Recht door Zee.

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Recht door Zee.

#1 Bericht door nbreeker » zaterdag 20 juni 2015, 01:39

Toen ik in 1969 de Marine verliet ben ik op een zandzuiger gaan werken zo eentje die jarenlang door het Noordhollands kanaal hebben gevaren,Iedere dag op en neer van de Waddenzee naar Alkmaar en terug,s’morgens om 6 uur anker op en s’avonds om 10 uur door de laatste brug en dan bij de volgende brug zo rond elf uur voor anker.
Lange dagen maar dat was niet zo erg maar die schipper was een hond van een kerel hij woonde met z’n vrouw achterop en ik met mijn vrouw voorop ,hard werken maar dat heb ik nog nooit erg gevonden maar zijn gedrag naar mij toe deed mij na twee weken besluiten om er mee te stoppen ik had het kunnen weten want ik was nummer 20 al die weg liep.

Daarna vertelde mijn broer me die in de offshore werkte dat de Nederlandse Zeeboormaatschappij een motorman zochten op de Sedneth1 die boorde in Canada,hij werkte als Mechanic op de Sedneth 2 in de Noordzee,dus ik gesoliciteerd en ze vertelde mij als ik half zo goed was als mijn broer dan waren ze dik tevreden.

Dus ik naar Canada naar Halifax en een dag of twee later in de helicopter naar de rig zo’n twee uurtjes vliegen.Aan boord aangekomen werd mij verteld dat ik moest werken in de machinekamer van 12 uur s’middags tot 12 uur s’nachts,12 uur op en 12 uur af nu die motoren die er in stonden daar had ik mee gevaren en meerdere malen gerepareerd dus dat was een fluitje,nu drinkwater maken van zeewater had ik ook 13 jaar gedaan en compressors e.d. waren voor mij ook niet nieuw.
Mijn baas ik had er twee allebij de Mechanic’s eentje daarvan had ook bij de marine gediend en dat klikte gelijk.Ik heb gelijk aan ze gevraagd dat als er een reparatie was buiten de machinekamer of ik dan mee mocht helpen want in de machinekamer zelf was weinig voor mij te leren,nu dat mocht en in de avonduren als ik de wacht had en er was iets dan repareerde ik het indien mogelijk en haalde niet die mechanic’s uit bed.
Maar ik sprak geen woord Engels ja ik kon zeggen two beer,en I like you.Dus ik een smeuig book gezocht “Lady Chatterley lover” en iedere dag na m’n wacht en na gegeten en gedouched te hebben las ik daarin met behulp van een woorden boek.
De meest aan boord waren Amerikanen uit Lousianne nu die zijn altijd al moeilijk te verstaan,maar toen mijn engels zich verbeterde en ik het begon te spreken ,zeiden die yanken vaak Go@#$ Nick you have to talk so direct,want ik kon als ik wat zei het alleen vertellen van A naar B niet via een omweg om het zachter over te laten komen.Maar het werd altijd met een lach gezegt want ik sprak beter engels dan hun Nederlands.

Na zeven maanden daar gewerkt te hebben,eerst 2 weken op 1 week aan de wal werd het 2 weken aan boord en dan 2 weken vrij door betaald,kreeg ik de baan als Mechanic aangeboden en ging ik van 1700 netto naar 3000 netto in de maand,alleen mijn collega’s motormannen waren niet zo blij die liepen daar al jaren en dan komt er zo’n pikkie van de marine en die wordt na 7 maanden hun baas.
Die namen anbloc ontslag ik vond dat niet erg al liet ik dat niet blijken ik dacht ga maar naar huis dan krijg ik nieuwe motorlui en die weten niet beter dan ik ben hun baas,en is dat problem opgelost.
Dus zo geschiedde en ik kreeg Canadezen als motormannen en heb nog jaren met veel plezier met hun samengewerkt.

Maar zoals die Amerikanen al zeiden Nick moet je zo direct praten,en ik gaf dan als antwoord dat ik geen andere manier wist en ik heb die gewoonte goed of slecht eigenlijk m’n hele leven aangehouden ook in het Nederlands.
Maar ik merk wel dat terwijl ik ouder wordt dat dat directe ook toeneemt.Ik sta altijd klaar om iemand te helpen een Thai die met z’n hek staat te martelen help ik ook farangs totdat zo als laatst er eentje dacht dat hij een loopje met mij kon nemen en mij om de haverklap belde dit kapot dat kapot en zelf twee linkse handen heeft die heb ik verteld hoe ik erover dacht en belt mij nu niet meer zegt ook geen goedemorgen meer,maar daar heb ik geen behoefte aan,zoals ik reeds eerder vermelde loop ik iedere ochtend met mijn twee honden om 5 uur rond het meer en dan zijn er veel mensen ook Thai’s die daar trainen op de fiets en goodmorning naar mij roepen terwijl ik die mensen niet ken.dat spontane vind ik veel leuker.
Laatst gewijzigd door nbreeker op zaterdag 20 juni 2015, 06:27, 1 keer totaal gewijzigd.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Recht door Zee.

#2 Bericht door Henk Korat » zaterdag 20 juni 2015, 05:32

Mooi verhaal Nick. Ik heb weer genoten.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Recht door Zee.

#3 Bericht door ron » zaterdag 20 juni 2015, 05:55

Een juiste titel:Recht door Zee
Prachtig geschreven Nick!!
Ik zou je alleen nog de tip willen geven dat je om de 4-5 regels een ruimte laat,zodat het duidelijker is te lezen.
Hoop nog veel van jou te kunnen lezen,geeft mij ook weer ietwat aandrang om weer eens wat neer te pennen.

Groet,Ron. :thumbsup:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Pieter1947
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: donderdag 22 maart 2012, 05:44

Re: Recht door Zee.

#4 Bericht door Pieter1947 » zaterdag 20 juni 2015, 06:41

Heb genoten van je verhaal Nbreeker
En Ron....Wanneer ga jij weer wat neerpennen?????

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Recht door Zee.

#5 Bericht door driver » zaterdag 20 juni 2015, 09:01

Mooi leesvoer Nick

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Recht door Zee.

#6 Bericht door Ashakorat » zaterdag 20 juni 2015, 10:06

Kan me "lady chatterly" nog wel herinneren, mijn eerste "vieze" boekje denk ik
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Recht door Zee.

#7 Bericht door printen44 » zaterdag 20 juni 2015, 11:40

Mooi verhaal en leuk geschreven, Nico. Het vraagt naar meer.

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Recht door Zee.

#8 Bericht door Arietwee » zaterdag 20 juni 2015, 14:21

Praat je wel eens met je vrouw niko?

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Recht door Zee.

#9 Bericht door serpay » zaterdag 20 juni 2015, 16:35

kijk met zulke mannen kan ik recht door zee.
mooi topic nbreeker .
kijk ik weet ook niet alle in en outs van je werk maar ik lees dit wel graag.
beter als sommige... ach iedereen weet gewoon wat ik bedoel.
Alfisti rebeli

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Recht door Zee.

#10 Bericht door prajak » zaterdag 20 juni 2015, 17:08

Goed te zien dat de redactie wat is aangepast, Nick, nu zitten er alinea's in en dat leest veel prettiger. :clap:

Ga zo door, zou ik zeggen, het wisselt wat af met de waardevolle huisartikelen van Printen44, de waardevolle plantaardige en keukenwijsheden van Brake034 en mijn cultuurverhalen.

Als anderen nu ook willen komen met hun vertellingen dan kan het op de man spelen (en het onnodig en zinloos gekat zoals net) voorbij gaan. Een forum leeft van verhalen, niet van gedoe.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Recht door Zee.

#11 Bericht door nbreeker » zondag 21 juni 2015, 00:28

Arietwee schreef:Praat je wel eens met je vrouw niko?
Ja Arie iedere dag en zeer uitgebreid wij bepraten alles,en hier is ook geen baas in huis,ik ben de baas van mijn twee honden maar niet van mijn vrouw dus de spreuk "Wie betaald die bepaald "past hier niet in huis.

Heb vaak getwijfeld of mijn vrouw wel eenThaise was want ik heb al die Thaise problemen niet en ja ze is toch een volbloed Thaise.Ik gebruik het woord volbloed om een beetje op jou terrein te blijven zodat je snapt waar ik het over heb.

Wij wonen samen in ons huis op basis van gelijkheid,en dat werkt prima moet je ook eens proberen.Ik weet wel dat je dat allemaal niet vroeg maar ik vertel het je alvast dan hoeven we het daar niet meer over te hebben.

Enne Arie vergeet niet je koeien te melken.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

hutspot
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 147
Lid geworden op: zaterdag 17 december 2011, 07:17

Re: Recht door Zee.

#12 Bericht door hutspot » zondag 21 juni 2015, 01:44

nbreeker schreef:
Arietwee schreef:Praat je wel eens met je vrouw niko?
Ja Arie iedere dag en zeer uitgebreid wij bepraten alles,en hier is ook geen baas in huis,ik ben de baas van mijn twee honden maar niet van mijn vrouw dus de spreuk "Wie betaald die bepaald "past hier niet in huis.

Heb vaak getwijfeld of mijn vrouw wel eenThaise was want ik heb al die Thaise problemen niet en ja ze is toch een volbloed Thaise.Ik gebruik het woord volbloed om een beetje op jou terrein te blijven zodat je snapt waar ik het over heb.

Wij wonen samen in ons huis op basis van gelijkheid,en dat werkt prima moet je ook eens proberen.Ik weet wel dat je dat allemaal niet vroeg maar ik vertel het je alvast dan hoeven we het daar niet meer over te hebben.

Enne Arie vergeet niet je koeien te melken.
goede gedachte...en ik denk/vermoed dat toch de meerderheid onders ons beschaafde wel opgevoede nederlanders/belgen hetzelfde tot uitvoering brengen???
Afgezien van mijn plagerige opmerkingen tussendoor op het forum hebben mijn vrouw en ik een soortgelijke verhouding...
Al bepraten we niet alles uitgebreid omdat de kleinschaligheid van de onderwerpen me anders langzaam in slaap doet vallen en ik dan snachts niet kan pitten

Ik denk dat als je dezelfde criteria voor sommige forumleden zou opbrengen het dan een stuk gezelliger wordt, voor jezelf in ieder geval :lol: :lol:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Recht door Zee.

#13 Bericht door prajak » zondag 21 juni 2015, 01:53

Hutspot, ik denk dat in de meeste relaties er geen 'baas' meer is. De tijd is voorbij dat vrouwenrecht bestond uit een dikke buik en het aanrecht en waar het mannetje voor geld zorgde en de kroeg indook.

Kai en ik hebben een strikte taakverdeling. Huis, tuin en koken doet zij, ik doe geldzaken en de Grieken, de euro en de wereldpolitiek. We hebben dus geen aanvaringen daarover. Goed geregeld, niet? :giggle:

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Recht door Zee.

#14 Bericht door driver » zondag 21 juni 2015, 08:31

nbreeker schreef:
Arietwee schreef:Praat je wel eens met je vrouw niko?
Ja Alie iedere dag en zeer uitgebreid wij bepraten alles,en hier is ook geen baas in huis,ik ben de baas van mijn twee honden maar niet van mijn vrouw dus de spreuk "Wie betaald die bepaald "past hier niet in huis.

Heb vaak getwijfeld of mijn vrouw wel eenThaise was want ik heb al die Thaise problemen niet en ja ze is toch een volbloed Thaise.Ik gebruik het woord volbloed om een beetje op jou terrein te blijven zodat je snapt waar ik het over heb.

Wij wonen samen in ons huis op basis van gelijkheid,en dat werkt prima moet je ook eens proberen.Ik weet wel dat je dat allemaal niet vroeg maar ik vertel het je alvast dan hoeven we het daar niet meer over te hebben.

Enne Arie vergeet niet je koeien te melken.
Ik ben ook niemands baas dus ook niet van Suk maar gezien het feit dat ik hier de gene ben die het meeste geld binnen sprokkelt en ook het meeste weer moet uitgeven gaat de spreuk ..Wie betaalt die bepaalt ..hier wel degelijk op wat betreft mijn gedeelte.
Suk heeft weinig inkomsten omdat ze niet zo vaak werkt en dat kan ze zelf houden daar hoef ik niks van te hebben.
Mijn inkomsten/uitgaven patroon regel ik zelf en dat vindt ze ook prima.
Daarnaast zijn dit soort zaken ook vooraf te bespreken als je met elkaar een relatie begint lijkt me.
Recht door Zee...Ja, dat ben ik ook wel maar ik bespreek/besprak vooraf alles heel duidelijk in onze relatie zodat ik achteraf geen gezeik krijg.

gr driver

torkom
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1392
Lid geworden op: dinsdag 25 april 2006, 17:55

Re: Recht door Zee.

#15 Bericht door torkom » zondag 21 juni 2015, 08:42

prajak schreef:Hutspot, ik denk dat in de meeste relaties er geen 'baas' meer is. De tijd is voorbij dat vrouwenrecht bestond uit een dikke buik en het aanrecht en waar het mannetje voor geld zorgde en de kroeg indook.

Kai en ik hebben een strikte taakverdeling. Huis, tuin en koken doet zij, ik doe geldzaken en de Grieken, de euro en de wereldpolitiek. We hebben dus geen aanvaringen daarover. Goed geregeld, niet? :giggle:

Mooi, hoe je jezelf in twee regels volledig kunt tegenspreken... :crazy:
Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”