Guantanamo.

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Guantanamo.

#1 Bericht door nbreeker » dinsdag 02 juni 2015, 09:34

Vandaag las ik in het Algemeen Dagblad dat President Obama gevraagd heeft aan Koning Willem Alexander om twee gedetineerde terorristen die voor vrijlating in aanmerking komen op te nemen in Nederland,want het Amerikaanse Congres wil niet dat ze naar Amerika komen,en ook zijn ze niet meer welkom in hun eigen land,dus misschien Nederland.
Nu ik weet zogoed als zeker dat Nederland hier mee instemt want als Amerika zegt "spring" dan springen we dus binnenkort kunnen we ze wel verwachten en ze na aankomst in Amsterdam een kopje thee krijgen aangeboden en een gemeubileerd huurhuis plus een uitkering.Daarna kunnen ze de procedure opstarten om hun family over te laten komen naar lui lekker land.




Bron:Algemeen Dagblad.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Guantanamo.

#2 Bericht door prajak » dinsdag 02 juni 2015, 10:23

Ach, Nick nbreeker, we hebben al meer Ome Sam's opgenomen hier en daar waren we trots op en blij mee. Donald Jones, meen ik, en Ronny Toberrrr en meer Ome Sam's die wegvluchtten omdat ze niet wilden vechten in 'Nam of homo zijn.

En of die 'terroristen' wel terrorist zijn, ik heb mijn twijfels. Veel van die Guantanamo-gedetineerden zijn in Pakistan opgepakt op aanwijzing van mensen die een aardige cent wilden bijverdienen. Er zitten onschuldige mensen vast op dat eiland.

En als het om 2 gaat, van mij mag ie hoor. Al heeft W.A. daar niks over te zeggen.....

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Guantanamo.

#3 Bericht door printen44 » dinsdag 02 juni 2015, 10:29

Nu kan Obama dat wel aan de Koning vragen, maar de Koning heeft hier geen enkele zeggenschap in. Overigens mag Obama dat niet eens aan de Koning vragen, omdat het om een politieke zaak gaat.

De Koning is onschendbaar, de ministers zijn verantwoordelijk, zo staat het in de Grondwet. Omdat de Koning in alle zaken neutraal is. En de Eerste Minister is verantwoordelijk wat de koning in het openbaar zegt en doet.

Ik lees in het bericht dat Obama dat aan Minister Koenders vroeg, die bij het gesprek aanwezig was. Er moet altijd een minister, meestal de Premier of de Minister van Buitenlandse Zaken, aanwezig zijn als er met de Koning een officieel gesprek is. Obama zal er wel op gewezen zijn dat hij in aanwezigheid van de Koning, deze soort vragen niet kan stellen. Dat kan via de andere kanalen die beschikbaar zijn. Maar het zijn Amerikanen, die niet weten hoe het protocol in elkaar zit.

Hier een deel van de tekst van het bericht:

"Bij de ontmoeting in het Witte Huis was ook minister Bert Koenders (Buitenlandse Zaken). Obama vroeg Nederland maandag in zijn ontmoeting om het opnemen van gevangenen uit Guantanamo te willen overwegen. Dat vertelde minister Koenders na afloop van het gesprek in het Witte Huis. ,,De president heeft geen druk uitgeoefend, maar heeft uitgelegd dat hij de gevangenis graag wil sluiten en daarvoor medewerking nodig heeft."

Koenders heeft Obama laten weten dat Nederland over het verzoek nadenkt. ,,Hij begrijpt dat we daarvoor meer informatie nodig hebben en moeten kijken naar zaken als mensenrechten en veiligheid", zei Koenders. De koning bleef buiten dit deel van het gesprek, zo verzekerde de bewindsman die het koningspaar alleen tijdens dit deel van het bezoek aan de Verenigde Staten vergezeld."

Zoals je lees, vulde de Minister aan dat de Koning buiten dit deel van het gesprek viel.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Guantanamo.

#4 Bericht door Jeanette » dinsdag 02 juni 2015, 10:39

Het gaat mij nu even niet om de Koning, politiek of geoorloofdheid van de vraag maar om de verontwaardiging van de toppicstarter
Geen terroristen

En daarom vraagt de Amerikaanse regering aan landen in de hele wereld de ex-gevangenen op te nemen.
Afgelopen maart bleek dat ze daarbij ook aan Nederland denken.
"Het gaat om twee gedetineerden", zei minister Koenders op 24 maart in de Eerste Kamer.

De Nederlandse regering is niet scheutig met informatie.
Zo is niet bekendgemaakt wie de twee zijn, en waar ze vandaan komen.
Kennelijk worden ze niet meer verdacht van terrorisme.
Michiel ten Broek (42) reist al 12 jaar probleemloos naar Thailand.
Maar zijn laatste verblijf eindigde traumatisch.
Door een visumfout belandde hij onterecht bijna een maand in een helse gevangenis.
Ondanks noodkreten bleef diplomatieke hulp uit.
Dit zijn 2 artikelen die iemand belangrijk genoeg vind om op het Thailandforum te zetten.
De 2 bovenste personen zijn voor onbekende zaken door de VS lang geleden gearresteerd en niet schuldig bevonden.

De onderste heeft 1 maand in de hel van Bangkok-binnen gezeten door een stomme administratieve fout van hem zelf.
Maar hij heeft een Nederlands paspoort, dus eind goed al goed. (min of meer)

De 2 onbekenden zijn uit een onbekend land dat hen niet meer wil hebben.

Vind je het gek Nbreeker, dat ik aan vullisbakkies en een rashond moest denken?

Zou jij - in mijn gedachten meegaand - echt meer medelijden hebben met de rashond?


:?:

bontje
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 537
Lid geworden op: zondag 11 november 2012, 02:44

Re: Guantanamo.

#5 Bericht door bontje » dinsdag 02 juni 2015, 11:16

Dit is mijn enige bijdrage voor deze topic......en is dat ik het eens ben met Nick, En of het aan de Koning of aan minister Koenders is gevraagd maakt me verders niks uit.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Guantanamo.

#6 Bericht door nbreeker » dinsdag 02 juni 2015, 13:01

Nu kees dank je wel voor de uitleg maar in het stukje wat ik citeerde werd met geen woord gesproken over ene Koenders,en er stond duidelijk dat Obama het vroeg aan W.A. ja en dat hij niks te beslissen heeft dat weet ik ook wel,nogmaals ik citeerde alleen wat ik las dus bij deze.Enne Prajak wil je ook nog dat we er bij zingen als ze komen van 'kom maar binnen met je knecht"
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Guantanamo.

#7 Bericht door dutch » dinsdag 02 juni 2015, 13:31

nbreeker schreef:Nu kees dank je wel voor de uitleg maar in het stukje wat ik citeerde werd met geen woord gesproken over ene Koenders,en er stond duidelijk dat Obama het vroeg aan W.A. ja en dat hij niks te beslissen heeft dat weet ik ook wel,nogmaals ik citeerde alleen wat ik las dus bij deze.Enne Prajak wil je ook nog dat we er bij zingen als ze komen van 'kom maar binnen met je knecht"
Als ik het goed heb gehoord ( tv heden),was er bij het onderhoud geen pers aanwezig!
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Guantanamo.

#8 Bericht door printen44 » dinsdag 02 juni 2015, 14:30

nbreeker schreef:Nu kees dank je wel voor de uitleg maar in het stukje wat ik citeerde werd met geen woord gesproken over ene Koenders,en er stond duidelijk dat Obama het vroeg aan W.A. ja en dat hij niks te beslissen heeft dat weet ik ook wel,nogmaals ik citeerde alleen wat ik las dus bij deze.Enne Prajak wil je ook nog dat we er bij zingen als ze komen van 'kom maar binnen met je knecht"
Nico, ik las het uitgebreide bericht dat in het AD stond. Ik vond het vreemd dat Obama dat aan de Koning vroeg. En als je de woorden van Koenders van de diplomatieke taal naar normaal Nederlands vertaald, dan zegt hij in principe tegen Obama: "Je kan de pot op".

Koenders gebruikte woorden als "meer informatie en mensenrechten", enz. Diplomatieke taal voor het afwijzen van een verzoek.

Er is nooit pers aanwezig als de Koning een officiele gesprek met een andere staatshoofd voert.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Guantanamo.

#9 Bericht door prajak » dinsdag 02 juni 2015, 14:48

En ik denk dat dit al voorgebakken is.

Obama lijdt straks geen gezichtsverlies, Koenders heeft 'eisen' gesteld en krijgt straks antwoord dat we nooit zullen zien, en die 2 mensen komen naar hier tegen snieklaas en kunnen gelijk aan de pepernoten. Ben benieuwd.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Guantanamo.

#10 Bericht door RuudThai » dinsdag 02 juni 2015, 17:10

Obama had bij z'n verkiezingscampagne 7 jaar geleden beloofd dat hij Guantanamo zou sluiten als hij president werd. Dat is hem niet gelukt tot nu toe en hij wil niet de historie ingaan als de president die het martelkamp niet kon sluiten terwijl hij dat wel beloofd had.
In de VS wordt het parlement - Huis van Afgevaardigden én Senaat - inmiddels gedomineerd door de oppositionele Republikeinen die absoluut geen gevangenen willen vrijlaten en sowieso niet in de VS willen opnemen.

Inmiddels is door de martelpraktijken als waterboarding het kaf wel van het koren gescheiden en zijn de echte terroristen boven komen drijven en waar die zijn gebleven, daar hoor je weinig van maar misschien zijn die wel ergens gedropt waar ze geen kwaad kunnen.
Wat over is zijn mensen waar beschuldigingen van terrorisme niet bewezen zijn en die dus vrijgelaten moeten worden.
Ze mogen niet naar de VS en kunnen ook niet terug naar hun vaderland dus moet er een oplossing komen.
En dat is aan bevriende staten vragen om de helpende hand te bieden. En daarom bedelt Obama bij al z'n vrienden om in vredesnaam maar een paar van deze mensen op te nemen.

Ik zou het een humane geste vinden om deze 2 mensen in Nederland op te nemen.
Binnenkort komen er vanwege de herverdeling van EU-vluchtelingen toch nog een paar duizend bij dus nog 2 erbij maakt dan ook niet meer uit.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Guantanamo.

#11 Bericht door Ben » dinsdag 02 juni 2015, 18:11

prajak schreef:Ach, Nick nbreeker, we hebben al meer Ome Sam's opgenomen hier en daar waren we trots op en blij mee. Donald Jones, meen ik, en Ronny Toberrrr en meer Ome Sam's die wegvluchtten omdat ze niet wilden vechten in 'Nam of homo zijn.

En of die 'terroristen' wel terrorist zijn, ik heb mijn twijfels. Veel van die Guantanamo-gedetineerden zijn in Pakistan opgepakt op aanwijzing van mensen die een aardige cent wilden bijverdienen. Er zitten onschuldige mensen vast op dat eiland.

En als het om 2 gaat, van mij mag ie hoor. Al heeft W.A. daar niks over te zeggen.....
Tober was born in Bussum, Netherlands and at the age of three moved to the United States with his family, where they lived in Albany, the capital of the State of New York. Attending St. Peter's Episcopal Church was a soprano soloist.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Guantanamo.

#12 Bericht door prajak » woensdag 03 juni 2015, 00:25

Dank Ben. Toberrr dus niet...... Is trouwens ook al op leeftijd....

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Guantanamo.

#13 Bericht door nbreeker » woensdag 03 juni 2015, 00:51

printen44 schreef:
nbreeker schreef:Nu kees dank je wel voor de uitleg maar in het stukje wat ik citeerde werd met geen woord gesproken over ene Koenders,en er stond duidelijk dat Obama het vroeg aan W.A. ja en dat hij niks te beslissen heeft dat weet ik ook wel,nogmaals ik citeerde alleen wat ik las dus bij deze.Enne Prajak wil je ook nog dat we er bij zingen als ze komen van 'kom maar binnen met je knecht"
Nico, ik las het uitgebreide bericht dat in het AD stond. Ik vond het vreemd dat Obama dat aan de Koning vroeg. En als je de woorden van Koenders van de diplomatieke taal naar normaal Nederlands vertaald, dan zegt hij in principe tegen Obama: "Je kan de pot op".

Koenders gebruikte woorden als "meer informatie en mensenrechten", enz. Diplomatieke taal voor het afwijzen van een verzoek.

Er is nooit pers aanwezig als de Koning een officiele gesprek met een andere staatshoofd voert.
Ik ben het wel met je eens Kees,en ik geloof ook wel dat er geen pers aanwezig was maar neem aan dat de persvoorlichter verkeerd geciteerd is want de hedendaagse journalisten zijn ook niet meer wat het geweest is ze schrijven maar wat,horen wel het klokgelui maar weten vaak niet waar de klepel is.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Guantanamo.

#14 Bericht door Ashakorat » woensdag 03 juni 2015, 10:00

nbreeker schreef:Nu kees dank je wel voor de uitleg maar in het stukje wat ik citeerde werd met geen woord gesproken over ene Koenders,en er stond duidelijk dat Obama het vroeg aan W.A. ja en dat hij niks te beslissen heeft dat weet ik ook wel,nogmaals ik citeerde alleen wat ik las dus bij deze.Enne Prajak wil je ook nog dat we er bij zingen als ze komen van 'kom maar binnen met je knecht"
Foei Nick, wat patriarchaal. Voortaan heet het 'kom maar binnen met je assistent". :crazy:
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Guantanamo.

#15 Bericht door Ashakorat » woensdag 03 juni 2015, 10:04

RuudThai schreef:
Ik zou het een humane geste vinden om deze 2 mensen in Nederland op te nemen.
Binnenkort komen er vanwege de herverdeling van EU-vluchtelingen toch nog een paar duizend bij dus nog 2 erbij maakt dan ook niet meer uit.
Heeft nederland daar al mee ingestemd? Hoop het niet.
En verder lijkt het me eerlijk gezegd een dooddoener dat niet terug kunnen. Amerika heeft ze er uit gehaald, breng ze ook maar weer terug. Desnoods wat druk op de regering daar. Wat hebben wij in nederland met amerikaanse ( of belgische) gevangenen te maken, we hebben er zelf wel genoeg.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”