Inkoop regel AOW

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
jomel17
Expat
Expat
Berichten: 1565
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 18:13
Locatie: Khon Kaen

Inkoop regel AOW

#1 Bericht door jomel17 » dinsdag 01 april 2014, 19:13

AOW inkoopregels worden strenger


24 maart 2014
De voorwaarden voor het inkopen van ontbrekende opbouwjaren voor de AOW worden strenger. Hierbij gaat het om de AOW-inkoopregeling voor Nederlanders die voor langere tijd in het buitenland verblijven. Dit maakte staatssecretaris Jetta Klijnsma maandag bekend.

Nieuwe voorwaarden
De AOW-aanvrager moet voortaan niet alleen verplicht verzekerd zijn voor de AOW, maar moet ook in Nederland werken. Daarnaast moet hij in het verleden 5 jaar verplicht verzekerd zijn geweest en 5 jaar in Nederland hebben gewerkt. Ook gaat de minimum inkooppremie omhoog. De regeling uit 1957 wordt hiermee aangepast aan de migratiestromen van deze tijd.

Terugkerende Nederlanders
De AOW-inkoopregeling is in 1957 in eerste instantie gemaakt voor Nederlanders die terugkeerden naar Nederland uit de toenmalige overzeese rijksdelen. Dit was om te voorkomen dat deze mensen in behoeftige omstandigheden zouden komen doordat ze te weinig AOW hadden opgebouwd. Dankzij de AOW-inkoopregeling konden zij tegen een minimumpremie hun ontbrekende AOW-jaren inkopen.

Groeiende migratie
Volgens Klijnsma is het niet de bedoeling dat mensen die maar kort in Nederland verblijven, tegen een minimumbedrag alle ontbrekende AOW-jaren kunnen inkopen om vervolgens terug te keren naar hun land van herkomst. Tot nu toe gebeurt dit nog maar weinig, maar Klijnsma verwacht dat dit door de groeiende migratie zal toenemen. Hierdoor zouden de AOW-kosten flink kunnen stijgen.

Nieuwe aanvragen
Het wetsvoorstel van Klijnsma zal voor advies worden voorgelegd aan de Raad van State. De regeling moet per 1 juli van dit jaar met terugwerkende kracht in werking treden. Dit betekent dat aanvragen voor de inkoopregeling die zijn ingediend voor 24 maart 2014 door de sociale verzekeringsbank (SVB) worden behandeld op basis van de bestaande wetgeving. Aanvragen die worden ingediend op of na 24 maart 2014 worden door de SVB behandeld op basis van de nieuwe, aangescherpte regels.

Kijk hier voor meer informatie over deze nieuwe regels.

Rijksoverheid/Nu.nl


Bron Vara/Kassa
หลงรัก

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Inkoop regel AOW

#2 Bericht door prajak » woensdag 02 april 2014, 06:02

Goed bericht. Goeie zaak ook om de inkoop niet te goedkoop te maken; als je weet wat de gepensioneerde en nog werkende mensen in dit forum hebben betaald vanaf hun 15e of start van de loopbaan...kapitalen !

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Inkoop regel AOW

#3 Bericht door Jim » donderdag 03 april 2014, 05:46

sinds wanneer moet je gewerkt hebben om aow te kunnen ontvangen?

is volgens mij niet helemaal goed over nagedacht.. zoals gewoonlijk...
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Inkoop regel AOW

#4 Bericht door prajak » donderdag 03 april 2014, 06:43

Een typische "Jim' opmerking :giggle2: Niet lezen wat er staat. Maar misschien krijgt Jim straks AOW zonder ooit gewerkt te hebben ?

Vele mensen hier waaronder ik hebben echt wel betaald uit hun arbeidsinkomen hoor ! En voor het boxenstelsel ook over rente-inkomsten....

Joep
Expat
Expat
Berichten: 1434
Lid geworden op: woensdag 31 oktober 2007, 07:28

Re: Inkoop regel AOW

#5 Bericht door Joep » donderdag 03 april 2014, 06:46

Maar dan ook niet de AOW aanvullen met bijstand, anders heeft het nog weinig nut.
Wie in NL onder een bestaansminimum zit krijgt automatisch bijstand.
Of het nou uit het ene potje komt of uit het andere.
Maakt dat wat uit ??

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Inkoop regel AOW

#6 Bericht door Jim » donderdag 03 april 2014, 06:57

Inderdaad weer eens een typische jim opmerking omdat ik zo als gewoonlijk weer gelijk heb.
Wat als je nooit heb hoeven werken omdat je partner genoeg verdiende en je gaat uit elkaar dan kerst krijg je geen aow ofzo?
Laatst gewijzigd door Jim op donderdag 03 april 2014, 08:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Inkoop regel AOW

#7 Bericht door prajak » donderdag 03 april 2014, 07:02

Het onderwerp gaat over de inkoop door buitenlanders en dat gaat voor een 'koopje' en dat wordt veranderd. En dat is terecht want ik heb mijn AOW niet voor een 'koopje'.

Dat jij je leven lang niet werkt (ik begrijp nu waarom je die 1.000 baht boete niet kunt betalen..... :giggle2: ) staat hier buiten. Of moet ik dit zo lezen dat jij het prachtig vindt dat buitenlanders voor een prikkie mee-eten uit de AOW pot ? Best. Dat is dan jouw mening. Maar de overheid denkt daar gelukkig anders over......

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Inkoop regel AOW

#8 Bericht door Jim » donderdag 03 april 2014, 08:13

jomel17 schreef: De voorwaarden voor het inkopen van ontbrekende opbouwjaren voor de AOW worden strenger. Hierbij gaat het om de AOW-inkoopregeling voor Nederlanders die voor langere tijd in het buitenland verblijven. Dit maakte staatssecretaris Jetta Klijnsma maandag bekend.
prajak schreef:Het onderwerp gaat over de inkoop door buitenlanders
;)
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Inkoop regel AOW

#9 Bericht door prajak » donderdag 03 april 2014, 09:38

Je hebt gelijk; het gaat om NL-ers in buitenlanden. Maar dat verandert niets aan de zaak: inkoop moet tegen een zakelijke prijs.

Gebruikersavatar
Jim
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 6941
Lid geworden op: zaterdag 21 mei 2005, 08:49
Locatie: Planet Earth

Re: Inkoop regel AOW

#10 Bericht door Jim » donderdag 03 april 2014, 10:30

dat zal het probleem niet echt zijn.
het gaat mij er om dat huisvrouwen (of mannen) die niet werken omdat hun partner dat doet nu dus ineens geen recht hebben op aow omdat ze niet 5 jaar gewerkt hebben.

heb ik het niet eens over minder- en invaliden of gehandicapten.
Als je het echt niet meer weet, dan brabbel je maar iets over de “deep state”

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Inkoop regel AOW

#11 Bericht door RuudThai » donderdag 03 april 2014, 10:35

prajak schreef:Je hebt gelijk; het gaat om NL-ers in buitenlanden. Maar dat verandert niets aan de zaak: inkoop moet tegen een zakelijke prijs.
De minimumpremie voor de vrijwillige AOW/ANW-verzekering betaal ik voor mijn vrouw en ligt iets boven de 500 euro per jaar. Met een maximum van 10 jaar, dus dan bouwt ze 20 % op. Samen met de 5 jaar in Nederland (afgerond naar boven) krijgt ze dus ergens rond 2042 30 % van de hopelijk dan nog bestaande AOW.
Ik vind die 500 euro genoeg, de vrouw in Nederland wier enige recht het aanrecht is en dus nooit premie betaalt krijgt bij haar pensionering het volle pond aan AOW.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Inkoop regel AOW

#12 Bericht door stevenl » donderdag 03 april 2014, 11:53

Joep schreef:Maar dan ook niet de AOW aanvullen met bijstand, anders heeft het nog weinig nut.
Wie in NL onder een bestaansminimum zit krijgt automatisch bijstand.
Of het nou uit het ene potje komt of uit het andere.
Maakt dat wat uit ??
Is voor bijstand niet een vereiste om in Nederland te wonen?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Inkoop regel AOW

#13 Bericht door prajak » donderdag 03 april 2014, 15:56

Ja, StevenL, bijstand stopt aan de NL grens. Net als ww-uitkeringen. WAO mag je met toestemming meenemen.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Inkoop regel AOW

#14 Bericht door Gardensafari » donderdag 03 april 2014, 23:53

Jim schreef:
jomel17 schreef: De voorwaarden voor het inkopen van ontbrekende opbouwjaren voor de AOW worden strenger. Hierbij gaat het om de AOW-inkoopregeling voor Nederlanders die voor langere tijd in het buitenland verblijven. Dit maakte staatssecretaris Jetta Klijnsma maandag bekend.
prajak schreef:Het onderwerp gaat over de inkoop door buitenlanders
;)
Nederlanders die voor langere tijd in het buitenland verblijven moeten naar mijn mening in het algemeen over die buitenlandjaren helemaal geen AOW krijgen.
Voor mij maakt het niet uit: Nederlander of niet.
AOW bouw je in Nederland op, niet daarbuiten.
En dat dient te gelden voor Nederlanders en buitenlanders.
Mocht je dan toch kiezen voor de mogelijkheid je in te kopen, dan kan dat alleen als het volkomen kostendekkend is.
We spelen in Nederland al genoeg voor sinterklaas.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Inkoop regel AOW

#15 Bericht door stevenl » vrijdag 04 april 2014, 04:12

prajak schreef:Ja, StevenL, bijstand stopt aan de NL grens. Net als ww-uitkeringen. WAO mag je met toestemming meenemen.
Dacht ik al, dank je .

Dat betektn dus dat Joep niet bang hoeft te zijn, en dat de AOW voor mensen woonachtig in het hbuitenland niet wordt aangevuld met bijstandgelden.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”