Met jouw AOW lekker lang op vakantie

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#16 Bericht door elst99 » zondag 06 september 2015, 09:25

Dank U :clap:
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#17 Bericht door prajak » zondag 06 september 2015, 10:09

Zoals ik zei, nadere studie vereist. Of gewoon vragen naar de bekende weg en het antwoord opgelepeld krijgen.

Wereldreizigers, wat doen ze daarmee? Een jaar Thailand (volle AOW), zes maanden Laos (beperking), drie maanden Bhutan, etc. In Zuid-Amerika van land naar land gaan met een kampeerwagen.....

Morgen toch niks te doen behalve een paar nieuwsitems dus 'het houdt je uit de kroeg' en we hebben hier niet eens een kroeg.......

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#18 Bericht door elst99 » zondag 06 september 2015, 10:15

En ' bij langer verblijf buiten Nederland' Melden bij het SVB
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#19 Bericht door Lammert de Haan » zondag 06 september 2015, 10:27

hanshu schreef:http://www.thainl.nl/forum/wat-bij-verb ... -nederland

Fijne zondag allemaal...
De link die jij deelt bevat uiterst correcte informatie, met de kanttekening dat de daarin gegeven landenfactor voor Thailand ingaande 1 januari 2016 van 50% naar 40% gaat.

Zie voor de Staatscourant waarin de nieuwe regeling is gepubliceerd:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 17551.html

Je krijgt dus ingaande 2016 te maken met een korting op de AIO-uitkering (aanvulling op je AOW-uitkering) van 60% als je langer dan de toegestane tijd in het buitenland verblijft. Maar dit geldt dus niet voor de AOW-uitkering.

Als je nog niet de AOW-leeftijd hebt bereikt en je inkomen ligt onder het sociaal minimum, dan kun je je melden bij de gemeente voor aanvullende bijstand.
Als je een onvolledige AOW-uitkering hebt en weinig ander inkomen dan ligt je inkomen mogelijk ook onder het sociaal minimum en meldt je je bij de SVB voor een AIO-aanvulling op je AOW-pensioen. De vroegere WWB (Wet werk en bijstand) en de AIO-uitkering zijn inmiddels ondergebracht in een nieuwe wet, de Participatiewet. Bij de uitvoering van de Participatiewet zijn dan ook meerdere instanties betrokken: de gemeente voor een bijstandsuitkering, de SVB voor wat betreft de AIO-uitkering en het UWV als het gaat om een vervolguitkering WGA. Ook de vervolguitkering WGA kent de landenfactor. DE WAO- of WIA-uitkering mag je echter onbeperkt meenemen naar Thailand.

Zie voor meer over de AIO en vakantie buiten Nederland:
http://www.svb.nl/int/nl/aio/vakantie_b ... /vakantie/

Deze site bevat exact de informatie die Elst99 steeds geeft. Maar dan zit je werkelijk verkeerd te zoeken, daar het betreffende topic gaat over AOW en vakantie in het buitenland.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#20 Bericht door prajak » zondag 06 september 2015, 10:33

Ik kan me voorstellen dat mensen door de bomen het bos niet meer zien. Ik ben er te lang uit om het nog allemaal in mijn koppetje te hebben.

We gaan nu eten en daarna kijk ik Kanaal 8 Max Stadium Muay Thai tot half 9.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#21 Bericht door Lammert de Haan » zondag 06 september 2015, 10:41

prajak schreef:In Zuid-Amerika van land naar land gaan met een kampeerwagen.....
:giggle: Dat wordt dan even zwaar puzzelen en rekenen voor de SVB. Nederland heeft maar met een beperkt aantal Zuid-Amerikaanse landen een Sociaal Verdrag afgesloten. Een hele goeie: dat komt de werkgelegenheid in Nederland (bij de SVB) ten goede. :giggle2:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

hanshu

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#22 Bericht door hanshu » zondag 06 september 2015, 10:50

Zolang je nergens langer blijft dan de toestaande periode en voldoet aan de 8/4 regeling gebeurt er niks.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#23 Bericht door serpay » zondag 06 september 2015, 11:22

misschien is dit iets voor de heren.
http://www.youtube.com/watch?v=tQzcD_68mJw
Alfisti rebeli

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#24 Bericht door Lammert de Haan » zondag 06 september 2015, 11:38

serpay schreef:misschien is dit iets voor de heren.
http://www.youtube.com/watch?v=tQzcD_68mJw
Een hele goede "gouwe ouwe". Staat bij mij nog in de kast en is afkomstig van het plaatje "Laat me slapen" uit 1996. Héél toepasselijk. :giggle:
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#25 Bericht door prajak » zondag 06 september 2015, 14:58

Ieder zijn vak, Serpay, ik weet niks van lassen behalve lasogen dan....

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#26 Bericht door serpay » zondag 06 september 2015, 17:38

iemand voelt zich aangesproken :giggle:
Alfisti rebeli

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#27 Bericht door prajak » maandag 07 september 2015, 01:29

Als ik de gegeven links bekijk dan weten we het antwoord al. En het zal niet alleen gelden voor mensen die in NL wonen.

Ben je emigrant, woon je in Spanje en wil je x maanden naar Laos dan gaat het ook op. En voor mij in Thailand zal het ook opgaan als ik drie maanden naar Laos wil. Toestemming vragen en horen hoe de windvaan wijst.

Maar stel, je woont in Laos, hebt dus geen toeslagen op jouw AOW en nu wil jij x maanden naar Spanje. Ben ik nu donker van geest omdat ik denk dat je dan NIET de toeslagen gaat krijgen omdat 'minder' wel kan en 'meer' niet?

Ik denk dat we dit onderwerp kunnen afsluiten en dat een email naar de SVB niet nodig is.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#28 Bericht door driver » maandag 07 september 2015, 05:32

Het is mij nog niet duidelijk of je nu met alleen AOW op vakantie mag buiten Nederland met behoud van volle AOW of niet als je langer gaat dan 3 maanden.Onderstaande gegevens staan in een link maar je wordt doorverwezen naar...verhuizen.. en dan zie ik niks meer staan over een vakantie regeling maar over vertrek uit Nederland vlgs mij .
Dus het is mij ondanks veel links en geschrijf hier nog steeds niet duidelijk of je met alleen AOW op vakantie mag naarThailand met of deels volledige AOW en hoelang als je gewoon in Nederland woont.

..................................................................................................................................................................
Uw AOW kan ook veranderen als u langer dan 3 maanden buiten Nederland bent

Verblijft u langer dan 3 maanden per jaar buiten Nederland? Dan kan de hoogte van uw AOW-pensioen veranderen. Tijdens de 3 maanden of langer die u buiten Nederland bent gelden de regels voor de hoogte van uw AOW die ook gelden wanneer u permanent buiten Nederland woont. Wij mogen namelijk niet naar elk land de volledige AOW uitbetalen. Informatie hierover vindt u op de pagina 'u gaat verhuizen'.


U gaat verhuizen

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#29 Bericht door stevenl » maandag 07 september 2015, 05:40

driver schreef:Het is mij nog niet duidelijk of je nu met alleen AOW op vakantie mag buiten Nederland met behoud van volle AOW of niet als je langer gaat dan 3 maanden.Onderstaande gegevens staan in een link maar je wordt doorverwezen naar...verhuizen.. en dan zie ik niks meer staan over een vakantie regeling maar over vertrek uit Nederland vlgs mij .
Dus het is mij ondanks veel links en geschrijf hier nog steeds niet duidelijk of je met alleen AOW op vakantie mag naarThailand met of deels volledige AOW en hoelang als je gewoon in Nederland woont.

..................................................................................................................................................................
Uw AOW kan ook veranderen als u langer dan 3 maanden buiten Nederland bent

Verblijft u langer dan 3 maanden per jaar buiten Nederland? Dan kan de hoogte van uw AOW-pensioen veranderen. Tijdens de 3 maanden of langer die u buiten Nederland bent gelden de regels voor de hoogte van uw AOW die ook gelden wanneer u permanent buiten Nederland woont. Wij mogen namelijk niet naar elk land de volledige AOW uitbetalen. Informatie hierover vindt u op de pagina 'u gaat verhuizen'.


U gaat verhuizen
Er staat in die link niets meer over vakantie omdat je dan volgens AOW regels bent verhuisd:
"Tijdens de 3 maanden of langer die u buiten Nederland bent gelden de regels voor de hoogte van uw AOW die ook gelden wanneer u permanent buiten Nederland woont.".

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#30 Bericht door Lammert de Haan » maandag 07 september 2015, 06:45

stevenl schreef:
driver schreef:Het is mij nog niet duidelijk of je nu met alleen AOW op vakantie mag buiten Nederland met behoud van volle AOW of niet als je langer gaat dan 3 maanden.Onderstaande gegevens staan in een link maar je wordt doorverwezen naar...verhuizen.. en dan zie ik niks meer staan over een vakantie regeling maar over vertrek uit Nederland vlgs mij .
Dus het is mij ondanks veel links en geschrijf hier nog steeds niet duidelijk of je met alleen AOW op vakantie mag naarThailand met of deels volledige AOW en hoelang als je gewoon in Nederland woont.

..................................................................................................................................................................
Uw AOW kan ook veranderen als u langer dan 3 maanden buiten Nederland bent

Verblijft u langer dan 3 maanden per jaar buiten Nederland? Dan kan de hoogte van uw AOW-pensioen veranderen. Tijdens de 3 maanden of langer die u buiten Nederland bent gelden de regels voor de hoogte van uw AOW die ook gelden wanneer u permanent buiten Nederland woont. Wij mogen namelijk niet naar elk land de volledige AOW uitbetalen. Informatie hierover vindt u op de pagina 'u gaat verhuizen'.


U gaat verhuizen
Er staat in die link niets meer over vakantie omdat je dan volgens AOW regels bent verhuisd:
"Tijdens de 3 maanden of langer die u buiten Nederland bent gelden de regels voor de hoogte van uw AOW die ook gelden wanneer u permanent buiten Nederland woont.".
Klopt ook weer helemaal Stevenl. Net als jouw berichten van gister trouwens. Alleen even als aanvulling op de regels die gelden bij langdurig verblijf of wonen in het buitenland en het hebben van een AOW-uitkering het volgende (anders komen er daar weer vragen over). Bepalend is of Nederland met het betreffende land een Sociaal Verdrag heeft afgesloten. En met Thailand is dat het geval. Zo'n verdrag ziet toe op controle en handhaving van de regels en gelden er geen beperkingen t.a.v. de uitvoer van de uitkering.

Is er geen verdrag afgesloten dan geldt de woonlandfactor.

In één van m'n reacties van enkele dagen geleden heb ik al eens de link opgenomen van de SVB, waarop je het betreffende (woon)land kunt invullen om te zien wat voor uitkeringspercentage geldt maar ik doe het nog maar een keer:
http://www.svb.nl/int/nl/aow/verhuizen/ ... /index.jsp

Gister heb ik de link opgenomen, welke verwijst naar de nieuwe percentages per 1 januari a.s.. Die herhaal ik ook nog maar een keer.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... 17551.html

In tegenstelling tot de AIO vermeldt de site van de SVB, maar ook de wet, niets over een korting op de AOW bij vakantie of wonen in een Verdragsland. En waar geen wettelijke beperkingen worden opgelegd (je leest er nl. ook niets over) zijn die er niet. Tijdens de wedstrijd of zelfs achteraf kun je de spelregels niet veranderen. In het geval van Turkije-Nederland is dat misschien jammer ("de thuisploeg krijgt op voorhand al 2 treffers in mindering" :giggle:), maar dat gaat niet op.

Je zult vast wel wat gelezen hebben over de uitvoer van de kinderbijslag naar Marokko en de moeilijke onderhandelingen die Nederland nu voert met dat land. Toen Nederland eenzijdig een beperking wou doorvoeren werd zij hard teruggefloten door de rechter!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”