Transfer of pension verification form

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Transfer of pension verification form

#16 Bericht door prajak » vrijdag 27 februari 2015, 03:42

Ik ben zoals beloofd binnengelopen bij Immigration.

Het formulier zoals hier besproken is niet van belang voor mensen die op 8 ton bankgeld een verlenging willen.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Transfer of pension verification form

#17 Bericht door Hua Thale » vrijdag 27 februari 2015, 04:18

Nee dat was mij al heel lang duidelijk prajak.
Naast een up-date van je bank boekje EN een uitdraai van minimaal 90 dagen maar beter HEEL het jaar afgestempeld en wel door de bank A 300 Bath kan je alles verklaren.
Uitdraai niet ouder als 48 uur aangezien de bank ook zondag en de maandag ochtend dicht is moet je up-date wel van de maandag zijn.
Heb je een AOW of andere inkomsten uit Nederland is dat met [het is even werk] een stift met die mooie kleurtjes aan te geven.
Papiertje van de Ambassade er bij van je AOW/Pensioen en klaar welke combi je ook wil gebruiken.
Het gevraagde bedrag geheel of gedeeltelijk op een bankaccount aangevuld met je inkomsten uit het buitenland.

Alle andere bijvoegsels doe je pas als daar ZEER NADRUKKELIJK om gevraagd wordt.
Vooraf dat soort acties brengt deze ambtenaren alleen maar op ideeen.
Bij veel 'eisen' is het helaas al te laat omdat er veel mensen zijn die dat moeilijk begrijpen.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Transfer of pension verification form

#18 Bericht door prajak » vrijdag 27 februari 2015, 04:50

Wij hebben een lijst van de Immigration en daar staat op wat je moet aanleveren. Zij hanteren die brief dus wij ook. Dit laatste geintje komt er bij als je op inkomen gaat.

De bankbrief met 800 k kost hier 100 baht en moet van de dag zelf zijn. Huisboeken moeten er bij, kopie ook, kopie ID grondeigenaar, TM30 moet ingevuld en wordt in het paspoort gehecht, ieder jaar weer. Een pak kopietjes op A4 en alles netjes met mijn handtekening.

Ga je op inkomen dan moet, ik herhaal MOET, de handtekening van de ambassademedewerker geverifieerd worden op Chaeng Wattana. Dat hebben we te danken aan een farang visumagent die de inkomstenbrief voor USA-ers in zijn PC had zitten en naar believen verklaringen afgaf met een vervalst ambassadestempel.

Het is overal anders. Ik ben in 20 minuten weer buiten inclusief stempel. Ik blijf op 8 ton bankgeld gaan.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Transfer of pension verification form

#19 Bericht door prajak » vrijdag 27 februari 2015, 16:28

Joep49, in plaats van je te bellen want we wonen, voor andere forumleden, geen 10 km van elkaar, maar deze info kan van belang zijn voor andere forumleden onder het gebied van Immigration Nongkhai.

Ik ben lid van een besloten Duitstalig forum en heb contact met een gepensioneerde Duitse arts gehuwd met een Thaise bedrijfsjuriste, ook met pensioen trouwens.

Op mijn vraag komt een keurig antwoord.

==

Iedere Immigration Post mag aanvullende vragen stellen. Vragen stellen, niet opdracht geven hoe met het inkomen te handelen. Niemand kan je verplichten dat inkomen maandelijks naar een Thaise bankrekening te boeken. Men vraagt teveel.

Men mag wel vragen waar je van leeft dus inzage eisen in jouw Thais bankboek of in een buitenlandse bankrekening.

Maar je zult zolang je in die regio woont zaken moeten blijven doen met die Immigration post. De 'kont tegen de krib gooien' is de slechtste optie. (Men schrijft in het Duits 'sich quer legen'; eigenlijk is dat dwarsliggen.)

Het advies luidt telefonisch met de Immigration een afspraak te maken en daar heen te gaan met de Thaise partner en een bemiddelaar die je moet zoeken in de kring van gepensioneerde politie- dan wel gemeentemensen. Iemand van aanzien.

En daar gemotiveerd uitleggen dat het inkomen niet alleen is voor Thailand maar ook voor internetuitgaven en mogelijk familie in Nederland EN dat inkomen ook dient om te sparen voor vervangende investeringen zoals auto, motor, TV, airco, enfin, etc.

Daarmee kun je proberen die 'onzalige', ik hoop dat ik het woord 'unselig' goed vertaal, brief voor jou van tafel te krijgen zodat men het later wil doen met....

de brief van de ambassade
een lager bedrag overmaken naar Thailand
en niet maandelijks want er is altijd koersrisico.

Maar houdt men voet bij stuk dan heb je niks in te brengen want de lieve vrede is meer waard. Ga in geen geval herrie maken.

==

Er kwam tenslotte een tip.

Als je jouw hele inkomen naar Thailand overmaakt maar niet nodig hebt kun je maandelijks een bedrag op een spaarrekening zetten bij jouw Thaise bank. De Immigration ziet een opname; de rest zien ze niet.

Je hebt mijn telefoonnummer.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Transfer of pension verification form

#20 Bericht door dutch » zaterdag 28 februari 2015, 02:39

Een duidelijk en eigenlijk reeds lang bekend advies.
Misschien dat het,omdat het van een niet-forum lid komt en duidelijk en neutraal geschreven,nu eens duidelijk is.
En lees vooral de meerder keren voorkomend advies om beleefd en netjes te zijn en te accepteren dat de ambtenaar ALTIJD aanvullende vragen kan/mag stellen.

Gelukkig dat de totale bezetting van een immigratie streek kantoor met grote regelmaat vervangen wordt en de "zondaar" dus vaak weer met een schoon boek kan verder gaan.
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Transfer of pension verification form

#21 Bericht door prajak » zaterdag 28 februari 2015, 04:33

Dutch, als je je op de immigration gedraagt zoals zekere mensen in dit forum dan kun je het stempeltje vergeten.

En verder, een kreet van het geachte forumlid Genesis, '...Ik blijf me verbazen over feit dat een stel ' ouwe knakkers' waarvan het kaarsje bijna uit is zich zo druk kan maken over 'bijzaken'... bel ik jou zoals te doen gebruikelijk vanmiddag even om te kijken of onze kaarsjes al uitgeblazen zijn..... :giggle2: Het boek Genesis ging volgens mij over de schepping maar hier heeft het iets van het laatste oordeel...... :giggle:

joep49
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 30
Lid geworden op: donderdag 10 december 2009, 15:48

Re: Transfer of pension verification form

#22 Bericht door joep49 » zaterdag 28 februari 2015, 09:07

Bedankt voor je tips, Prajak.
In eerste instantie laat ik mijn retirement visum nu omzetten naar een marriage visum.
Dan hoef ik geen 65.000 baht, maar slechts 40.000 baht op een Thaise rekening te zetten.
Mijn (Thaise) vrouw heeft hierover gesproken met de bazin van Immigrate Nong Khai.
Zij heeft een apart kantoortje op de begane grond en beloofde ons te helpen.
We zullen jouw argumenten gebruiken bij een volgend gesprek met haar.
De twee oudgediende dames werken daar niet meer. Alleen de behulpzame man bij het raam nog wel.
De overige medewerkers zijn nieuw en willen zich waarmaken is mijn indruk.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Transfer of pension verification form

#23 Bericht door yandre » zaterdag 28 februari 2015, 09:55

dus zijn ze toch nog wel behulpzaam in nongkhai
als ik dit zo lees goed nieuws.
ja klopt nieuwe gezichten kwam voor 90 dagen en werd gezegd
o je woont in tabo nee heb adres wijziging door gegeven zie paspoort
o ja dus ik bedoel maar nieuwe medewerkers ook voor hun nieuw denk?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Transfer of pension verification form

#24 Bericht door prajak » zaterdag 28 februari 2015, 10:08

'...Alleen de behulpzame man bij het raam nog wel....'

Ik heb geen probleem met hem maar er kan nimmer een lachje af doch ik heb wel in 20 minuten mijn verlenging.

En de bazin, dat is mevrouw de luitenant-kolonel. Een hoge hoor!

Goed dat het wordt opgelost. Zo zie je maar, even een paar man er aan werken in alle rust en dan is het gepiept.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Transfer of pension verification form

#25 Bericht door prajak » dinsdag 17 maart 2015, 01:17

De ervaringen met de inkomstenverklaring van de ambassades lopen uiteen. Ik heb de vraag gesteld aan de visumexperts van een Nederlandstalig blog en die hebben het in de groep gegooid.

Er is tenminste EEN Immigrationpost (Hua Hin) die naast de income statement ook de jaaropgave van het inkomen wil zien.

Er is tenminste EEN Immigrationpost (Hua Hin) die de verklaring van de ene ambassade wel en van de andere ambassade niet vertrouwt.

Nongkhai is stringenter en wil het inkomen van 65 k baht per maand overgeboekt zien.

Het zou me niet verbazen als er een wijziging aan komt en de landelijke regels worden aangescherpt. Er is gerommeld met die verklaringen en ineens is iedereen verdacht.

joep49
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 30
Lid geworden op: donderdag 10 december 2009, 15:48

Re: Transfer of pension verification form

#26 Bericht door joep49 » dinsdag 17 maart 2015, 03:09

De jaaropgave tonen is geen enkel probleem voor me. Ik voldoe aan de inkomensnorm.
Maar het maandelijks overmaken van mijn pensioen naar een Thaise bankrekening is een brug te ver.
De argumenten daarvoor heeft Prajak samengevat.
Vorige week leverde ik mijn inkomensverklaring in, voor verlenging van mijn jaarvisum.
Er werd tot mijn verbazing niet gevraagd naar een stempel van Cheang Wattana.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Transfer of pension verification form

#27 Bericht door prajak » dinsdag 17 maart 2015, 04:16

Zat vanmorgen hier met een Zwitser te praten die net heeft verlengd, marriage verlenging.

Zijn inkomensopgave is in de Zwitserse talen maar moet naar Engels, de vertalers handtekening moet gecertificeerd, en de originele jaaropgave moet aan de verklaring van de ambassade worden gehecht.

Het wordt allemaal lastiger ondanks het feit dat WIJ de big spenders zijn onder de farang en niet die pruttelaars die visaruns maken om hier te mogen blijven en soms illegaal werken.

Men legt de prioriteiten verkeerd. Maar ja, ouwetjes pakken is hier net zo gemakkelijk als in Nederland. Je slaat niet zo gemakkelijk iemand om zijn oren met een rollator of houten poot. :giggle2:

O, nog wat. Gisteren in Nongkhai bij farang met een compleet huisadres: Bangkok politie in burger aan de deur. Paspoortcontrole. Alleen dat. 'Waar hep dat nou voor nodig?' zou Johan C zeggen. Mijn huisadres en bij zoveel anderen is niet compleet; mijn steeg heeft geen naam ... ga dan maar zoeken.

Dus, Printen44 Kees, neem jouw paspoort zeker mee naar hier.

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Transfer of pension verification form

#28 Bericht door yandre » dinsdag 17 maart 2015, 06:03

dagje uit voor de bangkok politie
moet niet gekker worden
mischien bekeuring open staan :cheesy:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Transfer of pension verification form

#29 Bericht door prajak » dinsdag 17 maart 2015, 06:54

Nee; aanbellen, paspoort, goeiendag.

En het is niet de Bangkok Politie maar een soort super-immigratie-politie uit Bangkok. In burger nota bene. ID in het borstzakje.

Je moet wat te doen hebben als ambtenaar. :Whistle:

Gebruikersavatar
Ben
Expat
Expat
Berichten: 6487
Lid geworden op: zondag 01 mei 2005, 15:44
Locatie: Bangkok

Re: Transfer of pension verification form

#30 Bericht door Ben » dinsdag 17 maart 2015, 12:10

prajak schreef:Nee; aanbellen, paspoort, goeiendag.

En het is niet de Bangkok Politie maar een soort super-immigratie-politie uit Bangkok. In burger nota bene. ID in het borstzakje.

Je moet wat te doen hebben als ambtenaar. :Whistle:
Wellicht gedacht wat bij te verdienen. :giggle2:
enne nooit een juut binnenlaten zonder bevel van hogerhand.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”