Ga er niet op zitten; een olifant is een wild dier!

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Ga er niet op zitten; een olifant is een wild dier!

#1 Bericht door prajak » zaterdag 29 augustus 2015, 01:09

Ga er niet op zitten; een olifant is een wild dier!

Zag op Nederlandse TV een meneer die roofvogels houdt; valken, arenden en oehoes. Vogels met een lage aaibaarheidsfactor met daarentegen enorme snavels en meer dan dat: oersterke klauwen.

Die vogels hebben hem naast wonden ook een oog gekost; maar ondanks dat staat ie gewoon zonder veiligheidsbril met die vogels op zijn arm. Durf of vertrouwen?

Een boze olifant

Ondanks waarschuwingen en verzoeken van de internationale reiswereld zijn er nog steeds organisaties die toeristen een rit op een olifant aanbieden. Nogmaals: niet doen....

In Thailand, regio Chiang Mai, ging het goed mis met een olifant.

Tijdens een ritje met Chinese families werd het een dier te machtig, doodde de verzorger (mahout) met zijn slagtanden en rende de bossen in, met de toeristen nog steeds op zijn rug.

http://www.bangkokpost.com/news/general ... ller-jumbo

Die mensen, twee volwassenen en een jong kind, kwamen met de schrik vrij maar hadden ook het leven kunnen laten als de olifant onder een dikke laaghangende tak was gehold.

Veel reisorganisaties hebben ritjes op een olifant al geschrapt. En terecht.

Dat dier moet je zijn natuurlijk ding laten doen; vrij lopen in de bossen, bosbouwwerkzaamheden verrichten want daar wordt ie al eeuwen voor gebruikt en dat kan ie ook aan, maar mensen op de rug is not done, helemaal niet als je weet wat die stellage zonder mensen al weegt.

Je kunt ook van een olifant genieten zonder er op te zitten. Je gaat toch ook niet op jouw kanariepietje ztten?

Maar de mens is hardleers en geld in het laatje wordt wel eens belangrijker geacht dan het welzijn van het dier.

Ivoor vernietigd

Ik ben toch bezig over olifanten, Thailand heeft een hoop illegaal ivoor vernietigd. We weten allemaal hoe wreed de jacht is op die dieren (en andere diersoorten) en hoe kostbaar dat goedje. Voor bijna 3 miljoen dollar werd even vermalen en opgestookt.

http://www.bangkokpost.com/news/environ ... s-of-ivory

Met legaal ivoor heb ik geen probleem. Olifanten gaan ook op een natuurlijke manier dood; dat ivoor is legaal en ga daar maar iets moois van maken.

Maar dieren afknallen of verminken omdat je denkt in bed beter te presteren met hun onderdelen is mij een brug te ver. Koop dan maar een pilletje als het op de normale manier niet meer gaat.

Gebruikersavatar
Herbergier
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1583
Lid geworden op: maandag 30 juni 2008, 12:38
Locatie: Mueang Buriram

Re: Ga er niet op zitten; een olifant is een wild dier!

#2 Bericht door Herbergier » zaterdag 29 augustus 2015, 03:38

Ja en zo kunnen we nog lang doorgaan met het gebruiken van dieren voor ons plezier.

Een olifant is niet om op te zitten, want die is niet met zo'n zitbak op zijn rug geboren.
Een paard is niet om op te berijden of een kar te laten trekken, want die is niet met een zadel op zijn rug of met een paardenhoofdstel geboren.
Een kanarie of parkiet horen ook niet in een, soms veel te klein, kooitje in de huiskamer maar in de vrije natuur.
Goudvissen horen niet in een goudvissenkom.
Dolfijnen en/of orka's horen niet in een dolfinarium.
Paarden, olifanten, tijgers, enz. horen niet in een circus.
Honden horen niet op een bovenkamertje, die moeten naar buiten kunnen als ze willen en hoe ze soms opgetuigd worden is helemaal verschrikkelijk.
Katten, daar twijfel ik over want die doen meestal zelf wel waar ze zin in hebben, als ze niet opgesloten worden in de huiskamer.
Kippen horen niet in een legbatterij.
Varkens en koeien horen niet in (mega)stallen.
Vissen horen niet aan een haakje.

En zo zijn er natuurlijk nog veel meer voorbeelden over hoe wij dieren (mis)gebruiken voor ons plezier, of voor onze inkomsten.
Alles van waarde is weerloos.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Ga er niet op zitten; een olifant is een wild dier!

#3 Bericht door prajak » zaterdag 29 augustus 2015, 03:44

Nou, dank, dat is weer een hoop inspiratie voor komende zaterdag. Kunnen we een taakverdeling maken, heer Herbergier? :giggle:

Maar je hebt gelijk. Wij met onze arrogantie denken dat de wereld van ons is. Terwijl een mier die over mijn drempel loopt een betere neus heeft dan ik, een roofvogel betere ogen en een kat betere oren. Eigenlijk zijn wij het misbaksel uit moeder natuur..... :giggle:

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Ga er niet op zitten; een olifant is een wild dier!

#4 Bericht door Hua Thale » zaterdag 29 augustus 2015, 05:01

Hier op het weekmarktje waar mijn vrouw en ik de winkel hebben lopen regelmatig een aantal 'jongens' met hun olifant.
Twee om precies te zijn.
Eentje heeft een 'klein' olifantje schofthoogte minder als twee meter vrouwtje loopt altijd achter de twee jongens aan te banjeren.
Verkopen het eten voor 'truus' dringen zich niet echt op.
Team twee hebben ook een vrouwtje is een slag groter metertje of twee en een half schofthoogte dus al echt een beest waar je snel voor aan de kant gaat.
Krijg meer de indruk dat ze niet weten wat met het beest aan te moeten en aan een boom vast binden zoals de doorsnee honden liefhebber tegen de zomervakantie aan doet werkt niet met een olifant.
Jongens zitten nooit op de Dames.

Ja wat moet je er mee als alle geaccepteerde activiteiten bezet zijn.
Beesten leven redelijk lang.
Loslaten in een park en lekker bijvoeren gelijk onze paarden en ossen projecten in Nederland in diverse polders.
Uiteraard met wat sturing van de overheid ?

Gebruikersavatar
Santy
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 21
Lid geworden op: dinsdag 28 oktober 2014, 13:29
Locatie: Tienen

Ga er niet op zitten; een olifant is een wild dier!

#5 Bericht door Santy » maandag 31 augustus 2015, 12:40

De aziatische olifant is toch gedomisticeerd en geen wild dier meer , niet dat ik het goedkeur op de rug van een olifant te zitten maar wat is het verschil met bv. een paard ?
Van suiker in de mond krijg je rotte tanden...

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Ga er niet op zitten; een olifant is een wild dier!

#6 Bericht door Hua Thale » maandag 31 augustus 2015, 14:35

Zie ze ook niet echt als een wild dier Santy.
Maar een dier dat je slecht onder controle heb indien het zijn eigen wil op tafel legt.
Kracht en gewicht zijn doorslaggevend zoals dat in veel situaties is.
Denk niet van dat man ik wel met mijn pik houweeltje van ijzer want dan ga je de fout in.

Een paard heeft geen slurf dacht ik heb daar ook nog jaren rond gelopen op de manege.
Ze gaan wel sneller vaak.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Ga er niet op zitten; een olifant is een wild dier!

#7 Bericht door ron » maandag 31 augustus 2015, 14:41

Hua Thale schreef:Een paard heeft geen slurf dacht ik
Afbeelding
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”