Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#16 Bericht door Jeanette » zondag 25 januari 2015, 11:12

Als ik het goed heb is heffingskorting je belastingvrije som. Die krijg je 1 keer en wordt bij voorkeur bij de AOW in mindering gebracht. Voor de pensioenen moet dan automatisch over alles belasting betaald worden, het wordt alleen niet zo hoog ingehouden.

Aangezien de Nederlanders in het buitenland over die pensioenen niets betalen betalen zij nu wel belasting over hun AOW.

Zie het dus maar als een subsidie die gestopt is.

:? :happyno:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#17 Bericht door prajak » zondag 25 januari 2015, 11:17

Nee, Jeanette, het zit toch iets ingewikkelder in elkaar. Maar dat het voor ons hier voorbij is klopt wel.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#18 Bericht door Jeanette » zondag 25 januari 2015, 13:42

Ik had je die 'subsidie' gegund hoor. [8)

Vrijwilligers werk - een soort van sociaal gedrag eigenlijk - heeft vele gezichten en jou .....
wordt (hoogstwaarschijnlijk) vanavond uitgebreid met weer een hoogtepunt over belastingen.
.... is er ook één van veel tijd en inzet en het wordt op prijs gesteld lees ik.

[|)

En zo blijven wij oudjes onmisbaar en dat voelt lekker. :mrgreen:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#19 Bericht door prajak » donderdag 12 februari 2015, 15:21

Een eerste update.

Omdat ik het gevoel had dat mijn verzoek om heffingskorting te berekenen bij mijn AOW, medio 2011 gedaan vanwege 65 worden, nog in de computer zat bij de SVB heb ik een nieuw formulier gedownload en verzonden. Uiteraard 'neen' ingevuld bij de vraag of ik heffingskorting wil bij de AOW.

Ik heb immers geen recht op heffingskorting sinds 31 december 2014 vanwege het woonland zoals ik heb uitgelegd.

Die brief is beantwoord en ik moet nu iedere maand 67 E loonbelasting betalen van mijn 805 E AOW en de loonbelasting over januari houden ze in 2 keer van me af. Dat is lief van ze.

De vraag blijft, ben IK diegene die de SVB moet vertellen dat de wet gewijzigd is? De SVB schurkt dicht tegen de belastingdienst aan EN het ABP heeft die correctie wel doorgevoerd uit haar zelf. Ik ben van mening dat ZIJ dat moeten weten en er rekening mee moeten houden. Mijn mening wordt niet door adviseurs gedeeld, zeg ik eerlijkheidshalve.

Ik heb weer een brief gestuurd met exact die vraag; op 3 februari. Die zal een dezer dagen binnenkomen in Roermond en antwoord volgt op mijn correspondentieadres in Nederland, per brief. Zeg eind van de maand.

En dan kan ik een advies geven aan de AOW-genieters in dit forum.

Laat je niet afleiden door mensen die zo maar roepen dat mijn belastingdossier niet klopt. Roepen is maar roepen, iets aantonen kost meer energie. Als ik er naast zit dan geef ik dat toe maar dan zit ik er naast in commissie: een actieve belastingadviseur en een registeraccountant hebben iedere centimeter van het belastingdossier postactieven nagezien. Maar het kan ook “jalousie de métier” zijn.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#20 Bericht door Ashakorat » donderdag 19 februari 2015, 00:11

dutch schreef:Bedankt Prajak.
Ben benieuwd wat voor commentaar er uit de hoek van je fanclub nu weer komt.
Wij.........die met deze publicaties geholpen zijn,waarderen het wel,
:P
Dank je wel Dutch.

Tot nu hebben ook de grootste criticasters hier en elders waardering laten zien voor Lammerts en mijn vakkennis en het zal nu niet anders zijn. En indien niet, nou dan niet. Als wij maar EEN persoon hiermee van dienst kunnen zijn vinden wij het al best.



Ik heb dit soort geluiden over mensen die kritiek hebben op prajak wel eens vaker gehoord en zou toch wel graag willen weten waarom. Ik heb namelijk ook regelmatig kritiek op prajak, de laatste keer een week of 2 geleden toen ik hem er op wees dat hij er naast zat met zijn aanname over de hoogte van de AOW van mensen die getrouwd zijn maar niet samen wonen. Mag je geen kritiek hebben op iemand omdat anderen van zijn kennis profiteren?

Ook ik heb op mijn vakgebied duizenden, zo niet tienduizenden mensen geholpen een beter leven te krijgen, maakt me dat tot een aangenaam mens? Mag er dan geen kritiek meer op mij gegeven worden? Ssssst mondje dicht want we hebben voordeel van die man? Ik begrijp werkelijk niet waarom sommigen hier een tweedeling willen met voor en tegenstanders van prajak, want volgens mij heeft iedereen op dit forum voor en tegenstanders en wisselt dat ook met het onderwerp wel eens.

Prajak weet heel veel over belastingzaken zoals anderen op dit forum ongetwijfeld vakkennis op een ander gebied hebben. Of prajak op dit forum schrijft om mensen te helpen heb ik zo mijn mening over maar dat mag ieder zelf beslissen. Zelf schrijft prajak hier over dat zijn hobby schrijven is, zo vaak en zo veel mogelijk, dat anderen daar dan voordeel van hebben is mooi meegenomen. En zoals bovenstaand voorbeeld aangeeft is ook prajak, net als iedereen, op zijn vakgebied niet feilloos.
En omdat prajak reageert op zowat elk onderwerp ga je toch vaker de mist in dan de gemiddelde schrijver op dit forum want je kunt niet over alles wat hier geschreven wordt een goed inzicht in de materie hebben.

Ik heb respect voor zijn grote vakkennis maar vind het echt klinkklare onzin dat ik dan geen kritiek meer zou mogen hebben op het feit dat hij over alles en iedereen een mening heeft en dan in een hokje geplaatst wordt , maar dat is mijn mening.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Gebruikersavatar
trangerkuda
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 211
Lid geworden op: dinsdag 30 december 2008, 06:58
Locatie: Trang - Thailand

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#21 Bericht door trangerkuda » donderdag 19 februari 2015, 02:59

Ook ik heb - ingegeven door de door Prajak over dit onderwerp verstrekte informatie - medio januari jongstleden een met nee ingevuld formulier aangetekend per post aan de SVB verstuurd.

Toen ik eerder deze week via MijnSVB controleerde welk bedrag later deze maand op mijn bankrekeningnummer gestort gaat worden, bleek dit netto 162,00 euro minder te zijn, dan het bedrag wat in januari jongstleden (voordat ik het formulier had ingezonden) op mijn rekening bijgeschreven werd.

Ik hoop nu maar, dat die 162 euro geldt voor twee maanden - januari EN februari - inhouding heffingskorting. Dat zou dan betekenen, dat ik wat inhouding heffingskorting er vanaf 1 januari jongstleden 81 eurootjes netto per maand op achteruit ga. Niet niks vind ik, maar het zij zo,

Verder ben ik het met Ashakorat eens, dat het niet zo kan zijn, dat iemand - wie dan ook - niet bekritiseerd of op onjuistheden gewezen zou mogen worden. Wel ben ik van mening, dat dit dan op een manier dient te gebeuren, die getuigt van respect voor de ander.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#22 Bericht door prajak » donderdag 19 februari 2015, 04:47

Trang, je zou daarvan een bericht moeten krijgen.

Als het alleen AOW betreft is het tarief 8,35% dus je kunt het nu narekenen. Bij mij is de loonbelasting 67 e per maand en ze houden dat bij mij in 2 termijnen in al was de brief op dat punt onduidelijk. Mijn post van SVB komt in Nederland aan, mogelijk is jouw brief nog onderweg.

Ik verwacht binnenkort nader bericht van de SVB.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#23 Bericht door prajak » donderdag 19 februari 2015, 04:54

Trang, wat kritiek betreft. Er is veel modder gegooid de laatste tijd. Modder gooien in plaats van opbouwende kritiek, daar heb je niks aan.

"Jouw kennis is outdated" en woorden als "het belastingdossier klopt niet" daar heeft niemand iets aan. Dat is 'kretologie'.

Vertel dan WAAR het niet klopt, dan kunnen de auteurs er naar kijken, toelichten en eventueel corrigeren. Niemand is onfeilbaar, zelfs de paus niet (behalve indien samen met de bisschoppen....dat geluk heeft ie weer wel... :giggle: )

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#24 Bericht door driver » donderdag 19 februari 2015, 09:18

Kritiek leveren op wie dan ook ongeacht veel of weinig schrijver moet gewoon kunnen die mening deel ik maar dan wel op een normale manier en onderbouwend.
Mondje dicht houden omdat een bepaalde (groot)schrijver veel weet of denkt veel te weten of er iets van af weet of weet ik veel wat doe ik niet aan mee in ieder geval.Ik zwijg voor niemand ook niet in het dagelijkse leven.
Belastingen weet ik niks van af Prajak wel dus respecteer het dat hij hier veel neerzet daarover en vindt je dat niks of onvolledig zet dan zelf wat neer wat beter is lijkt me.
Veel mensen hebben er baat bij denk ik en voor die personen kan hij schrijven de critici moeten dan met goede kritiek komen lijkt me.
In bijv een belasting draadje zal ik geen kritiek leveren omdat ik hier zelf weinig zinvolle info over kan geven en wie ben ik dan om een ander daar over aan te spreken ?
Andere draadjes die ik lees en wat me niet aanstaat of waar ik het niet mee eens ben oid lever ik desgewenst wel kritiek alhoewel ik me eigenlijk nooit echt druk maak hier om wat dan ook.

gr driver

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#25 Bericht door prajak » donderdag 19 februari 2015, 10:19

Driver, als jij over jouw werk schrijft en over jouw motorvakanties dan lees ik dat met belangstelling en ik zal zelden iets zeggen want ik heb van beide geen verstand. Dus ik zou zeggen: blijf pennen! Doe ik ook.

Gebruikersavatar
trangerkuda
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 211
Lid geworden op: dinsdag 30 december 2008, 06:58
Locatie: Trang - Thailand

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#26 Bericht door trangerkuda » donderdag 19 februari 2015, 10:58

Prajak, het is best mogelijk, dat de SVB mij over een en ander bericht stuurt, of zelfs reeds gestuurd heeft.

Probleem hierbij kan zijn, dat ik sinds ik op mijn huidige adres woon, heb moeten constateren, dat minimaal de helft van aan mij verstuurde post (ik heb het dan over post waarvan ik weet of vermoed dat die aan mij verstuurd is), nimmer op mijn adres bezorgd wordt.

Het melden van dit gegeven, klachten hierover indienen, wat wij (mijn vrouw en ikzelf) de afgelopen ongeveer twee jaar ook geprobeerd hebben; het heeft in ieder geval niet tot een positief resultaat geleid.

Dus het is best mogelijk, dat er bericht van de SVB naar mij verzonden is. Tot op heden heb ik in ieder geval niets ontvangen. Ik wacht een en ander gewoon af. En per slot van rekening kan ik in maart zien wat het werkelijke 'verlies' is. Maar er even optimistisch van uit gaand, dat het 81 euro netto per maand is, dan heb je het over een heel jaar gerekend (inclusief het bedrag wat over het in mei uit te keren vakantiegeld wordt ingehouden) toch over meer dan 1000 euro netto. Niet alleen voor de belastingdienst, maar ook voor die superegoïstische klaplopers in Den Haag geldt: "Leuker kunnen we het niet maken".

Je andere bericht over wat je noemt opbouwende kritiek, als dit een verwijzing is naar wat ik eerder als mening gaf, namelijk dat ik vind, dat niemand niet bekritiseerd of op onjuistheden gewezen zou mogen worden, mits dit op een manier gebeurt, die getuigt van respect voor de ander, nog het volgende.

Wanneer ik zeg van mening te zijn, dat kritiek leveren (of iemand op onjuistheden wijzen) op een respectvolle wijze zou moeten gebeuren, betekent dit ook, dat dit inhoudt, dat kretologie/kritiek leveren zonder onderbouwing/argumenten wat mij betreft niet gezien kan worden als het leveren van kritiek op een wijze die getuigt van respect voor de ander.

Dus het uiten van kritiek middels kretologie, zonder onderbouwing, maar degene op wie men kritiek heeft daarbij aansprekend met u of meneer of iets dergelijks, valt wat mij betreft niet in de categorie 'op een respectvolle wijze kritiek leveren'. Dit voor alle duidelijkheid.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#27 Bericht door printen44 » donderdag 19 februari 2015, 11:12

Trangerkuda, even off topic. Ik had ook last van die slechte postbezorging. Schreef een brief een "Director Customer Service Thai Post" in Bangkok. Na een week kwam de manager van het postkantoor bij mij en beloofde beterschap.

De postbode brengt nu de post tot op mijn veranda. Hij legt de post op de rand van de veranda als ik niet thuis ben. En af en toe geef ik de postbode 100 baht voor de moeite. Nou, alle post komt aan en sneller als vroeger. En Tiger, mijn hond, is gewend aan die postbode en blaft niet meer als hij aankomt.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#28 Bericht door driver » donderdag 19 februari 2015, 11:32

prajak schreef:Driver, als jij over jouw werk schrijft en over jouw motorvakanties dan lees ik dat met belangstelling en ik zal zelden iets zeggen want ik heb van beide geen verstand. Dus ik zou zeggen: blijf pennen! Doe ik ook.
Jij schrijft veel makkelijker dan mij en dan doe je het ook sneller denk ik.
Ben nu weer een dag thuis omdat ik niet zo veel werk heb maar moet me er dan echt toe zetten om wat te gaan schrijven over bijvoorbeeld dat motor uitstapje.
Ben ook met van alles en nog wat bezig zo,n dag maar doe eigenlijk net niks :mrgreen:
Maar ik schrijf ook wel door dat sowieso maar zit weinig in Thailand dus dat is dan beperkt qua schrijven maar misschien vandaag nog een stukje over Siempie en mij...

gr driver

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#29 Bericht door prajak » donderdag 19 februari 2015, 15:16

Trang, ik heb een correspondentieadres in NL; mijn broer. Dat werkt snel behalve als die 8 weken in Spanje zit met de camper....hij heeft ook pensioen.

Maar kwijtraken kan dan niet meer. Post van SVB, pensioenclub en fiscus gaat allemaal daar naar toe.

Heb je bij SVB ingelogd via DigiD? Het kan zijn dat de brief daar ergens staat in jouw hoekje.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Belastingen; moet ik iets opzij leggen van mijn AOW?

#30 Bericht door prajak » vrijdag 20 februari 2015, 00:23

Trangerkuda en anderen,

Lammert geeft me een tip. Registreer je met jouw DigiD bij mijnoverheid punt nl en dan kun je aangeven welke instanties hun berichten daar plaatsen. Dan valt de mededeling per brief weg. Je kunt voorts aangeven dat bij een nieuw bericht er een email naar je toe gaan. Voor mij heb ik gewoon alles aangekruist dus inclusief SVB, belastingdienst en overheid zelf.

Heb me geregistreerd met mijn DigiD inlognaam en wachtwoord en zie direct dat Big Bro er al iets heeft geplaatst zoals een oud adres in Thailand. En om dat te wijzigen moet ik 'mijn' gemeente in NL waarschuwen ... dat werkt niet en daarom maar een vraag gesteld. Zo blijf je bezig.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”