retirement extension korat

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

retirement extension korat

#1 Bericht door Ashakorat » donderdag 26 maart 2015, 12:27

Mijn eerste jaarverlenging, ik was goed voorbereid ( dacht ik) maar het liep toch niet helemaal soepeltjes.
Als eerste de test of 8 ton op een fixed account geaccepteerd wordt of niet. Volgens de officiele regels wel maar hier op dit forum zijn nogal wat tegenstrijdige verhalen. Maar als het mis mocht gaan heb ik op mijn atm account ook meer dan twee maanden 8 ton plus dus....
Vorig jaar heb ik dus 8 ton op een fixed account gezet, leukere rente dan in nederland. Kort na mijn aankomst hier heb ik de rekening verlengd voor weer 11 maanden. Dat is gebeurd op 26 januari, 24-3 ben ik bij de bank een bevestigingsbrief gaan halen en gisteren, 25-3 ben ik naar de immigration gegaan.
Ondanks al mijn voorbereidingen, al mijn kopietjes die ik gedownload had werden er toch nog een aantal formulieren tevoorschijn gehaald die ik ter plekke moest in vullen. Toen alles gereed was werd me na een nauwkeurige inspectie van mijn bankboekje verteld dat, ondanks dat het geld al meer dan een jaar in thailand is de nieuwe verlenging de uitgangsdatum is;;;ergo ik was 1 dag te vroeg want de 26 e waren er twee maanden om. Voor de rest was alles dik in orde volgens de ambtenaar. Fixed account was geen probleem, alleen de datum.
Dus vandaag terug, weer heel wat heen en weer geschuif maar ik ging wel door naar het volgende station. Eerst waren de fotos te klein, 4 bij 6 cm, de officiele eis die ook precies in hun "hokje" paste. Maar dat werd door de vingers gezien omdat de dag ervoor eigenlijk alles al goed gekeurd was.
Uiteindelijk was de brief van de bank ook niet goed, want hun uitgangsdatum was 26-3 en de brief van de bank was gedateerd 24-3, dus nog geen 2 maanden na het begin. Dus we werden naar het dichtstbijzijnde filiaal van de Bangkok Bank verwezen voor een nieuwe brief. En uiteindelijk alles in orde, inclusief een re-entry want ik ga binnenkort weer naar nederland terug.

Ik was er vanmorgen om kwart over acht en als eerste aan de beurt, uiteindelijk zo tegen 12 kreeg ik mijn extension. Een hoop geleerd vandaag.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

hanshu

Re: retirement extension korat

#2 Bericht door hanshu » donderdag 26 maart 2015, 12:33

Achteraf valt altijd alles mee....

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: retirement extension korat

#3 Bericht door Henk Korat » donderdag 26 maart 2015, 14:06

Gefeliciteerd Han. Dus zowel het omzetten van de 90 dagen O naar een OA voor een jaar, alsmede de depositorekening is gelukt. :clap: :clap: :clap: :clap:
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: retirement extension korat

#4 Bericht door prajak » donderdag 26 maart 2015, 15:22

Khorat lijkt soepel.

Een fixed account was je hier bij ons niet gelukt, het geld moet direct opvraagbaar zijn dus een gewone savings account maximaal. De bankbrief moet van de dag zelf zijn en het formulier TM30 moet er zijn alsmede (kopie)huisboek en ID eigenaar.

Zo zie je maar weer, het is vaak net hoe lokaal de wind staat.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: retirement extension korat

#5 Bericht door Ashakorat » vrijdag 27 maart 2015, 00:20

prajak schreef:Khorat lijkt soepel.

Een fixed account was je hier bij ons niet gelukt, het geld moet direct opvraagbaar zijn dus een gewone savings account maximaal. De bankbrief moet van de dag zelf zijn en het formulier TM30 moet er zijn alsmede (kopie)huisboek en ID eigenaar.

Zo zie je maar weer, het is vaak net hoe lokaal de wind staat.
Korat past de officiële immigratieregels toe, 8 ton op een fixed/savings account en de brief mag niet ouder zijn dan 1 week of 3 dagen dat weet ik even niet meer uit mijn koppie. Maar ik dacht 1 week.. Dat zijn de regels van de immigratiedienst. Zij zijn niet soepel, nongkai en misschien andere diensten bedenken er zelf steeds nieuwe regeltjes bij kennelijk.

Als aanvulling nog even het volgende; een fixed account betekent niet dat het geld vast zit, het is ook direct opvraagbaar. Alleen krijg je dan geen rente en sommige banken hebben een boeteclausule.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

DeDe
Erelid
Erelid
Berichten: 250
Lid geworden op: woensdag 02 maart 2011, 04:53
Locatie: saeng sawang

Re: retirement extension korat

#6 Bericht door DeDe » vrijdag 27 maart 2015, 00:47

De schriftelijke bevestiging van de bank moet van de dag zijn van het bezoek aan het I.O., tenminste hier in Udon Thani.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: retirement extension korat

#7 Bericht door prajak » vrijdag 27 maart 2015, 01:05

'...Als aanvulling nog even het volgende; een fixed account betekent niet dat het geld vast zit, het is ook direct opvraagbaar. Alleen krijg je dan geen rente en sommige banken hebben een boeteclausule....'

OK. Ik dacht dat het was een termijndeposito.

euromonkey
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 252
Lid geworden op: maandag 12 september 2011, 04:31

Re: retirement extension korat

#8 Bericht door euromonkey » vrijdag 27 maart 2015, 04:11

DeDe zins waarneer is dat?
Ik kom al 12 jaar in Udon Thani bij de immigratie voor verlenging en nog nooit een bankbevestiging geven van dezelfde dag.
Meestal ga ik in het weekend naar Udon en laat daar in central de bank letter opmaken.
Daarna ga ik maandag of dinsdag naar de immigratie dienst, nooit een probleem gehad.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: retirement extension korat

#9 Bericht door stevenl » vrijdag 27 maart 2015, 04:57

Henk Korat schreef:Gefeliciteerd Han. Dus zowel het omzetten van de 90 dagen O naar een OA voor een jaar, alsmede de depositorekening is gelukt. :clap: :clap: :clap: :clap:
Extension gebaseerd op retirement is niet hetzelfde als een OA visum. Er is hier geen '90 dagen O naar een OA voor een jaar' omgezet.

Criterium voor een bank rekening is dat het direct opvraagbaar moet zijn zonder boetebetaling (rentekorting wordt niet gezien als boete).

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: retirement extension korat

#10 Bericht door Ashakorat » vrijdag 27 maart 2015, 06:41

prajak schreef:'...Als aanvulling nog even het volgende; een fixed account betekent niet dat het geld vast zit, het is ook direct opvraagbaar. Alleen krijg je dan geen rente en sommige banken hebben een boeteclausule....'

OK. Ik dacht dat het was een termijndeposito.

Het is ook een termijndeposito, een termijn van 11 maanden :crazy:
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: retirement extension korat

#11 Bericht door dutch » vrijdag 27 maart 2015, 08:58

stevenl schreef:
Henk Korat schreef:Gefeliciteerd Han. Dus zowel het omzetten van de 90 dagen O naar een OA voor een jaar, alsmede de depositorekening is gelukt. :clap: :clap: :clap: :clap:
Extension gebaseerd op retirement is niet hetzelfde als een OA visum. Er is hier geen '90 dagen O naar een OA voor een jaar' omgezet.

Criterium voor een bank rekening is dat het direct opvraagbaar moet zijn zonder boetebetaling (rentekorting wordt niet gezien als boete).
Een OA visum kan alleen in je woonland (mits NIET Thailand) aangevraagd/verkregen) worden.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: retirement extension korat

#12 Bericht door Ashakorat » vrijdag 27 maart 2015, 09:19

stevenl schreef:
Criterium voor een bank rekening is dat het direct opvraagbaar moet zijn zonder boetebetaling (rentekorting wordt niet gezien als boete).
Hoe iedereen het ook maar noemen wil maakt me niets uit. De thai immigration regels zijn hier heel duidelijk in, fixed/savingsaccount on any bank in thailand.
Wel of geen boete lijkt me niet relevant.Tenzij ik ergens het stukje gemist heb van de immigratiedienst waarin staat dat het opvraagbaar moet zijn zonder boete???
Kennelijk heb jij dat ergens gelezen dus ik laat me graag voorlichten. Graag de bron waar dat staat als het kan Steven.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: retirement extension korat

#13 Bericht door stevenl » vrijdag 27 maart 2015, 09:24

Ashakorat schreef:
stevenl schreef:
Criterium voor een bank rekening is dat het direct opvraagbaar moet zijn zonder boetebetaling (rentekorting wordt niet gezien als boete).
Hoe iedereen het ook maar noemen wil maakt me niets uit. De thai immigration regels zijn hier heel duidelijk in, fixed/savingsaccount on any bank in thailand.
Wel of geen boete lijkt me niet relevant.Tenzij ik ergens het stukje gemist heb van de immigratiedienst waarin staat dat het opvraagbaar moet zijn zonder boete???
Kennelijk heb jij dat ergens gelezen dus ik laat me graag voorlichten. Graag de bron waar dat staat als het kan Steven.
Interessant dat je het niet relevant vindt. Immigratie wel, vandaar het criterium.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: retirement extension korat

#14 Bericht door Ashakorat » vrijdag 27 maart 2015, 09:44

stevenl schreef:
Ashakorat schreef:
stevenl schreef:
Criterium voor een bank rekening is dat het direct opvraagbaar moet zijn zonder boetebetaling (rentekorting wordt niet gezien als boete).
Hoe iedereen het ook maar noemen wil maakt me niets uit. De thai immigration regels zijn hier heel duidelijk in, fixed/savingsaccount on any bank in thailand.
Wel of geen boete lijkt me niet relevant.Tenzij ik ergens het stukje gemist heb van de immigratiedienst waarin staat dat het opvraagbaar moet zijn zonder boete???
Kennelijk heb jij dat ergens gelezen dus ik laat me graag voorlichten. Graag de bron waar dat staat als het kan Steven.
Interessant dat je het niet relevant vindt. Immigratie wel, vandaar het criterium.
Als je nu even ingaat op mijn vraag dan kan dat duidelijkheid scheppen voor iedereen in plaats van dit rookgordijn. Een fixed account is toegestaan, waar staat dat het geld boetevrij moet worden opgenomen??????? Kan zijn steven maar ik heb dat nergens gelezen. Als je dat nu even duidelijk maakt is dat voor iedereen verhelderend. Een ja/nee spelletje schiet niemand iets mee op.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: retirement extension korat

#15 Bericht door stevenl » vrijdag 27 maart 2015, 10:08

Ashakorat schreef:
stevenl schreef:
Ashakorat schreef:
Hoe iedereen het ook maar noemen wil maakt me niets uit. De thai immigration regels zijn hier heel duidelijk in, fixed/savingsaccount on any bank in thailand.
Wel of geen boete lijkt me niet relevant.Tenzij ik ergens het stukje gemist heb van de immigratiedienst waarin staat dat het opvraagbaar moet zijn zonder boete???
Kennelijk heb jij dat ergens gelezen dus ik laat me graag voorlichten. Graag de bron waar dat staat als het kan Steven.
Interessant dat je het niet relevant vindt. Immigratie wel, vandaar het criterium.
Als je nu even ingaat op mijn vraag dan kan dat duidelijkheid scheppen voor iedereen in plaats van dit rookgordijn. Een fixed account is toegestaan, waar staat dat het geld boetevrij moet worden opgenomen??????? Kan zijn steven maar ik heb dat nergens gelezen. Als je dat nu even duidelijk maakt is dat voor iedereen verhelderend. Een ja/nee spelletje schiet niemand iets mee op.
Algemene immigratie beleidslijn.

En nee, ik werp hier geen rookgordijn op, maar geef zoals altijd duidelijke antwoorden.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”