Uit de oude doos: Tana Toraja, Sulawesi

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Uit de oude doos: Tana Toraja, Sulawesi

#1 Bericht door prajak » vrijdag 05 juni 2015, 16:20

Uit de oude doos: Tana Toraja, Sulawesi

Het is meer dan 20 jaar geleden dat ik daar vakantie vierde, een groepsreis onder Nederlandstalige leiding, en de laatste grote uitstap was Rantepao, midden in Torajaland, Zuid Sulawesi, vroeger bekend als Celebes.

Torajaland, bergachtig, de bevolking met eeuwenoude tradities waarvan er twee bijzonder naar voren springen. Hun begrafenisrites en hun zadeldakhuizen.

Begrafenisrites

Je leeft niet om lekker te leven maar om indrukwekkend begraven te worden.

Dat is hun cultuur, ongeacht of ze christen zijn of moslim. Als het op begraven aan komt is de religie Aluk Todolo, ‘de manier van de voorvaderen’ die richting geeft aan de ceremonie.

De dode wordt gebalsemd en in doeken gedraaid en woont verder in het huis van zijn familie. Hij is niet dood, hij is ziek en om die reden wordt hij gevoed. Dat geeft de familie gelegenheid te sparen voor de feitelijke begrafenis en dat sparen kan weken, maanden en zelfs jaren duren. De ‘zieke’ ligt al die tijd in huis en ‘maakt alles mee’.

Als er goed gespaard is, of men zich voor jaren in de schulden heeft kunnen steken, komen er buffels en varkens om te slachten. Het slachten van buffels geeft de ziel van de ‘zieke’ de gelegenheid de rest van zijn of haar leven buffels te weiden en dat is een geruststellende gedachte.

Een buffel is een zeer kostbaar bezit. Als je een buffel afstaat aan de overledene is dat een gebaar van respect en van rijkdom.

Varkens fokken sneller aan en daar zijn er ook veel meer van op dat ritueel.

Ik ben daar bij geweest....

Van heinde en verre

Familie komt uit alle windstreken aan. De buffels, waterbuffels, karbouwen, aan een touw, maar de varkens in een ‘draagbaar’ in de vorm van een zadeldakhuis.
Afbeelding
Het moet voor een varken toch geruststellend zijn haar laatste reis in een dergelijk mooi ding te mogen maken.....

Na de slacht wordt het vlees verdeeld naar gelang de status binnen de familie en gaan de koppen van de buffels naar een rustplaats voor de zielen van de doden. De hoorns echter worden geplaatst aan de voorgevel van het huis als teken van de status van de overleden persoon.

Het feitelijke begraven

Dat gaat dan beginnen. En dan kan men kiezen: begraven in een nis in de rotswand of op een uitsteeksel van die rotswand in een kist. Maar in alle gevallen worden wachters aangesteld die kleren dragen als van de overledene. Wachters zijn houten beelden: Tau Tau genaamd.
Afbeelding
Deze Tua Tau beeldjes staan in mijn woning:
Afbeelding
Tenslotte wordt de kist met de overledene naar boven gesjouwd op bamboe ladders en worden wachters op de uitkijk gezet om de overledene te beschermen.
Afbeelding
(wordt vervolgd)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Uit de oude doos: Tana Toraja, Sulawesi

#2 Bericht door prajak » vrijdag 05 juni 2015, 16:22

(vervolg)

Zadeldakhuizen; tongkonan

Dit is een zadeldakhuis in aanbouw :
Afbeelding
Uit de geschiedenisles op school herinner ik me het Boeginese huis net als de Boeginese schoener. Buginees wordt ook wel geschreven. Het Boeginese huis wordt net als het zadeldakhuis gekenmerkt door grote deuren en ramen.

Ik bespaar de lezers bouwkundige kenmerken.

Er wordt geen spijker gebruikt, alleen hout- en rotanverbindingen. Maar het belangrijkste element staat voor de deur: als is het een totempaal rijst voor het huis een paal op met buffelhoorns waaraan je de macht en kracht van de daar wonende familie kunt aflezen.
Afbeelding
De geldlening die dat stand ophouden heeft gekost ligt binnen.....


===

Het zou zo maar kunnen dat je binnenkort begrijpt waarom iets in het forum is geplaatst. Je kunt het uiten van ontevredenheid, boosheid en teleurstelling ook een paar weekjes uitstellen. Toch?

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Uit de oude doos: Tana Toraja, Sulawesi

#3 Bericht door printen44 » zaterdag 06 juni 2015, 04:33

Mooi verhaal, dat is weer iets anders als een crematie hier.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”