Geluksdagen ??

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Geluksdagen ??

#1 Bericht door Ashakorat » donderdag 18 december 2014, 09:20

Ik heb een vraag waar iemand hier mij ongetwijfeld mee kan helpen. Ik spreek wel een beetje thais maar mijn vriendin spreekt uitsluitend thais en ik wil graag de achtergrond van het volgende weten. Volgende maand ga ik naar thailand 3 maanden en laat oa een Sala bouwen. De voorbereidingen zoals stammen zagen en verzagen en dergelijke zijn al klaar maar ze mogen pas beginnen te bouwen als ik er ben dit gezien eerdere ervaringen dat ze de boel ongevraagd veranderen als je even niet oplet. Zaterdag 17 januari kom ik aan, ik was van plan om die maandag daarop mijn residence certificate te halen om mijn auto op mijn naam te kunnen kopen en daarna de sala uittekenen en bouwmaterialen bestellen. Echter dat lukt niet, maandag MOET ik thuis blijven voor de bouw van de sala. Op mijn reactie dat ze ook we een dag later konden beginnen,mede omdat ze bijna zonder geld zit en nog bouwmaterialen moet aanschaffen, kreeg ik het volgende antwoordt;

20 januari begint de derde maand en het is niet verstandig om in een oneven maand te beginnen met een bouwwerk.
Ze MOETEN zondag 18 januari beginnen met het uitgraven van de stukken waar de betonnen voeten komen te staan , dat moet ook een even dag zijn, zodat ze maandag 19 in elke geval vast 1 van de 6 staanders kunnen neerzetten. Het maakt niet uit dat de bouw verder ongeveer een maand duurt, als er maar een begin gemaakt is.

Ik neem aan dat dit te maken heeft met het boedisme? maar begrijp die "maandtelling" niet. Heeft iemand enig idee?
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Geluksdagen ??

#2 Bericht door dutch » donderdag 18 december 2014, 09:37

60% van de totale Thaise bevolking en dan bedoel ik van hoog tot laag en van arm tot rijk etc etc,gelooft in geesten.
Moet ik meer zeggen?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Geluksdagen ??

#3 Bericht door Ashakorat » donderdag 18 december 2014, 09:49

Dit heeft iets met geesten te maken en niet met het Boedisme? Zou ik ook wel graag de achtergrond willen weten en welke geest dat is.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Geluksdagen ??

#4 Bericht door Jim » donderdag 18 december 2014, 09:54

de bijgelovige geest.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Geluksdagen ??

#5 Bericht door dutch » donderdag 18 december 2014, 09:59

Ashakorat schreef:Dit heeft iets met geesten te maken en niet met het Boedisme? Zou ik ook wel graag de achtergrond willen weten en welke geest dat is.
Daar verdienen hoopjes mensen een leuke stuiver aan inclusief de monniken en de paters en de etc etc
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Geluksdagen ??

#6 Bericht door Ashakorat » donderdag 18 december 2014, 10:16

dutch schreef:
Ashakorat schreef:Dit heeft iets met geesten te maken en niet met het Boedisme? Zou ik ook wel graag de achtergrond willen weten en welke geest dat is.
Daar verdienen hoopjes mensen een leuke stuiver aan inclusief de monniken en de paters en de etc etc
Dat is me wel bekend Dutch, heb al veel gelezen over de diverse soorten geesten. Vraag me alleen af waar die "maandtelling" vandaan komt. Dat 20 januari de derde maand zou beginnen. Dat komt me volkomen onbekend voor.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Geluksdagen ??

#7 Bericht door Hua Thale » donderdag 18 december 2014, 10:28

De geestenhuisjes bij mij in de tuin hebben vele jaren terug ook maanden onder dekzeil gestaan tot mijn vrouw en ik er waren.
Daarna ook datum prikken en de 'boel' installeren.
Meneer Boeddha in het wit [?] was niet vreemd van wat goede whisky en sigaretten. :Whistle:
Kinderen mochten vertellen wat ze graag voor de toekomst wilde en Meneer Boeddha vertelde dat dat wel goed kwam ja ja.

Animisme Boeddhisme je mag zelf kiezen gewoon van dat komt ons het beste uit kan ook zomaar.

Vraag het nog eens aan je partner Ashakorat over die maand telling misschien is het eenvoudiger als we denken.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Geluksdagen ??

#8 Bericht door prajak » donderdag 18 december 2014, 10:30

Lees deel 2 van 3....of het hele artikel.

viewtopic.php?f=8&t=819830&p=8173820&hi ... s#p8173820

Bijgeloof, spoken en geesten. Maar ja, je mag Nederlanders de kost geven die er op letten met welk been ze uit bed stappen, voetballers die eerst de linkerschoen en dan de rechter aandoen.....

Gebruikersavatar
Arietwee
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 601
Lid geworden op: zaterdag 22 november 2014, 21:09
Contacteer:

Re: Geluksdagen ??

#9 Bericht door Arietwee » donderdag 18 december 2014, 11:06

Het is allemaal te debiel voor woorden. Als je met dit soort onzin in nederland aankomt wordt je gelijk in een inrichting gestopt. Net als volwassenen serieus over de zak van sinterklaas lullen. :crazy:

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Geluksdagen ??

#10 Bericht door Ashakorat » donderdag 18 december 2014, 11:08

Hua Thale schreef:De geestenhuisjes bij mij in de tuin hebben vele jaren terug ook maanden onder dekzeil gestaan tot mijn vrouw en ik er waren.
Daarna ook datum prikken en de 'boel' installeren.
Meneer Boeddha in het wit [?] was niet vreemd van wat goede whisky en sigaretten. :Whistle:
Kinderen mochten vertellen wat ze graag voor de toekomst wilde en Meneer Boeddha vertelde dat dat wel goed kwam ja ja.

Animisme Boeddhisme je mag zelf kiezen gewoon van dat komt ons het beste uit kan ook zomaar.

Vraag het nog eens aan je partner Ashakorat over die maand telling misschien is het eenvoudiger als we denken.
Zal ik zeker vragen als ik er niet uit kom maar dat is makkelijker als ik er ben. Dan gaat het communiceren een stuk beter dan met Skype, haar verbinding is niet optimaal.
Denk trouwens dat dit uit de koker van haar vader komt, die bouwt de boel. Een aantal maanden terug heb ik haar een keuken van 4 bij 5 aan de achterkant laten bijbouwen en op een gegeven moment zag ik op de Skype dat van de drie betonnen staanders aan de achterkant de middelste niet in het midden stond. Was daar behoorlijk pissig over en zij wist ook niet waarom haar vader dat gedaan had maar daar is ze later achter gekomen. Als ze die middelste paal in het midden hadden gezet had hij tegenover, de "oude" achterdeur gekomen en dat mag niet [|( . Dus de twee ramen aan de achterkant zijn ook niet gelijkmatig verdeeld. Overigens komen er geen monniken naar de sala, ( denk ik :angel: ),moet wel straks met de nieuwe auto naar die jongens toe :clap: Ik heb al gezegd dat ze daar geen rotzooi op mogen smeren want dat schijnen ze soms te doen.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Geluksdagen ??

#11 Bericht door Ashakorat » donderdag 18 december 2014, 11:09

Arietwee schreef:Net als volwassenen serieus over de zak van sinterklaas lullen. :crazy:
Dat zijn dan homo's denk ik :Whistle:
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Geluksdagen ??

#12 Bericht door Hua Thale » donderdag 18 december 2014, 11:19

Er zijn vele 'gekke' regels dat met die achterdeur heb ik ook wel eens gehoord.
Boom hoger als het huis is ook niet goed en zo zijn vele, bed is pas al eens aangegeven.
Auto gaat ZEKER TE WETEN in de witkalk zo her en der [plafond bij de achteruitkijkspiegel]en blijft ook jaren zitten als je wijs ben.
Mijn slaapkamer deur heeft het jaren opgezeten.
Soort van piramide van witkalk.
Heb nog wel eens een site adres gehad waar zo ongeveer alles opstond.
Als je schoonvader zwaar van de boeddha is zou ik er maar vanuit gaan met een beetje 'mazzel' negen maal monniken.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Geluksdagen ??

#13 Bericht door Ashakorat » donderdag 18 december 2014, 11:33

Ik kan je de verzekering geven dat er geen troep op mijn auto wordt gesmeerd Hua. Ik respecteer de gebruiken in thailand, vrijheid blijheid maar trek wel een grens. Dus heb mijn vriendin uitgelegd dat die kalk troep achterwege moet blijven dat ik anders niet ga. Een beetje bidden en heilig ( schoon) water sprenkelen geen probleem maar die witte troep komt er niet op. [|( . Overigens hebben we wel kokosbomen van 15/20 meter in de tuin staan dus hoger dan het huis is geen probleem.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Geluksdagen ??

#14 Bericht door Hua Thale » donderdag 18 december 2014, 11:43

:cheesy:
Je brengt je vriendin in een lastig pakket.
Je heb de kleur al zelf mogen bepalen dat is al een pluspunt. :giggle:

Dacht dat de achterdeur niet recht voor de voordeur mag zitten trouwens.
Probeer vele dingen maar met een knipoog te zien wat dit betreft.
Beetje kalk op je spullen [transportmiddelen] is het ergste ook niet.
Heel je 'snuit' in de kalk en een bak koud water erover dat is erg maar dat is weer wat anders.
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

Harm
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1391
Lid geworden op: zondag 05 augustus 2007, 22:13
Locatie: Almere / Korat

Re: Geluksdagen ??

#15 Bericht door Harm » donderdag 18 december 2014, 13:06

Hua Thale schreef::cheesy:
Je brengt je vriendin in een lastig pakket.
Je heb de kleur al zelf mogen bepalen dat is al een pluspunt. :giggle:

Dacht dat de achterdeur niet recht voor de voordeur mag zitten trouwens.
Probeer vele dingen maar met een knipoog te zien wat dit betreft.
Beetje kalk op je spullen [transportmiddelen] is het ergste ook niet.
Heel je 'snuit' in de kalk en een bak koud water erover dat is erg maar dat is weer wat anders.

De voordeur mag niet recht tegenover de achterdeur zitten omdat dan het geld zo uit de woning kan waaien (betekend dus armoede)
De wind in je leven kan je niet veranderen, maar hoe je je zeilen zet, bepaal jezelf
leef je leven zo intens als maar mogelijk is, hierna ben je o zo lang dood.

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”