdhammakalyani klooster in Nakonpathom heeft in 1971 in Taiwan deze procedure gevolgd en zij heeft de aanzet gegeven voor de oprichting van de huidige (nog steeds zwaar omstreden) Bhikunni orde in Thailand. De geschiedenis is hier terug te vinden: http://www.thaibhikkhunis.org/eng2014/D ... 0Women.pdf
Hoe de 2 dochters van Narin respectievelijk tot Bhikkuni en Samaneri gewijd zijn blijft tot op de dag van vandaag onbekend. Feit is dat er in die periode geen andere Bhikkuni's in Thailand gewijd zijn en er is dus geen sprake van dat Narin een Bhikkuni “LIJN” gesticht heeft.
http://www.thaibhikkhunis.org/eng2014/ordination.html
Hoe zwaar omstreden is de Thaise Bhikkuni orde? Zwaar maar ik zie positieve kanten aan deze omstredenheid! http://www.bigstory.ap.org/article/deb4 ... 2224571294
Daarnaast kan gesteld worden dat de eerste lijn van vrouwelijke monniken al in de 3e eeuw voor Christus in het huidige Thailand is ontstaan toen missionarissen van Asoka, genaamd Sona en Uttara in het land genaamd Suvarnabhumi 3000 nobele mannen en 1500 nobele vrouwen tot Bhikkus en Bhikkuni's gewijd hebben. De locatie van het werkelijke Suvarnabhumi is erg omstreden, feit is dat deze gebeurtenis de eerste introductie was van het Boeddhisme in het huidige Thailand. Er is mijns inziens dus geen reden om aan te nemen dat er voor 1928 helemaal geen Bhikkuni lijn in Thailand geweest is?!
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 17884
- Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24
Re: (Gastbijdrage) Narin Phasit
Ik heb een (*) geplaatst in bedoelde tekst van Tino ter voorkoming van misverstanden.
- brake034
- Expat
- Berichten: 3527
- Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51
Re: (Gastbijdrage) Narin Phasit
Zitten we toch mooi op 1 lijn, verder een interessant verhaal over een kleurrijk figuur.
Doet me een beetje denken aan Phra Kruba Siwichai, zijn geschiedenis heeft geloof ik nog niet op dit forum gestaan?
Doet me een beetje denken aan Phra Kruba Siwichai, zijn geschiedenis heeft geloof ik nog niet op dit forum gestaan?
Marcel
-
- Volwaardig lid
- Berichten: 17884
- Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24
Re: (Gastbijdrage) Narin Phasit
viewtopic.php?f=8&t=821279&p=8200828&hi ... a#p8200798brake034 schreef:Doet me een beetje denken aan Phra Kruba Siwichai, zijn geschiedenis heeft geloof ik nog niet op dit forum gestaan?
Stuk van Printen44, daar komt de naam in voor.
-
- Expat
- Berichten: 4681
- Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41
Re: (Gastbijdrage) Narin Phasit
Phra KrubaSiwichai wordt erg vereerd in het Noorden van Thailand. Zijn standbeeld staan aan de voet van Doi Suthep en is een druk bezochte "shrine".
In de tempel op Doi Suthep kan je een boek kopen waar het leven van Phra Kruba beschreven wordt.. In het Thais, maar ook in het Engels. Zijn levensloop is bijzonder interessant.
In de tempel op Doi Suthep kan je een boek kopen waar het leven van Phra Kruba beschreven wordt.. In het Thais, maar ook in het Engels. Zijn levensloop is bijzonder interessant.
-
- komt net kijken
- Berichten: 15
- Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2011, 14:37
Re: (Gastbijdrage) Narin Phasit
Ik kende deze man niet. Ik vond onderstaande link naar een verhaal van Sjon Hauser over hem. Heel interessant. Zijn levensverhaal zegt ook veel over de manier waarop 'Bangkok' de periferie, het Noorden en Noordoosten, behandelde. Dat zijn ze nog niet vergeten.printen44 schreef:Phra KrubaSiwichai wordt erg vereerd in het Noorden van Thailand. Zijn standbeeld staan aan de voet van Doi Suthep en is een druk bezochte "shrine".
In de tempel op Doi Suthep kan je een boek kopen waar het leven van Phra Kruba beschreven wordt.. In het Thais, maar ook in het Engels. Zijn levensloop is bijzonder interessant.
http://www.sjonhauser.nl/khruba-si-wichai.html