Aflaat door hemelse peuken

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Aflaat door hemelse peuken

#1 Bericht door prajak » dinsdag 08 september 2015, 04:29

Aflaat door hemelse peuken

Weet je nog, toen ze in het paradijs woonden, Ingrid en Henk?

Het paradijs komt in veel religies voor en ik denk dat we het moeten zoeken in het land van Eufraat en Tigris maar het kan ook zomaar toevallig nabij Nongkhai gelegen hebben.

Daar werd een van beide bewoners ondeugend en sinds die tijd hebben we ‘schuld aan’. En door schuldvermenging, een woord waar juristen mee aan de haal zijn gegaan en het begrip naar de filiflapsen hebben geholpen, hebben we nu allemaal een ‘erfzonde’ en moeten we ‘boete doen’ of ‘goede werken’.

Thamboen

Dat is in Thailand genoemd ‘Thamboen’ en het Engelse woord ‘merit making’ dat daar op ziet betekent gewoon ‘je verdienstelijk maken’.

Aldus tuigt men zich hier in de beste kleren en gaat naar de ‘Wat’ om monniken te voeden maar die krijgen ook al uit de gaarkeuken van de deken en komen niks te kort. En op andere dagen spannen de mannen zich in met werkzaamheden aan de gebouwen en de vrouwen poetsen de tempel.

Groot is dan ook mijn verbazing als Kai drie dagen lang peuken zit te rollen. Wat is dat nou?

De hele buurt zit peuken te rollen want die gaan naar de tempel. En ik begrijp dat de monniken daar NIET roken. Wat ze dan wel met de peuken doen? De peuken gaan in de bedelnap want dat is traditie. En wat er daarna mee gebeurt komt niet aan het licht.

Het rolsysteem

Tabak komt van de markt. Pond of kilo roltabak maar met een kortere draad dan in een pakje Drum of Brandaris. Het lijkt me lichte tabak.

Kai heeft een stokje, daaraan zit een stevig papiertje met plakband vast, in de vouw tussen stokje en papiertje steekt ze een vloeitje en dan rolt ze een peuk. Als de peuk klaar is pakt ze een potje vloeibare ‘Latex’ lijm en daarmee lijmt ze het vloeitje dicht....

Dan is de peuk klaar voor, tja, voor wat? Ik heb het opgegeven.
Afbeelding

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Aflaat door hemelse peuken

#2 Bericht door printen44 » dinsdag 08 september 2015, 05:09

Prajak, mijn ondervinding is dat monniken paffen als een schoorsteen. Als ik met Titiwhat op pad was en in tempels overnachten, stond het monnikenverblijf blauw van de rook.

Uiteraard roken monniken niet in het openbaar, maar er gaan vele shaggies in de verblijven van monniken er doorheen.

Wel moet ik zeggen dat ik geen enkele monnik sterke drank heeft zien drinken. Nog geen biertje. Maar wel veel Marsen, Snickers, M&M's, koekjes, limonade, gebakjes etc. worden in de avonduren gegeten, onder het genot van een bak koffie en een sigaretje, gerold door Kai. [$) [$) [$) [$) [$) [$)

Officieel eten de monniken maar een maaltijd per dag. Dat is ook zo, als je al die snoepgoed, koeken etc. niet als maaltijd omschrijft. [$) [$)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Aflaat door hemelse peuken

#3 Bericht door prajak » dinsdag 08 september 2015, 06:29

Aha! De satang valt.

Als dat hier ook zo is zal Kai nimmer zeggen dat 'hunne heiligheden' paffen als een schoorsteen. Maar 'dronken als een Maleier' dus niet en dat doet me goed; weet ik ook zeker dat die enkele fles Isaan rum in huis er blijft staan tot ik er aan begin als het straks koud is.

Jij hebt hem ook nog koud staan? Rum is lekker on the rocks en lekker in sterke thee. Toen ik de treinreis maakte in de Trans-Sib hadden we Russische rum in heel sterke thee met water uit de samowar.

Voor als je in december thuis komt van het schaatsen..... :giggle2: Maar pas op, het is verrekte straf spul hoor!

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Aflaat door hemelse peuken

#4 Bericht door Hua Thale » dinsdag 08 september 2015, 10:03

Heel vroeger toen ik nog jong en bedorven was ook nog van die filter sigaretten vulmachine gehad.
Geweldige grote potten shag met de 'geraniums' als garnituur van het balkon.
Je moest ook toen tenslotte een beetje aan je gezondheid denken. :angel:
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Aflaat door hemelse peuken

#5 Bericht door Ashakorat » dinsdag 08 september 2015, 15:56

Hua Thale schreef:Heel vroeger toen ik nog jong en bedorven was ook nog van die filter sigaretten vulmachine gehad.
Geweldige grote potten shag met de 'geraniums' als garnituur van het balkon.
Je moest ook toen tenslotte een beetje aan je gezondheid denken. :angel:
Volgens mij zijn die apparaten er nog steeds, heb ze ook gebruikt vroeger.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Aflaat door hemelse peuken

#6 Bericht door Hua Thale » woensdag 09 september 2015, 03:19

Natuurlijk bestaan die dingen nog.


Afbeelding
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Aflaat door hemelse peuken

#7 Bericht door prajak » woensdag 09 september 2015, 05:59

Kai zit nog steeds peuken te draaien. Nee, de monniken hier paffen niet, luidt haar verhaal. Ik geloof er steeds minder van. Maar ach, het houdt de mens bezig.

Normaliter speelt ze overdag petanque doch ze laat die kl... ballen zo vaak op haar tenen vallen dat ze in de nacht ligt te piepen van de pijn dus dit is een stuk veiliger.....

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”