Laos via Mae khong

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
peter westerbaan
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 127
Lid geworden op: vrijdag 09 augustus 2013, 11:24

Laos via Mae khong

#1 Bericht door peter westerbaan » zaterdag 28 maart 2015, 15:49

Beste forumleden,
Wil in juli reizen van Chiang Rai naar Nong Khai via de mae Kohng. Ik heb begrepen dat je dan naar Chiang Khong moet, daar oversteken naar Huay Xai, waar je dan met een slow boot in twee dagen naar Luang Prabang kunt. Vanuit Luang Prabang gaan we dan naar Vientiane en vandaar naar Nong Khai.

Ik heb een paar vragen:
1. Kun je in Huay Xai een Laos visum kopen?
2. Moet je de slow boot van te voren reserveren?
3. Als je een gewoon maandvisum voor Thailand hebt, krijg je in Nong Khai weer een nieuw maand of (wat ik hoorde) nog slechts twee weken?
4. Is het handiger het via een reisbureau te regelen? En zo ja : heeft iemand een betrouwbaar adres?
Ik hoop dat iemand van jullie deze route onlangs heeft bereisd.
Ik dank jullie vast voor jullie adviezen.
Groet,
Peter

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Laos via Mae khong

#2 Bericht door prajak » zaterdag 28 maart 2015, 16:09

Vraag 3. Wat bedoel je met maandvisum?

Haal je in NL een toeristenvisum neem dan een dubbel of multiple entry.

Haal je in NL niks dan krijg je bij aankomst hier een stempel voor max 30 dagen als je binnen komt vliegen. Ga je er uit en kom je over de weg naar Nongkhai dan krijg je 15 dagen tenzij jouw paspoort vol staat met 15 dagen stempels. Dat lijkt me niet het geval.

hanshu

Re: Laos via Mae khong

#3 Bericht door hanshu » zaterdag 28 maart 2015, 17:16

Multiple visum bestaat niet in toeristenvisum...het is 1, 2 of 3 entry...verder klopt het verhaal van Prajak.
Als je met 30 dagen visumvrij binnen komt,er uit gaat en er weer in dan krijg je aan de grens bij binnen gaan eenmalig 15 dagen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Laos via Mae khong

#4 Bericht door prajak » zaterdag 28 maart 2015, 17:31

OK, wist ik niet.

Die 15 dagen klopt wel tenzij je vliegt van Laos naar hier. Maar de luchthaven van Nongkhai is alleen voor heli's.

hanshu

Re: Laos via Mae khong

#5 Bericht door hanshu » zaterdag 28 maart 2015, 17:54

Wel een avontuur...met de heli.... :D
Goeie tip Prajak. krijg je weer 30 dagen...hehe

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: Laos via Mae khong

#6 Bericht door pong » zondag 29 maart 2015, 13:07

peter westerbaan schreef:Beste forumleden,
Wil in juli reizen van Chiang Rai naar Nong Khai via de mae Kohng. Ik heb begrepen dat je dan naar Chiang Khong moet, daar oversteken naar Huay Xai, waar je dan met een slow boot in twee dagen naar Luang Prabang kunt. Vanuit Luang Prabang gaan we dan naar Vientiane en vandaar naar Nong Khai.

Ik heb een paar vragen:
1. Kun je in Huay Xai een Laos visum kopen?
2. Moet je de slow boot van te voren reserveren?
3. Als je een gewoon maandvisum voor Thailand hebt, krijg je in Nong Khai weer een nieuw maand of (wat ik hoorde) nog slechts twee weken?
4. Is het handiger het via een reisbureau te regelen? En zo ja : heeft iemand een betrouwbaar adres?
Ik hoop dat iemand van jullie deze route onlangs heeft bereisd.
Ik dank jullie vast voor jullie adviezen.
Groet,
Peter
@1, ja-zoals bij ELKE grotere grenspost TH-Lao. Kost minder in US$ als je exact bedrag hebt-meer in THB. Foto niet vergeten!
@2. Er is nu al ruim een jaar aldaar een BRUG-met shuttlebus. de 3e of 4e ''friendship'' bridge die TH_LA verbindt.
@3.ALS je via een LANDpost als NL/BE opnw TH binnenkomt krijg je een stempel voor 15 dagen. 30 dagen enkel als je op een airport binnenVLIEGT.
@4.kan niet eens-hier in NL. In Th: dat is enkel voor dommeschapen, die menen niks zelf te kunnen. Meestal met allerlei extra toerist-minibusjes erbij in, bvb vanaf ChMai/Pai of door naar Muang Singh of weet ik veel welk opiumrokersdorp.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Laos via Mae khong

#7 Bericht door brake034 » zondag 29 maart 2015, 13:44

Ik weet niet zeker of de rivier in Juli goed begaanbaar is, het is dan het begin van het regenseizoen en met veel water erin kan de Mekong erg onbetrouwbaar (lees gevaarlijk) zijn. Ik zou andere vervoersmiddelen zeker overwegen in het regenseizoen!

Je kunt inderdaad bij Chiang Khong de brug over naar Huay Xai en daar op een slow boat stappen.
Voor de brug er was moest je eerst met de pont over van Chiang Khong naar Laos en daar op die tobbe stappen.

Kijk voor de gein eens hier: http://www.gt-rider.com/thailand-motorc ... =slow+boat of hier http://www.gt-rider.com/thailand-motorc ... =slow+boat

Veel plezier op de slow boat!
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Laos via Mae khong

#8 Bericht door prajak » zondag 29 maart 2015, 15:13

De rivier staat midden augustus in Nongkhai op zijn hoogst, vaak op overstromen af. Dan komt het smeltwater in de dammen en dan wordt gelost.

peter westerbaan
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 127
Lid geworden op: vrijdag 09 augustus 2013, 11:24

Re: Laos via Mae khong

#9 Bericht door peter westerbaan » maandag 30 maart 2015, 14:34

Dank voor jullie waardevolle adviezen. Ik begrijp dat we de boottocht beter tot een ander seizoen kunnen uitstellen, ivm het hoge water. Nemen we nu beter de bus.
Groet,
Peter

hanshu

Re: Laos via Mae khong

#10 Bericht door hanshu » maandag 30 maart 2015, 14:41

Veel plezier..

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”