Sociaal isolement?!

Post hier al je vragen en opmerkingen voor het emigreren naar Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Sociaal isolement?!

#61 Bericht door dutch » vrijdag 12 juni 2015, 09:22

Ik heb met wijlen mijn (thaise) vrouw 26 jaar van de 28 jaar huwelijk,in het buitenland gewoond.De laatse bijna 7 jaar,voor mijn pensioenering,in Indonesie.
De uiteindelijke terugkeer naar Thailand hebben we zeer lang voorbereid inclusief mijn eigen carierre(met welwillende medewerking van mijn werkgever),waardoor wij vanuit Indonesie naar Thailand ver
trokken.
Gedurende ons verblijf in Indo heeft mijn vrouw haar oude contacten met haar vroegere vriendinnen /studiegenoten van de universiteit weer opgepakt en verstevigd.
Haar eerlijke oordeel over alle landen/werelddelen waar we hebben gewoond was dat Duitsland nipt had gewonnen.
Haar helaas kortstondig verblijf in Thailand heeft vele prettige momenten gekend tot het helaas een abrupt einde kende.
Kortom zij was na ruim 26 jaar buitenland redelijk verwestert en paste niet helemaal voor 100% meer in haar eigen familie,maar met haar vriendinnen ging het puik.Ikzelf heb nu,bijna 10 jaren na haar dood nog steeds regelmatig contact met 2 van de 4 vriendinnen.
Ik zou hetzelfde soort leven met mijn huidige partner nooit hebben kunnen doen.
E.e.a. is volkomen afhankelijk van de persoon en de relatie.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Sociaal isolement?!

#62 Bericht door brake034 » vrijdag 12 juni 2015, 14:17

Dit is een fijn draadje, ben blij dat ik gevraagd heb wat op ons hart ligt.
Bedank de leden zover voor hun gedachtes en opmerkingen en we houden ons aanbevolen voor meer (opbouwende) kritiek.
Marcel

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Sociaal isolement?!

#63 Bericht door brake034 » vrijdag 12 juni 2015, 14:35

jumbo schreef: Het is voor de thaise dames ook meer Hi-So om te kunnen vertellen dat ze in het buitenland wonen...
Laten we dat niet vergeten, terugkomen = gezichtsverlies... en dat kunnen we niet hebben.
Ik denk dat sommige Thaise dames in dit hokje passen, vele anderen niet.
Als je iedereen in dit hokje van gezichtsverlies probeert te persen dan mis je vele lagen van de Thaise samenleving en scheer je teveel mensen over 1 kam.
In de 25 jaar dat we getrouwd zijn is "gezichtsverlies" nooit een discussie of issue geweest en we herkennen ons er dan ook niet in.
Marcel

mooatje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 557
Lid geworden op: maandag 18 juni 2007, 21:01
Locatie: Wachtebeke/Lopburi

Re: Sociaal isolement?!

#64 Bericht door mooatje » vrijdag 12 juni 2015, 16:19

brake034 schreef:
jumbo schreef: Het is voor de thaise dames ook meer Hi-So om te kunnen vertellen dat ze in het buitenland wonen...
Laten we dat niet vergeten, terugkomen = gezichtsverlies... en dat kunnen we niet hebben.
Ik denk dat sommige Thaise dames in dit hokje passen, vele anderen niet.
Als je iedereen in dit hokje van gezichtsverlies probeert te persen dan mis je vele lagen van de Thaise samenleving en scheer je teveel mensen over 1 kam.
In de 25 jaar dat we getrouwd zijn is "gezichtsverlies" nooit een discussie of issue geweest en we herkennen ons er dan ook niet in.
Net zoals je ook Thaise dames hebt die niet bang zijn om hun familie te vertellen dat er hard gewerkt moet worden voor hun geld en ze dat geld niet kunnen "wegsmijten"

""Als je iedereen in dit hokje van gezichtsverlies probeert te persen dan mis je vele lagen van de Thaise samenleving en scheer je teveel mensen over 1 kam.""
Klopt volledig.
Meestal voel ik me goed in mijn vel......

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Sociaal isolement?!

#65 Bericht door ron » vrijdag 12 juni 2015, 18:31

Hooikoorts, lees ik...............
Tja,een bekend verschijnsel bij Jeab ook!
Ieder jaar weer opnieuw,en de tranen rollen weer over de wangen en een zakdoek is een onafscheidelijke partner geworden.
Ook Jeab heeft daar in Thailand nooit last van gehad................

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

hanshu

Re: Sociaal isolement?!

#66 Bericht door hanshu » vrijdag 12 juni 2015, 19:37

Gevoelige typjes, Ron
Ook mij rollen de tranen over de wangetjes bij het afscheid in april....
Hooikoorts?? nee dat niet maar heimwee voordat ik vertrek.

genesis
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1120
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2012, 08:07
Locatie: Chiang Mai & Hoogvliet

Re: Sociaal isolement?!

#67 Bericht door genesis » vrijdag 12 juni 2015, 22:42

T#ring word dat mijn voorland?!............... :| Een relatie die geografisch, cultureel, economisch, verschillend is, is al zo.......... uhh............. uitdagend..... :Whistle:

Belooft nog wat voor de toekomst :shock:

Genesis

hutspot
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 147
Lid geworden op: zaterdag 17 december 2011, 07:17

Re: Sociaal isolement?!

#68 Bericht door hutspot » zaterdag 13 juni 2015, 07:21

brake034 schreef:
jumbo schreef: Het is voor de thaise dames ook meer Hi-So om te kunnen vertellen dat ze in het buitenland wonen...
Laten we dat niet vergeten, terugkomen = gezichtsverlies... en dat kunnen we niet hebben.
Ik denk dat sommige Thaise dames in dit hokje passen, vele anderen niet.
Als je iedereen in dit hokje van gezichtsverlies probeert te persen dan mis je vele lagen van de Thaise samenleving en scheer je teveel mensen over 1 kam.
In de 25 jaar dat we getrouwd zijn is "gezichtsverlies" nooit een discussie of issue geweest en we herkennen ons er dan ook niet in.

Ik ben het ermee eens dat lossing face wel een behoorlijke impact heeft in zijn geheel in de thaise samenleving dus dat het zeker meetelt met dames die terug moeten keren. Je ziet er voldoende die krampachtig aan het buitenland blijven hangen als de scheiding daar is tussen de partners..

Ik denk ook dat als je een goed leven hier kan beiden er geen vrouw is die vraagt om een emigratie.... of zijn er bij jullie bij waar de vrouw aangaf naar NL te willen (niet terug maar als eerste gang)
En daarna gaat inderdaad de hiso factor meespelen

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Sociaal isolement?!

#69 Bericht door driver » zaterdag 13 juni 2015, 07:58

hutspot schreef:
brake034 schreef:
jumbo schreef: Het is voor de thaise dames ook meer Hi-So om te kunnen vertellen dat ze in het buitenland wonen...
Laten we dat niet vergeten, terugkomen = gezichtsverlies... en dat kunnen we niet hebben.
Ik denk dat sommige Thaise dames in dit hokje passen, vele anderen niet.
Als je iedereen in dit hokje van gezichtsverlies probeert te persen dan mis je vele lagen van de Thaise samenleving en scheer je teveel mensen over 1 kam.
In de 25 jaar dat we getrouwd zijn is "gezichtsverlies" nooit een discussie of issue geweest en we herkennen ons er dan ook niet in.

Ik ben het ermee eens dat lossing face wel een behoorlijke impact heeft in zijn geheel in de thaise samenleving dus dat het zeker meetelt met dames die terug moeten keren. Je ziet er voldoende die krampachtig aan het buitenland blijven hangen als de scheiding daar is tussen de partners..

Ik denk ook dat als je een goed leven hier kan beiden er geen vrouw is die vraagt om een emigratie.... of zijn er bij jullie bij waar de vrouw aangaf naar NL te willen (niet terug maar als eerste gang)
En daarna gaat inderdaad de hiso factor meespelen
Een Thaise die niet naar Nederland wil ? Alle Thaise die ik inmiddels ken zouden maar wat graag hierheen komen maar kunnen dat niet om diverse redenen.
En een goed leven in Thailand bieden wat is dat dan ?
Dat is toch voor iedereen anders.
Ik ken inmiddels ook wat dames die hier nu bijv. 3 mnd geweest zijn en maar al te graag hier willen blijven met/bij een Nederlandse partner en Thailand heel graag willen verlaten om hier een toekomst op te bouwen .
...Ik zeg dat er heel veel zijn die liever in Nederland wonen met hun Nederlandse partner dan andersom.
Op oudere leeftijd willen er ook weer veel terug naar Thailand indien mogelijk maar ook vaak omdat hun Nederlandse partner dat dan graag wil ivm Aow ect.


gr driver

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Sociaal isolement?!

#70 Bericht door Gardensafari » zaterdag 13 juni 2015, 08:44

Ik denk dat de ene Thai de andere niet is.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Sociaal isolement?!

#71 Bericht door driver » zaterdag 13 juni 2015, 08:54

Gardensafari schreef:Ik denk dat de ene Thai de andere niet is.
Klopt...Maar hoe toevallig ? is het dan dat ik van de 10 Thaise dames die we/ik spreken er bijv. 8 graag hierheen willen of willen blijven en/of niet terug willen.
Ik ken er in bijv. Sung Noen waar ik Suk van ken maar heel weinig die daar willen blijven zijn bijna allemaal dames die daar alleen zijn en bij Seagate werken.
Het merendeel daar wil maar al te graag weg.
De zussen van Suk zijn getrouwd en 1 is alleen.
De getrouwde hebben daar nu hun eigen familie en vinden dat prima en hebben niet de drang te verkassen naar hier.
Alleenstaande zus wil wel deze kant op.
Nichtjes/ Neefjes...willen ook wel deze kant mede uit nieuwsgierigheid uiteraard.
Praat ik in CB met wat buren van Suks zussen vindt iedereen het toch wel heel interesant dat Suk in Nederland woont en hoor je heel vaak de opmerking richting Suk : Kun je voor mij geen farang zoeken ?
En dat willen ze als je er even op in gaat maar al te graag.

gr driver

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Sociaal isolement?!

#72 Bericht door Ashakorat » zaterdag 13 juni 2015, 09:04

Ik ken mijn huidige thaise partner nu een aantal jaren , zij komt regelmatig 3 maanden naar nederland en ik ga daar regelmatig een paar maanden naar toe. Toen we elkaar leerden kennen gaf ze aan wel in nederland te willen wonen, schoon, goed georganiseerd, netjes dus goed wonen. Maar toen ze er achterkwam dat ik wellicht wel in thailand wilde gaan wonen als ik 65 werd had dat toch duidelijk haar voorkeur. Ze had al een fatsoenlijk huis daar en een stukje grond dat ze anders achter zou moeten laten en zodra het beneden de 25 graden komt krijgt ze al oprispingen :crazy:

Volgende week is ze weer hier en dan hoop ik half september met haar terug te gaan een maand of 7 ( ben 65 geworden vorige maand). Ik heb geen jarenlange ervaring met het wonen in thailand zoals een aantal anderen hier, maar ik voel me geen moment eenzaam in die maanden dat ik er ben. Heb er een familie bijgekregen daar die niet de boel plat lopen maar er wel zijn als je ze nodig hebt of een praatje wilt maken en vv.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

robin33
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 492
Lid geworden op: maandag 30 mei 2011, 15:18
Contacteer:

Sociaal isolement?!

#73 Bericht door robin33 » zaterdag 13 juni 2015, 09:21

Toen ik mijn vrouw leerde kennen was ik werkloos , zelfs toen was het voor haar hier beter. We gaan nu bijna ieder jaar naar thailand maar nooit lang 3 a 4 weken vind ze genoeg en wil dan weer terug.
Ook om te gaan komt het vaak van mij af..
Maakt ook vAak stamppot. (Zeurkool, andijvie etc...) ik eet dan Thai :)
We praten wel evens over teruggaan naar ThAiland Al's ik of zij gepensioneeerd is . Maar dan meet voor wen paar maanden van het jaar
Zij is even van de jongste van het gezin... Weet Niet of haar famille dan er nog is

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Sociaal isolement?!

#74 Bericht door driver » zaterdag 13 juni 2015, 09:27

robin33 schreef:Toen ik mijn vrouw leerde kennen was ik werkloos , zelfs toen was het voor haar hier beter. We gaan nu bijna ieder jaar naar thailand maar nooit lang 3 a 4 weken vind ze genoeg en wil dan weer terug.
Ook om te gaan komt het vaak van mij af..
Maakt ook vAak stamppot. (Zeurkool, andijvie etc...) ik eet dan Thai :)
We praten wel evens over teruggaan naar ThAiland Al's ik of zij gepensioneeerd is . Maar dan meet voor wen paar maanden van het jaar
Zij is even van de jongste van het gezin... Weet Niet of haar famille dan er nog is
Dan zijn jullie qua leef/eet gewoontes nu zo,n beetje net als ons lees ik.

gr driver

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Sociaal isolement?!

#75 Bericht door Hua Thale » zaterdag 13 juni 2015, 09:28

Eenzaam is ook heel wat anders als een sociaal isolement Ashakorat.
Voel mij ook nooit eenzaam maar er zijn wel eens momenten dat ik denk !@#$%^&* is dat nu alles waar jullie over kunnen praten en schijnbaar denken of zijn er verborgen agenda's die men tussen de muren bepraat.
Want ja veel diepgaan is er bij veel Thai landers niet te ontdekken.
Veelal stopt interesse bij financiel welzijn wat niet wil zeggen dat een ieder zo is als dat het 'juiste' nivo heeft zal er wel meer aandacht voor andere zaken komen.
Dagen dat die rode en die gele elkaar naar de strot vlogen kwam er nog wel eens emotie uit soms te veel 'thuis' of op het 'werk' het leven is vaal gevuld met oppervlakkige zaken voor de westerling die graag over veel dingen wil praten en dat het liefst ook vijf keer door wil 'zagen'.

Dames die al dan niet met een leuk praatje toch eigenlijk graag in de BV .nl willen wonen met vast een 'huisje' of nog beter een klein 'resort' in Thailand en dan 'later wel zien hoe alles gaat. ja natuurlijk. :giggle:
De dames kijken net als vele buitenlanders hier ook ietsje te snel naar het 'groene gras' en diegene die in de BV.nl wonen hebben vaak toch zaken hoog te houden waar de gemiddelde farang weinig weet van heeft.
Gezichtsverlies is daar een van iets waar veel Thai landers toch erg veel last van hebben en dat heeft niks met opleiding te maken het is er gewoon, soms zeer hinderlijk soms een soort van sociale verplichting.
Voor 'hun' dus ook een soort van Sociaal isolement bij de verkeerde keuze.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Plaats reactie

Terug naar “Emigreren naar Thailand”