Clutch PCX 150.

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Clutch PCX 150.

#31 Bericht door brake034 » zaterdag 04 juli 2015, 11:10

Zo een schijfrem plakken in een achterwiel van een PCX daar is nog geen kitje voor op de markt.
Dus dat is een flinke modificatie en aangezien het de veiligheid aangaat ook niet te makkelijk op te vatten.
Als ik het goed begrepen heb dan bedient de rechter rem handel de voorrem, en de linker zowel voor als achter waarbij voor vertraagt in werking treedt?
Marcel

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Clutch PCX 150.

#32 Bericht door Harm » zaterdag 04 juli 2015, 11:16

Dat laatste denk ik niet Marcel, mijn linker handel is een kabel die rechtstreeks naar de trommelrem in het achterwiel loopt.
Maar wellicht kun je dat beter aan Nick vragen
Ik ben momenteel in NL en kan niet ff kijken bij mijn pcx
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Clutch PCX 150.

#33 Bericht door nbreeker » zondag 05 juli 2015, 00:42

Ja dat is waar er zit een gecombineerd brake systeem op,maar het probleem is als er genoeg frictie op het wegdek zit heb je geen probleem maar als de weg glad en versleten is en je maak een noodstop dan blokkeert je voorwiel vanwege gebrek aan ABS en verlies je de voorkant en ga je plat op straat dat is al vele overkomen,ook Ron is dat overkomen met vrouw en kind aan boord dus is mij al eens verteld bredere banden maar dat past bij mijn bouwjaar niet vanwege het feit dat het luchtfilter in de weg zit.
Dus als ik remmen moet dan probeer ik zoveel mogelijk de achterrem te gebruiken maar ik rij al m'n hele leven motor en normaal gebruik je het meeste de voorrem dat zit er ook in gebakken,en als je kijkt naar een motor met twee schijfremmen zul je ook zien dat de voorremschijf groter is dan de achterremschijf omdat je de voorrem het meest gebruikt.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Clutch PCX 150.

#34 Bericht door driver » zondag 05 juli 2015, 04:09

nbreeker schreef:Ja dat is waar er zit een gecombineerd brake systeem op,maar het probleem is als er genoeg frictie op het wegdek zit heb je geen probleem maar als de weg glad en versleten is en je maak een noodstop dan blokkeert je voorwiel vanwege gebrek aan ABS en verlies je de voorkant en ga je plat op straat dat is al vele overkomen,ook Ron is dat overkomen met vrouw en kind aan boord dus is mij al eens verteld bredere banden maar dat past bij mijn bouwjaar niet vanwege het feit dat het luchtfilter in de weg zit.
Dus als ik remmen moet dan probeer ik zoveel mogelijk de achterrem te gebruiken maar ik rij al m'n hele leven motor en normaal gebruik je het meeste de voorrem dat zit er ook in gebakken,en als je kijkt naar een motor met twee schijfremmen zul je ook zien dat de voorremschijf groter is dan de achterremschijf omdat je de voorrem het meest gebruikt.
Blokkerend voorwiel bij glad wegdek wist ik niet dat dit kan gebeuren bij een pcx150.
ABS is er toch voor gemaakt om dit te voorkomen o.a ?
Bij motoren met ABS en idd grote schrijfremmen gebeurt blokkeren m.i nooit op slecht of kaal asfalt anders was ik al menig keer onder uitgegaan met mijn ex Yamaha Tenere 1200.
We moeten zo weg dus ik lees later wel weer.

gr driver

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Clutch PCX 150.

#35 Bericht door nbreeker » zondag 05 juli 2015, 04:35

ja Arie dat is het probleem er zit geen ABS op,wel CBS (Combined Brake System)Als de voorrem gebruik dus rechterhandel dan rem je alleen voor,gebruik je de achterrem dus het linker handel dan treed eerst de achterrem in werking en dan de voorrem,ietwat vertraagd.

En het remt ook goed maar op een gladde weg is het uitkijken geblazen vooral omdat auto's over het algemeen geen rekening houden met motors,en als je dan een noodstop moet maken net als ik dan lig je op straat te zwemmen.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Clutch PCX 150.

#36 Bericht door Harm » zondag 05 juli 2015, 07:07

Nick, is het dan geen simpele oplossing om de rem handels te switchen
Als je dan normaal remt gaat je achterrem eerst en wat jij zegt de voorrem later in werking
Dus minder kans op onderuitgaan op slecht asfalt
Bij noodstop knijp je dan automatisch ook de linker vol in
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Clutch PCX 150.

#37 Bericht door brake034 » zondag 05 juli 2015, 07:39

Nick, heb je de originele IRC banden er nog onder?
Als een wiel weggaat tijdens het remmen dan denk ik dat je oorzaak eerst in de banden moet zoeken.
Michelin schijnt goede scooterbanden te hebben, de City Grip serie geloof ik.
Laatst gewijzigd door brake034 op zondag 05 juli 2015, 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Marcel

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Clutch PCX 150.

#38 Bericht door driver » zondag 05 juli 2015, 07:41

nbreeker schreef:ja Arie dat is het probleem er zit geen ABS op,wel CBS (Combined Brake System)Als de voorrem gebruik dus rechterhandel dan rem je alleen voor,gebruik je de achterrem dus het linker handel dan treed eerst de achterrem in werking en dan de voorrem,ietwat vertraagd.

En het remt ook goed maar op een gladde weg is het uitkijken geblazen vooral omdat auto's over het algemeen geen rekening houden met motors,en als je dan een noodstop moet maken net als ik dan lig je op straat te zwemmen.
Geen abs okee,dat had ik even niet meegekregen toen ik vanochtend las sorry. Nu snap ik de strekking van het verhaal.

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Clutch PCX 150.

#39 Bericht door Arietwee » zondag 05 juli 2015, 07:52

nbreeker schreef:ja Arie dat is het probleem er zit geen ABS op,wel CBS (Combined Brake System)Als de voorrem gebruik dus rechterhandel dan rem je alleen voor,gebruik je de achterrem dus het linker handel dan treed eerst de achterrem in werking en dan de voorrem,ietwat vertraagd.

En het remt ook goed maar op een gladde weg is het uitkijken geblazen vooral omdat auto's over het algemeen geen rekening houden met motors,en als je dan een noodstop moet maken net als ik dan lig je op straat te zwemmen.

Lekker is dat, dus alleen achterrem in een bocht of gladde weg gebruiken kan niet?? :shock:

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Clutch PCX 150.

#40 Bericht door nbreeker » zondag 05 juli 2015, 08:08

Brake ik heb Dunlop banden de originele 100/90-14 achter en voor 90/90-14 Ik wil ook graag michelin maar volgens mij heeft die die maat niet.Ik ben al lopen vragen en ook op Internet gekeken maar ik heb ze nog niet kunnen vinden.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Clutch PCX 150.

#41 Bericht door brake034 » zondag 05 juli 2015, 08:16

Marcel

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Clutch PCX 150.

#42 Bericht door nbreeker » zondag 05 juli 2015, 08:37

Ja Brake ik heb een paar adressen gevonden met Michelin City Grip speciaal voor PCX 150.,maar het meeste is in Thai dus moet even wachten tot mijn zoon thuis is dan kan die me helpen.Ik weet wel de prijs voor twee banden onder de 3000 bath plus vracht dus dat is niet gek.Ik hou je op de hoogte misschien ga ik nog eens van die PCX houden.

Die website die jij me stuurde kan de pcx niet,ik keek naar :Michelin City Grip Thailand.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

gerrit11
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 183
Lid geworden op: zondag 30 juni 2013, 11:27
Locatie: ijsselstein/nongwang lahansai

Re: Clutch PCX 150.

#43 Bericht door gerrit11 » zondag 05 juli 2015, 12:30

nbreeker schreef:
gerrit11 schreef:dat gestotter ligt oa aan de snaar, hij is dan te droog en hakt wat. als je idd de rem inhoud word ie warm en glijdt ie wat meer.dus als je slappere veertjes plaatst slipt ie wat meer.
maar dat doet niet alleen de pcx, veel types scooters hebben dat probleem daar.
Hij doet het vanaf dat hij nieuw was,we hebben nog een motor met snaar een Yamaha Mio en die doet het absoluut niet,de koppeling werkt als een centrifugaal en gaat door de snelheid naar buiten en door iets mindere veerkracht gaat hij nu makkelijker naar buiten en zal een betere grip hebben in de clutch trommel.De clutch ziet er uit als een rem met drie klauwen en frictie materiaal,door dat je gas geeft gaat die klauwen naar buiten en nemen de trommel waar ook de pulley met de snaar zich bevind,doordat je gas geeft veranderd de diameter van de aangedreven pullen die wordt groteren de pulley die je achterwiel aandrijft daar wordt de diameter dan kleiner van dus hoe meer gas je geeft hoe sneller je gaat maar dat wist je al natuurlijk.Maar meer Honda's hebben daar last van o.a.de click ook.Maar yamaha heeft dat probleem niet.
De man in de motorzaak zegt altijd "gas geven is geen kunst dat kan iedereen maar op tijd stoppen dat is belangrijk."

Maar vandaag gaat die PCX op de operatietafel en gaan we kijken waar hij last van heeft,ik blijf erbij tot de laatste minuut want ik wil het ook weten,en als ik het weet weten jullie het ook.En om op jou advies terug te komen we kijken gegarandeerd ook naar de snaar,die komt er toch af dus kijken we die ook goed na.

Groetjes.

Nog even ter verduidelijking Gerrit doordat je gas geeft gaat de koppeling sneller draaien en overwint de centrifugaal kracht de veerspanning waardoor de clutchschoenen naar buiten gaan en de trommel meenemen,doe je nu je gas dicht overwint de veerdruk weer en gaan de cluctchschoenen weer naar binnen en drijven niet langer de clutchtrommel aan,maar je moet er wel zorg voor dragen dat je niet te slappe veren installeer anders treed de koppeling al in werking als je motor nog stationer draait en dat is natuurlijk niet de bedoeling.Je moet nog wel even tijd hebben om op- of af te stappen.
Dat gestotter ligt echt aan de wrijving tussen de snaar en de koppeling. droogte of wat t ook is, misschien gebruiken ze in Thailand ander materiaal of zo? der kan ook een soort filmlaagje op komen waardoor ie dat doet.
heb je de snaar en dat schuine deel ) ken ff niet op de naam komen) al vervangen? anders een uit nl meelaten brengen of op laten sturen.

die 150 van mij doet t normaal maar me meisie had zo kleinere scooter, die hakte zo met optrekken, als ze voor me zat met wegrijden ging ze altijd ff op me schoot zitten, hummm... 8-)

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Clutch PCX 150.

#44 Bericht door nbreeker » maandag 06 juli 2015, 00:24

Nu Gerrit het is opgelost hoor,die nieuwe veren werken prima en hij stottert niet meer,he jammer nou dat heb ik nooit gehad dat als ik wegreed mijn vrouw op m'n ,,,,kwam zitten ze zit namelijk altijd achter me.Maar nu begrijp ik het jij liet je rijden vandaar dat je meissie voor je zat,ja ik rij altijd zelf dat ik heb die geneugten niet tijdens het motorrijden.
Maar bedankt voor het advies.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Clutch PCX 150.

#45 Bericht door nbreeker » maandag 06 juli 2015, 04:58

Nu ik ben vanmorgen de stad ingegaan op zoek naar Michelin City Grip,er is 1 zaak waar je alles voor motorfietsen kunt kopen en die hadden de 90/90-14"voor het voorwiel en deze is ook al gemonteerd want die zaak is vlakbij mijn favoriete Mechanic.De 100/90-14"is besteld en komt er aan over 5 dagen dus dan rij ik weer op een paar nieuwe sloffen.
Nu Harm ik heb eens gekeken om die handels uit te wisselen van rechts naar links en andersom maar dan komt je remolie reservoir op z'n kop te zitten en ook je spiegels kan je niet meer kwijt,dus die optie werkt niet.Toen ik bij mijn Mechanic was heb ik wel die CBS (Combined Brake System)uitgeprobeerd en dat werkt dus ik moet nu aanleren om met links te remmen.Toen ik trouwens mijn voorwiel kwijtraakte en ik onderuit ging reed ik niet harder dan 40 op dat moment.Maar met links te remmen en mijn nieuwe Michelins moet het beter zijn.
Ik ben van plan om die Dunlops onder mijn vrouw haar Mio te monteren.
Laatst gewijzigd door nbreeker op maandag 06 juli 2015, 08:06, 1 keer totaal gewijzigd.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”