ING ook al graaibank

Alles wat niet in een andere rubriek thuishoort of wat niet met Thailand te maken heeft.
Moderators: Chang, Patriot, Broom, Loempia
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: ING ook al graaibank

#31 Bericht door Ashakorat » maandag 11 mei 2015, 09:59

Ik meende dat ING inmiddels alles had terug betaald?
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: ING ook al graaibank

#32 Bericht door printen44 » maandag 11 mei 2015, 10:33

Nog niet helemaal:

"AMSTERDAM - ING heeft opnieuw een deel van de schuld aan de Staat terugbetaald. De bank betaalde 2 miljard euro aan de overheid en bovendien een premie van 50 procent op het geleende geld. Daardoor kwam de totale betaling uit op 3 miljard euro. Dat maakte ING vrijdag bekend.

ING ontving in november 2008 staatssteun ter waarde van 10 miljard euro om de financiële crisis te boven te komen. Inmiddels heeft ING daarvan 7 miljard euro terugbetaald, exclusief rente en premie.

De bank liet vrijdag weten uiterlijk in mei volgend jaar de resterende 3 miljard euro van de staatslening terug te willen betalen."

Bron: Nu.nl/Economie, 11 mei 2015

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: ING ook al graaibank

#33 Bericht door Ashakorat » maandag 11 mei 2015, 10:44

Daar heeft de staat dan lekker op verdiend, stelletje zakkenvullers :cheesy:
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: ING ook al graaibank

#34 Bericht door Henk Korat » maandag 11 mei 2015, 11:05

Ik ben het wezenlijk eens met de stelling, dat er te weinig concurrentie tussen de banken is. Ook in de markt van hypotheekaanbieders, waarvan de banken deel uit maken, is dat zo. Buitenlandse banken hebben herhaaldelijk geprobeerd binnen te komen, maar het is ze niet gelukt. Denk aan Credit Lyonnais, Commerz Bank, Generale Bank, Landesbank, Deutsche Bank en noem er nog maar een paar op. Het mislukte steeds door slecht bestuur of de kosten voor het opzetten van een (systeem)bank in de Nederlandse markt. Je moet natuurlijk wel onderdeel uit kunnen maken van het betalingsverkeer. Dat zal nu wel makkelijker zijn met SEPA, maar toch blijft het opzetten een probleem.

De tarieven van de banken verschillen inderdaad. Een paar jaar geleden heeft de AFM een breed onderzoek ingesteld naar de gehanteerde tarieven en of er sprake was van kartel vorming. De conclusie was toen en bij herhaling de jaren daarna, dat er geen kartel vorming plaatsvond.

Wat Asha schrijft is natuurlijk een waarheid als een koe. Een bank is een bedrijf, zoals Unilever, Volker Stevin en ga zo maar door is en zal dus een kostendekkende bedrijfsvoering moeten hebben, waarbij ook alle risico's worden afgedekt en de aandeelhouder beloont wordt. Sinds de negentiger jaren van de vorige eeuw hebben alle banken methodes ontwikkeld om de kostprijs van een product/dienst te bepalen (inclusief risico's) en dat is ze aardig gelukt. Alle Nederlandse banken zijn in staat per klant vast te stellen of die kostendekkend is of niet. De strategie en serviceniveau zullen dan ook per klant verschillen.

Van mij mogen bestuurders van banken net zo beloond worden als bestuurders van andere beursgenoteerde bedrijven. Hun taak is niet lichter of zwaarder. Het mag ook geen verschil uitmaken of de aandelen tijdelijk gehouden worden door de staat. Maar ja, de politiek maakt altijd rare en soms onbegrijpelijk sprongen.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: ING ook al graaibank

#35 Bericht door Henk Korat » maandag 11 mei 2015, 11:11

prajak schreef:ING geeft me wel eens een berichtje. Op 'mijn ING' en ik zie dat dan staan.

" Het bedrijf Hupseflups heeft van u een incassomachtiging van 10 euro per zoveel aanstaande. Klopt dat? "

Wel, dat klopt al TIG jaar want ik heb die machtiging zelf afgegeven. Dus ik druk die vraag steeds weg. Maar komt steeds terug.... Ja, zo kan ik bankieren ook duurder maken.

'Uw persoonlijke gegevens zijn niet in orde'. Dan ga ik kijken en lees 'Uw telefoonnummer is niet in orde, nu kunnen we u niet bellen'. Daar zit ik niet op te wachten maar ik vul dat nummer nog maar eens in en druk op 'verzenden' en dan komt 'dank u wel' en daarna verschijnt 'uw telefoonnummer is niet in orde'. En dan denk ik 'bekijk het maar'.

Ik heb geen miljoenen die het aantrekkelijk maken me te bellen. Want de bank belt alleen met rijke zoete-lieve-gerritjes.

Ze zoeken het maar uit. :giggle:

Een aantal jaren geleden en het duikt zo af en toe nog wel op, zijn diverse particulieren en bedrijven benadeeld door fraudeurs, die gebruik maken van het automatische incasso systeem. Daarom zijn de banken zo zorgvuldig met het informeren van klanten over aanstaande incasso, zodat de klant is voorbereid. Vergeet niet, dat je een korte tijd hebt de incasso terug te draaien.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: ING ook al graaibank

#36 Bericht door RuudThai » maandag 11 mei 2015, 17:25

Ik vind een bank niet een gewoon bedrijf als Philips, Unilever, Mediamarkt enz.
Het is een dienstverlenende instelling met een maatschappelijk nut en behoort daarom vanuit een sociaal werkend principe uit te gaan. Net als overheidsinstellingen, zorginstellingen enz.
Banken moeten o.a. immers voor miljoenen burgers zorgen dat die hun spaargeld veilig en tegen een reële rentevergoeding kunnen parkeren en dat diezelfde burgers ook tegen fatsoenlijke tarieven geld kunnen lenen voor een huis, een auto of een ander persoonlijk of zakelijk doel.

Eigenlijk zou een bank een instelling zonder winstoogmerk moeten zijn. Dat was volgens mij vroeger de Rijkspostspaarbank en die zou ik graag terug willen zien want ik weet zeker dat dan vele tarieven aanmerkelijk zullen dalen. De staat heeft theoretisch nu de mogelijkheid om dat te doen met de ABN-AMRO bank, maar dat zal met de samenstelling van de huidige regering ongetwijfeld niet gebeuren. VVD is daar als hoofdvertegenwoordiger van het liberaal-kapitalistisch systeem uiteraard mordicus tegen en de PvdA is allang z'n principiële veren kwijtgeraakt en heeft z'n ziel aan dit duivelse systeem verkocht.
Dus ABN-AMRO zal wel gewoon naar de beurs gaan en dan is er geen staatsbank.

Ik zit met mijn gewone bankrekening bij de ING. Ik was klant bij de Postbank totdat die werd geconsumeerd door de ING en dan blijf je daar maar uit macht der gewoonte en voor het gemak.
Ik nam daar een zgn. Royaalpakket, dan krijg je 2 betaalpassen, 2 Platina Mastercard creditkaarten plus nog een paar faciliteiten. Eén daarvan was dat je buiten Nederland gratis kon pinnen. En dat doe ik in Thailand redelijk vaak en daarom kwam dit pakket voor mij goedkoper uit dan bij andere banken die qua pakketkosten redelijk vergelijkbaar waren maar waar je wel pinkosten moest betalen.

Nu, met de wijzigingen die per 1 juli ingaan, is dit pakket voor mij niet voordeliger meer.
Ik heb vandaag wat vergeleken en heb besloten om zodra dat mogelijk is de ING de rug toe te keren en over te stappen naar een bank die beter bij mij past, de ASN. Ik had daar al een spaarrekening dus de bank was mij bekend genoeg. De kosten van de bankrekening, betaalpassen en creditkaarten zijn nagenoeg gelijk en je krijgt bovendien nog rente op je saldo! Kom daar maar eens om bij de andere banken! [|(

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: ING ook al graaibank

#37 Bericht door Ashakorat » maandag 11 mei 2015, 18:37

Ik ben ook blijven hangen na de Postbank. Ik denk dat we het met elkaar eens zijn dat we het hier oneens over zijn. Moet kunnen. Die bank kost me per jaar minder dan 1 tank benzine dus daar ga ik me niet druk om maken.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: ING ook al graaibank

#38 Bericht door Gardensafari » maandag 11 mei 2015, 21:32

RuudThai de SNS geeft ook rente over je saldo.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: ING ook al graaibank

#39 Bericht door RuudThai » dinsdag 12 mei 2015, 06:04

Ashakorat schreef:Ik ben ook blijven hangen na de Postbank. Ik denk dat we het met elkaar eens zijn dat we het hier oneens over zijn. Moet kunnen. Die bank kost me per jaar minder dan 1 tank benzine dus daar ga ik me niet druk om maken.
...eens met oneens... Fair enough, ik had niet anders verwacht! ;) :)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: ING ook al graaibank

#40 Bericht door RuudThai » dinsdag 26 mei 2015, 15:55

Over de verwachte beursgang van staatsbank ABN-AMRO, die daardoor weer graaibank wordt, Emile Roemer:

ROEMER: ‘KABINET PLEEGT DUURSTE BANKROOF OOIT’

‘Het kabinet pleegt met de verkoop van ABN Amro de duurste bankroof ooit.’ Dat zegt SP-leider Emile Roemer in reactie op het voorstel van het kabinet om ABN Amro naar de beurs te brengen. ‘We dreigen vele miljarden euro’s te verliezen op de verkoop van deze bank. Veel slimmer is het om ABN Amro uit te bouwen tot een voorbeeldbank, een echte volksbank; een betrouwbare bank zonder bonussen, met goede service waar niet gegokt wordt met het geld van spaarders.’

Als het aan het kabinet ligt, wordt al dit jaar een begin gemaakt met de beursgang van ABN Amro. Ondanks de recente onrust over enorme salarisverhogingen van bankbestuurders en mogelijke fraude in Dubai meent het kabinet dat nu wél de tijd rijp is voor verkoop van de bank. Roemer: ‘Niet eerder heb ik politici gezien die zo graag verlies willen maken op de verkoop van overheidsbezit. ABN Amro heeft de afgelopen maanden juist laten zien dat de invloed van burgers en de overheid niet kleiner maar juist groter moet worden. In goede tijden wordt private zakken gevuld met winsten van de bank; in slechte tijden mogen burgers en de overheid opdraaien voor de schulden.

Volgens Roemer is de verkoop van ABN Amro het bewijs dat het marktdenken uit de vorige eeuw weer helemaal terug is bij VVD en PvdA: 'Terwijl een enquêtecommissie op dit moment de vermarkting van het openbaar vervoer onderzoekt, is het kabinet bezig de volgende blunder te organiseren. We gaan voor miljarden het schip in, de verkoop van ABN Amro is een historische vergissing.’
--------
Ik ben het geheel met hem eens! :thumbsup: :clap:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ING ook al graaibank

#41 Bericht door prajak » dinsdag 26 mei 2015, 16:04

Ik dacht dat er al veel was terugbetaald van die steun? Hoeveel is de schuld nu dan nog? ING heeft toch ook al(les) terugbetaald?

En wat de beursgang opbrengt kan meevallen. Ik zie het pas somber in als de tegenvallende cijfers op tafel liggen.

Ik lees de berichten van de SP, van D'66 en van Buma met belangstelling. Als ik Roemer zie dan heb ik iets van 'pa staat te schutteren'. Nee, dan Jan Marijnissen, hoe je ook over zijn standpunten denkt. Een vent van staal.

Plaats reactie

Terug naar “Off Topic”