Rechten in thailand

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Rechten in thailand

#16 Bericht door Henk Korat » dinsdag 07 juli 2015, 13:32

dutch schreef:Landoffice laten komen en de scheiding laten vaststellen.
Einde verhaal,opperhoofd of niet.
Zelf heb ik mijn afscheidingsmuur exact op de rand van mijn grond laten plaatsen,zelfs de scheiding is in een L-vorm met de korte lijn naar binnen gericht,zodat er niets op de grond van mijn ( onbekende) toekomstige buren staat en zij kunnen ook niet aan mijn muur komen,want dan overschrijden ze de grens.
Nogmaals:Landoffice en niemand anders
Ik begrijp uit het verhaal van Loe, dat de landsgrens niet het probleem is, want zijn muur staat aan zijn kant van de scheidingslijn. Het probleem is, als ik het goed lees, dat de "poe jai ban" zijn stukje grond met een meter heeft verhoogd tegen de muur van Loe. Ik vrees dat je daar niets aan kunt doen. Het is nu eenmaal de gewoonte in onder andere de Isaan, dat voor je gaat bouwen de grond ophoogt met 1 meter grond en dan een jaar wacht op het inklinken van die grond. Dus Loe de grond van jouw buurman zal nog aardig inklinken.

Wij hebben een stukje grond in het dorp van de ouders van mijn vrouwtje en mijn schoonzus heeft naast ons een stukje grond. Ze gaat bouwen, heeft de grond met een meter verhoogd en een muur van circa 1.80 meter neergezet. Als ik besluit op ons stukje grond te bouwen, dan zal ik het ook met een meter ophogen tegen de muur van mijn schoonzus.

Mijn schoonzus had echter wel problemen met de "poe jai ban". Hij vond de weg te smal. Toen ik ging kijken, had de chang de fundering van de muur precies aan de binnenkant van de "kadaster" paaltjes gemaakt. Desondanks adviseerde ik mijn schoonzus de landmeters van het Land Registry Office er bij te roepen. Die kwamen en 1 van de heren begon te graven. Hij vond een ander "kadaster" paaltje met het juiste nummer zoals in het chanot erop. Fout van de eerste landmeters. Geen probleem, dan moet de chang de fundering omleggen. Nu juiste afstemming door het Land Registry Office klopte ook het aantal vierkante meters weer.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Rechten in thailand

#17 Bericht door brake034 » dinsdag 07 juli 2015, 13:56

Misschien is het mogelijk om van een nood een deugd te maken?
Zo een grensafscheiding is een prima mogelijkheid om te kijken naar afwatering, met name gedurende het regen seizoen.

Wij hebben pakweg 350 meter muur staan, ik schat dat pakweg 300 meter van die muur aan allebei de kanten is voorzien van een 30 cm brede betonnen goot.
Ons stuk grond heeft een hoogte verval van pakweg 30 meter vanaf de heuvel in onze achtertuin naar de weg aan de voorkant. Gedurende het regenseizoen staan de goten langs de muur vol water en stroomt een enorme hoeveelheid water via die goten naar de weg toe.

Misschien is het een optie die jullie gezamenlijk op kunnen pakken, hoe wateroverlast in de toekomst aan te pakken en water af te leiden naar veilige locatie?! Een goot langs de twee kanten van de muur kost weinig en je kunt heel creatief omgaan met de kosten om het met de buurman te "delen".
Marcel

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: Rechten in thailand

#18 Bericht door Loe » dinsdag 07 juli 2015, 14:02

Henk het inderdaad zoals jij zegt, de muur staat op ons land. Maar een meter ophogen was geen probleem geweest, indien ze er plastic tussen hadden gelegd, maar ze hebben de grond een meter boven de fundering laten uitkomen dus anderhalve meter opgehoogd.laat daar dan 20 cm inklinken dan blijven ze nog 80 cm tegen mijn muur aandrukken.
Het vreemde was toen landoffice twee jaar geleden alles kwam uitmeten, dat wij toen hoorden dat onze muur 30 cm te veel naar binnen was gebouwd. Ik vond dat geen probleem, omdat ik deze problemen al kon verwachtten. Wat blijkt nu ze hebben het chanot gewoon aangepast aan onze muur, dus 30 cm aan de buurman geschonken. 30 cm en dat 160 meter lang.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Rechten in thailand

#19 Bericht door Ashakorat » dinsdag 07 juli 2015, 14:09

Ik zou het weer laten rechtzetten door het landoffice en zorgen dat die grond daar weg komt. Een strook van 30 cm vrij is ook mooi voor de afwatering.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: Rechten in thailand

#20 Bericht door Loe » dinsdag 07 juli 2015, 14:11

Brake,

Mijn muur was rond het huis gebouwd 40 bij 20 meter( nu 100 bij 20). Deze gekke falang heeft toen de muur klaar was op 70 cm diepte riolering met een stuk of acht putten en goten erna toe aangelegd en dit werkt prima. Al mijn regenwater wordt netjes afgevoerd aan de straatzijde en niemand heeft last van mijn regenwater.

Het regenwater van de straat loopt hier tientallen meters over de straat en iedere keer hoogt weer iemand zijn land een beetje op en loopt het weer verder.

Toen ze de weg van beton gingen maken, had ik mijn vrouw gezegd, dat ze dikke buizen onder grond moesten maken voor de regen afvoer.ik wilde eventueel die zelf betalen.

Toen de weg klaar was, waren er natuurlijk geen buizen onder de grond. Mijn vrouw weer naar de voorman, zijn antwoord was geld was op :cheesy:

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Rechten in thailand

#21 Bericht door Henk Korat » dinsdag 07 juli 2015, 14:14

Loe schreef:Henk het inderdaad zoals jij zegt, de muur staat op ons land. Maar een meter ophogen was geen probleem geweest, indien ze er plastic tussen hadden gelegd, maar ze hebben de grond een meter boven de fundering laten uitkomen dus anderhalve meter opgehoogd.laat daar dan 20 cm inklinken dan blijven ze nog 80 cm tegen mijn muur aandrukken.
Het vreemde was toen landoffice twee jaar geleden alles kwam uitmeten, dat wij toen hoorden dat onze muur 30 cm te veel naar binnen was gebouwd. Ik vond dat geen probleem, omdat ik deze problemen al kon verwachtten. Wat blijkt nu ze hebben het chanot gewoon aangepast aan onze muur, dus 30 cm aan de buurman geschonken. 30 cm en dat 160 meter lang.
Als het Land Registry Office 30 cm zonder jouw toestemming heeft ingepikt en aan de "poe jai ban"hebben gegeven, dan heeft het Land Registry Office een probleem. Heb je het oorspronkelijke chanot nog en heb je ooit een nieuw chanot gekregen?
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: Rechten in thailand

#22 Bericht door Loe » dinsdag 07 juli 2015, 14:22

Ja Henk we hebben toen een nieuw chanot gekregen, maar het oude hield de landoffice.
Maar ik denk ook als ze niet willen meewerken, dat dit de beste weg is om te bewandelen.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”