Duidelijke regels over samenwonen en AOW-uitkering

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
joeisan
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: maandag 04 november 2013, 06:51
Locatie: Udonthani province

Duidelijke regels over samenwonen en AOW-uitkering

#1 Bericht door joeisan » zaterdag 25 januari 2014, 02:06

Duidelijke regels over samenwonen en AOW-uitkering vanaf 1 februari

Nieuwsbericht | 24-01-2014 van Rijksoverheid

Ouderen met een AOW-uitkering die samenleven maar ieder een eigen (huur)huis hebben, worden vanaf 1 februari 2014 gezien als niet-samenwonend. Hierdoor ontvangen zij een hogere AOW-uitkering. De wijziging zorgt er voor dat de richtlijnen voor AOW-ers die intensief met elkaar optrekken duidelijker worden. Het wetsvoorstel is vandaag aangeboden aan de Tweede kamer.

Ik heb een pdf document heirover, mocht iemand interesse hebben.
Een goed lid verslapt niet

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Duidelijke regels over samenwonen en AOW-uitkering

#2 Bericht door prajak » zaterdag 25 januari 2014, 03:59

Ja, ik wil dat wel hebben en jij hebt mijn emailadres meen ik.

Het is een stap in de goede richting dat het tellen van tandenborstels nu definititief van de baan is. Beiden, indien voldaan wordt aan de voorwaarden, krijgen de 70% uitkering.

Maar....ik lees dit en daar wil ik meer van weten: Ouderen met een AOW die samenleven. Ik lees dat zo dat ze allebei AOW hebben in dit nieuwe plan.

En als een van de twee geen AOW heeft (werkt, leeft van VUT, WAO, van eigen vermogen...), houdt de AOW-er dan wel zijn alleenstaandetoeslag (dus de 70% uitkering in plaats van 50%)?

Nu is dit wel fraudegevoelig. Voor 1.500 baht kan ik hier een hut huren voor Kai; zet er een bed in, tafel, stoel, kast en betaal de stroomrekening en hoppa ! ik ga er op vooruit.

Daarom wil ik het wetsvoorstel graag lezen. Dank alvast.

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Duidelijke regels over samenwonen en AOW-uitkering

#3 Bericht door carpediem » zaterdag 25 januari 2014, 04:04

Ook partnertoeslag bij hogere inkomens wordt afgebouwd.
Zie svb site
pluk de dag (carpediem)

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Duidelijke regels over samenwonen en AOW-uitkering

#4 Bericht door carpediem » zaterdag 25 januari 2014, 04:09

Prajak,
het gaat over 2 AOWers met een eigen huis.
pluk de dag (carpediem)

carpediem
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2277
Lid geworden op: zaterdag 18 november 2006, 18:17
Locatie: amsterdam

Re: Duidelijke regels over samenwonen en AOW-uitkering

#5 Bericht door carpediem » zaterdag 25 januari 2014, 04:09

Het gaat over twee AOWers met een eigen (huur)huis. Dus twee huishoudens.
En die twee oudejes rommelen wat met elkaar. Slapen dan weer eens daar en dan weer daar.
Dus de wetgever wil dat die gewoon hun eigen AOW behouden.
Vind dit wel terecht.
Wel weer fraudegevoelig.
Een van de twee huurt voor 50 euro ergens een kamertje en heeft dan een eigen huurwoning. Of geld dat dan weer niet (ondervehuur)

Als ik (geboren voor 1950) Na 31 dec. 2014 van mijn partner afga verlies ik voor een volgende partner mijn partnertoeslag. Als ik dan alleen ga wonen krijg ik gewoon de uitkering voor alleenstaande.
Ga ik weer samenwonen met partner zonder inkomen dan ga ik er fors op achteruit.

Dus zal ik me genoodzaakt voelen om me hele verder leven met mijn huidige partner door te gaan.

Alhoewel in mijn geval er weer een korting komt op mijn partnertoeslag en het dan in 1918 alweer niet uitmaakt.

En zo komen we met al deze beschouwingen de dag wel weer door.

In Chanthaburi is het overdag heerlijk weer, lijkt op een nederlandae zomerse dag; gewoon lekker.
Laatst gewijzigd door carpediem op zaterdag 25 januari 2014, 05:46, 1 keer totaal gewijzigd.
pluk de dag (carpediem)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Duidelijke regels over samenwonen en AOW-uitkering

#6 Bericht door prajak » zaterdag 25 januari 2014, 04:15

Ja, ooit gelezen. Maar ik ben kwijt hoe hoog dat additioneel inkomen moet zijn, ik meen ergens in de 2 k euro per maand. Zoveel pensioen heb ik niet dus voor mij geldt het niet.

Op 1 Jan a.s. wijzigt er meen ik wel wat, en ik meen dat Carpediem daar ook over heeft geschreven. Ik herinner me dit. Jouw partner waarmee je op 31 dec 2014 samenwoont sterft of de relatie stopt. Dan krijg je nimmer meer partnertoeslag dus de rest van jouw leven zit je op de 50%, ook al krijg je een nieuwe partner.

Ja, tenzij die een eigen huis heeft....... :giggle2: ... want dan heb je formeel gezien geen partner.

Het zou me niet verbazen als het parlement van de naam van het topic een overgangsmaatregel maakt. Fraudegevoelig.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Duidelijke regels over samenwonen en AOW-uitkering

#7 Bericht door prajak » zaterdag 25 januari 2014, 04:18

Carpediem, zie nu jouw laatste opmerking, dubbel geplaatst want het is belangrijk :clap: ..

Tja, dat is rechtsongelijkheid, lijkt me.

Ben benieuwd wat de kleine christelijke partijen in het parlement er van gaan zeggen. Samenwonen in zondigheid ! Foei toch. :mrgreen:

Gebruikersavatar
joeisan
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: maandag 04 november 2013, 06:51
Locatie: Udonthani province

Re: Duidelijke regels over samenwonen en AOW-uitkering

#8 Bericht door joeisan » zaterdag 25 januari 2014, 04:18

prajak schreef:Ja, ik wil dat wel hebben en jij hebt mijn emailadres meen ik.

Het is een stap in de goede richting dat het tellen van tandenborstels nu definititief van de baan is. Beiden, indien voldaan wordt aan de voorwaarden, krijgen de 70% uitkering.

Maar....ik lees dit en daar wil ik meer van weten: Ouderen met een AOW die samenleven. Ik lees dat zo dat ze allebei AOW hebben in dit nieuwe plan.

En als een van de twee geen AOW heeft (werkt, leeft van VUT, WAO, van eigen vermogen...), houdt de AOW-er dan wel zijn alleenstaandetoeslag (dus de 70% uitkering in plaats van 50%)?

Nu is dit wel fraudegevoelig. Voor 1.500 baht kan ik hier een hut huren voor Kai; zet er een bed in, tafel, stoel, kast en betaal de stroomrekening en hoppa ! ik ga er op vooruit.

Daarom wil ik het wetsvoorstel graag lezen. Dank alvast.
Ik stuur je de pdf per email, nu...
Een goed lid verslapt niet

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Duidelijke regels over samenwonen en AOW-uitkering

#9 Bericht door printen44 » zaterdag 25 januari 2014, 05:13

Kan je mij die pdf ook sturen per mail? Niet dat ik een relatie heb, maar wel een huishoudster die in een huurhuis (kamer) woont, maar ik zou wel willen weten hoe dat in zijn werk gaat bij controle. Er liggen wat spullen van haar hier in huis.

Gebruikersavatar
joeisan
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: maandag 04 november 2013, 06:51
Locatie: Udonthani province

Re: Duidelijke regels over samenwonen en AOW-uitkering

#10 Bericht door joeisan » zaterdag 25 januari 2014, 05:23

printen44 schreef:Kan je mij die pdf ook sturen per mail? Niet dat ik een relatie heb, maar wel een huishoudster die in een huurhuis (kamer) woont, maar ik zou wel willen weten hoe dat in zijn werk gaat bij controle. Er liggen wat spullen van haar hier in huis.
Komt eraan!
Een goed lid verslapt niet

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Duidelijke regels over samenwonen en AOW-uitkering

#11 Bericht door prajak » zaterdag 25 januari 2014, 06:02

Binnen ! Dankjewel. Vanavond na het boksen even lezen en bewaren.

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Duidelijke regels over samenwonen en AOW-uitkering

#12 Bericht door printen44 » zaterdag 25 januari 2014, 07:01

Ook bedankt, ik hem het ook binnen. Heb het opgeslagen en ga vanmiddag onder het genot van een niet-alcoholisch drankje het lezen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Duidelijke regels over samenwonen en AOW-uitkering

#13 Bericht door prajak » zondag 26 januari 2014, 01:40

Ik lees dit uit de toelichting...

"...Ten tweede is in het wetsvoorstel een overgangsbepaling opgenomen in verband met het in artikel I, onderdeel B, opgenomen vervallen van artikel 17, tweede lid, AOW. In dat artikellid is de zogenaamde mantelzorguitzondering opgenomen. Deze houdt in dat geen herziening van het ouderdomspensioen van ongehuwde alleenstaande) pensioengerechtigden van 70% naar 50% WML plaatsvindt, als er sprake is van zorg voor een hulpbehoevende pensioengerechtigde waardoor een gezamenlijke huishouding van twee pensioengerechtigden ontstaat en beide pensioengerechtigden over een woning beschikken en daarvoor de financiële lasten dragen. Om te voorkomen dat degenen die thans op de mantelzorguitzondering een beroep doen (opnieuw) door de SVB moeten worden beoordeeld of zij voldoen aan de twee-woningen-regel wordt door middel van een..."

Het staat er : Beide pensioengerechtigden. Dus een AOW-er samen met een niet-AOW-er (VUT, WAO, vermogend) mag dan weer niet. Benm benieuwd hoe snel dit onder de rechter is. Discriminatie naar leeftijd of soort inkomen...?

Gebruikersavatar
joeisan
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: maandag 04 november 2013, 06:51
Locatie: Udonthani province

Re: Duidelijke regels over samenwonen en AOW-uitkering

#14 Bericht door joeisan » zondag 26 januari 2014, 02:39

prajak schreef:Ik lees dit uit de toelichting...

"...Ten tweede is in het wetsvoorstel een overgangsbepaling opgenomen in verband met het in artikel I, onderdeel B, opgenomen vervallen van artikel 17, tweede lid, AOW. In dat artikellid is de zogenaamde mantelzorguitzondering opgenomen. Deze houdt in dat geen herziening van het ouderdomspensioen van ongehuwde alleenstaande) pensioengerechtigden van 70% naar 50% WML plaatsvindt, als er sprake is van zorg voor een hulpbehoevende pensioengerechtigde waardoor een gezamenlijke huishouding van twee pensioengerechtigden ontstaat en beide pensioengerechtigden over een woning beschikken en daarvoor de financiële lasten dragen. Om te voorkomen dat degenen die thans op de mantelzorguitzondering een beroep doen (opnieuw) door de SVB moeten worden beoordeeld of zij voldoen aan de twee-woningen-regel wordt door middel van een..."

Het staat er : Beide pensioengerechtigden. Dus een AOW-er samen met een niet-AOW-er (VUT, WAO, vermogend) mag dan weer niet. Benm benieuwd hoe snel dit onder de rechter is. Discriminatie naar leeftijd of soort inkomen...?
Dit gaat over het artikellid betreffende mantelzorg-uitzondering. Dat artikellid gaat vervallen.
Daardoor zouden diegenen die aanspraak maken op de mantelzorg-uitzondering opnieuw beoordeeld moeten worden. Dit is nu in een overgangsregeling opgevangen.

Kort: nu is het zo dat samenwonen, zelfs met twee eigen woningen, leidt tot 50% ipv 70%. Uitzondering is gemaakt voor mantelzorg. Aangezien het per 1-2-2014 niet meer uitmaakt of er sprake is van mantelzorg (samenwonen met twee eigen woningen waarvan ieder de kosten draagt geeft geen korting op de 70%) vervalt dit specifieke artikel. Dat is alles.

Algemeen kan ik ook niet lezen dat de nieuwe regeling geldt voor AOW'ers die samenwonen met wie dan ook. Het lijkt erop dat er gedacht is aan AOW'ers die elkaar vaak bezoeken, vriendschappen aanknopen enzovoorts. Slechte zaak.

Ik zie het net als Prajak: discriminatie van die AOW'ers die met een niet AOW'er samenwonen.
Een goed lid verslapt niet

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Duidelijke regels over samenwonen en AOW-uitkering

#15 Bericht door prajak » zondag 26 januari 2014, 03:31

Het probleem ontstond destijds toen mensen 'wel eens' bij elkaar bleven pitten vanwege gezondheidsklachten, eenzaamheid etc. Toen kwamen de tandenborsteltellers in actie, vaak na verlinktelefoontjes. Nu is daar een nette oplossing voor. Hebben beiden een zelfstandig huishouden dan mogen ze hun gang gaan. Mooie oplossing.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”