Waar laat je die toeristen?

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Waar laat je die toeristen?

#1 Bericht door prajak » donderdag 01 oktober 2015, 01:27

Spannende cijfers

Als, met de nadruk op als, dit jaar Thailand gastheer is van 30 miljoen toeristen en de overheid nu al aankondigt dat de grensfaciliteiten, (hoofd)wegen in de periferie en hotelfaciliteiten in grensregio’s niet voldoende zijn....

...hoe haal je het in je hoofd voor 2018 50 miljoen gasten te plannen? Dat is, snel gerekend, 70 procent van de bevolking die je even extra op jouw stoep krijgt staan.

Nongkhai

Mijn eigen woonregio is niet berekend op meer kwaliteitstoeristen.

Hotels zijn er zat maar met drie sterren heb je het wel gehad in de binnenstad en daar wil men toch zijn. Wat verder van het centrum vind je de viersterren hotels en een vijfsterren hotel heb ik hier nog niet aangetroffen. Ja, toch wel, maar dat is gesloten wegens ‘overweldigende belangstelling...’

En ik heb het dan niet over ‘internet’sterren maar over sterren van internationale organisaties. Dat internet ‘stert’ er maar los is mijn indruk.

Driesterren hotels hebben geen restaurant, geen of slecht verzorgd ontbijt, doen gewoon aan ‘short time’ en liggen vaak in rumoerige buurten.

Wat verder weg liggen hotels met restaurant en die hebben een eigen busje voor transport van gasten. Maar is dat busje net op weg naar de luchthaven en de gast wil de stad in dat belt men de twee of drie taxi’s die wij hebben (nee, niet taxibedrijven met tig wagens...) en anders kan men zich opvouwen in een grote of kleine tuktuk.

Lekker ‘uit’ eten in Nongkhai is een illusie behalve als je genoegen wilt nemen, en ik ben iemand die dat graag doet hoor, met lokale restaurants zoals, de bekendste hier, Di Di Phochana. Voor fijnproevers van het (pittige) Isaan eten is er een specialiteitenrestaurant aan de westkant van de stad. Maagbeschermer aanbevolen....

Maar wil je een restaurant met allure met Thais, ander oosters en met westers eten dan kun je het hier schudden.

Andere faciliteiten zijn er ook niet al heeft een enkel hotel een tennisbaan en een fitnessruimte.....

Kortom, van mij mogen ze komen hoor, er wordt een mooie cent aan verdiend op de bekende Tha Sadet markt langs de Mekong en in de bierhoreca, maar voor de ‘betere’ toerist -wat dat ook moge zijn- biedt mijn regio eigenlijk niks. Ja, een brug naar Laos voor een snelle visumrun.

En in mijn woonregio langs de bypass van de A2? Daar kom je zelden een toerist tegen of hij moet verdwaald zijn.

Over die 50 miljoen kun je wat lezen:

http://www.bangkokpost.com/business/tou ... ts-by-2018

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Waar laat je die toeristen?

#2 Bericht door yandre » donderdag 01 oktober 2015, 02:28

ja klopt prajak bij ons in de buurt meest kamers studenten die huren.
iets verder bij ons the garden resort is denk 4 maanden geleden
over genomen nieuwe eigenaar.
maar volgens mij vrij leeg ziet er mooi uit maar je loopt niet naar
het centrum .
wel alles aan wezig voor grote gezelschappen en vergaderingen .
zelfs een restaurant met alles er op en aan maar leeg wordt denk aleen
ontbijt gemaakt wat ik begrijp van de eigenaar.
dus ja hoorde van haar grote plannen bussen vol maar ik denk een droom
van haar .
maar wie weet in de toekomst

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: Waar laat je die toeristen?

#3 Bericht door pong » donderdag 01 oktober 2015, 13:29

Ben net terug van een reis door China, visum daarvoor in HKG gedaan. in CHIna biedt vrijwel geen enkel hotel ontbijt, er zijn inmiddels wel bijna 10 hele grote ketens van bisnishotels- 7daysinn (nette, wat kleine kamers voor 177 CNY=ca 900 THB met alle moderne (on)gemak van electronic), JinJiang, HomeInn etc-soms wel 20+ rond station van een grote stad en -nogal vreemd-ook vaak gewoon middenin een woonstraat.
Hier in AMSterdam-zo'n 800.000 inwoners, zijn er op hele drukke lange weekends-Pasen-Pinkster- tot wel 2-3x zoveel bezoekers als bewoners. Pattaya heeft meer hotelbedden als inwoners. NK is en zal wel blijven- hooguit een doorgangsoord voor 1 nacht, verder heeft die isan nog 100en kleine plaatsen waar vrijwel nooit een toerist komt of zal komen.
Bezoek elk jaar langere tijd de vaste buurt in BKK-en daar is het aantal accomodatieverstrekkers geéxplodeerd de laatste jaren, vooral hoStels=multibed-dormitory, velen nemen enkel sjinezen, voor het gemak en de vermijding van walging van de westerling (wat ik na dit 5e China-bezoek heel goed weer kan vatten).
En als-wie weet- die door de Sjinees bekostigde HS-spoorlijn er eenmaal ligt, zal het merendeel helemaal NK voorbijstuiven. Het deel tot de grens in China/Laos is al klaar-Laos doet zoals gewoonlijk weer heel erg traag.
In vele Europese steden als Berlin, Barcelona (daar is zelfs de nieuwe burgemeester op gekozen), Venezia, ook wel AMS, komen meer+meer protesten van lokalen die de enorme toeristenvloed niet meer zien zitten. Benieuwd wanneer dat fenomeen in TH de kop zal gaan opsteken.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Waar laat je die toeristen?

#4 Bericht door prajak » donderdag 01 oktober 2015, 14:41

'...Het deel tot de grens in China/Laos is al klaar-Laos doet zoals gewoonlijk weer heel erg traag...'

Laos heeft geen geld. De rails krijgen ze van Thailand en de centen moeten van China komen via Thailand. Ik denk dat ze problemen hebben met het traject; zover ik weet valt hun hoofdstad buiten de directe lijn.....

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”