Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#1 Bericht door prajak » zondag 08 maart 2015, 15:34

Ik leg de zaak hier maar neer en neem mijzelf als onderwerp.

Ik moet een zware medische behandeling krijgen, zeg 5 chemokuren. Ik heb in het woonland geen zorgpolis en niet voldoende in de bank om dat te betalen. Ik woon samen, heb AOW en partnertoeslag.

Ik ben NL-er en ga naar NL voor behandeling.

Ik krijg alleen een basispolis als ik me daar inschrijf. Dat wonen moet 'inhoud' hebben dus ik ga ECHT wonen bij een familielid die een kamer vrij heeft of bij een kennis die een (vakantie)appartement leeg heeft staan.

Ik ga naar de gemeente en die vraagt hoelang ik denk te blijven. Vijf chemokuren duren zeker 5 x (2 weken chemo, 2 weken rust) dus 20 weken en dat is meer dan 4 maanden. Dus men schrijft me in.

Ik meld dat bij belastingdienst, SVB, pensioenlichaam, betaal dus inkomstenbelasting en premie volksverzekering en de inkomensafhankelijke premie zorgverzekeringswet, krijg heffingskorting, ik meld me bij een zorgverzekering (dat kan al 2 weken voor vertrek uit Thailand maar dat terzijde...) en ik ben feitelijk weer terug in NL.

De vraag is: Wat doet de SVB. Zegt ze:

1. Tijdelijke zaak, die 5 maanden. We houden jouw AOW plus partnertoeslag in stand alsof je nog steeds in Thailand woont.

2. Nee, je woont niet bij jouw partner, einde partnertoeslag en dat is voor altijd. Woon ik in NL alleen dan krijg ik de alleenstaandenuitkering, woon ik met iemand samen dan krijg ik de 50% uitkering. Ben ik genezen en terug in Thailand dan hou ik maximaal de 50%.

Dat is naar mijn mening de vraag.

Kom maar op...... Laten we de discussie voeren. :clap:

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#2 Bericht door Jeanette » zondag 08 maart 2015, 15:47

En dan is mij ook nog verteld dat als je 5 maanden bij je broer inwoont ook hij zijn - eventuele - alleenstaande AOW kwijt raakt.

Of is dit ondertussen teruggedraaid?

:?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#3 Bericht door prajak » zondag 08 maart 2015, 16:06

Jeanette, dat worden dan de belangrijke details.

Broer en zijn vrouw hebben allebei de 50% AOW dus daar zit geen probleem. Maar wel iets om rekening mee te houden.

Hoeveel van ons hier hebben geen gehuwde kinderen waar ze 5 maanden een kamer kunnen nemen? Ze zijn de helft van de tijd in het ziekenhuis en de andere helft oppas.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#4 Bericht door Jeanette » zondag 08 maart 2015, 16:39

Oké, terug naar de hoofdzaken.
Misschien kun je deze vraagstelling ook aan de Telegraaf voorleggen net als die 2 zussen van mijn eerdere link?

:?:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#5 Bericht door prajak » zondag 08 maart 2015, 16:51

Jeanette, met alle respect, maar de Televaag....? Da's niet zo mijn krant.

Ik stap liever op de direct betrokkenen af. Krijg je net zo'n vaag antwoord vaak......

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#6 Bericht door printen44 » zondag 08 maart 2015, 17:17

Stel dat ik voor een paar maanden naar Nederland moet, om mij daar te laten behandelen. Ik verblijf dan in een huis van een vriend of vriendin. Ik laat me uiteraard inschrijven en vermeld het adres van die vriend of vriendin. Die heeft een huurhuis.

Ik betaal haar of hem een maandelijkse huur. Wat gebeurt met haar of hem. Moet die belasting betalen over de huur? Verliezen zij de eventuele huursubsidie? En zijn er nog meer nadelen voor haar of hem?

Want je gaat maar tijdelijk naar Nederland. Je gaat weer terug als je opgeknapt bent.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#7 Bericht door prajak » zondag 08 maart 2015, 17:24

Printen44, jouw vraag is echt iets voor Lammert.

Jij gaat, bij samenwonen, in AOW achteruit in NL. Maar eenmaal genezen en terug hier ga je weer naar de alleenstaandenuitkering want je woont nu eenmaal alleen.

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2400
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#8 Bericht door serpay » zondag 08 maart 2015, 17:55

nog gekker bij de meeste woningbouw verenigingen mag geen onderverhuur plaats vinden.
dus de verhuurder is strafbaar. met een koopwoning is het weer anders, dan kan soms de bank onderverhuur verbieden ligt aan de polisvoorwaarden.
zo zullen er wel meer addertjes onder het gras zitten om in aanmerking te komen voor dergelijke zaken.



tja ik naai.
hij naait.
en door den haag worden we genaaid.
Alfisti rebeli

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#9 Bericht door prajak » maandag 09 maart 2015, 00:55

Hoe zit het eigenlijk als ik, neem mezelf maar weer als voorbeeld, niet naar NL ga maar een vakantiewoning net over de grens in Duitsland tijdelijk bewoon die van mijn familie in Canada is. In dat huisje mag je permanent wonen. Mijn zus is gehuwd met een 'Tukker' en woont tig tig jaar al in Canada.

Wellicht weet Serpay of ik daar een NL polis kan hebben? En wat kost een Duitse polis? Meer?

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10298
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#10 Bericht door RuudThai » maandag 09 maart 2015, 08:26

Het is allemaal giswerk en ik denk ook dat er voor dit soort gevallen geen standaardregels zijn maar dat elk geval individueel wordt beoordeeld.
Als je je laat inschrijven in de BRP van een gemeente krijgen de diverse afnemers (overheidsinstanties, pensioenfondsen, uitvoeringsorganen) automatisch bericht dus die hoef je niet zelf te informeren. Een zorgverzekering moet je wel van tevoren zelf regelen.

Maar ik zou ook vooraf overleggen met de SVB en jouw persoonlijke geval met ze bespreken.
Ik denk dat als je in Nederland voor een half jaar verblijft voor medische behandeling en je geeft dat vooraf aan bij de SVB, alles normaal doorloopt. Maar als jouw medische behandeling vervolgens niet aanslaat en je niet na dat half jaar terug kunt naar je buitenland er problemen ontstaan bij de SVB. Ze ontvangen dan nl. niet je afmelding wegens vertrek uit de gemeente en moeten dan informatie inwinnen.
Ik weet niet hoe lang dat 'tijdelijk verblijf' in Nederland opgerekt kan worden voordat ze je definitief in een andere categorie stoppen.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#11 Bericht door greenthaiway » maandag 09 maart 2015, 08:48

Vanmiddag de vraag gesteld aan de SVB in eenvoudige bewoordingen;

Begin citaat.

"L.S.,

Als ik wegens een operatie opgenomen moet worden in een Nederlands ziekenhuis, vervalt dan mijn partnertoeslag?
Ik laat mij in bovengeschetste situatie behandelen voor een periode van 5 maanden.
Wordt in de GBA opgenomen en bij een zorgverzekeraar ingeschreven.
Ik houd het huurhuis in de Filippijnen aan, mijn vriendin blijft er wonen, na de behandeling keer ik terug naar de Filippijnen.
Het is een hypotetische vraag, ik wil graag weten of in zo'n situatie de patnertoeslag blijft bestaan."

Eind citaat.

Ze hebben mijn gegevens uiteraard, logde bij de SVB in en verstuurde deze vraag via een invulformulier.
Zal het antwoord van de SVB in dit draadje plaatsen.
Ik ga ervan uit dat ze de partnertoeslag in onderhavig geval stoppen.

We leven niet meer in de tijd van Joop den Uyl maar in de tijd van de grote graaiers.
Zou nu eigenhandig mijn hand afhakken die indertijd, als jeugdzonde, op de VVD stemde omdat ze dat thuis gewend waren.
De PvdA kan beter fuseren met de VVD!
Laatst gewijzigd door greenthaiway op maandag 09 maart 2015, 10:21, 9 keer totaal gewijzigd.

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#12 Bericht door greenthaiway » maandag 09 maart 2015, 09:17

prajak schreef:Hoe zit het eigenlijk als ik, neem mezelf maar weer als voorbeeld, niet naar NL ga maar een vakantiewoning net over de grens in Duitsland tijdelijk bewoon die van mijn familie in Canada is. In dat huisje mag je permanent wonen. Mijn zus is gehuwd met een 'Tukker' en woont tig tig jaar al in Canada.

Wellicht weet Serpay of ik daar een NL polis kan hebben? En wat kost een Duitse polis? Meer?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar Serpay :mrgreen:

Pieter1947
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 170
Lid geworden op: donderdag 22 maart 2012, 05:44

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#13 Bericht door Pieter1947 » maandag 09 maart 2015, 13:22

Ik ben getrouwd met een thaise en neem mijn vrouw mee naar Nederland en huur een vakantiehuisje voor 5 maanden.vervalt mijn partnertoeslag dan ook?

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#14 Bericht door elst99 » maandag 09 maart 2015, 15:02

In een vakantiehuisje kun je je niet inschrijven, je moet een vast adres hebben! Anders kun je je niet verzekeren!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Tijdelijk naar NL voor behandeling; en dan de AOW....

#15 Bericht door greenthaiway » maandag 09 maart 2015, 15:06

In Dordrecht zit een soort pension welke de Gemeente Dordrecht erkend als zelstandige woonruimte, vast adres dus.
Heb dit via via gehoord, het klopt.
Je kunt je na inschrijving bij gemeente aanmelden bij de zorgverzekeraar.
Geloof dat er meerdere pensions of hotelachtige gelegenheden zijn die ook als vast adres worden erkend.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”