ARRIVAL STAMP + 30 dagen verlenging

Post hier al je vragen voor Visa voor Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
phranee
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 55
Lid geworden op: donderdag 25 november 2010, 11:22

Re: ARRIVAL STAMP + 30 dagen verlenging

#16 Bericht door phranee » zondag 01 februari 2015, 10:03

stevenl schreef:Phranee, onjuist. Je pretendeert het te weten maar geeft keer op keer onjuiste informatie.
Een vliegticket naar buiten Thailand binnen 30 dagen is vereist. Thaise immigratie controleert daar niet op, maar de vliegtuigmaatschappijen zijn verplicht (doen het toch niet altijd) hier wel op te controleren als iemand geen visum of re-entry permit heeft.
Steven, ik pretender niet het te weten, het enige wat ik doe is zaken navragen bij de immigratie.
Jij schrijft trouwens ongeveer hetzelfde als ik.
Maar jij schrijft ook: "dat vliegtuigmaatschappijen het verplicht zijn".
Ik hoop dat jij ook het nodige navraagt als je iets schrijft en even wil melden door welke wet in Belgie, Nederland of Thailand de vliegtuigmaatschappijen dat verplicht zijn? Of gaat het toch om eigen regels van bepaalde maatschappijen?

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: ARRIVAL STAMP + 30 dagen verlenging

#17 Bericht door joepattaya » zondag 01 februari 2015, 10:03

Phranee,
zoals stevenl al aangeeft: een retourticket naar ergens buiten Thailand binnen de visum-vrijstelling-periode is verplicht.
Dat de immigratie er bij binnenkomst niet naar vraagt is een ander verhaal; ze kunnen er namelijk wel naar vragen.

Steeds meer vliegmaatschappijen controleren er ook niet meer op.........de KLM bijvoorbeeld (op Schiphol althans) kent het zgn. online/automatisch inchecken in combinatie met geautomatiseerde bagage-afhandeling. Daar staat hooguit iemand te controleren op boardingpas gegevens.

Wil je dus het zekere voor het onzekere:
1. Visum aanvragen
2. Mocht e.e.a. gepubliceerd zijn op de immigratie-website, maak dan een uitdraai en heb het bij je als je incheckt. Het kan uitmaken.

Er gaan trouwens de meest wilde verhalen over de fee van het verlengen bij Jomtien Immigratie..............bedragen tot maar liefst THB 5,000 worden genoemd voor een 30 dagen verlenging.
Immigratie Jomtien wordt trouwens wel vaker aangehaald als het gaat om verlengingen en de daarmee gepaard gaande immigratie-fee's.

Gebruikersavatar
joepattaya
Expat
Expat
Berichten: 4115
Lid geworden op: vrijdag 27 april 2007, 04:39
Locatie: Sofia - Bulgarije

Re: ARRIVAL STAMP + 30 dagen verlenging

#18 Bericht door joepattaya » zondag 01 februari 2015, 10:07

phranee schreef:
stevenl schreef:Phranee, onjuist. Je pretendeert het te weten maar geeft keer op keer onjuiste informatie.
Een vliegticket naar buiten Thailand binnen 30 dagen is vereist. Thaise immigratie controleert daar niet op, maar de vliegtuigmaatschappijen zijn verplicht (doen het toch niet altijd) hier wel op te controleren als iemand geen visum of re-entry permit heeft.
Steven, ik pretender niet het te weten, het enige wat ik doe is zaken navragen bij de immigratie.
Jij schrijft trouwens ongeveer hetzelfde als ik.
Maar jij schrijft ook: "dat vliegtuigmaatschappijen het verplicht zijn".
Ik hoop dat jij ook het nodige navraagt als je iets schrijft en even wil melden door welke wet in Belgie, Nederland of Thailand de vliegtuigmaatschappijen dat verplicht zijn? Of gaat het toch om eigen regels van bepaalde maatschappijen?
Of maatschappijen verplicht zijn om te controleren of je een visum hebt is niet zeker.
Wat ze wel verplicht zijn is te controleren of je ongehinderd toegang hebt tot het land waar je naar toe reist. Dat kan gaan van een geldig paspoort tot een geldig visum.

Wat de vliegtuigmaatschappijen OOK verplicht zijn, is om je weer mee terug te nemen naar je oorspronkelijke vertrekpunt als er iets in de toegangs-criteria niet klopt en dus checken ze dat.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: ARRIVAL STAMP + 30 dagen verlenging

#19 Bericht door stevenl » zondag 01 februari 2015, 10:12

phranee schreef:
stevenl schreef:Phranee, onjuist. Je pretendeert het te weten maar geeft keer op keer onjuiste informatie.
Een vliegticket naar buiten Thailand binnen 30 dagen is vereist. Thaise immigratie controleert daar niet op, maar de vliegtuigmaatschappijen zijn verplicht (doen het toch niet altijd) hier wel op te controleren als iemand geen visum of re-entry permit heeft.
Steven, ik pretender niet het te weten, het enige wat ik doe is zaken navragen bij de immigratie.
Jij schrijft trouwens ongeveer hetzelfde als ik.
Maar jij schrijft ook: "dat vliegtuigmaatschappijen het verplicht zijn".
Ik hoop dat jij ook het nodige navraagt als je iets schrijft en even wil melden door welke wet in Belgie, Nederland of Thailand de vliegtuigmaatschappijen dat verplicht zijn? Of gaat het toch om eigen regels van bepaalde maatschappijen?
Zie de antwoorden van Joep. Vliegticket naar buiten Thailand met vertrek binnen 30 dagen is wel degelijk verplicht. Aangezien jij schrijft dat dat niet verplicht is 'schrijven we niet ongeveer hetzelfde'.

Ik weet trouwens niet vanwaar dit draadje nu, de regeling is al zo sinds 1 september?, mogelijk nav de opmerkingen die ik maakte over je website in een ander draadje waar Prajak je site aanbevolen had. Indien dat het geval is, ik heb toen slechts een minuutje gekeken en direct een paar fouten gevonden, waaronder je verwijzing om een exempt entry met 7 dagen te verlengen. Ik hoop dat dit effect heeft en je website in de toekomst de correcte informatie weer gaat geven.

phranee
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 55
Lid geworden op: donderdag 25 november 2010, 11:22

Re: ARRIVAL STAMP + 30 dagen verlenging

#20 Bericht door phranee » zondag 01 februari 2015, 11:30

Er gaan trouwens de meest wilde verhalen over de fee van het verlengen bij Jomtien Immigratie..............bedragen tot maar liefst THB 5,000 worden genoemd voor een 30 dagen verlenging.
Maar de kostprijs is 1900 baht, voor elke soort verlenging, ook in Jomtien.
Dus als iemand in Jomtien meer vraagt, onmiddellijk naar de receptie gaan en klagen.
Wat wel mogelijk is, is als je werkt met agenten in visa offices. Die vragen maar op.
Ik weet trouwens niet vanwaar dit draadje nu, de regeling is al zo sinds 1 september?
Vanaf augustus 2014 was het zo voor alle landen met visa exemption.
In november 2014 is beslist dat dit nog enkel mogelijk was voor de landen van de G8. Maar op verschillende immigratiediensten bleek men dit niet te weten en bleef men het toepassen voor alle landen.
Begin januari, toen ik het dossier samenstelde, werd me nog eens uitdrukkelijk gezegd dat het enkel voor de G8 was.
Een paar dagen geleden kreeg ik een mail van de immigratie dat de regel toch bleef gelden voor alle landen met visa exemption.

Het is moeilijk om visumregels op papier te zetten omdat:
- ze de regels regelmatig wijzigen;
- in sommige immigratiediensten men nieuwe of oude regels door elkaar mengt.

Wat ik doe, is zoveel mogelijk zaken controleren bij de immigratie, in de hoop dat zij het weten.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: ARRIVAL STAMP + 30 dagen verlenging

#21 Bericht door stevenl » zondag 01 februari 2015, 11:46

phranee schreef:
Er gaan trouwens de meest wilde verhalen over de fee van het verlengen bij Jomtien Immigratie..............bedragen tot maar liefst THB 5,000 worden genoemd voor een 30 dagen verlenging.
Maar de kostprijs is 1900 baht, voor elke soort verlenging, ook in Jomtien.
Dus als iemand in Jomtien meer vraagt, onmiddellijk naar de receptie gaan en klagen.
Wat wel mogelijk is, is als je werkt met agenten in visa offices. Die vragen maar op.
Ik weet trouwens niet vanwaar dit draadje nu, de regeling is al zo sinds 1 september?
Vanaf augustus 2014 was het zo voor alle landen met visa exemption.
In november 2014 is beslist dat dit nog enkel mogelijk was voor de landen van de G8. Maar op verschillende immigratiediensten bleek men dit niet te weten en bleef men het toepassen voor alle landen.
Begin januari, toen ik het dossier samenstelde, werd me nog eens uitdrukkelijk gezegd dat het enkel voor de G8 was.
Een paar dagen geleden kreeg ik een mail van de immigratie dat de regel toch bleef gelden voor alle landen met visa exemption.

Het is moeilijk om visumregels op papier te zetten omdat:
- ze de regels regelmatig wijzigen;
- in sommige immigratiediensten men nieuwe of oude regels door elkaar mengt.

Wat ik doe, is zoveel mogelijk zaken controleren bij de immigratie, in de hoop dat zij het weten.
Sorry om je te corrigeren, maar weer onjuist.

30 dagen visa exempt indien entree over land was en is inderdaad alleen voor G7 of G8 landen. Maar de verlenging mogelijk met 30 dagen indien visa exempt entry was en is mogelijk voor iedereen die visum exempt het land is binnengekomen. De immigratiedienst waar je dit gecontroleerd hebt is duidelijk een van de diensten die nieuwe en oude regels door elkaar gooit. Net als de maximaal 90 per 180 dagen entree die je op je website hebt staan, bestaat al niet meer sinds ik geloof 2008, maar wordt inderdaad nog wel eens aangehaald door immigratiediensten als ze dat uitkomt.

phranee
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 55
Lid geworden op: donderdag 25 november 2010, 11:22

Re: ARRIVAL STAMP + 30 dagen verlenging

#22 Bericht door phranee » zondag 01 februari 2015, 12:00

@ Stevenl
Je schreef in je tekst dat het wettelijk verplicht is. Ik wil je graag geloven, maar waar haal je dat het wettelijk verplicht is.
Is het niet zo dat het gewoon een gebruik is dat door diverse maatschappijen gehanteerd wordt?
Als het niet echt wettelijk verplicht is in Belgie of Nederland (in Thailand zeker niet), dan hebben mensen die een enkel ticket boeken omdat ze niet weten na hoeveel dagen ze al willen terugkeren er voordeel bij uit te kijken naar een maatschappij die die verplichting niet oplegt.
Vandaar, omdat je het zo uitdrukkelijk schrijft, zou ik graag weten, als het kan, waarop jij je baseert.
Net als de maximaal 90 per 180 dagen entree die je op je website hebt staan, bestaat al niet meer sinds ik geloof 2008,
Deze tekst heb ik via de immigratie naar aanleiding van de beslissing in 2014 om de visa runs tegen te gaan.
Misschien is deze immigratiebeambte fout. En uiteraard wil ik dat in mijn dossier over visum 100% correcte info staat. In deze meterie is het niet altijd eenvoudig om de juiste regels weer te geven. Graag wil ik aanpassingen doen, maar verwijs mij dan naar de plaats waar ik de correcte info kan vinden.
Dank bij voorbaat.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: ARRIVAL STAMP + 30 dagen verlenging

#23 Bericht door stevenl » zondag 01 februari 2015, 12:35

Kijk maar eens op Thaivisa.com, moet je de correcte info eruit filteren maar als je dat kunt krijg je prima en up to date informatie. Zoals gezegd, zoek een andere informatiebron, maximaal 9-0 per 180 dagen is al in ik geloof 2008 geschrapt.

De eis 'onward vliegticket' vind je hier, Interior Ministerial Announcements dated 1 October B.E. 2545, 20 December B.E. 2545, 18 October B.E. 2547, 6 May B.E. 2548, and 23 June 2554, en wordt zo uitgevoerd door de vliegmaatschappijen, zie IATA website "Visitors who are visa exempt are required to hold documents for their next destination.
...
Warning:
- Visitors who are visa exempt but do not hold return/onward tickets could be refused entry."

Nog wat meer informatie
The International Air Transport Association (IATA) is an international industry trade group of airlines headquartered in Montreal, Quebec, Canada. The executive offices are at the Geneva Airport in Switzerland
IATA maintains the Timatic database containing cross border passenger documentation requirements. It is used by airlines to determine whether a passenger can be carried, as well as by airlines and travel agents to provide this information to travelers at the time of booking.
This database is the successor to the Official Airlines Guide (OAG) which was a 3 volume list of rules and regulations that IATA member airlines must follow.
In that OAG, and now in the database, there is an Appendix that lists all visa regulations for entry into most countries and all IATA member airlines to follow for international travellers.
In the Thailand section of that appendix, it lists the countries whose nationals are allowed that 30 day visa exempt entry into Thailand.
In a footnote it also states to the airlines that the visa exempt entry can only be given if "the visa free passnger has an out-of-country (onward travel) ticket from Thailand". Note that it does NOT say a return ticket is required...it only wants an out-of-country ticket.
From that requirement, the international airlines as members of IATA derive their requirement that you either must have:
1. A valid Thai visa OR
2. An out-of-country ticket if you qualify for a visa exempt entry.
So for you who want to know why you need to purchase a out-of-country ticket to enter Thailand without a visa...that is the reason.
Bron: http://www.thaivisa.com/forum/topic/543 ... -thailand/

De IATA database wordt gevoed door de verschillende landen, dus dit is de manier waarop Thailand het beleid uitvoert. En ja, juiste informatie vergaren is lastig, ambassades, consulaten e.d. geven vaak op hun website en mondeling en schriftelijk foutieve informatie.

phranee
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 55
Lid geworden op: donderdag 25 november 2010, 11:22

Re: ARRIVAL STAMP + 30 dagen verlenging

#24 Bericht door phranee » zondag 01 februari 2015, 14:45

@stevenl
Bedankt Steven voor deze info.
In concludeer dus in eenvoudige taal:
"Het hebben van een retourticket is geen wettelijke verplichting die door de Thaise immigratiedienst wordt opgelegd.
MAAR, de International Air Transport Association (IATA) legt de vliegtuigmaatschappijen wel op dat hun passagiers die naar Thailand willen op basis van visa exemption, ofwel een retourticket hebben, ofwel een ticket hebben dat aantoont dat men Thailand tijdig zal verlaten".
Zoals gezegd, zoek een andere informatiebron, maximaal 9-0 per 180 dagen is al in ik geloof 2008 geschrapt.
U weet seker dat er in 2014 enorm veel te doen geweest is naar aanleiding van de beslissing van de immigratie om de visa runs tegen te gaan.
De tekst die nu in het dossier staat, is de versie van de immigratie.
Volgens u klopt die niet. Kan zijn hoor, maar hoe interpreter jij dan de beslissing die vorig jaar genomen is?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: ARRIVAL STAMP + 30 dagen verlenging

#25 Bericht door prajak » zondag 01 februari 2015, 15:06

'...MAAR, de International Air Transport Association (IATA) legt de vliegtuigmaatschappijen wel op dat hun passagiers die naar Thailand willen op basis van visa exemption, ofwel een retourticket hebben, ofwel een ticket hebben dat aantoont dat men Thailand tijdig zal verlaten...'

Toch is dat een vreemde eis. Ingegeven door de ervaring van in Thailand geweigerde mensen die dan op kosten van ... terug moeten naar af. Maar wie lang wil blijven en over land naar buurlanden wil gaan zou die vrijheid moeten hebben.

Redeneert men 'je zult toch een keer terug moeten' ? OK, dan neem ik een ticket Amsterdam-Bangkok en over 6 maanden een ticket Kuala Lumpur of Singapore terug. En dan kan men je op Schiphol weigeren terwijl je een globetrotter bent?

Ik denk dat je gewoon een toeristenvisum multiple moet halen voor het land van eerste aankomst. Op de hele reis zijn dat de kosten niet. Ik heb dat ook altijd gedaan toen ik nog vakantie vierde hier en langer dan 29 dagen wilde blijven.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: ARRIVAL STAMP + 30 dagen verlenging

#26 Bericht door stevenl » maandag 02 februari 2015, 07:26

phranee schreef:@stevenl
Bedankt Steven voor deze info.
In concludeer dus in eenvoudige taal:
"Het hebben van een retourticket is geen wettelijke verplichting die door de Thaise immigratiedienst wordt opgelegd.
MAAR, de International Air Transport Association (IATA) legt de vliegtuigmaatschappijen wel op dat hun passagiers die naar Thailand willen op basis van visa exemption, ofwel een retourticket hebben, ofwel een ticket hebben dat aantoont dat men Thailand tijdig zal verlaten".
Zoals gezegd, zoek een andere informatiebron, maximaal 9-0 per 180 dagen is al in ik geloof 2008 geschrapt.
U weet seker dat er in 2014 enorm veel te doen geweest is naar aanleiding van de beslissing van de immigratie om de visa runs tegen te gaan.
De tekst die nu in het dossier staat, is de versie van de immigratie.
Volgens u klopt die niet. Kan zijn hoor, maar hoe interpreter jij dan de beslissing die vorig jaar genomen is?
Soms vraag ik mezelf af wat het nut van posten is als mensen de informatiue toch niet lezen.
Ik geef de ministeriele beschikkingen waarin de eisen voor visa exempt entry staan, en je concludeert 'Het hebben van een retourticket is geen wettelijke verplichting'.
Ik geef aan hoe de IATA werkt, o.a. dat de deelnemen de landen zelf bepalen welke toelatingseisen er in het systeem staan, en je concludeert 'de International Air Transport Association (IATA) legt de vliegtuigmaatschappijen wel op dat hun passagiers die naar Thailand willen op basis van visa exemption'. IATA legt niets op, de landen leggen dat zelf op.

'De tekst die nu in het dossier staat, is de versie van de immigratie.' welke immigratie site, want de tekst is heel eenvoudig weg onjuist.

Wat betreft de uitvoering van de wetten waarover vorig jaar veel te doen geweest is, dat behelst naar mijn mening 2 dingen: illegaal werk tegengaan, vandaar de pogingen om out-in visaruns tegen te gaan (betreft dus alleen out-ins en alleen visa exempt entries), om echte toeristen van dienst te zijn kunnen die een exempt entry eenmalig verlengen met 30 dagen, en de huidige aanpassingen van de ED visa verblijfstermijnen, erop gericht om te zorgen dat mensen die hier met ED visa zijn ook daadwerkelijk studeren.
Alles bij elkaar pogingen om de mensen in Thailand te laten zijn met de juiste visa.

Gebruikersavatar
duikertje
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 173
Lid geworden op: zondag 22 februari 2009, 12:24
Locatie: Elst/Mae Phim, Rayong

Re: ARRIVAL STAMP + 30 dagen verlenging

#27 Bericht door duikertje » maandag 02 februari 2015, 11:51

Tja ik had het al een aangegeven in en ander draadje dat het mogelijk is om met 30 dagen te verlengen.
Ik vlieg per jaar zo`n 4 a 5 x op en neer naar thailand en altijd met een single ticket omdat ik nooit exact weet wanneer ik weer retour NL ga.
Vlieg ik met Eva Air dan moet ik een formulier ondertekenen dat als ik geweigerd zou worden in Thaiand dat ik op eigen kosten retour moet.
Bij de KLM wordt nergens naar gevraagd.
Bij de immigration nog nooit een probleem gehad.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: ARRIVAL STAMP + 30 dagen verlenging

#28 Bericht door stevenl » dinsdag 03 februari 2015, 03:44

duikertje schreef:Tja ik had het al een aangegeven in en ander draadje dat het mogelijk is om met 30 dagen te verlengen.
Ik vlieg per jaar zo`n 4 a 5 x op en neer naar thailand en altijd met een single ticket omdat ik nooit exact weet wanneer ik weer retour NL ga.
Vlieg ik met Eva Air dan moet ik een formulier ondertekenen dat als ik geweigerd zou worden in Thaiand dat ik op eigen kosten retour moet.
Bij de KLM wordt nergens naar gevraagd.
Bij de immigration nog nooit een probleem gehad.
Klopt, sommige vragen nergens naar, andere volstaan met vrijwaring van aansprakelijkheid, en andere nemen je niet mee zonder doorreis ticket.

phranee
heeft ervaring
heeft ervaring
Berichten: 55
Lid geworden op: donderdag 25 november 2010, 11:22

Re: ARRIVAL STAMP + 30 dagen verlenging

#29 Bericht door phranee » dinsdag 03 februari 2015, 06:22

@Stevenl
Ik heb hier en daar nog wat opgezocht en ook even gekeken wat in het dossier van thailandforum onder vraag/antwoord staat:
Kan ik met een enkele vlucht naar Thailand en dit zonder visum?
Ja, in principe wel, maar een luchtvaart-maatschappij is verantwoordelijk voor de personen die zij vervoert naar een land, en heeft daarmee de plicht & het recht om te controleren of u aan de visumplicht voldoet. Zonder visum (= u gebruikt de Visa Exemption regeling) kan men een bewijs vragen dat u Thailand binnen 30 dagen zult verlaten, bv met een andere vlucht; Vraag bij het kopen van een enkele reis welke eisen men daarvoor aan u zal stellen.
Die tekst komt toch ongeveer overeen met wat in mijn dossier staat.
Volgens mijn info bij de immigratie (jomtien) eist de Thaise immigratie het niet. Maar dat ga ik bij een andere immigratiedienst checken.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: ARRIVAL STAMP + 30 dagen verlenging

#30 Bericht door stevenl » dinsdag 03 februari 2015, 06:31

phranee schreef:@Stevenl
Ik heb hier en daar nog wat opgezocht en ook even gekeken wat in het dossier van thailandforum onder vraag/antwoord staat:
Kan ik met een enkele vlucht naar Thailand en dit zonder visum?
Ja, in principe wel, maar een luchtvaart-maatschappij is verantwoordelijk voor de personen die zij vervoert naar een land, en heeft daarmee de plicht & het recht om te controleren of u aan de visumplicht voldoet. Zonder visum (= u gebruikt de Visa Exemption regeling) kan men een bewijs vragen dat u Thailand binnen 30 dagen zult verlaten, bv met een andere vlucht; Vraag bij het kopen van een enkele reis welke eisen men daarvoor aan u zal stellen.
Die tekst komt toch ongeveer overeen met wat in mijn dossier staat.
Volgens mijn info bij de immigratie (jomtien) eist de Thaise immigratie het niet. Maar dat ga ik bij een andere immigratiedienst checken.
Je tekst in het dossier klopt,en immigratioe heeft ook gelijk. Hier wordt vrijwel nooit door immigratie naar gevraagd, maar het is wel officieel een eis.

Dit is overigens niet alleen van toepassing met een enkele reis maar voor alle reizen met een retourdatum die verder dan 30 dagen ligt.

Plaats reactie

Terug naar “Visa Thailand”