Als jouw lijfrente NA emigratie pas ingaat.....

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Als jouw lijfrente NA emigratie pas ingaat.....

#1 Bericht door prajak » zondag 09 maart 2014, 03:56

Ik geef eerst deze link...

http://internationaljustice.rnw.nl/nede ... p-je-hoede

Ik liep er tegenaan in een NL-talig blog.

Simon Spaar emigreert van NL naar TH en is twee jaar later aan zijn AOW toe. Weer een jaar later expireert een lijfrentepolis waar hij 20 jaar aan heeft betaald. Een kleine polis, kapitaal is 20 k euro. Simon wil daarvan aankopen een kleine lijfrente van 1.000 euro per kwartaal, en dat heet een direct ingaande tijdelijke lijfrente.

Zoals je boven leest zal dat niet gaan. En dat heeft te maken met de Nederlandse regels terzake uitkeringen aan 'buitenlanden' en ik meen dat dit alle landen zijn buiten de EU want in de EU is er vrij verkeer van mensen en geld. Maar ik weet dit niet zeker.

Hoe je dit nu van te voren kunt oplossen is me niet bekend. Maar het lijkt me wel zinvol om minstens een jaar voor emigratie eens met de agent of de maatschappij te gaan praten.

Hoe deze zaak afloopt is onzeker, het loopt nog. Kans bestaat dat Simon naar NL gaat, zich inschrijft, de lijfrente regelt, en weer emigreert. Want de polis ineens laten uitbetalen heeft niet alleen heffing van inkomstenbelasting tot gevolg maar er volgt ook een aanslag revisierente EN er staat nog een conserverende aanslag open en als die wordt ingevorderd dan ben je een arm mens.....

Ik had er 10 jaar terug geen last van maar mogelijk is de wet gewijzigd. Ik houd het in de gaten zover ik kan en bericht hier.

Een vak in beweging, dat zie je wel weer.

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: Als jouw lijfrente NA emigratie pas ingaat.....

#2 Bericht door Loe » zondag 09 maart 2014, 04:09

Hij hoeft alleen inkomstenbelasting te betalen indien hij de premie die hij maandelijks op de polis betaalde aftrok. Als hij die niet aftrok is de uitkering na 20 jaar belastingvrij op te nemen in een keer.
Minder dan 20 jaar dan moet je belasting betalen over slechts een klein gedeelte, dus in deze tijd kan afkopen soms handiger zijn dan de 20 jaar vol te maken

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Als jouw lijfrente NA emigratie pas ingaat.....

#3 Bericht door prajak » zondag 09 maart 2014, 06:53

Loe, wat ik las is dat hier sprake is van beclaimd vermogen.

Maar de essentie van het verhaal is niet de fiscale claim. De essentie is dat het lijkt dat je na emigratie die polis niet kunt omzetten in een tijdelijke lijfrente en daarvoor heb je nou juist die polis gesloten: een aanvulling op de oudedagsvoorziening.

Loe
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1113
Lid geworden op: woensdag 15 februari 2006, 12:06

Re: Als jouw lijfrente NA emigratie pas ingaat.....

#4 Bericht door Loe » zondag 09 maart 2014, 09:09

Erik, een lijfrente polis sluit je af voor de oude dag na 20 jaar krijg je netto uitbetaald, indien dus geen premie is afgetrokken 20 jaar tenminste dit geld voor oude polissen.
Waarom zou je dan weer een lijfrente polis moeten afsluiten je krijgt dan het geld toch kontant op je rekening gestort. Waarom weer opnieuw een polis afsluiten en vooral met de lage rente lijkt me dit niet voordelig.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Als jouw lijfrente NA emigratie pas ingaat.....

#5 Bericht door prajak » zondag 09 maart 2014, 09:20

Loe, ik zou nu, als ik jong was, geen lijfrente sluiten maar een andere vorm van beleggen kiezen. In de netto-sfeer. Mijn beleggingen zijn nu allemaal uitgekeerd dus ik zit niet met dit probleem. Mijn tijdelijke lijfrente (tot 65) kreeg ik probleemloos EN met vrijstelling inkomstenbelasting

Maar de vraagsteller daar heeft dat wel zo gedaan en zit nu met deze situatie. En volgende mensen in deze situatie die gaan emigreren terwijl de polis nog loopt lopen ook in dit mes.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Als jouw lijfrente NA emigratie pas ingaat.....

#6 Bericht door RuudThai » zondag 09 maart 2014, 15:13

Ik weet niet of dit te vergelijken is met het bovenstaande:
Een aantal jaren geleden had ik een lijfrentehypotheek afgesloten. Na enkele jaren heb ik die omgezet naar een andere hypotheekvorm, maar het deel wat bestemd was om een lijfrente aan te kopen bleef intact.

Op een gegeven moment heb ik gevraagd wat ik er mee aan moest (ik woonde al in Thailand) en toen werd mij geadviseerd om een lijfrente te kopen van het beschikbare bedrag en die tot uitkering te laten overgaan in 3 kalenderjaren waarvan het laatste moest vallen in het jaar dat ik 65 werd.
Dus heb ik van 1 januari 2010 tot en met 31 december 2012 (in juli werd ik 65) maandelijks een lijfrente-uitkering ontvangen.

Eerst werd daar door een fout van de lijfrente-uitkeerder zowel de volledige belasting als de sociale premies over geheven, maar na 1,5 jaar had ik ze zo ver - met een verklaring van de belastingdienst - dat ze overgingen tot het normale belastingtarief voor iemand in het buitenland woonachtig (iets van 2,5 %) plus vrijstelling van de sociale premies. Het teveel ingehouden werd terugbetaald.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Als jouw lijfrente NA emigratie pas ingaat.....

#7 Bericht door prajak » zondag 09 maart 2014, 15:18

Zoals in de link staat is de crux het hebben van een buitenlandvergunning door het lijfrentelichaam. Dat heeft niet iedere verzekeraar. Ik lees dit in een blog...

" Neemt u contact op met Allianz-verzekeringen in Rotterdam. Via hen is een constructie mogelijk om de lijfrente in termijnen te laten uit betalen. Zij hebben namelijk een buitenlandvergunning..."

Dit heb ik niet onderzocht. Kunnen we altijd nog doen als er iemand mee komt. Voorlopig is het gesignaleerden na te zoeken door volgende kandidaat-emigranten.

stevenl
Expat
Expat
Berichten: 3909
Lid geworden op: vrijdag 29 april 2005, 12:23
Locatie: Rawai en Kata, Phuket
Contacteer:

Re: Als jouw lijfrente NA emigratie pas ingaat.....

#8 Bericht door stevenl » maandag 10 maart 2014, 04:44

prajak schreef:Zoals in de link staat is de crux het hebben van een buitenlandvergunning door het lijfrentelichaam. Dat heeft niet iedere verzekeraar. Ik lees dit in een blog...

" Neemt u contact op met Allianz-verzekeringen in Rotterdam. Via hen is een constructie mogelijk om de lijfrente in termijnen te laten uit betalen. Zij hebben namelijk een buitenlandvergunning..."

Dit heb ik niet onderzocht. Kunnen we altijd nog doen als er iemand mee komt. Voorlopig is het gesignaleerden na te zoeken door volgende kandidaat-emigranten.
Heb ik (hopelijk) geluk dat ik als ex werknemer van het tegenwoordige Allianz mijn lijfrente verzekeringen heb lopen via Allianz :)

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”