Rondreis Noord-Thailand

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
DjVero
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 10
Lid geworden op: vrijdag 12 juni 2015, 18:44

Rondreis Noord-Thailand

#1 Bericht door DjVero » zondag 14 juni 2015, 17:40

Dag allemaal,

Eerste berichtje hier, omdat ik een vraag heb vwb het noorden van Thailand. Een vraag die misschien al eerder is gesteld, maar na wat rondneuzen kon ik zo 1,2,3 niet wat vinden.
Anyhow, 21 juli arriveer ik voor de derde keer in Bangkok, Thailand. Nu heb ik vorig jaar met Fox een rondreis langs Ayutthaya, River Kwai, Hua Hin en eindigend op Ko Samui gemaakt (rondreis Het Gouden Zuiden) en afgelopen februari alleen Ko Samui aangedaan.
Dit jaar ben ik van plan om - samen met mijn Thaise vriendin wie ik vorig jaar heb leren kennen - het noorden van Thailand te verkennen (Chiang Mai, Chaing Rai, Sukhothai etc.). Ik heb hier 11 á 12 dagen voor ingepland, waarvan ongeveer 2 á 3 dagen gepland staan voor een bezoek aan haar familie (ergens halverwege richting Chiang Mai). Daarna verblijf ik nog 4 dagen in Bangkok, aangezien ik die stad namelijk nooit echt heb verkend. Inmiddels zoals traditie eindig ik met nog een week op Samui.

Voor die eerste 11 á 12 dagen heb ik een auto gehuurd en nu is mijn vraag dan ook, is er tijdens de reis richting Chiang Mai/Rai een plek waar ik absoluut even zou moeten stoppen of langs moet gaan? Wat raden jullie aan voor wat betreft die route? Wat zou ik onderweg absoluut moeten bezoeken? Ik hou van alles; cultuur, natuur etc. Ik vind het ook niet erg om een klein beetje van de route af te wijken of om een hotelovernachting in de buurt van een bezienswaardigheid of park te boeken. Ik heb namelijk nog niet echt wat gepland, behalve dat Sukhothai, Chiang Mai/Rai en haar familie op de planning staan.
Mijn route zal denk ik als volgt zijn: Bangkok - Sukhothai - Tak (waar haar familie woont) - Chiang Mai - Chain Rai - Bangkok óf Bangkok - Sukhothai - Chiang Mai/Rai - Tak - Bangkok
Als jullie verder nog tips hebben voor wat betreft Chaing Mai/Rai zelf (of mijn verblijf in Bangkok) zijn die ook welkom, hoewel ik daarvan al een klein beetje een idee heb wat ik wil gaan doen middels een app.

Bij voorbaat dank (en excuus voor de lange lap tekst).

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Rondreis Noord-Thailand

#2 Bericht door prajak » maandag 15 juni 2015, 00:38

Welkom.

Voor jouw reisplan krijg je ongetwijfeld advies van de mensen die daar wonen.

21 Juli plus 12 dagen is 2 augustus en dan wil je 3 of 4 dagen Bangkok doen. Rond de 5e 6e plan je naar Koh Samui te gaan. Daar wil je een week later vanaf naar Bangkok, dat is rond 12, 13 augustus.

Hou er rekening mee dat 12 augustus moederdag is, de verjaardag van de Koningin, en dat tussen 8 en 15 augustus hier in dit land een vlucht boeken een illusie kan zijn. Doe dat vooraf in NL, is mijn advies.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Rondreis Noord-Thailand

#3 Bericht door printen44 » maandag 15 juni 2015, 04:50

Ik lees dat je een auto huur. Als je veel wilt zien, rij dan van Chiang Mai naar Phayao. Daar ligt het grootste natuurlijke meer van Thailand. Rij daarna naar de Gouden Driehoek, via Chiang Kham. Overnacht op de Gouden Driehoek. Probeer voor vijf uur bij de Gouden Driehoek te arriveren. Kan je nog net wat van de markt etc. zien.

De volgende dag naar Mai Sai. Een grensplaats. De stad is een grote markt, maar wel leuk om te bezoeken.Drink een drankje bij het restaurant onder de brug, bij het grensriviertje. Heel leuk om daar mensen te bekijken.

Rij dan verder, 12km op de snelweg en sla rechts af naar Doi Tung. Je gaat 13km de bergen in en komt dan bij het "Royal Project". Daar is de villa van de moeder van de huidige Koning. Die heeft een prachtige tuin aangelegd. In het midden van die tuin is een Zwitsers chalet. Je kan daar wat eten en drinken.

Rij dan verder naar Chiang Rai. Overnacht daar. Chiang Rai heeft een leuke avondmarkt. Ik vind die leuker dan die van Chiang Mai.

De volgende dag rij je verder en 12 km van Chiang Rai is aan de rechterhand, de "Witte Tempel". Aangelegd door twee Thaise kunstenaars, die daar ook een galerie hebben. Heel mooi om te zien en vooral om de tempel heen zijn mooie beeldhouwwerken. Heel apart. De fresco's in de tempel mag er ook wezen. Daarna rij je terug naar Chiang Mai. Een mooie route


Als je tijd over heb, rijd dan naar Chiang Dao. Daar zijn mooie grotten. En heb je nog wat dagen over, rij dan naar Pai en dan verder naar Mae Hong Son. De weg met de duizend bochten. Er zijn er 1480 bochten tot Mae Hong Son. 20km voor Mae Hong Song, sla je af om 26km verder een echt Chinees dorp te bezoeken. Daar wordt thee verbouwd en je wordt uitgenodigd om diverse theesoorten te proeven. Je kun er prachte chinese theeserviezen kopen. Een aanrader.

Dichtbij Chaing Mai is Bo San. Daar worden papieren paraplu's gemaakt. Je kan zien hoe die paraplu's gemaakt worden. De verkoophal is gemoderniseerd en je kunt er je hart ophalen. Ben je in visvangfanaat, rij dan het straatje in bij de paraplufabriek en na 2 km krijg je aan je rechterhand de Bo San visvijver. Je kunt er de hengel huren en de aas krijg je er ook mee. Vissen van 10-20 kilo haal je er uit. Wel teruggooien. Er is een restaurant bij die visvijver, dus honger en dorst hoefje niet te lijden.

Doi Ithanon is de hoogste berg in Thailand en is 80km van Chiang Mai. Een mooie rit naar boven, maar het is een natuurpark en het kost 400 baht per persoon voor een buitenlander. 1 km onder de top zijn mooie pagodes met een schitterende tuin.

Verder kan je in je hotel alles vinden over Chiang Mai bij de "touristcounter". De oude stad is ook de moeite waard om doorheen te wandelen.

DjVero
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 10
Lid geworden op: vrijdag 12 juni 2015, 18:44

Re: Rondreis Noord-Thailand

#4 Bericht door DjVero » woensdag 17 juni 2015, 08:54

printen44 schreef:Uitgebreid reisschema.
Wow, te gek! Bedankt voor je uitgebreide tips. Plekken als dat meer, de berg en de grotten neem ik zeker op in mijn reisplan. Lijkt me erg mooi.
prajak schreef:Welkom.

Voor jouw reisplan krijg je ongetwijfeld advies van de mensen die daar wonen.

21 Juli plus 12 dagen is 2 augustus en dan wil je 3 of 4 dagen Bangkok doen. Rond de 5e 6e plan je naar Koh Samui te gaan. Daar wil je een week later vanaf naar Bangkok, dat is rond 12, 13 augustus.

Hou er rekening mee dat 12 augustus moederdag is, de verjaardag van de Koningin, en dat tussen 8 en 15 augustus hier in dit land een vlucht boeken een illusie kan zijn. Doe dat vooraf in NL, is mijn advies.
De 6e arriveer ik 's ochtends op Samui inderdaad. Dan de 14e vertrekken we per trein weer terug naar Bangkok voor nog anderhalve dag. Bedankt voor het advies wat betreft het reizen. Hier zullen we dan rekening mee houden tijdens het boeken van de trein.


Heeft er iemand ook nog tips voor wat betreft de route richting Chiang Mai? Sukhothai bezoek ik al, wat ook min of meer op de route ligt, maar misschien zijn er nog wel meer plekken of natuurlijk schoon wat ik kan bezichtigen tijdens de rit naar Sukhothai/Chiang Mai?

DjVero
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 10
Lid geworden op: vrijdag 12 juni 2015, 18:44

Re: Rondreis Noord-Thailand

#5 Bericht door DjVero » dinsdag 23 juni 2015, 10:58

Niemand? :( Of is er op die route (van Bangkok naar Sukhothai en Chiang Mai, met de auto) niets bijzonders om te bezoeken? Ik zal hier uiteraard een bedank berichtje neerzetten.... :giggle:

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Rondreis Noord-Thailand

#6 Bericht door printen44 » dinsdag 23 juni 2015, 14:57

Er is zeker wat te zien op die route, maar de rit Sukhothai naar Chiang Mai is bijna een dag rijden. Maar goed, hier is een tip die je kan bezoeken. Je moet wel vroeg uit Sukothai vertrekken.

Rij in de richting Tak. Even voor Tak kom je op de snelweg en ga dan rechts af richting Lampang. Na ongeveer 40km krijg je een afslag naar de Bhumibol Dam. Het is een prachtige rit door de bergen en de dam zelf is zeker de moeite waad om te bekijken. Je kunt er zelfs overnachten. Er is een resort. En als je veel tijd hebt, kan je op een "partyboot" op het meer, achter de dam varen.

http://www.tripadvisor.co.uk/ShowUserRe ... vince.html

DjVero
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 10
Lid geworden op: vrijdag 12 juni 2015, 18:44

Re: Rondreis Noord-Thailand

#7 Bericht door DjVero » woensdag 24 juni 2015, 11:51

printen44 schreef:Er is zeker wat te zien op die route, maar de rit Sukhothai naar Chiang Mai is bijna een dag rijden. Maar goed, hier is een tip die je kan bezoeken. Je moet wel vroeg uit Sukothai vertrekken.

Rij in de richting Tak. Even voor Tak kom je op de snelweg en ga dan rechts af richting Lampang. Na ongeveer 40km krijg je een afslag naar de Bhumibol Dam. Het is een prachtige rit door de bergen en de dam zelf is zeker de moeite waad om te bekijken. Je kunt er zelfs overnachten. Er is een resort. En als je veel tijd hebt, kan je op een "partyboot" op het meer, achter de dam varen.

http://www.tripadvisor.co.uk/ShowUserRe ... vince.html
Super :thumbsup: De familie van mijn vriendin, waar ik een paar dagen ga verblijven, woont vlakbij die dam in de buurt, dus de dam zal ik sowieso op de planning zetten.

DjVero
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 10
Lid geworden op: vrijdag 12 juni 2015, 18:44

Re: Rondreis Noord-Thailand

#8 Bericht door DjVero » vrijdag 17 juli 2015, 00:51

Dit is nu de planning voor de geïnteresseerden. Mochten er nog tips of aanvullingen zijn dan hoor ik die graag. De aankomst is op 21 juli.

Dag 01 - aankomst Bangkok, doorrijden naar Sukhothai
Dag 02 - Sukhothai
Dag 03 - rit naar Sam Ngao (familie vriendin)
Dag 04 - Sam Ngao (Lampang of Tak)
Dag 05 - Sam Ngao (Bhumibol Dam)
Dag 06 - Chiang Mai (Night Bazaar & Sunday Night Market)
Dag 07 - rit naar Golden Triangle (Sob Ruak) via Phayao & Chiang Kham
Dag 08 - rit naar Chiang Rai, via Mai Sai & Doi Tung (Royal Project)
Dag 09 - rit naar Chiang Mai (via Wat Rong Khun)
Dag 10 - nog onbekend, gezien we nog niet weten of we de volgende dag nog een nachtje doorbrengen bij haar familie, maar grotten bij Chiang Dao staan zeker op het programma en/of we doorrijden naar Pai en Mae Hong Song is nog onbekend
Dag 11 - Sam Ngao ????
Dag 12 - rit naar Bangkok (1 aug)
Dag 13 - Bangkok (broer en vriend oppikken en inleveren huurauto)
Dag 14 - Bangkok
Dag 15 - Bangkok
Dag 16 - Bangkok, 's avonds nachttrein naar Surat Thani en uiteindelijk Ko Samui
Dag 17 - Koh Samui
Dag 18 - Koh Samui
Dag 19 - Koh Samui
Dag 20 - Koh Samui
Dag 21 - Koh Samui
Dag 22 - Koh Samui
Dag 23 - Koh Samui
Dag 24 - Koh Samui
Dag 25 - Koh Samui, dagtrein terug naar Bangkok
Dag 26 - Bangkok
Dag 27 - terugvlucht Amsterdam

De dagen in Samui zijn voornamelijk bedoeld om lekker te relaxen op het strand, 's avonds uit te gaan en af en toe wat te ondernemen.

Gebruikersavatar
Rens
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 209
Lid geworden op: dinsdag 03 februari 2015, 17:06

Re: Rondreis Noord-Thailand

#9 Bericht door Rens » vrijdag 17 juli 2015, 02:47

Hallo,
Aankomst en meteen zo een slordige 500 kilometer (afhankelijk van het werkelijke einddoel) gaan rijden? Je bent jong en je wilt wat, maar verandering van klimaat/temperatuur en tijdzone aanpassing, verkeer op de verkeerde leest geschoeid, enz is toch ook even inslingeren en liefst met en heldere kop. Ik ga er dus van uit dat jezelf rijdt. Ook de daarop volgende dagen toch vrij veel rijden, vaak ook secundaire wegen dus het duurt allemaal even wat langer. Persoonlijk zou ik even wat meer tijd aan de vriendin besteden en de plaats waar je bent, en wat minder aan het stuurwiel. Het is een volkomen illusie dat je de `bovenkant` van Thailand in een paar dagen kan doen. Regent het dan duurt het allemaal nog langer afgezien van de toename van de risico factor iets waar je in Thailand toch wel degelijk rekening mee moet houden. Wees bereid om een doel/bestemming te laten vallen als je moet gaan jagen om het te halen.

jack123
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 16
Lid geworden op: zondag 30 juni 2013, 10:47

Re: Rondreis Noord-Thailand

#10 Bericht door jack123 » vrijdag 17 juli 2015, 06:06

Hoi,

Jaren geleden zelf ook een auto gehuurd bij Budget. Op de eerste dag overnachten in Bangkok en volgende dag met het vliegtuig naar Phitsanoluk, waar de auto gereed stond. Daarna door naar Tak en Sam Ngao en vervolgens een trip door het noorden van Thailand gemaakt. Op deze link staan wel leuke routes https://www.budget.co.th/WorldClassDrive.aspx

Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Re: Rondreis Noord-Thailand

#11 Bericht door Farang Baa » vrijdag 17 juli 2015, 07:30

Ik ben gisteren uit het noorden teruggekeerd, waar ik acht dagen per auto heb rondgereden. Begonnen in Chiang Rai, waar ik drie nachten in een guesthouse sliep, heb ik mijn weg westwaarts vervolgd. Met overnachtingen in achtereenvolgens Mae Ai, Chiang Dao en twee keer Pai. Die ontbrekende vijfde nacht? Die was ik helaas genoodzaakt door te brengen op een berghelling tussen Wiang Haeng en Pai, nadat ik in het donker op die levensgevaarlijke weg was gestrand na een bijna-fataal ongeval aan de rand van de afgrond. Overdag plaatsen als Phayao, Mae Sai, Mae Hong Son en de Gouden Driehoek bezocht. Het was weer (bijna) allemaal weer prachtig en memorabel.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”