Presentje SVB

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Presentje SVB

#1 Bericht door RuudThai » dinsdag 21 april 2015, 15:00

Ik ontving vandaag een brief van de SVB betreffende een herziening van mijn AOW-uitkering.
Voor mij blijft het bedrag hetzelfde en dat is het gewone AOW-bedrag voor een gehuwde min 10 % voor het aantal jaren die ik niet heb opgebouwd in Nederland.

Maar de AOW-partnertoeslag is veranderd. Ze hebben nu berekend dat Mel i.p.v. 72 % van het bedrag recht heeft op 76 %. Waarom dat zo is wordt niet uitgelegd maar het zal me ook worst wezen.
We krijgen er nu vanaf mei maandelijks ongeveer 27 euro netto bij en het leukste is: het wordt met terugwerkende kracht tot het moment dat ik AOW'er werd herberekend. Dat was in juli 2012 en dus krijg ik 34 maanden maal die 27 euro terug, totaal een ruime € 900 ! Een leuk extra vakantiegeld :thumbsup: :lol:

Ik weet niet of ik de enige ben op wie er een herberekening is losgelaten, misschien is het wel bij meerdere mensen van toepassing.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Presentje SVB

#2 Bericht door prajak » dinsdag 21 april 2015, 15:04

Kan het te maken hebben met het verhogen van de AOW-leeftijd? Immers, de periode van verzekerd zijn werd altijd berekend vanaf datum samenwonen tot 65. Dat is nu tot datum > dan 65. Maar 4% meer is 2 jaar en de AOW is nog niet naar 67 zover ik weet.

Ik heb nog niks, ook niet op 'mijn overheid' pagina. Dus je zult wel weer mazzel hebben.....

Heb je mijn email nog gehad, gisteravond laat?

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Presentje SVB

#3 Bericht door greenthaiway » woensdag 22 april 2015, 05:53

Leuk onverwacht doseurtje :mrgreen:
Ook ik heb (nog) niets van de SVB vernomen in deze.
Misschien heeft het te doen met het feit dat je vrouw voorheen een periode
in Nederland heeft gewoond en hebben ze het ten tijde
van de AOW-aanvraag, wonend in Thailand, over het hoofd gezien.
Gefeliciteerd :thumbsup:

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Presentje SVB

#4 Bericht door carpediem » woensdag 22 april 2015, 10:41

Februari 2014 heb ik een extra bedrag ontvangen vanwege een verkeerde berekening van de aanvangsleeftijd van mijn partner. Ze hadden mijn aanvangsleeftijd gehanteerd. Dit leverde mij 559 eurootjes op.
pluk de dag (carpediem)

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Presentje SVB

#5 Bericht door RuudThai » donderdag 23 april 2015, 08:51

greenthaiway schreef:Leuk onverwacht doseurtje :mrgreen:
Ook ik heb (nog) niets van de SVB vernomen in deze.
Misschien heeft het te doen met het feit dat je vrouw voorheen een periode
in Nederland heeft gewoond en hebben ze het ten tijde
van de AOW-aanvraag, wonend in Thailand, over het hoofd gezien.
Gefeliciteerd :thumbsup:
Nou, die periode van ruim 4 jaar hebben ze niet over het hoofd gezien maar volgens mij zit het in de afrondingen van de verschillende elementen.
Het uiteindelijke percentage van de toeslag wordt nl. opgebouwd uit verschillende onderdelen.
Allereerst het leeftijdsverschil, hoewel de SVB dat anders noemt maar het komt daar wel op neer.
Ten tweede de periode dat zij in Nederland ingeschreven heeft gestaan.
En ten derde de periode van vrijwillige AOW-verzekering tot het moment dat de AOW-gerechtigde de leeftijd bereikt van pensionering.

Als je al die elementen exact per dag bij elkaar optelt komt dat in het geval van Mel uit op een totaal van bijna 36 jaar. Dat heeft de SVB dus in 2012 afgerond naar boven op 36 jaar maal 2 % = 72 %.
Maar dat is onjuist, ELK element dient op zich naar boven te worden afgerond op een heel jaar. Als je dat in mijn geval doet kom je op 38 jaar dus moet de toeslag 76 % zijn.
En daar is de SVB dus achter gekomen en herstelt dat nu.
Ik vind het knap hoor, ik had het zelf niet eens door en ze hebben het zelf uitgevonden...! :thumbsup: :clap:

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Presentje SVB

#6 Bericht door elst99 » donderdag 23 april 2015, 08:54

Die ambtenaren toch!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Presentje SVB

#7 Bericht door RuudThai » donderdag 23 april 2015, 09:04

elst99 schreef:Die ambtenaren toch!
Ja, knappe koppen zijn het toch, hè Elst? ;)

hanshu

Re: Presentje SVB

#8 Bericht door hanshu » donderdag 23 april 2015, 09:17

Dus je maakt een fout...hersteld hem later...en dan ben je opeens knap?
:Whistle:

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Presentje SVB

#9 Bericht door Ashakorat » donderdag 23 april 2015, 09:28

hanshu schreef:Dus je maakt een fout...hersteld hem later...en dan ben je opeens knap?
:Whistle:
Als het eigen initiatief is geweest wel :crazy:
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

hanshu

Re: Presentje SVB

#10 Bericht door hanshu » donderdag 23 april 2015, 10:06

Ashakorat schreef:
hanshu schreef:Dus je maakt een fout...hersteld hem later...en dan ben je opeens knap?
:Whistle:
Als het eigen initiatief is geweest wel :crazy:
Zal wel een gevalletje nieuwe software zijn... :thumbsup:

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Presentje SVB

#11 Bericht door elst99 » donderdag 23 april 2015, 10:24

Wij krijgen in Nederland een naheffing :neus: omdat ze zo dom waren! Maar ja ambtenaren 'dekken' mekaar :giggle:
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Presentje SVB

#12 Bericht door RuudThai » donderdag 23 april 2015, 11:38

Dus toch knappe koppen, ze weten precies bij wie ze het kunnen halen! :clap: :cheesy:

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Presentje SVB

#13 Bericht door elst99 » donderdag 23 april 2015, 13:09

Lees en kijk nou is naar programma's waar je iets van leert, niet alleen linkse lectuur en vara-uitzendingen, want dat blijkt word je niet wijzer van.
Altijd het geld weghalen bij de mensen die het voor de ambtenaren moeten verdienen, dat houdt eens op!
Ach en met een, al was het maar voor een bredere kijk op de samenleving, zou dat al een vooruitgang zijn! :D
Ik weet dat jaren in dat linkse geïndoctrineerd te zijn, het moeilijk voor je is, maar kleine beetjes helpen ;)
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Presentje SVB

#14 Bericht door Ashakorat » donderdag 23 april 2015, 13:31

elst99 schreef:Lees en kijk nou is naar programma's waar je iets van leert, niet alleen linkse lectuur en vara-uitzendingen, want dat blijkt word je niet wijzer van.
Altijd het geld weghalen bij de mensen die het voor de ambtenaren moeten verdienen, dat houdt eens op!
Ach en met een, al was het maar voor een bredere kijk op de samenleving, zou dat al een vooruitgang zijn! :D
Ik weet dat jaren in dat linkse geïndoctrineerd te zijn, het moeilijk voor je is, maar kleine beetjes helpen ;)
Zinloos Elst, de enige manier om van een linkse rakker een normaal mens te maken, zelfs wat rechtse trekjes mee te geven is hem een bak geld geven. Zodra ze zelf aan de geefkant zitten en niet aan de neemkant gaan ze wat anders redeneren. :crazy:
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Presentje SVB

#15 Bericht door dutch » donderdag 23 april 2015, 14:18

Ashakorat schreef:
elst99 schreef:Lees en kijk nou is naar programma's waar je iets van leert, niet alleen linkse lectuur en vara-uitzendingen, want dat blijkt word je niet wijzer van.
Altijd het geld weghalen bij de mensen die het voor de ambtenaren moeten verdienen, dat houdt eens op!
Ach en met een, al was het maar voor een bredere kijk op de samenleving, zou dat al een vooruitgang zijn! :D
Ik weet dat jaren in dat linkse geïndoctrineerd te zijn, het moeilijk voor je is, maar kleine beetjes helpen ;)
Zinloos Elst, de enige manier om van een linkse rakker een normaal mens te maken, zelfs wat rechtse trekjes mee te geven is hem een bak geld geven. Zodra ze zelf aan de geefkant zitten en niet aan de neemkant gaan ze wat anders redeneren. :crazy:
Kiesdrempel van 5% invoeren,dan ben je in de Kamer tenminste van dat geneuzel af.Op de straat en in fora zal je dat spul wel nooit kwijtraken,maar zo is het leven :giggle:
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”