(Gastbijdrage) Narin Phasit

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: (Gastbijdrage) Narin Phasit

#16 Bericht door brake034 » zondag 08 november 2015, 04:15

Niet zozeer een inhoudelijk reactie Prajak, maar ik twijfel aan 1 alinea. Zal dat eens op mijn gemak uitzoeken en met voldoende info later die twijfel uitleggen.
Marcel

tino kuis
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 15
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2011, 14:37

Re: (Gastbijdrage) Narin Phasit

#17 Bericht door tino kuis » zondag 08 november 2015, 07:10

brake034 schreef:Niet zozeer een inhoudelijk reactie Prajak, maar ik twijfel aan 1 alinea. Zal dat eens op mijn gemak uitzoeken en met voldoende info later die twijfel uitleggen.
Ah, ik ben benieuwd. Ik houd van oplettende en betrokken lezers.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: (Gastbijdrage) Narin Phasit

#18 Bericht door brake034 » zondag 08 november 2015, 07:14

Tino schrijft: “Hij stichtte de eerste lijn van vrouwelijke monniken (bhikunni’s) in de geschiedenis van Siam”, ik heb het boek van Peter Koret niet maar ik twijfel aan de juistheid van deze stelling of misschien is er iets mis gegaan in de vertaling?

Om een lijn van vrouwelijke monniken op te zetten is een bepaalde procedure noodzakelijk.
Ven. Ta Tao Fa Tzu (Voramai Kabilsingh) van het Songdhammakalyani klooster in Nakonpathom heeft in 1971 in Taiwan deze procedure gevolgd en zij heeft de aanzet gegeven voor de oprichting van de huidige (nog steeds zwaar omstreden) Bhikunni orde in Thailand. De geschiedenis is hier terug te vinden: http://www.thaibhikkhunis.org/eng2014/D ... 0Women.pdf

Hoe de 2 dochters van Narin respectievelijk tot Bhikkuni en Samaneri gewijd zijn blijft tot op de dag van vandaag onbekend. Feit is dat er in die periode geen andere Bhikkuni's in Thailand gewijd zijn en er is dus geen sprake van dat Narin een Bhikkuni “LIJN” gesticht heeft.
http://www.thaibhikkhunis.org/eng2014/ordination.html

Hoe zwaar omstreden is de Thaise Bhikkuni orde? Zwaar maar ik zie positieve kanten aan deze omstredenheid! http://www.bigstory.ap.org/article/deb4 ... 2224571294

Daarnaast kan gesteld worden dat de eerste lijn van vrouwelijke monniken al in de 3e eeuw voor Christus in het huidige Thailand is ontstaan toen missionarissen van Asoka, genaamd Sona en Uttara in het land genaamd Suvarnabhumi 3000 nobele mannen en 1500 nobele vrouwen tot Bhikkus en Bhikkuni's gewijd hebben. De locatie van het werkelijke Suvarnabhumi is erg omstreden, feit is dat deze gebeurtenis de eerste introductie was van het Boeddhisme in het huidige Thailand. Er is mijns inziens dus geen reden om aan te nemen dat er voor 1928 helemaal geen Bhikkuni lijn in Thailand geweest is?!
Marcel

tino kuis
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 15
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2011, 14:37

Re: (Gastbijdrage) Narin Phasit

#19 Bericht door tino kuis » zondag 08 november 2015, 09:26

brake034 schreef:Tino schrijft: “Hij stichtte de eerste lijn van vrouwelijke monniken (bhikunni’s) in de geschiedenis van Siam”, ik heb het boek van Peter Koret niet maar ik twijfel aan de juistheid van deze stelling of misschien is er iets mis gegaan in de vertaling?

Om een lijn van vrouwelijke monniken op te zetten is een bepaalde procedure noodzakelijk.
Ven. Ta Tao Fa Tzu (Voramai Kabilsingh) van het Songdhammakalyani klooster in Nakonpathom heeft in 1971 in Taiwan deze procedure gevolgd en zij heeft de aanzet gegeven voor de oprichting van de huidige (nog steeds zwaar omstreden) Bhikunni orde in Thailand. De geschiedenis is hier terug te vinden: http://www.thaibhikkhunis.org/eng2014/D ... 0Women.pdf

Hoe de 2 dochters van Narin respectievelijk tot Bhikkuni en Samaneri gewijd zijn blijft tot op de dag van vandaag onbekend. Feit is dat er in die periode geen andere Bhikkuni's in Thailand gewijd zijn en er is dus geen sprake van dat Narin een Bhikkuni “LIJN” gesticht heeft.
http://www.thaibhikkhunis.org/eng2014/ordination.html

Hoe zwaar omstreden is de Thaise Bhikkuni orde? Zwaar maar ik zie positieve kanten aan deze omstredenheid! http://www.bigstory.ap.org/article/deb4 ... 2224571294

Daarnaast kan gesteld worden dat de eerste lijn van vrouwelijke monniken al in de 3e eeuw voor Christus in het huidige Thailand is ontstaan toen missionarissen van Asoka, genaamd Sona en Uttara in het land genaamd Suvarnabhumi 3000 nobele mannen en 1500 nobele vrouwen tot Bhikkus en Bhikkuni's gewijd hebben. De locatie van het werkelijke Suvarnabhumi is erg omstreden, feit is dat deze gebeurtenis de eerste introductie was van het Boeddhisme in het huidige Thailand. Er is mijns inziens dus geen reden om aan te nemen dat er voor 1928 helemaal geen Bhikkuni lijn in Thailand geweest is?!
Je hebt helemaal gelijk. Narin heeft geen lijn van bhikkhuni's gesticht, hoewel hij dat wel van plan was. Dat de Sangha in Thailand tegen volwaardige vrouwelijk monniken is komt omdat zij redeneren dat die vrouwelijke lijn al lang in Thailand is uitgestorven. Zij bestaat nog wel in Sri Langka en China. Dat verhaal over Sona en Uttara is een mooie legende maar zeer waarschijnlijk niet waar.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: (Gastbijdrage) Narin Phasit

#20 Bericht door prajak » zondag 08 november 2015, 09:56

Ik heb een (*) geplaatst in bedoelde tekst van Tino ter voorkoming van misverstanden.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: (Gastbijdrage) Narin Phasit

#21 Bericht door brake034 » zondag 08 november 2015, 10:15

Zitten we toch mooi op 1 lijn, verder een interessant verhaal over een kleurrijk figuur.
Doet me een beetje denken aan Phra Kruba Siwichai, zijn geschiedenis heeft geloof ik nog niet op dit forum gestaan?
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: (Gastbijdrage) Narin Phasit

#22 Bericht door prajak » zondag 08 november 2015, 10:26

brake034 schreef:Doet me een beetje denken aan Phra Kruba Siwichai, zijn geschiedenis heeft geloof ik nog niet op dit forum gestaan?
viewtopic.php?f=8&t=821279&p=8200828&hi ... a#p8200798
Stuk van Printen44, daar komt de naam in voor.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: (Gastbijdrage) Narin Phasit

#23 Bericht door printen44 » zondag 08 november 2015, 10:50

Phra KrubaSiwichai wordt erg vereerd in het Noorden van Thailand. Zijn standbeeld staan aan de voet van Doi Suthep en is een druk bezochte "shrine".

In de tempel op Doi Suthep kan je een boek kopen waar het leven van Phra Kruba beschreven wordt.. In het Thais, maar ook in het Engels. Zijn levensloop is bijzonder interessant.

tino kuis
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 15
Lid geworden op: dinsdag 16 augustus 2011, 14:37

Re: (Gastbijdrage) Narin Phasit

#24 Bericht door tino kuis » zondag 08 november 2015, 11:02

printen44 schreef:Phra KrubaSiwichai wordt erg vereerd in het Noorden van Thailand. Zijn standbeeld staan aan de voet van Doi Suthep en is een druk bezochte "shrine".

In de tempel op Doi Suthep kan je een boek kopen waar het leven van Phra Kruba beschreven wordt.. In het Thais, maar ook in het Engels. Zijn levensloop is bijzonder interessant.
Ik kende deze man niet. Ik vond onderstaande link naar een verhaal van Sjon Hauser over hem. Heel interessant. Zijn levensverhaal zegt ook veel over de manier waarop 'Bangkok' de periferie, het Noorden en Noordoosten, behandelde. Dat zijn ze nog niet vergeten.


http://www.sjonhauser.nl/khruba-si-wichai.html

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”