Zelf rijden in Phuket

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Madelief33
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: woensdag 24 juni 2015, 12:01

Re: Zelf rijden in Phuket

#16 Bericht door Madelief33 » dinsdag 30 juni 2015, 20:47

Oké, inmiddels zijn we toch wat zenuwachtig aan het worden van alle adviezen.
Internationaal rijbewijs wel gehaald maar waarschijnlijk dankzij alle adviezen wordt het niet gebruikt.
Het zal inderdaad een taxi of minibusje worden.
Het was misschien inderdaad wat ambitieus om te denken dat we zelf konden rijden.
We zijn al twee weken in Thailand voor we naar Phuket gaan dus waarschijnlijk hebben dan ook zelf gezien dat zelf rijden niet handig is. :happyno:

In ieder geval heel erg bedankt voor alle hulp en reacties!

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Zelf rijden in Phuket

#17 Bericht door Arietwee » dinsdag 30 juni 2015, 22:02

http://www.thailandforum.nl/nieuws-uit-t ... er-wereld/

Die mensen zijn hartstikke gek. Altijd gordel om. :crazy:

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Zelf rijden in Phuket

#18 Bericht door Arietwee » dinsdag 30 juni 2015, 22:04

De kans dat je in Thailand betrokken raakt bij een dodelijk verkeersongeval is op twee landen na, het hoogste ter wereld.

Alleen in Eritrea en Libië is het nog gevaarlijk op de weg. Dit blijkt uit cijfers van de World Health Organisation over 2010. Thailand telde 38,1 verkeersdoden per 100.000 inwoners en 118,8 verkeersdoden per 100.000 motorvoertuigen in dat jaar.

Plaatsvervangend secretaris van het ministerie van Binnenlandse Zaken, Panada Disakul, kwam met deze cijfers tijdens het elfde Road Safety Seminar.

De Thaise regering tracht met een 10-jarig nationaal beleidsplan (2011-2020) het aantal verkeersongevallen terug te dringen. Desondanks bleef het aantal verkeersongevallen te hoog. In 2010 verloren 26.000 mensen hun leven in het verkeer. Ter vergelijking in 2012 kwamen er in Nederland 650 mensen om in het verkeer (bron: CBS).


(Zo dan maar)

Die mensen zijn hartstikke gek. Altijd gordel om. :crazy:

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Zelf rijden in Phuket

#19 Bericht door stevenl » woensdag 01 juli 2015, 03:37

Madelief33 schreef:Oké, inmiddels zijn we toch wat zenuwachtig aan het worden van alle adviezen.
Internationaal rijbewijs wel gehaald maar waarschijnlijk dankzij alle adviezen wordt het niet gebruikt.
Het zal inderdaad een taxi of minibusje worden.
Het was misschien inderdaad wat ambitieus om te denken dat we zelf konden rijden.
We zijn al twee weken in Thailand voor we naar Phuket gaan dus waarschijnlijk hebben dan ook zelf gezien dat zelf rijden niet handig is. :happyno:

In ieder geval heel erg bedankt voor alle hulp en reacties!
De adviezen zijn goed, maar laat je niet gek maken. Heel veel mensen huren hier een auto zonder problemen. Als ik naar jullie plannen kijk vraag ik me echter af wat de toegevoegde waarde is: eerst auto huren, en dan 3 dagen stilstaan in Khao Sok, vervolgens weer enkele dagen stilstaan als je naar Phi Phi gaat? Is een taxi regelen veel handiger. Ik heb goede ervaringen met Phuket Shuttle.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Zelf rijden in Phuket

#20 Bericht door nbreeker » woensdag 01 juli 2015, 03:44

stevenl schreef:
Madelief33 schreef:Oké, inmiddels zijn we toch wat zenuwachtig aan het worden van alle adviezen.
Internationaal rijbewijs wel gehaald maar waarschijnlijk dankzij alle adviezen wordt het niet gebruikt.
Het zal inderdaad een taxi of minibusje worden.
Het was misschien inderdaad wat ambitieus om te denken dat we zelf konden rijden.
We zijn al twee weken in Thailand voor we naar Phuket gaan dus waarschijnlijk hebben dan ook zelf gezien dat zelf rijden niet handig is. :happyno:

In ieder geval heel erg bedankt voor alle hulp en reacties!
De adviezen zijn goed, maar laat je niet gek maken. Heel veel mensen huren hier een auto zonder problemen. Als ik naar jullie plannen kijk vraag ik me echter af wat de toegevoegde waarde is: eerst auto huren, en dan 3 dagen stilstaan in Khao Sok, vervolgens weer enkele dagen stilstaan als je naar Phi Phi gaat? Is een taxi regelen veel handiger. Ik heb goede ervaringen met Phuket Shuttle.
Ik ben het met Steven eens,het is wel te doen maar je bent beter af met een taxi al heb je dan ook een Thaise chauffeur,maar als er dan wat gebeurt vooropgesteld dat jullie niets mankeren heb je er in feite niks mee van doen,en zijn het de problemen van de chauffeur en loop je ook niet het risico dat je financieel uitgekleed wordt door de fameuze Thaise politie,in samenwerking met de autoverhuurder.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Zelf rijden in Phuket

#21 Bericht door elst99 » woensdag 01 juli 2015, 12:03

Zou het risico niet nemen, neem een taxi, spreek een aannemelijke prijs af en zeg hem dat als hij onverantwoordelijk rijdt in jouw ogen, dat hij moet stoppen en dat je dan niet betaald, geef hem af en toe een compliment als hij goed rijdt en je hebt geen zorgen.
Als je zelf huurt en er gebeurt iets, de toerist heeft altijd schuld, en zoveel meerwaarde heeft het niet in Khao Sok.
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Adrie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 433
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:35

Re: Zelf rijden in Phuket

#22 Bericht door Adrie » woensdag 01 juli 2015, 17:46

Als je ziet hoe een thai of thaise hem of haar rijbewijs haalt op een afgesloten terreintje en zodra ze dan daar geslaagd zijn gaan ze pas alleen de openbare weg op, dan hoeven deze personen nooit of te nimmer aan het verkeer te gaan deelnemen want rijen kunnen ze nog voor geen meter :mrgreen:


Mijn vrouw had ook fff daar achter de regents school haar rijbewijs voor auto en scooter (motor) gehaald, maar rijen kon ze dus nog voor geen meter,

Afijn toen ze een jaar of 10 geleden definitief naar NL kwam toen na de inburgering hier maar eens een rijbewijs gehaald.
En ze kwam er al snnel achter dat het er hier iets anders aan toe gaan dan in Thailand.
Nu rijdt ze awer 7 jaar schade vrij rond hier.

Dus als jullie een beetje ervaring op de weg hebben is het best te doen, en laat je niet gek maken door negatieve adviesen.

Adrie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 433
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:35

Re: Zelf rijden in Phuket

#23 Bericht door Adrie » woensdag 01 juli 2015, 18:29

elst99 schreef: Als je zelf huurt en er gebeurt iets, de toerist heeft altijd schuld,


Ben ik niet met je eens.

Heb zelf een paar keer een auto gehuurd in Pattaya bij > google> holyday rent a car pattaya ( met dat oranje bord op de website)

Daar heb je gewoon een goede verzekering en als er iets is onderweg, je auto niet verplaatsen en gelijk bellen, dan zorgt hij dat er iemand langs komt, waar je ook bent.

Eerste keer toen ik de auto terug bracht zeg ik nog tegen Grahame de eigenaar, zo van zou je er niet een keer omheen lopen of er schade is.

Zijn antwoord>> Why ?? you rent a car whit insurance so that,s my problem.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Zelf rijden in Phuket

#24 Bericht door stevenl » donderdag 02 juli 2015, 03:19

Adrie schreef:
elst99 schreef: Als je zelf huurt en er gebeurt iets, de toerist heeft altijd schuld,


Ben ik niet met je eens.

Heb zelf een paar keer een auto gehuurd in Pattaya bij > google> holyday rent a car pattaya ( met dat oranje bord op de website)

Daar heb je gewoon een goede verzekering en als er iets is onderweg, je auto niet verplaatsen en gelijk bellen, dan zorgt hij dat er iemand langs komt, waar je ook bent.

Eerste keer toen ik de auto terug bracht zeg ik nog tegen Grahame de eigenaar, zo van zou je er niet een keer omheen lopen of er schade is.

Zijn antwoord>> Why ?? you rent a car whit insurance so that,s my problem.
Dank je, ik wilde ook al reageren om te schrijven dat "Als je zelf huurt en er gebeurt iets, de toerist heeft altijd schuld," echt onzin is.

Madelief33
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 9
Lid geworden op: woensdag 24 juni 2015, 12:01

Re: Zelf rijden in Phuket

#25 Bericht door Madelief33 » donderdag 02 juli 2015, 06:45

De meerwaarde in het zelf rijden was/is dat we dan even voor een paar dagen niets hoeven te regelen.
Na al 2,5 week vervoer regelen leek het ons lekker om zelf de controle te hebben, zeker omdat er overal staat dat je in Phuket makkelijk zelf kan rijden.
We landen om 14:30 in Phuket, huren een auto en rijden naar Khao Sok, zonder eerst weer te zoeken naar een betrouwbare manier om er te komen. Dat was ons idee erachter!

Nu is er dus twijfel, geeft niets alle adviezen helpen wel!

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Zelf rijden in Phuket

#26 Bericht door Ashakorat » donderdag 02 juli 2015, 09:33

Het is wel te doen maar naar mijn mening neem je een behoorlijk groot risico.
De structuur van de wegen is hier heel anders dan in europa, met bijvoorbeeld de Uturns. Toen ik zelf ging rijden was ik blij dat ik dit en andere dingen al een keer meegemaakt had door bij een thai in de auto te zitten.
Het stuur en de bediening zit aan de rechterkant, en ik heb van anderen op dit forum ook gehoord dat ze altijd weer even moeten wennen als ze uit nederland komen dat alles andersom is. De eerste dagen zet ik steevast de ruitenwissers aan ipv de richtingaanwijzers. En dat ligt dus niet alleen aan mij.
Het verkeer is niet zo gedisciplineerd als bij ons. Met name scooters maar ook gewone auto's en vrachtauto's die je al spookrijdend tegemoet komen op bv de vluchtstrook van de snelweg.
Dus waarom zou je dat risico nemen als er geen zwaarwegende argumenten zijn?
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Gebruikersavatar
paknampo
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 342
Lid geworden op: woensdag 03 april 2013, 12:42

Re: Zelf rijden in Phuket

#27 Bericht door paknampo » donderdag 02 juli 2015, 10:27

Het is voor iedereen anders, persoonlijk vindt ik het erg prettig om in Thailand te rijden. Het verkeer is chaotisch maar relaxter als in Nederland. Het is even wennen, inderdaad met de richtingaanwijzers enz. er rijden veel mensen zonder rijbewijs of met een slok op. Ach dat deden we vroeger in NL ook. Gewoon je aan de rijstijl van de Thai aanpassen :thumbsup:

Gr.

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: Zelf rijden in Phuket

#28 Bericht door torkom » donderdag 02 juli 2015, 11:37

In 2006 huurde ik in Phuket een auto om daar mee naar Hat Yai te rijden. Ik vind mezelf een goed chauffeur en ik rij graag maar mijn toenmalige vriendin wilde de drukke stad uitrijden en daarna zou ik het stuur overnemen. Zo gezegd zo gedaan...Ik vond dat ze heel goed reed maar naar mijn smaak wel steeds iets te hard en ik moest constant tegen haar zeggen "niet harder als 120 alsjeblieft" Het waren geen autobanen maar wel goede doorgaande wegen...Op een gegeven moment nam ik het stuur over maar binnen het half uur veroorzaakte ik bijna een crash door een stommiteit van mij zodat ik haar maar weer heel snel achter het stuur zette en vanaf dat moment heb ik geen meter meer gereden.
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Zelf rijden in Phuket

#29 Bericht door driver » donderdag 02 juli 2015, 15:46

paknampo schreef:Het is voor iedereen anders, persoonlijk vindt ik het erg prettig om in Thailand te rijden. Het verkeer is chaotisch maar relaxter als in Nederland. Het is even wennen, inderdaad met de richtingaanwijzers enz. er rijden veel mensen zonder rijbewijs of met een slok op. Ach dat deden we vroeger in NL ook. Gewoon je aan de rijstijl van de Thai aanpassen :thumbsup:

Gr.
Ik deel jouw mening en rij ook gewoon in Thailand en heb inmiddels ook een aanvaring met een bromfietser gehad en dat ter plekke zelf opgelost met wat opdringerige Thai en Lao om ons heen.
Mijn Thaise vrouw, toen nog vriendin was erbij dus kon ook wat meepraten maar zo niet had ik me alleen ook wel gered mede omdat ik me toch niet laat imponeren door wie dan ook.
Zijn fout maar niks te halen en wslijk ook niet verzekerd oid dus ik ben na enige tijd ook gewoon weer weggereden met aardig wat schade aan de auto en dat heb ik later weer met wat gedoe :giggle: afgehandeld bij/met het verhuurbedrijf in BKK.

Ben je in Nederland een voorzichtige rijder dan adviseer ik je om niet te gaan rijden in Thailand want het verkeer is daar toch wat onstuimiger en onbenulliger dan hier vindt ik en je moet wel goed uitkijken omdat de Thai aan alle kanten in het verkeer kan opduiken en dat is hier toch wat minder vindt ik.

gr driver

Adrie
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 433
Lid geworden op: vrijdag 02 oktober 2009, 19:35

Re: Zelf rijden in Phuket

#30 Bericht door Adrie » donderdag 02 juli 2015, 17:38

paknampo schreef:Het is voor iedereen anders, persoonlijk vindt ik het erg prettig om in Thailand te rijden. Het verkeer is chaotisch maar relaxter als in Nederland. Het is even wennen, inderdaad met de richtingaanwijzers enz.

Gr.



Tja warschijnlijk zul je regelmatig je ruitenwissers aan zetten terwijl het niet regent :mrgreen:

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”