Het einde van het 'kopje' op de AOW

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#151 Bericht door Jeanette » woensdag 28 januari 2015, 03:54

De alleenstaande AOW toeslag is er niet voor voordeurdelers.
De wet spreekt niet van slaapkamerdeur delers.

:?:

greenthaiway
Expat
Expat
Berichten: 2376
Lid geworden op: donderdag 01 maart 2007, 21:28
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#152 Bericht door greenthaiway » woensdag 28 januari 2015, 04:08

Misschien mis ik iets in het draadje maar IMHO maakt het geen snars uit of je getrouwd bent of niet.
De SVB behandelt getrouwden en samenwonenden gelijk.
Dus..
Krijgen ze ongetrouwd of getrouwd evenveel.
Ik ruil mijn opvatting graag voor een die geschreven is door iemand die ervoor doorgeleerd heeft. [|)

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#153 Bericht door Jeanette » woensdag 28 januari 2015, 04:12

Ook zusjes kunnen voordeurdelers zijn.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#154 Bericht door prajak » woensdag 28 januari 2015, 04:46

Ashakorat heeft gelijk dat 'het trouwen' direct invloed heeft op de uitkering. Je gaat van de alleenstaande-uitkering naar de gehuwdenuitkering. Wat ik vanmorgen ook al heb toegelicht; wat ik ook al ingefluisterd kreeg door Lammert. Mijn eerste opmerking naar Dijkshoorn klopte dus niet en dat heb ik hersteld, nu 2 keer al.

Er zijn uitzonderingen mogelijk, zie de site van de SVB.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#155 Bericht door Ashakorat » woensdag 28 januari 2015, 06:23

stevenl schreef:
Ashakorat schreef:
prajak schreef:Eens nadenken over voorgemelde situatie.

Voorbeeld-1

Henk is AOW-er en weduwnaar. Vindt in Thailand een leuk lief, Noi, en trouwt in Thailand met haar. Registreert dat huwelijk in NL. Probeert Noi naar NL te halen. Dat gaat jaren duren want Noi heeft eens een reep chocola gejat en vastgezeten.

Gedurende die lange tijd woont Henk wel alleen in zijn huisje. Dus krijgt hij de alleenstaande-uitkering, denk ik. Ik zou het wel terecht vinden.

Voorbeeld-2.

Bram en Berta zijn 30 jaar getrouwd. Kinderen de deur uit, beiden leuk de poen op orde, beiden aandeelhouder in een familiebedrijf. Scheiden zal in hun geval hoge geldelijke en fiscale gevolgen hebben dus men stelt de scheiding uit. Dan is het in die website gemelde van toepassing; beiden de alleenstaande-uitkering.

Gevalletje andersom maar ik weet niet of men gelogen heeft in dat blog.

Jan woont 4 maanden en 1 dag in NL en 8 maanden in Thailand met zijn lief. Jan heeft AOW en voor zijn lief krijgt hij partnertoeslag. Ik heb me ernstig afgevraagd of dit wel kan maar geef mijn mening voor een betere.

Zo zie je, er zitten veel haken en ogen aan.
Er zitten helemaal geen haken en ogen aan Prajak. Ik weet niet waarom je er nu allemaal niet relevante voorbeelden bij haalt maar gewoon even als een volwassen vent toegeven dat je een fout hebt gemaakt kan helemaal geen kwaad. Die maakt iedereen namelijk wel eens, ook jij.
Het principe is als je getrouwd bent krijg je minder aow of je nu met je vrouw samenwoont of niet. De tweewoningregeling kun je ook wel vergeten.
Ja,irrelevante voorbeelden, maar Prajak heeft helemaal gelijk: het gaat in principe niet om trouwen of niet maar om samenwonen of niet "Nee, je krijgt niet minder AOW als je trouwt. Je krijgt minder AOW als je gaat samenwonen. " En daar ging het om.
Ook jij zit ern grandioos naast. Als je dit soort dingen hier beweert kun je mensen in moeilijkheden brengen als ze je geloven dus eerst even checken en niet zomaar mensen "napraten" als dat je iets kan schelen.
Laatst gewijzigd door Ashakorat op woensdag 28 januari 2015, 06:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#156 Bericht door Ashakorat » woensdag 28 januari 2015, 06:25

prajak schreef:Ashakorat heeft gelijk dat 'het trouwen' direct invloed heeft op de uitkering. Je gaat van de alleenstaande-uitkering naar de gehuwdenuitkering. Wat ik vanmorgen ook al heb toegelicht; wat ik ook al ingefluisterd kreeg door Lammert. Mijn eerste opmerking naar Dijkshoorn klopte dus niet en dat heb ik hersteld, nu 2 keer al.

Er zijn uitzonderingen mogelijk, zie de site van de SVB.
Dank je prajak, maar je vertelde het wat "wollig" en in zaken als deze vind ik dat er geen onduidelij heden moeten bestaan om mensen niet in moeilijkheden te brengen.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#157 Bericht door prajak » woensdag 28 januari 2015, 06:39

Nou Ashakorat, deze keer ben ik het helemaal met je eens. :clap:

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#158 Bericht door stevenl » woensdag 28 januari 2015, 06:49

Ashakorat schreef:
stevenl schreef:
Ashakorat schreef:
Er zitten helemaal geen haken en ogen aan Prajak. Ik weet niet waarom je er nu allemaal niet relevante voorbeelden bij haalt maar gewoon even als een volwassen vent toegeven dat je een fout hebt gemaakt kan helemaal geen kwaad. Die maakt iedereen namelijk wel eens, ook jij.
Het principe is als je getrouwd bent krijg je minder aow of je nu met je vrouw samenwoont of niet. De tweewoningregeling kun je ook wel vergeten.
Ja,irrelevante voorbeelden, maar Prajak heeft helemaal gelijk: het gaat in principe niet om trouwen of niet maar om samenwonen of niet "Nee, je krijgt niet minder AOW als je trouwt. Je krijgt minder AOW als je gaat samenwonen. " En daar ging het om.
Ook jij zit ern grandioos naast. Als je dit soort dingen hier beweert kun je mensen in moeilijkheden brengen als ze je geloven dus eerst even checken en niet zomaar mensen "napraten" als dat je iets kan schelen.
Volgens mij worden gehuwden en samenwonenden gelijk behandelt. Maar ik hoor graag anders van je, vooral als het lukt om op een fatsoenlijke manier te communiceren zonder sneren uit te delen.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#159 Bericht door stevenl » woensdag 28 januari 2015, 06:51

Dus: als je trouwt ga je van de alleenstaanden uitkering naar de gehuwden uitkering, and als je gaast samenwonen (dus zonder te trouwen) ga je van de alleenstaanden uitkering naar de gehuwden uitkering. Klopt dat?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#160 Bericht door prajak » woensdag 28 januari 2015, 07:10

Ja, zie de link die ik gaf. Overigens, elders vertelt de SVB dat geregistreerd partnerschap gezien wordt als trouwen. Dus dat enkele feit alleen is al voldoende om de uitkering te verlagen.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#161 Bericht door stevenl » woensdag 28 januari 2015, 07:17

prajak schreef:Ja, zie de link die ik gaf. Overigens, elders vertelt de SVB dat geregistreerd partnerschap gezien wordt als trouwen. Dus dat enkele feit alleen is al voldoende om de uitkering te verlagen.
Juist, precies zoals ik dacht dus.

Ashakorat
Standaard Lid
Standaard Lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: woensdag 17 september 2014, 17:32

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#162 Bericht door Ashakorat » woensdag 28 januari 2015, 12:11

stevenl schreef: Volgens mij worden gehuwden en samenwonenden gelijk behandelt. Maar ik hoor graag anders van je, vooral als het lukt om op een fatsoenlijke manier te communiceren zonder sneren uit te delen.
Sorry steven, maar van jou heb ik tot nu toe alleen negatieve reacties gehad en daar reageer ik op. Ik ben namelijk een gevoelig typje :angel: Dus dit was misschien iets tevan mij maar komt door het optelsommetje.
De uitleg heb je inmiddels al gehad, de enige manier waarop je nog kunt samenleven zonder gekort te worden is gebruik te maken van de "tweewoningregeling". Voor nederland zal dat alleen een optie zijn als je inderdaad ieder een eigen woning wilt aanhouden, voor financieel gewin hoef je het niet te doen. Maar voor thailand kan dat een interessante optie zijn samen te wonen en toch de alleenstaanden aow te krijgen zonder de wet te overtreden.
Een politicus praat veel meer dan ik, maar zegt minder
.
Groet

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#163 Bericht door prajak » woensdag 28 januari 2015, 15:40

'...Maar voor thailand kan dat een interessante optie zijn samen te wonen en toch de alleenstaanden aow te krijgen zonder de wet te overtreden...'

Dat is verkeerd of onhandig uitgedrukt. Dan zou ik kiezen voor 'samen zijn' want op korte afstand wonen ben je ook samen. Je komt dan in de buurt van het reeds jaren afgeschafte voordeurdelers-systeem.

En het is in dit kader erg verstandig dit hier te melden als jouw echte naam in dit forum bekend is en jouw achtergronden zoals vermeld in eerder berichten. De SVB en haar controle-organen lezen in alle forums en blogs mee. Je overtreedt regel-1 van het frauderen: Sssst.....

Een aantal jaren terug, ik denk in 2009, zat men hier in dit forum al te vissen naar NL-ers die de 'Spanje route' gebruiken. Mensen die hagelnieuw waren hier en heel gedetailleerde adviezen gaven. Na mijn waarschuwend vingertje waren ze weg en we hebben nooit meer van ze gehoord.
Laatst gewijzigd door prajak op woensdag 28 januari 2015, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#164 Bericht door prajak » woensdag 28 januari 2015, 16:18

Interessant, het beleid is gewijzigd in....

http://www.reedbusinessopleidingen.nl/A ... regel.html

Dat biedt wel perspectieven maar de lijst met voorwaarden is lang en zeker die 'registratie bij de gemeente' kan wel eens een brug te ver zijn. Ik ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken voor Thailand.

Maar pas op voor de lange informatie-arm van de dienaren der wet. Zoals de lummel die vertelde in Nongkhai te wonen, alleenstaand, een hut huurde voor 1.500 b/m, een bed er in, tafel en stoel, kast en lampie, en lekker in Vientiane woonde met een lief. Met de alleenstaande uitkering AOW.

Hij is door zijn eigen (Thaise) buren verlinkt.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Het einde van het 'kopje' op de AOW

#165 Bericht door prajak » donderdag 29 januari 2015, 00:51

Stukje tekst....

http://www.findinet.nl/news/pensioen/pe ... gen-regel/

Wie het 100% goed vastlegt en bewijsstukken bewaart kan er zijn voordeel mee doen mits de 2W regel ook geldt buiten de EU en dat kan ik nergens lezen.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”