2 Weken lang reizen door thailand op brommers.

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Martos
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: woensdag 11 maart 2015, 11:47

2 Weken lang reizen door thailand op brommers.

#1 Bericht door Martos » vrijdag 13 maart 2015, 12:58

Hallo,

Zoals het al in de titel staat, wil ik samen met een groep vrienden (5 -7 man) een reis maken van Bangkok langs de golf van Thailand helemaal naar beneden. Dit wouden wij eind augustus gaan doen omdat het dan 2 a 300 euro goedkoper is, maar wij hadden hier wel nog een paar vragen over voor mensen die dit ook al een keer eerder hebben gedaan of hier ervaring mee hebben.
Kan iemand mij vertellen hoe duur een goeie 2de hands brommer is 50cc en of 125cc ? Hoe duur is een volle tank benzine ong?
En hoeveel kost het dagelijkse leven daar? eten/drinken/hotel?

Met vriendelijke groet,


Mart

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: 2 Weken lang reizen door thailand op brommers.

#2 Bericht door Hua Thale » vrijdag 13 maart 2015, 15:56

Mart een 'brommer' bestaat niet in Thailand dat is een Nederlandse 'uitvinding' en misschien nog wat meer landen.
Wij praten dus over een motor waar je een rijbewijs voor moet hebben.
Hebben jullie dat.???
Tweedehands kan goed zeg tussen de 20 en de 40 duizend Baht maar bij gebrek aan een visum bij jullie niet op naam te krijgen en dus geen verzekering.
Verkoop gaat ook een drama worden en voor twee weken een gek plan kopen tenzij je ze in een publiekelijke loterij op dit forum gaat aanbieden. [grapje]
Huren zal je dus als uitgangspunt moeten nemen en vele malen slimmer.
Tank benzine ong. 150 Baht.
Eten bak rijst 30 Baht.
Drinken van 10 Baht tot een paar honderd hangt er van af wat en waar.
Hotel van een 500 tot zeg 5000 Baht wederom wat je er allemaal bij wil het Hoe Wat en Waar zogezegd.

Geef eens een route aan je kan op twee manieren naar 'beneden'.
Een goed verhuurbedrijf zullen leden die in BKK wonen echt wel weten te vinden en hun regels trouwens.

Leuk plan trouwens hoor het verslag graag.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: 2 Weken lang reizen door thailand op brommers.

#3 Bericht door prajak » vrijdag 13 maart 2015, 16:09

Voor 2 weken een gebruikte 100+ cc kopen; vergeet de 50 cc, da's kinderspul. Kopen op eigen naam kan niet voor een toerist, daar moet een Thai tussen zitten.

Waarom huur je niet? Alleen moet je het ding wel terugbrengen naar de plaats van verhuur. Voor auto's geldt dat niet altijd, voor brommers wel.

Je gaat maar 14 dagen dus echt rijden zal max 12 dagen zijn. Waar ik woon is het dagtarief 300 baht (bijna 9 euro) maar voor 12 dagen zal dat iets lager zijn. Benzine 91 en 95 kost rond de euro per liter, gasohol is iets goedkoper. Die dingen rijden 1 op 25 tot 30 tenzij je gaat pezen. En dat is in dit land nog linker dan brommer rijden al is.

Voor het diepe zuiden geldt een negatief reisadvies.

Wat wil je per dag rijden? 300 Km is al veel en vergeet de regentijd niet. Bangkok-Phuket 860 km, Bangkok Songkhla 950. Je zult een rondje moeten maken, heen langs de oostkust, terug langs de westkust. Je zult toch een dag willen rusten. Het ding kan kapot gaan, lekke banden, etc.

Ik vind de tijd iets te kort; je hebt geen tijd te genieten.

Internationaal en NL MOTOR-rijbewijs nodig, geen rijwiel met hulpmotor. Gezien de kwaliteit van verhuur-helmen: neem een eigen integraalhelm mee in de rugzak. Rugzak zal achterop moeten, in de regen, dus hou daar rekening mee. Snelbinders kent men hier niet of goedkope rommel, neem die mee.

Kopietjes van pas en rijbewijzen want je geeft nimmer originelen af. Controleer of de verhuurde brommer verzekerd is. Verwacht geen nieuw spul.

Veel succes. Avontuurlijke reis dus bereid de zaken goed voor. Voor kosten heb ik geen advies, woon in een andere regio.

hanshu

Re: 2 Weken lang reizen door thailand op brommers.

#4 Bericht door hanshu » vrijdag 13 maart 2015, 16:21

Ik zal vast verklappen: de meeste rijden hier links....hoewel niet standaard.

Ik lees zo'n bericht en denk: Niet doen...
[|(

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: 2 Weken lang reizen door thailand op brommers.

#5 Bericht door prajak » vrijdag 13 maart 2015, 16:56

Ik denk: wel doen, maar de tijd is wat kort.

Heb de indruk dat het de eerste keer Thailand is voor hen en dan 14 dagen op zo'n ding gaan zitten, je krijgt er een zere kont van want het zijn maar kleine brommertjes.

Geen dikke seats, de wegen zijn niet overal in orde, in het donker rijden is gevaarlijk vanwege de kuilen, ze zullen toch een streep zee willen zien en dan valt de autobaan af, sowieso heb ik een hekel aan de zoef zoef autobaan, hebben ze wel reeds een fatsoenlijke wegenkaart?

Er wordt niet overal Engels gesproken, kunnen ze op wegen met 3 cijfers Thais lezen, houden ze rekening met rustdagen, nee, ik vind het een haastplan.

Maar ik deed het vroeger ook. Vrienden, fietsen met tassen, jeugdherbergen, Frankrijk in, altijd krap bij kas, altijd het goedkoopste eten, zoeken naar jeugdherberg of lokaal klooster, altijd moe, z...nat in de regen, en thuiskomen en aan vakantie toe zijn.

Ze zijn jong dus laat ze. Maar wel verantwoord svp.

hanshu

Re: 2 Weken lang reizen door thailand op brommers.

#6 Bericht door hanshu » vrijdag 13 maart 2015, 17:05

Tja...ik zie ongeveer de zelfde bezwaren als Prajak en nog wel meer.
Maar ook bij mij staat 2 weken wel centraal bij de conclusie : niet doen.

Voor veel leden op dit forum is thailand gesneden koek maar voor iemand die er nog nooit geweest is is alles anders als thuis.
Ik weet ook wel...je moet denken in oplossingen en niet in problemen maar ver van huis zonder een letter van de taal te spreken komt mij wat overmoedig voor wanneer je buiten de gebaande paden gaat.

Maar ik wacht in spanning de evt foto's af......altijd leuk.

Martos
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: woensdag 11 maart 2015, 11:47

Re: 2 Weken lang reizen door thailand op brommers.

#7 Bericht door Martos » vrijdag 13 maart 2015, 17:32

Bedankt voor alle reacties iedereen.

We wouden de route Bangkok - Surat Thani nemen en mochten we onderweg eilandjes tegen komen die we willen bekijken of monumenten dan gaan we dat ook gewoon doen.
Het hoeft geen gehaast te worden, we hebben een bekende in thailand wonen en de brommers konden op haar naam gezet worden.
We hebben het geld wel over om een brommer te kopen ipv te huren, omdat we liever ons paspoort niet af willen staan aan een van die verhuurders daar. En als we gaan reizen denken we eraan om 100 t/m 150km per dag te doen.
In eerste instantie wouden wij hetzelfde doen als bij Topgear special vietnam maar dat werd moeilijk met rijbewijzen enz. Dus doen we het in Thailand. Verder nemen we sowieso een soort klamboe mee voor de muggen en natuurlijk een regenjas.
We maken er een soort backpack ervaring van waarbij we van dag tot dag gewoon kijken waar we gaan slapen en eten.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: 2 Weken lang reizen door thailand op brommers.

#8 Bericht door prajak » vrijdag 13 maart 2015, 17:34

Je bent met kopen veel duurder uit dan met huren. En hoe raak je die brommers kwijt?

Maar de rest van het plan ziet er goed uit.

hanshu

Re: 2 Weken lang reizen door thailand op brommers.

#9 Bericht door hanshu » vrijdag 13 maart 2015, 17:38

Gewoon uit nieuwsgierigheid: hebben jullie het idee dat jullie in thailand zonder rijbewijs kunnen rijden op een motorfiets (wat je steeds brommertje noemt) ?

Martos
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: woensdag 11 maart 2015, 11:47

Re: 2 Weken lang reizen door thailand op brommers.

#10 Bericht door Martos » vrijdag 13 maart 2015, 18:32

zijn er helemaal geen 50cc brommers ?

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: 2 Weken lang reizen door thailand op brommers.

#11 Bericht door printen44 » vrijdag 13 maart 2015, 19:01

Nee, je moet een rijbewijs hebben en dat krijg je niet op een toeristenvisum. Huur een motorfiets, want het zijn geen "brommers".

Trouwens, als die "brommers" op de naam van iemand anders staan, hoe wil je dat regelen met een verzekering? En de eigenaar moet altijd opdraven als je in een ongeluk betrokken raakt. Ook al is het slechts blikschade. Even onder elkaar regelen kan, maar dat kost je als "farang" redelijk wat geld.

Huur een motorfiets en je hoeft echt niet je paspoort af te geven. Een kopie is voldoende. Je mag zelfs niet eens je paspoort afgeven. En haal dat motorrijbewijs in Nederland. Daarmee mag je hier een paar maanden rijden. In combinatie met een internationaal rijbewijs.

Martos
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: woensdag 11 maart 2015, 11:47

Re: 2 Weken lang reizen door thailand op brommers.

#12 Bericht door Martos » vrijdag 13 maart 2015, 19:23

Dus zonder motorrrijbewijs, kun je dus niet op tweewielers rijden in Thailand ?

hanshu

Re: 2 Weken lang reizen door thailand op brommers.

#13 Bericht door hanshu » vrijdag 13 maart 2015, 19:25

Nee....alleen op 1 April.

Markbr
kenner
kenner
Berichten: 103
Lid geworden op: zondag 26 maart 2006, 23:04

Re: 2 Weken lang reizen door thailand op brommers.

#14 Bericht door Markbr » vrijdag 13 maart 2015, 22:59

Martos schreef:zijn er helemaal geen 50cc brommers ?
Jawel maar ze zijn echt HEEEL erg zeldzaam. Bij het programma "Don't Drive Here" gebruiken ze er 1 om
pakketjes rond te brengen in Bangkok.

Gaaf idee trouwens om zo door Thailand te reizen. Mijn vrouw en ik lijkt het ook leuk.
Waarom zou je het niet doen???? Beetje goed inlezen in de do's en don't s en gaan met die banaan.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: 2 Weken lang reizen door thailand op brommers.

#15 Bericht door prajak » zaterdag 14 maart 2015, 01:26

Je mag ze de kost geven die hier op een Nederlands rijbewijs voor een rijwiel met hulpmotor rondkarren maar gebeurt er wat dan ben je er aan voor de moeite en een pak geld. Dus niet doen. Het zit verzekeringstechnisch niet goed.

Haal een motorrijbewijs.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”