Immigratie.

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Immigratie.

#1 Bericht door nbreeker » dinsdag 17 maart 2015, 04:52

Een Nederlander ik zal geen naam noemen woonde in Phuket en is verhuisd met zijn Thaise gezin naar Nong Bua Lamphu en kwam dus in Udon Thani bij de Immigratie voor zijn 90 dagen maar daar werd hem verteld dat hij in Phuket moest zijn,want hij had zich niet afgemeld in Phuket en verteld dat hij ging verhuizen,dus nu mopperen dat de Immigratie zo moeilijk doet maar in feite is het eigen schuld dikke bult,alleen toen hij naar buiten liep met zijn vrouw kwam er een Immigratie ambtenaar achter hen aan en vertelde tegen z'n vrouw dat als hij goed was voor hem.de immigratie ambtenaar goed was voor haar man.Maar de vrouw was daar niet van gediend en vertelde dat ze daar niet op inging,dat van die Immigratie ambtenaar verbaasde me een beetje dat ondanks de controle van het leger evengoed z'n baan op het spel zette voor een paar bath.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Gebruikersavatar
Kees
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1187
Lid geworden op: donderdag 16 juni 2005, 19:43
Locatie: Doi Saket, Talad Khwan

Re: Immigratie.

#2 Bericht door Kees » dinsdag 17 maart 2015, 06:05

Ik snap de weigering van haar kant, maar ik denk dat ik er wel op ingegaan zou zijn. Denk dat je uiteindelijk veel goedkoper uit was geweest en van een hoop rompslomp bespaard zou zijn gebleven.
Niet klagen, maar dragen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Immigratie.

#3 Bericht door prajak » dinsdag 17 maart 2015, 06:47

Goed dit te weten. Meneer was dus verhuisd.

Dat is wat anders dan tijdelijk even buiten de woonregio want zover ik weet, stel dat ik een week naar Phuket ga en mijn 90 dagen valt daar in, zal men me op Phuket moeten helpen. Of is dat ook alweer anders?

En dan is er nog een ouwe regel dat ik bij een week of meer vakantie elders in Thailand dat hier zou moeten melden? Wie denkt daaraan? Of is dat vervallen?

Ik had die mensen 500 baht gegeven en het zo laten regelen.

Een Duitser hier deed dat met zijn brommer. Die stond geregistreerd op Phuket en meneer verhuisde naar Nongkhai. Neen, kon niet veranderd worden. Maar heus wel ... als je maar wat ... hoe heet dat ook weer? :giggle2:

hutspot
Zeer veel ervaring
Zeer veel ervaring
Berichten: 147
Lid geworden op: zaterdag 17 december 2011, 07:17

Re: Immigratie.

#4 Bericht door hutspot » dinsdag 17 maart 2015, 07:49

prajak schreef:Goed dit te weten. Meneer was dus verhuisd.

Dat is wat anders dan tijdelijk even buiten de woonregio want zover ik weet, stel dat ik een week naar Phuket ga en mijn 90 dagen valt daar in, zal men me op Phuket moeten helpen. Of is dat ook alweer anders?
nee dat kan nog steeds, toevallig aan de hand gehad in CM...

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Immigratie.

#5 Bericht door stevenl » dinsdag 17 maart 2015, 09:47

prajak schreef:Goed dit te weten. Meneer was dus verhuisd.

Dat is wat anders dan tijdelijk even buiten de woonregio want zover ik weet, stel dat ik een week naar Phuket ga en mijn 90 dagen valt daar in, zal men me op Phuket moeten helpen. Of is dat ook alweer anders?

En dan is er nog een ouwe regel dat ik bij een week of meer vakantie elders in Thailand dat hier zou moeten melden? Wie denkt daaraan? Of is dat vervallen?

Ik had die mensen 500 baht gegeven en het zo laten regelen.

Een Duitser hier deed dat met zijn brommer. Die stond geregistreerd op Phuket en meneer verhuisde naar Nongkhai. Neen, kon niet veranderd worden. Maar heus wel ... als je maar wat ... hoe heet dat ook weer? :giggle2:
Nee, men zal je op Phuket (of ergens anders) niet helpen. Inmiddels wordt vrijwel overal de regel gehanteerd dat men in de eigen provincie 90 dagen moet doen. Komt dat niet uit? Jammer, doe het dan maar per post of vooraf of achteraf in de eigen provincie.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Immigratie.

#6 Bericht door Ben » dinsdag 17 maart 2015, 11:36

Ben vandaag ff geweest hier in BKK , de website om de 90 dagen te melden komt officieel pas op 1 april in werking .
Even navraag gedaan over de 90 dagen meldingen .
Je eerste 90 dagen melding na je nieuwe extention moet je doen op het kantoor wat aangewezen is voor jou adres.
De andere meldingen mogen dan idd ,bij elk gewenst immigratie kantoor .of per 1 april online .
Info : Immigration Bangkok.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Immigratie.

#7 Bericht door stevenl » dinsdag 17 maart 2015, 11:44

Ben schreef:Ben vandaag ff geweest hier in BKK , de website om de 90 dagen te melden komt officieel pas op 1 april in werking .
Even navraag gedaan over de 90 dagen meldingen .
Je eerste 90 dagen melding na je nieuwe extention moet je doen op het kantoor wat aangewezen is voor jou adres.
De andere meldingen mogen dan idd ,bij elk gewenst immigratie kantoor .of per 1 april online .
Info : Immigration Bangkok.
Dat is theorie, in de praktijk weigeren momenteel veel immigratiekantoren meldingen van buiten de provincie, waarschijnlijk vanwege het foutief begrijpen van een nieuwe instructie.

Maar los daarvan, er spelen hier 2 dingen:
1. verhuizing. deze moet gemeld worden en daarna moet het in theorie mogelijk zijn te melden bij de nieuwe provincie;
2. tijdelijke afwezigheid, bijvoorbeeld ivm vakantie elders in Thailand. In dat geval moet de melding per post or vooraf of achteraf gedaan worden bij de eigen provincie.
Dit zal heel snel allemaal niet meer nodig zijn als de online mogelijkheid echt geactiveerd wordt.

bontje
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 537
Lid geworden op: zondag 11 november 2012, 02:44

Re: Immigratie.

#8 Bericht door bontje » dinsdag 17 maart 2015, 14:57

Ik kan niet begrijpen dat mensen die jaarlijks miljoenen en miljoenen in de thaise economie pompen het zo moeilijk gemaakt moet worden.

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Immigratie.

#9 Bericht door Ben » dinsdag 17 maart 2015, 17:25

bontje schreef:Ik kan niet begrijpen dat mensen die jaarlijks miljoenen en miljoenen in de thaise economie pompen het zo moeilijk gemaakt moet worden.
Hoezo moeilijk ? Iemand die er het geld voor heeft kan dat op een vrij eenvoudige manier .
Aan al die Robin Hood figuren heeft Thailand ook niets.

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Immigratie.

#10 Bericht door Duncan » dinsdag 17 maart 2015, 17:44

bontje schreef:Ik kan niet begrijpen dat mensen die jaarlijks miljoenen en miljoenen in de thaise economie pompen het zo moeilijk gemaakt moet worden.
Bescherming van de eigen bevolking, denk ik. "We" hebben het al zoveel makkelijker dan de meeste Thais zelf en als we dan ook nog voorrang krijgen wbt ambtelijke regels kan ik me zo voorstellen dat dat voor nog meer scheve ogen gaat zorgen.
gewoon niet mekkeren en je gedragen naar de regels van het land waar je woont. Dat verwachten wij ook van onze nieuwkomers dus zou het wel hypocriet zijn om zelf wel allerlei privileges te eisen...

mooatje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 557
Lid geworden op: maandag 18 juni 2007, 21:01
Locatie: Wachtebeke/Lopburi

Re: Immigratie.

#11 Bericht door mooatje » dinsdag 17 maart 2015, 19:36

Duncan schreef:
bontje schreef:Ik kan niet begrijpen dat mensen die jaarlijks miljoenen en miljoenen in de thaise economie pompen het zo moeilijk gemaakt moet worden.
Bescherming van de eigen bevolking, denk ik. "We" hebben het al zoveel makkelijker dan de meeste Thais zelf en als we dan ook nog voorrang krijgen wbt ambtelijke regels kan ik me zo voorstellen dat dat voor nog meer scheve ogen gaat zorgen.
gewoon niet mekkeren en je gedragen naar de regels van het land waar je woont. Dat verwachten wij ook van onze nieuwkomers dus zou het wel hypocriet zijn om zelf wel allerlei privileges te eisen...
Er zijn nog heel wat meer Thai die het gemakkelijker hebben dan de rest.Het is niet omdat je je gedraagt naar de regels van het land dat er geen opmerkingen zijn.Het is gewoon bureaucratie die moet gespijsd worden via de gekende wegen die doorlopen van laag tot hoog.
Meestal voel ik me goed in mijn vel......

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Immigratie.

#12 Bericht door prajak » woensdag 18 maart 2015, 00:15

Als al die Immigration kantoren online verbonden zouden zijn dan zou je je overal kunnen melden met die 90 dagen; meer dan een bevestiging van het woonadres is het toch niet?

Gebruikersavatar
Rens
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 209
Lid geworden op: dinsdag 03 februari 2015, 17:06

Re: Immigratie.

#13 Bericht door Rens » woensdag 18 maart 2015, 00:56

Kijk even naar de link en dan in het bijzonder naar het TM 28 formulier wat je kan downloaden.

http://www.immigration.go.th/nov2004/en ... e=download

Indien je na verhuizing in Thailand dit formulier invult en bij de immigratie laat registeren daar waar je voortaan je moet melden, indien mogelijk met een kopie van je nieuwe huurcontract of anders wat min of meer kan bewijzen dat je nu dus daar woont, dan heb je aan de eisen voldaan.

Je hebt aangegeven dat je verhuist bent en dus voortaan daar je 90 dagen melding komt doen.

Kijk ook even naar het TM 30 Formulier. Dat is bestemd voor degene van wie je huurt of waar je bij inwoont of verzin maar wat. Iedere "vreemdeling" moet binnen 24 uur (althans dat staat er voor) aangemeld worden door een Thais persoon. In hotels gebeurt dit zonder dat je het merkt (als het goed is) . Het is ook niet de bezoeker / vreemdeling zijn verantwoordelijkheid.

Ik weet dat dit vaak niet gedaan wordt en het bestaan van deze `regel` niet echt bekend is. Echter, als je daar naar toe gaat samen met je "huisbaas" hij meldt dat je bij hem huurt / woont / verblijft, middels een TM 30 Formulier, en jij komt met een TM 28 vertellen dat je verhuist bent dan is het over het algemeen snel en pijnloos geregeld.

Immigratie heeft dan formeel geen poot meer op te staan om je terug te verwijzen naar je vorige woonplaats / immigratie kantoor. Jij, en ook je huisbaas hebben zich netjes gemeld. Het feit dat je mogelijk dus samen komt om je aan te melden dat geeft het wat meer inhoud, want welke immigratie beambte zal een landgenoot (je huisbaas) gaan afvallen?

En ja, ik weet dat ieder kantoor weer een ander soort benadering heeft, maar dit is het enige wat "wij" kunnen doen om het te formaliseren dat je verhuist bent.

bontje
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 537
Lid geworden op: zondag 11 november 2012, 02:44

Re: Immigratie.

#14 Bericht door bontje » woensdag 18 maart 2015, 01:55

Ben schreef:
bontje schreef:Ik kan niet begrijpen dat mensen die jaarlijks miljoenen en miljoenen in de thaise economie pompen het zo moeilijk gemaakt moet worden.
Hoezo moeilijk ? Iemand die er het geld voor heeft kan dat op een vrij eenvoudige manier .
Aan al die Robin Hood figuren heeft Thailand ook niets.
Het verkrijgen van een retirement visa is inderdaad niet zo moeilijk, Maar de 3 maandelijkse melding kan met een simpel computersysteem zoals Prajak schrijft overal in Thailand gedaan worden, Wat mij tegenstaat is dat je als farang Nog geen 300 vierkante meter grond kan kopen om een huis op te bouwen, Zodat je bijvoorbeeld bij een scheiding nog iets van recht hebt, En waarom moet iemand die bijvoorbeeld al 30 jaar lang zijn aow, pensioen en spaargeld in Thailand besteed nog steeds het 8 voudige van een thai betalen als hij een nationaal park wil bezichtigen? Ik hoef en wil helemaal geen voorkeurs behandeling, Maar een beetje gelijkwaardige behandeling moet toch wel kunnen lijkt mij.

Gebruikersavatar
nbreeker
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1938
Lid geworden op: donderdag 07 oktober 2010, 03:16
Locatie: Udon Thani

Re: Immigratie.

#15 Bericht door nbreeker » woensdag 18 maart 2015, 02:50

Ik heb dat probleem nog nooit gehad dat ik meer als een Thai moest betalen,een keer vroeg die dame achter de kassa bij een Nationaal park,waar ik vandaan kwam,ik antwoorde uit de Isan toen moest ze lachen en vroeg mij of ik een Thai's rijbewijs had,nu dat had ik en ik betaalde hetzelfde bedrag als mijn vrouw betaalde,ook bij de Doi Sutep betaalde ik dezelfde prijs als een Thai,en wat de Immigratie aan gaat dat is in die 10 jaar al behoorlijk verbeterd,voorheen moest alles met de hand geschreven worden met een carbonpapier er tussen,dat gaat nu al met de computer en ook die 90 dagen melding je hoeft geen formulier meer in te vullen,afkloppen ik heb tot nog toe nog nooit problemen met de immigratie gehad ook niet voorheen in Nong kai.

2 weken geleden moest ik met mijn paspoort naar de immigratie om mijn verlenging of stay er in te laten stempelen,nu het was loei druk dus ik een nummer getrokken en gaan zitten om op mijn beurt te wachten nu als je dan om je heen kijk dan zijn erbij die hebben hun spullen keurig voor elkaar maar er zijn er ook die hebben niets voor elkaar en moet alles of nog ingevuld worden of nog gekopieerd,en daar moet jij opwachten na een minuur of tien kwam er een studente naar me toe en vroeg om mijn paspoort en nam het met zich mee, na weer 10 minuten kwam ze het terug brengen gestempeld en wel en kon ik gaan,zonder geld betaald te hebben het enigste wat ik tip is als ik het aanvraag dan moet ik 1900 bath betalen en geef dan 2000 dus 100 bath tip.

Ik vind het nog steeds een voorrecht dat ik hier mag wonen maar ik realiseer me ook dat ik nog steeds te gast ben,en dat er vele farangs zijn die de boel proberen te belazeren vandaar dat er steeds meer strenge regeltjes komen.Maar geef ze wat tijd dan worden echt die computers wel aan elkaar gekoppeld,Rome is ook niet in een dag gebouwd.
"De groote en de morele vooruitgang van een natie kunnen worden afgemeten aan de manier waarop men dieren behandelt"

Mahatma Gandhi.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”