Buiten de gebaande paden...

Vragen en ervaringen.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Marlies
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: zondag 18 januari 2015, 00:48

Buiten de gebaande paden...

#1 Bericht door Marlies » maandag 19 januari 2015, 22:35

Deze zomer gaan we met onze twee dochters van 6 en 8 4 weken door Thailand reizen (al 'backpackend'). De tickets zijn geboekt.
Nu ben ik me aan het oriënteren op onze route.
We hebben zonder kinderen veel gereisd (Zuid-Amerika, Azië, Oceanië) en houden ervan met de lokale mensen in gesprek/contact te komen.
Veel mensen kiezen voor de route Bangkok - River Kwai - Chiang Mai e.o - Zuiden (eilanden).
Ik ben vooral benieuwd of jullie tips hebben voor nog minder ontdekte plekken in Thailand die toch erg de moeite waard zijn. En tips voor guesthouses/hotels zijn ook erg welkom. Met zwembadje zou leuk zijn. Maar verder zoeken we geen luxe.
We houden niet van hoogbouw, drukte en teveel Nederlanders...
We vliegen op Bangkok trouwens.
Dank alvast voor het meedenken!

Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Re: Buiten de gebaande paden...

#2 Bericht door Farang Baa » dinsdag 20 januari 2015, 07:18

Als je onafhankelijk en buiten de gebaande paden wilt reizen zou ik gaan voor een route als Bangkok-Kanchanaburi-Ayuttaya-Chiang Mai-Krabi-Ko Phi Phi-Bangkok.

Phuket is enorm toeristisch dus Krabi en het mooie Phi Phi zijn goede alternatieven. In Bangkok wil je in de enige straat die ertoe doet verblijven, Khao San Road. Reizen doe je zoveel mogelijk per trein of bus, behalve naar/van het zuiden. Die stukken vlieg je.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Buiten de gebaande paden...

#3 Bericht door Jim » dinsdag 20 januari 2015, 21:56

in thailand zijn er helaas geen paden meer die niet gebaand zijn.
elke plek die enigszins de moeite waard is om te bezoeken is inmiddels wel plat gelopen.

de reden dat het is platgelopen is wel dat er ook echt iets te zien en/of te doen is.. maw, de reden dat mensen in de eerste plaats van over heel de wereld naar thailand komen.
als je naar parijs gaat neem je immers ook even een kijkje bij de eiffeltoren en sla je die niet over omdat "het te toeristisch is", toch? ;)
Farang Baa schreef: In Bangkok wil je in de enige straat die ertoe doet verblijven, Khao San Road.
het nummer 1 gebaande paadje ;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Buiten de gebaande paden...

#4 Bericht door prajak » woensdag 21 januari 2015, 00:30

Marlies, buiten de gebaande paden gaan EN met lokale mensen in contact komen zal in Thailand snel tot een taalprobleem leiden.

Ik zal je morgen mijn visie geven als je eens anders dan anderen wilt reizen hier. Maar overal een zwembad vinden zal zeker niet lukken, misschien een kinderbadje......

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Buiten de gebaande paden...

#5 Bericht door prajak » donderdag 22 januari 2015, 04:18

Marlies,

Je wilt niet over gebaande en vaak platgetreden paden en ik lees dat jullie beiden ervaren reizigers zijn.

Het woord ‘backpack’ staat voor de eenvoudige manier van reizen. Niets georganiseerd en geen luxe airco bussen waar de gekoelde tissues voor je klaar liggen als je 3 minuten op een lokale markt bent geweest.

Je hebt vast al gelezen dat de Nederlandse zomer hier moesson betekent. Moesson kent twee vormen: twee keer per dag een plensbui van je welste waarna het lekker fris is, of net als in Nederland een paar dagen of langer nat kwakkelweer. Maar de temperatuur maakt veel goed.

In dit forum staat al veel info in het hoofdstuk reizen door Thailand. Net, deze week, op de 21e, een leuke bijdrage van Markbr. Onder Thailand algemeen ‘steden’ staat ook heel veel info.

Ik neem aan dat je een goede reisgids meeneemt. Zelf heb ik altijd gereisd met de Lonely Planet.

Openbaar vervoer

Thailand heeft een uitstekend openbaar vervoernet, helemaal als je de lange afstanden reist vanaf de grote steden. Het treinnennet is enkelspoor en traag maar je komt in het algemeen wel op de plaats van bestemming.

Lokaal is het vervoer wat simpeler. Grote en kleinere bussen met automatische airco want de ramen gaan niet dicht. Busmodelletjes die uit WOII lijken te komen en soms is de verbinding tussen A en B niet meer dan een omgebouwde pickup met 2 banken en een huif.

Verwacht op het land geen aanduidingen op de bus in westers schrift. Thai only is het maar al te vaak dus zorg voor een goede kaart zodat je het kunt aanwijzen als je de taal niet beheerst. En Engels is er daar meer niet dan wel.

Het bedrijf Thinknet maakt kaarten in Thai en Engels; ook het bedrijf PN MAP. Ze zullen wel een website hebben.

De optie natuurschoon en weids

Ik raad je de route, grof gezegd, Khorat, Chaiyaphum, Nong Bua Lamphu en Loei aan.

Chaiyaphum is een grote provincie met aan de noord-west kant een wildlife conservation area en een wild life breeding centre. Google eens naar Phu Khiao Thung Kamang. Je kunt er alleen per auto in en er zal in die regio wel iemand ritten aanbieden en dat weet het hotel wel.

In die provincie ligt ook Sai Thong National Park. Net als in Loei heeft de provincie ‘bergen’ (Nederlanders noemen iets hoger dan 10 meter al snel een berg,...) en langs de provinciale weg zijn ook ‘view points’.

Loei heeft ook bergen. Wegen met hellingen waar een ervaren wielrenner de kuiten op stuk kan bijten. Natuurschoon is ruim aanwezig.

Deze route is niet lang genoeg voor voor 4 weken.

De optie Mekong

In het noord-oosten van Thailand, de Isaan, wordt de Mekong grensrivier in de provincie Loei nabij Chiang Khan. Ze stroomt af en verlaat Thailand in de provincie Amnat Charoen, geschat een 700 km verderop.

Die route heb ik voor meer dan de helft met de motor gedaan en ik kan hem iedereen aanbevelen mits het droog is. In dat kader zou ik de route liever aanbevelen in oktober of februari. Maar je kunt een stuk van die route doen per openbaar vervoer.

De optie hoge Noorden.

Kom je toch in Chiang Mai terecht. Er is niks mis met Chiang Mai maar ik was er kort geleden na 25 jaar en herinnerde me helemaal niets meer van de oude stad, het ‘vierkant’ tussen de stadswallen. Gesloopt en nieuwbouw.

De regio heeft meer te bieden. Beide ‘bergen’ rond Chiangmai, de natuur, de regio Chiang Rai, richting Myanmar, richting Nan. In die regio wonen veel forumleden en die kunnen er meer van vertellen dan ik.

De optie Isaan

De Isaan, het ‘plateau van Khorat’ vind je grof gezegd ten oosten van de lijn Khorat-Chaiyaphum-Loei. Vroeger een arm en achtergebleven gebied, tegenwoordig ‘booming’ door ontwikkeling en irrigatie. Rijstbouw is daar goed op gang gekomen. Suikerriet en zoutwinning. Kool en tabak.

Onder ‘steden’ en ‘reizen’ komt een stuk van de Isaan ter sprake. Hierboven is ook een stukje aanbevolen.

De afstanden zijn er groot en je wilt niet 4 weken in bussen zitten. Een paar steden er uit pikken is een optie.

Succes!

pong
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1377
Lid geworden op: woensdag 07 januari 2009, 14:30

Re: Buiten de gebaande paden...

#6 Bericht door pong » zaterdag 24 januari 2015, 05:35

wat frg baa aangeeft is dus juist de totaal platgetreden en door elke geleide reis aangeboden trip. PHuket is gewoon niet zo populair onder NLer-maar wel onder de zuiderbels, want veel luxe.
Wat ik mezelf herinner als vrij aarig-maar echt niet buitensporig-is de reis met korte etappes langsheen de Mekong west van Nongh Khai-oudere LP gidsen hebben dat nog geheel beschreven.
Er is overigens een zeer grondige reden waarom die geen platgetreden paden toch nog altijd geen publiek trekken: er is dus totaal helemaal niks te zien of doen. Was er niet, is er niet en zal er ook wel nooit komen. Het is meer een soort ideefixe van NLers-en dan vooral die zelfstandige tiepes, die dat altijd elkaar napapagaaien. Zo zijn er hier in BKK-grote stad nog altijd 100en buitenwijken die elke sfeer ontbreken, allemaal als 2 druppels op elkaar lijken en eigenlijk volstrekt inwisselbaar zijn. Dito voor 100en Isandorpen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Buiten de gebaande paden...

#7 Bericht door prajak » zaterdag 24 januari 2015, 05:47

Pong, westelijk van Nongkhai, zelfs verder dan Si Chiangmai, zijn er langs de Mekong vaartochten te maken naar grotten en diep de meren in. Die link heb ik hier al eens geplaatst. Het gebied is erg geschikt voor 'vogeltjeskijkers' al is dat niet mijn hobby.

Een ieder viert vakantie op de manier die hij het beste vindt. Mij maak je niet blij met zee en strand en luxe. Doe me maar een lang bospad om te fietsen en een hut om gebakken rijst te eten.

Ik doe het met de Isaan. En als het hier rustig blijft is me dat best.

Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: Buiten de gebaande paden...

#8 Bericht door Jos Flachs » zaterdag 24 januari 2015, 08:44

Farang Baa schreef:In Bangkok wil je in de enige straat die ertoe doet verblijven
Nou woon ik twintig jaar in Bangkok en de enige straat waar ik voor geen goud nog een keer naar toe wil is.... de Kaasmarkt + Volendam van Bangkok, bijgenaamd Khao San Road. :neus:

Bangkok is een HELE grote stad (ongeveer de grootte van de provincie Gelderland). Er zijn zat hotels, hotelletjes en guesthouses die in niet druk bezochte stukken van de stad liggen.

Prajak, bedankt voor het compliment. :worshippy:

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Buiten de gebaande paden...

#9 Bericht door v@go » zaterdag 24 januari 2015, 11:02

Jos Flachs schreef: Nou woon ik twintig jaar in Bangkok en de enige straat waar ik voor geen goud nog een keer naar toe wil is.... de Kaasmarkt + Volendam van Bangkok, bijgenaamd Khao San Road. :neus:
Jos daar ben ik ook 5 minuten geweest omdat iedereen het zo "geweldig" vindt.
Het lijkt wel een braderie zoals je iedere zomer er zoveel van in nederland hebt.
Mij zullen ze daar ook nooit meer zien.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Gebruikersavatar
Farang Baa
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 352
Lid geworden op: donderdag 30 januari 2014, 15:27
Locatie: Thesaban Mueang Narathiwat

Re: Buiten de gebaande paden...

#10 Bericht door Farang Baa » zaterdag 24 januari 2015, 12:08

Mijn post was cynisch bedoeld. Het is onbegonnen werk om gelegenheidsbezoekers als TO van hun vastgebeitelde vakantieplannen af te praten en ze naar pak-en-beet de Isaan, Nan of Phatthalung te sturen. Om maar even wat noemen aan toeristische notspots. Zelfs als men geïnteresseerd naar je onorthodoxe vakantietips luistert en braaf meeknikt, blijkt men toch weer in een hostel op Khao San Road of een resort in Patong te belanden.

Wat pong zegt, dat er niks te doen is buiten de beaten path, daar ben ik het hartgrondig mee oneens. Ik ben in totaal twee weken per auto (self-drive) door zowel het (diepe) zuiden als de Isaan getrokken en werkelijk ontelbare keren kom je de bekende(?) blauw-witte bordjes tegen die verwijzen naar de lokale bezienswaardigheden. Als je wilt kun je de hele dag tempels, watervallen, grotten, en andere trekpleisters aflopen (plus uitgestorven stranden in het zuiden). Dus net als in Bangkok, Ayutthaya of Kanchanaburi. Je zult echter meestal de enige bezoeker zijn daar. Voor mij (baa ;)) is dat een plus, maar 'normale' toeristen hebben daar geen trek in. Soort zoekt soort, ook in Thailand.

Ik ben overigens nog nooit op Khao San Road geweest, maar heb wel zin om de volgende keer lekker aapjes te gaan kijken. Moet het toch een keer gezien hebben en misschien scoor ik wel een goedkope Thaise ID-kaart of rijbewijs. :lol:

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Buiten de gebaande paden...

#11 Bericht door Gardensafari » zaterdag 24 januari 2015, 21:38

Veel mensen willen graag "buiten de gebaande paden" gaan.
Voor gevorderde toeristen die al vaker in een bepaald land zijn geweest is dat zeker interessant.
Maar als je ergens nog nooit geweest bent, zijn die gebaande paden er niet voor niets en zeker indrukwekkend.
Iedereen die naar Parijs gaat wil de toren zien en de arc en al die andere bezienswaardigheden.
En ze heten bezienswaardigheid omdat ze dat zijn.
Als je nog nooit in Thailand bent geweest is het paleis in Bangkok zeker de moeite waard. En noem al die andere bezienswaardigheden maar op.
De tweede keer weet je wat je kunt verwachten en gaan je ogen open voor de kleinere zaken.
En de derde keer voor nog kleinere zaken.
Maar om bij de eerste trip aan een land de bezienswaardigheden te mijden, omdat je alternatief wilt doen is vaak niet nodig.
Wie voor de allereerste keer in een Arabisch land komt, of in een Aziatisch of in India wordt sowieso overdonderd door de geuren en de kleuren.
Beleef het. Kritisch kun je altijd nog worden.
Toerist zijn is wel degelijk gewoon leuk, laat je niets wijsmaken.
Tuurlijk: als je er woont wordt het allemaal anders.
Maar ik richt mij tot degenen die de eerste keer naar Thailand gaan en zeker degenen die nog nooit in Azië zijn geweest.
Zelfs het gewone gras is vaak anders, alleen de kleur is hetzelfde.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Marlies
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 3
Lid geworden op: zondag 18 januari 2015, 00:48

Re: Buiten de gebaande paden...

#12 Bericht door Marlies » dinsdag 03 februari 2015, 22:18

Dank voor jullie reacties.
Vooral Prajak, dank voor je tips. Daar ga ik zeker naar kijken. Tuurlijk willen wij ook best wat hoogtepunten zien (die worden niet voor niets zo genoemd...;-)) maar we genieten juist ook erg van de kleine mooie en onverwachte plekken.
Er zijn zoveel nationale parken in Thailand, waarom zouden we dan juist naar die parken gaan waar alle NL reisorganisaties ook naar toe gaan?
Idee is nu in ieder geval om vanaf het vliegveld meteen naar Koh Si Chang te gaan om daar een paar dagen rustig onze reis te beginnen. Daarna misschien naar Ayutthaya (de moeite waard?) en Khao Yai National Park.
En verder? We gaan het zien (en ik ga me er nog in verdiepen natuurlijk).

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Buiten de gebaande paden...

#13 Bericht door prajak » woensdag 04 februari 2015, 00:16

Thailand heeft de omvang van Frankrijk maar waar Frankrijk nog in een rechthoek te zetten is heeft Thailand de vorm van een dikkopje / kikkervisje en een langste wegafstand zo groot als van Utrecht naar Gibraltar.

Thailand doe je niet in een vakantie, nog niet in 10 jaar net zoals ik Frankrijk nog lang niet heb gezien na heel veel vakanties daar. En nu zal ik er niet mee komen.....parbleu!

Goeie reis gewenst.

Plaats reactie

Terug naar “Reizen door Thailand”