Met jouw AOW lekker lang op vakantie

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#31 Bericht door Lammert de Haan » maandag 07 september 2015, 07:11

prajak schreef:Als ik de gegeven links bekijk dan weten we het antwoord al. En het zal niet alleen gelden voor mensen die in NL wonen.

Ben je emigrant, woon je in Spanje en wil je x maanden naar Laos dan gaat het ook op. En voor mij in Thailand zal het ook opgaan als ik drie maanden naar Laos wil. Toestemming vragen en horen hoe de windvaan wijst.

Maar stel, je woont in Laos, hebt dus geen toeslagen op jouw AOW en nu wil jij x maanden naar Spanje. Ben ik nu donker van geest omdat ik denk dat je dan NIET de toeslagen gaat krijgen omdat 'minder' wel kan en 'meer' niet?

Ik denk dat we dit onderwerp kunnen afsluiten en dat een email naar de SVB niet nodig is.
Ik vond jouw voorbeeld van gister, nl. met een busje trekken van het ene naar het andere land in Zuid-Amerika nog leuker. :giggle:
Daar heb ik echt om moeten lachen: een leuke werkverschaffing voor de SVB.

En een email naar de SVB is inderdaad verspilde energie. Jij hebt voldoende ervaring: maanden wachten op een niets zeggend antwoord terwijl beide regelingen (AOW en AIO) duidelijk zijn op dit punt!.

Dit topic ging trouwens over de AOW-uitkering. Daar heb ik Elst99 bij herhaling op gewezen. En dan doen de AIO-regels niet ter zake.

Het is zelfs niet eens leuk om te weten of iemand in het verleden gekort is (en dan dus op de AIO-uitkering). Daarmee geef je te veel prijs over je inkomenssituatie en dat hoeft niet voor mij!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#32 Bericht door prajak » maandag 07 september 2015, 07:12

Voor Laos als voorbeeld geldt voor de AOW geen woonlandfactor (de AOW staat niet in die beschikking genoemd) en voor toeslagen en andere uitkeringen de woonlandfactor 40%. In Laos wonend krijgt een alleenwonende maximaal de 50% AOW uitkering dus alsof ie samenwonend is.

In feite zegt men dat een vakantie van 3 maanden best wel genoeg is. De Staphorster variant van vrijheid-blijheid. Lange vakanties door AOW-ers zijn dus alleen weggelegd voor de mensen die dat kunnen betalen.

Het verdrag met Thailand wordt wel BEU verdrag genoemd. En wat moeten wij daarvoor doen?

Een keer per jaar moet ik laten zien dat ik nog leef. Een andere keer per jaar moeten Kai en laten zien dat we nog leven en kijken ze in de computer na of Kai inkomen heeft uit geregistreerde bronnen. Dat is nihil.

Maar zou Kai gebakken bananen verkopen of gebakken lucht dan kraait daar geen haan naar.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#33 Bericht door elst99 » maandag 07 september 2015, 08:07

Het is zelfs niet eens leuk om te weten of iemand in het verleden gekort is (en dan dus op de AIO-uitkering). Daarmee geef je te veel prijs over je inkomenssituatie en dat hoeft niet voor mij!

Wat een smerige insinuatie, het zou voor jou te hopen zijn, dat je zo'n pensioen hebt als waar wij van kunnen genieten.
Man bel met het SVB dan hoor je dat je het melden moet!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#34 Bericht door stevenl » maandag 07 september 2015, 08:13

elst99 schreef:Het is zelfs niet eens leuk om te weten of iemand in het verleden gekort is (en dan dus op de AIO-uitkering). Daarmee geef je te veel prijs over je inkomenssituatie en dat hoeft niet voor mij!

Wat een smerige insinuatie, het zou voor jou te hopen zijn, dat je zo'n pensioen hebt als waar wij van kunnen genieten.
Man bel met het SVB dan hoor je dat je het melden moet!
Hoezo een smerige insinuatie? Hij geeft aan dat als iemand gekort is op de AIO-uitkering die persoon daarvoor (AIO-uitkering) in aanmerking komt, en dat is informatie over een persoonlijke situatie die niet nodig is.

Dit is gewoon een algemene opmerking.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#35 Bericht door elst99 » maandag 07 september 2015, 08:42

Nee Steven, dan geef je te veel prijs over je inkomenssituatie.

De AIO zou kunnen betekenen aanvullende bijstand op je AOW, dat suggereerde hij!
Iets anders kan het niet zijn, als je beide AOW hebt.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#36 Bericht door stevenl » maandag 07 september 2015, 08:59

elst99 schreef:Nee Steven, dan geef je te veel prijs over je inkomenssituatie.

De AIO zou kunnen betekenen aanvullende bijstand op je AOW, dat suggereerde hij!
Iets anders kan het niet zijn, als je beide AOW hebt.
Vandaar dat Lammert zei: dat hoef ik helemaal niet te weten, want dan geef je (algemeen bedoeld) te veel prijs over je (algemeen bedoeld) inkomenssituatie.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#37 Bericht door Lammert de Haan » maandag 07 september 2015, 09:21

stevenl schreef:
elst99 schreef:Nee Steven, dan geef je te veel prijs over je inkomenssituatie.

De AIO zou kunnen betekenen aanvullende bijstand op je AOW, dat suggereerde hij!
Iets anders kan het niet zijn, als je beide AOW hebt.
Vandaar dat Lammert zei: dat hoef ik helemaal niet te weten, want dan geef je (algemeen bedoeld) te veel prijs over je (algemeen bedoeld) inkomenssituatie.
Gelukkig ook iemand op het forum die "begrijpend lezen" heeft geleerd. Maar dat was me al gebleken uit hoe jij het verschil tussen AOW en AIO wist te halen. Inderdaad: kom niet op het forum met als voorbeeld de mededeling: "maar ik ben wél gekort op m'n AIO". Ik heb er werkelijk niets mee te maken en wil het niet eens weten!
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#38 Bericht door elst99 » maandag 07 september 2015, 09:31

Je staat op mijn lijst geblokkeerden!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#39 Bericht door driver » maandag 07 september 2015, 09:42

stevenl schreef:
driver schreef:Het is mij nog niet duidelijk of je nu met alleen AOW op vakantie mag buiten Nederland met behoud van volle AOW of niet als je langer gaat dan 3 maanden.Onderstaande gegevens staan in een link maar je wordt doorverwezen naar...verhuizen.. en dan zie ik niks meer staan over een vakantie regeling maar over vertrek uit Nederland vlgs mij .
Dus het is mij ondanks veel links en geschrijf hier nog steeds niet duidelijk of je met alleen AOW op vakantie mag naarThailand met of deels volledige AOW en hoelang als je gewoon in Nederland woont.

..................................................................................................................................................................
Uw AOW kan ook veranderen als u langer dan 3 maanden buiten Nederland bent

Verblijft u langer dan 3 maanden per jaar buiten Nederland? Dan kan de hoogte van uw AOW-pensioen veranderen. Tijdens de 3 maanden of langer die u buiten Nederland bent gelden de regels voor de hoogte van uw AOW die ook gelden wanneer u permanent buiten Nederland woont. Wij mogen namelijk niet naar elk land de volledige AOW uitbetalen. Informatie hierover vindt u op de pagina 'u gaat verhuizen'.


U gaat verhuizen
Er staat in die link niets meer over vakantie omdat je dan volgens AOW regels bent verhuisd:
"Tijdens de 3 maanden of langer die u buiten Nederland bent gelden de regels voor de hoogte van uw AOW die ook gelden wanneer u permanent buiten Nederland woont.".
okee,duidelijk Zit op werk dus eve korte reactie

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#40 Bericht door ron » maandag 07 september 2015, 09:49

Gewoon doorgaan Arie!! :clap:

Afbeelding
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#41 Bericht door prajak » maandag 07 september 2015, 09:54

Blijft de vraag of de SVB wel in de gaten KAN hebben dat je zes maanden aan een wereldreis bezig bent.

Je hebt een inschrijving in NL, een huis waar iemand de post opent en je bericht als er wat vreemds ligt, niemand hoeft wat in de gaten te hebben. Tenzij, iemand schreef het al, je verlinkt wordt maar als dat gebeurt wordt het zwaar bewijs zoeken want ik zie de SVB nog niet gaan posten voor jouw hut.

Ik vind die drie maanden een te korte periode voor een actieve oudere.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#42 Bericht door stevenl » maandag 07 september 2015, 10:00

prajak schreef:Blijft de vraag of de SVB wel in de gaten KAN hebben dat je zes maanden aan een wereldreis bezig bent.

Je hebt een inschrijving in NL, een huis waar iemand de post opent en je bericht als er wat vreemds ligt, niemand hoeft wat in de gaten te hebben. Tenzij, iemand schreef het al, je verlinkt wordt maar als dat gebeurt wordt het zwaar bewijs zoeken want ik zie de SVB nog niet gaan posten voor jouw hut.

Ik vind die drie maanden een te korte periode voor een actieve oudere.
Ik vind het principe belachelijk: als iemand recht heeft op AOW, en dan bedoel ik niet allerlei toeslagen maar de gewone AOW, dan vind ik dat deze persoon mag doen en laten wat hij wil, binnen de regels om ingeschreven te blijven staan in Nederland. Dis 8 maanden vakantie mag.

Ik zie niet waarom de overheid zou moeten bepalen waarom iemand maar 3 of 4 of 6 maanden in het buitenland zou mogen verblijven, gaat ze niets aan.

hanshu

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#43 Bericht door hanshu » maandag 07 september 2015, 10:07

Dat mag ook wel Steven....alleen wil de SVB graag weten waar je zit om evt kortingen te kunnen toepassen. :crazy:

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#44 Bericht door stevenl » maandag 07 september 2015, 10:38

hanshu schreef:Dat mag ook wel Steven....alleen wil de SVB graag weten waar je zit om evt kortingen te kunnen toepassen. :crazy:
Naar mijn mening: gaat ze niets aan zolang iemand officieel in Nederland woont. Ze hebben gewoon de regels voor woonachtig in Nederland te volgen.

Maar goed, mijn mening telt niet echt bij de SVB denk ik.

Gebruikersavatar
Lammert de Haan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1538
Lid geworden op: maandag 12 januari 2015, 19:59
Locatie: Heerenveen

Re: Met jouw AOW lekker lang op vakantie

#45 Bericht door Lammert de Haan » maandag 07 september 2015, 10:39

stevenl schreef: Ik vind het principe belachelijk: als iemand recht heeft op AOW, en dan bedoel ik niet allerlei toeslagen maar de gewone AOW, dan vind ik dat deze persoon mag doen en laten wat hij wil, binnen de regels om ingeschreven te blijven staan in Nederland. Dis 8 maanden vakantie mag.

Ik zie niet waarom de overheid zou moeten bepalen waarom iemand maar 3 of 4 of 6 maanden in het buitenland zou mogen verblijven, gaat ze niets aan.
Jouw principe deel ik. Zeg maar: 50 jaren verzekerd voor de AOW (of je en hoeveel premie je hebt betaald doet niet ter zake: je behoorde 50 jaar tot de kring van verzekerden!).
Vervolgens emigreer je naar een land waarmee Nederland een Sociaal Verdrag heeft afgesloten. Dat is voor je AOW-uitkering geen enkel probleem.
Maar nu kies je voor een land waar Nederland niet zo'n verdrag heeft afgesloten. Dan krijg je maken met de enkele jaren geleden ingevoerde Wet beperking export uitkering (Wet BEU).

Dat komt inderdaad op mij over als het wijzigen van de spelregels gedurende de wedstrijd, waarover ik eerder al schreef vandaag. Jaren en jaren bestond er geen behoefte aan zulke wetgeving maar de overheidsbemoeienis wordt alleen maar groter.

Let maar op: in het kader van de milieuwetgeving wordt het aantal keren dat je per dag de wc mag doorspoelen ook nog beperkt.
DISCLAIMER:
Het lezen van mijn berichten kan ernstig hersenletsel veroorzaken. Hiervoor aanvaard ik echter geen enkele aansprakelijkheid.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”