Diploma-uitreiking

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Diploma-uitreiking

#1 Bericht door RuudThai » dinsdag 28 oktober 2014, 08:34

Het is in Sakon Nakhon weer de tijd dat de diploma's worden uitgereikt op de Rajabhat Universiteit.
Dat gebeurt met veel bombarie door de koningszoon. Honderden studenten in de bekende togapakkies zitten dan in een grote zaal te wachten op hun beurt om hun diploma in ontvangst te nemen uit handen van de koningszoon die dat in rap tempo doet.

Er is iets van een week voor het hele gebeuren uitgetrokken. Ik denk dan ook dat ook studenten van andere universiteiten zoals de Kasetsart daar hun diploma krijgen.
Buiten is de politie in hoge mate aanwezig om alles in goede banen te leiden. Lees: de koningszoon onbelemmerde doorgang te verlenen. De hele dag en avond worden rijbanen vrijgehouden of juist afgezet voor de paar minuten aankomst- en vertrektijd van de koninklijke hoogheid. U-turns worden geblokkeerd, politieagenten staan er met rode verlichte staafjes te zwaaien, het is een overdreven poespas van jewelste.

En buiten de universiteit staan vele kraampjes met allerlei parafernalia om als ouder je geslaagde kind mee te feliciteren zoals enorme beren, plastic bloemen en wat al dies meer zij. Echte bloemen niet, daarvoor moet je naar de stad in de buurt van de grote tempel, That Cheung Chum, waar bloemenzaakjes tenminste nog echte rozen en boeketten verkopen.

Nu wonen wij in de buurt van het vliegveld dus de paar vliegtuigen die hier dagelijks de stad aandoen hoor ik meestal wel opstijgen als de ramen in huis openstaan. De laatste dagen steeg er telkens eentje op rond half twaalf in de avond. Niet het normale tijdstip van de laatste lijnvlucht, dat is 2 uur vroeger.
Ik vroeg het aan mijn vrouw en die wist te vertellen dat de koningszoon elke avond teruggaat naar Bangkok zodat hij in z'n eigen bed kan slapen. En de volgende ochtend opnieuw het regeringsvliegtuig instapt voor weer een dag diploma's uitreiken.
Nu is er op een steenworp afstand aan het begin van de heuvels van het Phu Phan National Park het Rajanivet koninklijk paleis waar normaliter leden van de koninklijke familie verblijven als ze deze regio bezoeken.
Maar ik denk dat de koningszoon dat niet mag gebruiken van z'n vrouw met zijn reputatie als befaamd rokkenjager, misschien is ze bang voor zijn zinnelijke escapades.... ;) :giggle:

hanshu

Re: Diploma-uitreiking

#2 Bericht door hanshu » dinsdag 28 oktober 2014, 09:03

Hij zal vast wel eerst een lekker warm bad en een goede voetmassage krijgen voor hij weer voldaan naar huis terug keert. :Whistle: :Whistle:

Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: Diploma-uitreiking

#3 Bericht door Jos Flachs » dinsdag 28 oktober 2014, 09:59

air marshal Foo Foo, wat een humor! :giggle:

Henk Korat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2948
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 19:39
Locatie: Nakhon Ratchasima

Re: Diploma-uitreiking

#4 Bericht door Henk Korat » dinsdag 28 oktober 2014, 11:05

Toen mijn stiefdochter Kik haar diploma op een universiteit bij Bangkok kreeg uitgereikt door de kroonprinses, waren er ook heel veel studenten. Dat kwam, omdat de diploma uitreiking op die universiteit, vanwege het drukke programma van de kroonprinses, al twee jaar was uitgesteld. Het aantal studenten dat een diploma kreeg, schat ik op zo rond de 1.000. Overigens deed de kroonprinses er iets minder dan een dag over. De kroonprins moet maar meer oefenen of minder pauzes nemen.
"Voor de oplossing is het onontbeerlijk de tegenstander niet te zien als de vijand, doch als een drager van een andere mening." (Koningin Beatrix tijdens haar inhuldiging)

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”