Thai Income Tax; praktisch (na wijziging 2014 of later..)

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#31 Bericht door Gardensafari » donderdag 13 februari 2014, 08:44

Als ik het allemaal zo lees, wordt het weer een stuk ingewikkelder.
Iemand die in Nederland en inkomsten heeft in de vorm van "particulier" pensioen op bank A en een kapitaaltje op bank B heeft staan, moet wel even voorzichtig zijn.
Die moet zorgen dat hij geld naar Thailand overmaakt van dat pensioen en niet van het kapitaal.
Boekt hij kapitaal over, dan is dat in Thailand niet belast.
En verleent Nederland geen vermindering.

En voor lieden met een overheidspensioen (en uitkeringen) voorzie ik ook nog een aanloopprobleem.
Zouden ze in Thailand al meteen weten welke pensioenen overheidspensioenen zijn?
ALS Thailand gaat heffen, dan kan het nog wel eens een probleem zijn om ze ervan te overtuigen dat de heffing van bijvoorbeeld een ABP-pensioen is toegewezen aan Nederland.
Zeker in den beginne voorzie ik grote problemen voor iedereen, ongeacht de persoonlijke situatie.
Uiteindelijk zal het allemaal wel goedkomen, maar belastingdiensten kennende zijn we dan al heel wat jaren verder.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

felitzia
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 16
Lid geworden op: maandag 19 november 2007, 06:23

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#32 Bericht door felitzia » donderdag 13 februari 2014, 09:30

Nog even terug op mijn vraag inzake belasting en artikel 27.
Het gaat over capital gains uit NL, waarover Thailand mag heffen.
Heb vernomen dat Thailand niet heft over deze inkomsten uit het buitenland.
Indien niet overgemaakt naar Thailand is NL dan alsnog gerechtigd hierover te heffen, zoals
men ook verwacht te doen bij pensioenen.
Prajak, nog bedankt mbt je eerste reactie hieromtrent.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#33 Bericht door prajak » donderdag 13 februari 2014, 09:40

"...Het gaat over capital gains uit NL, waarover Thailand mag heffen. Heb vernomen dat Thailand niet heft over deze inkomsten uit het buitenland. Indien niet overgemaakt naar Thailand is NL dan alsnog gerechtigd hierover te heffen, zoals men ook verwacht te doen bij pensioenen. .."

Is dat zo ? Artikel 14 van het verdrag gaat over vermogenswinsten en geeft aan....

op onroerende zaken (en bepaalde roerende...) heft het land waarin de onroerende zaak is gelegen....
op vervoermiddelen in internationaal verkeer....het land waar de leiding is gevestigd....
op andere ... het woonland van de vervreemder ... bij uitsluiting nota bene...

Maar betreft het vermogenswinst op aandelen, kort gezegd, in een BV en mogelijk andere rechtspersonen of rechtspersoonlijk bezittende lichamen, pak art 14 er maar bij, dan komt de a.b. houder in zicht. Daarover heft NL en daarover krijg je een conserverende aanslag.

Artikle 27 ziet naar mijn mening uitsluitend op inkomsten waarop NL een vermindering moet verlenen omdat Thailand heft, soms niet heft. Maar ik denk dat NL bij uitsluiting heft over NL a.b. aandelen en dan zover ik weet alleen over de waarde-aangroei in de jaren waarin de a.b. houder in NL heeft gewoond..

Dat is mijn mening op de summiere info die je geeft. Ik adviseer je een belastingadviseur te zoeken in het land waar de vennootschap gevestigd is en daarna in het andere land. PWC zit in beide landen.

felitzia
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 16
Lid geworden op: maandag 19 november 2007, 06:23

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#34 Bericht door felitzia » donderdag 13 februari 2014, 09:52

Beste Prajak en lezers,

Het betreft aanmerkelijk belang, waarvan de 10 jaars termijn reeds is verstreken,
en zo ook de conserverende aanslag is vervallen.

There is no separate capital gains tax in Thailand. If capital gains arise outside of Thailand it is not taxable. All earned income in Thailand from capital gains is taxed the same as regular income. However, if individual earns capital gain from security in the Stock Exchange of Thailand, it is exempted from personal income tax.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#35 Bericht door prajak » donderdag 13 februari 2014, 10:00

En daarom, Gardensafari, zal het nog heel lang kunnen duren voordat Thailand ingrijpt. Nederland kan wel direct weigeren een vermindering te verlenen, artikel 27 geeft ze het handvat.

Voor Thailand speelt nog mee dat ze dan ook andere landen moet controleren. Thailand heeft belastingverdragen met 56 landen en voordat ze dat allemaal op een rijtje hebben. Met alle respect hoor.

En ga dan alle belastingkantoren in de provincies maar van een cursus voorzien hoe om te gaan met Piet, Pjotr, Pierre, Pedro, der Peter, Li Peng en Hoekazakkie. O, en leer ze gelijk Engels. Een berenklus of Sisyfusarbeid ? Allebei misschien wel.

Nee, dat gaat even duren.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#36 Bericht door prajak » donderdag 13 februari 2014, 10:03

"...All earned income in Thailand from capital gains..."

Als 'earned income in Thailand' de crux is.... Jouw income is earned in een ander land. Maar zoals Gardensafari al schreef, je kunt over die transfer een bewijsprobleem krijgen naar de Thaise belastingdienst toe. En dat verdient aandacht. Je kunt het beter voor zijn.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#37 Bericht door prajak » donderdag 13 februari 2014, 10:06

Felitzia, mag ik je vragen waar die Engelse tekst vandaan komt ?

felitzia
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 16
Lid geworden op: maandag 19 november 2007, 06:23

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#38 Bericht door felitzia » donderdag 13 februari 2014, 10:16

De Engelse tekst is letterlijk van Wikipedia, maar de inhoud komt grotendeels overeen met
hetgeen inhoudelijk in artikel 14 staat.

felitzia
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 16
Lid geworden op: maandag 19 november 2007, 06:23

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#39 Bericht door felitzia » donderdag 13 februari 2014, 10:18


prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#40 Bericht door prajak » donderdag 13 februari 2014, 15:22

Dank je wel. Ik ga eens op zoek naar de hele wettekst.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#41 Bericht door RuudThai » donderdag 13 februari 2014, 15:41

prajak schreef:En daarom, Gardensafari, zal het nog heel lang kunnen duren voordat Thailand ingrijpt. Nederland kan wel direct weigeren een vermindering te verlenen, artikel 27 geeft ze het handvat.

Voor Thailand speelt nog mee dat ze dan ook andere landen moet controleren. Thailand heeft belastingverdragen met 56 landen en voordat ze dat allemaal op een rijtje hebben. Met alle respect hoor.

En ga dan alle belastingkantoren in de provincies maar van een cursus voorzien hoe om te gaan met Piet, Pjotr, Pierre, Pedro, der Peter, Li Peng en Hoekazakkie. O, en leer ze gelijk Engels. Een berenklus of Sisyfusarbeid ? Allebei misschien wel.

Nee, dat gaat even duren.
Als ik het zo lees zal het mijn tijd wel uitdienen, hoewel ik er op reken tenminste 100 te worden... :Whistle: :angel: .
En als die Thaise belastinginspecteur het ook maar wáágt om mij aan te slaan zeg ik gewoon dat ik dan terugga naar Nederland. Missen ze ook nog mijn bestedingen hier en de VAT daarover. Lekker puh! :crazy:

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#42 Bericht door prajak » donderdag 13 februari 2014, 16:43

Ruudthai, als ik me goed herinner wat je hier hebt geschreven ben je gepensioneerd staatsbeambte. En sla de Thaise ambtenaar maar om de oren met artikel 17 en 18 van het verdrag. Staatspensioen is ter heffing aan NL toegewezen, en AOW wordt niet in het verdrag genoemd en is DUS nationale wetgeving in NL. Maak je dus geen zorgen.

jvs
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 275
Lid geworden op: donderdag 28 april 2011, 05:37

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#43 Bericht door jvs » vrijdag 14 februari 2014, 14:03

http://www.rd.go.th/publish/16399.0.html
Ik weet niet of iemand dit al heeft laten zien hier maar het is info over hoe je een TIN in Thailand krijgt.
Ik hoop dat ik het op de juiste plaats gepost heb.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#44 Bericht door prajak » vrijdag 14 februari 2014, 15:24

Goeie link, jvs. Dank.

felitzia
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 16
Lid geworden op: maandag 19 november 2007, 06:23

Re: Thai Income Tax; praktisch (na de wijziging 1-1-2014)

#45 Bericht door felitzia » vrijdag 14 februari 2014, 16:51

Ik neem aan dat het PIN nr. gelijk is aan het ID nr. in mijn gele boekje. (tabian baan)

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”