Pensioenfonds voor zzp'ers

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#16 Bericht door driver » donderdag 09 januari 2014, 07:16

Aanvullinkje..met alleen Aow en bijv een huis bijna hypotheekvrij ook nog wat spaargeld is het in Nederland nog lastig om financieel rond te komen tzt verwacht ik als je geen toeslagen krijgt althans ;) vandaar mijn opmerking met alleen Aow redt ik het niet dus mede noodgedwongen hier weg.
Ik verwacht o.a in Thailand of bijv. Hongarije wel met minder geld rond te kunnen komen dan hier mits de uitgaven beperkt blijven en er geen gekke dingen worden gedaan.

Het huis tzt (deels) verhuren is ook een optie dus het is nu allemaal nog of..of..en misschien haal ik mijn Aow niet eens dus ik ga me nu niet echt druk maken over mijn toekomst dat heeft weinig zin denk ik.
Ermee bezig zijn wel en wat dingen plannen idem maar verder.... :happyno:

gr driver

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#17 Bericht door RuudThai » donderdag 09 januari 2014, 07:27

"Ik verwacht o.a in Thailand of bijv. Hongarije wel met minder geld rond te kunnen komen dan hier ".....

Ik weet niet precies hoe oud je bent, dus wanneer je je AOW krijgt (of wanneer je eerder wilt stoppen), maar reken er maar op dat Hongarije over een jaar of tien net zo duur is als Nederland. Ik denk dat dan alle EU-landen op ongeveer hetzelfde prijsniveau zitten, zelfs de armste zoals Bulgarije en Roemenië.
Zie bijvoorbeeld Spanje, dat was 20 jaar geleden stukken goedkoper dan NL en nu ligt het ongeveer gelijk.
Dus in Europa hoef je je heil niet meer te zoeken als je naar het prijsniveau kijkt.
Thailand zal over tien jaar nog wel wat lager liggen maar het kan nog wel eens tegenvallen vrees ik.

Gebruikersavatar
weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 787
Lid geworden op: maandag 17 maart 2008, 15:21
Locatie: Zuid Holland- Cha am

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#18 Bericht door weten » donderdag 09 januari 2014, 07:29

RuudThai schreef:Ik heb het gevoel dat men de inhoud van de door mij vermelde link van de Stichting ZZP Nederland niet heeft gelezen voordat men commentaar ging geven.
Daarin staat duidelijk dat dit voorstel al heel lang een grote wens was van de zzp'ers. Men vond het een grote omissie dat werknemers automatisch wel verzekerd waren van een goed aanvullend pensioen via hun CAO maar dat zij zich bij geen enkel pensioenfonds mochten aansluiten.

Prajak heeft het dan wel over lijfrente- en kapitaalverzekering maar dat is geen oplossing voor mensen als de zzp'ers met een sterk wisselend en soms matig inkomen, veel te duur. Dit aanstaande pensioenfonds is flexibel, dwz. men kan premie inleggen naar gelang de inkomsten. Lees het artikel maar eens goed.
Vele zzp'ers zitten momenteel qua inkomen in een dip maar dat zal niet altijd zo blijven want de economie zal in 2015 weer aantrekken is de verwachting. En dan kunnen ze beginnen met te reserveren voor hun eigen pensioen.

De vrijblijvendheid qua deelname vind ik onjuist. Net zoals elke werknemer verplicht is om premie te betalen voor zijn pensioen zou dat ook moeten gelden voor elke zzp'er. Je wordt nl. geacht zoveel mogelijk je eigen broek op te houden en zo min mogelijk gebruik te maken van de algemene ondersteunende sociale voorzieningen.

Als je als zzp'er dus nu besluit om niet mee te doen leg je dus eigenlijk de rekening bij je medeburgers. Want die betalen later via de belastingdruk aan jouw aanvullingen op je AOW. En dat vind ik a-sociaal, die regelingen zijn er echt alleen voor mensen die niet de mogelijkheid hadden om een aanvullend pensioen op te bouwen.
Momenteel zijn dat bijv. nog de mensen die in de beginjaren van hun werkzame leven nog geen pensioenvoorziening in hun bedrijf hadden maar dat is een uitstervende groep, elke werknemer heeft tegenwoordig wel een goede pensioenregeling in zijn bedrijf.
Verder zijn dat mensen die op latere leeftijd naar Nederland zijn gekomen en die dan geen volledig pensioen hebben kunnen opbouwen. En ook mensen met een uitkering die daardoor opbouwjaren missen of zoals de Wajongers die helemaal niks hebben kunnen opbouwen.

Dat zijn mensen die na hun pensionering een beroep moeten kunnen doen op de door mij al eerder genoemde regelingen als zorgtoeslag, huurtoeslag, bijzondere bijstand en misschien ook voorzieningen in de belastingsfeer.
Ik ben zeker voor het solidariteitsprincipe, dus dat de gemeenschap betaalt voor zij die onvrijwillig in een situatie terechtkomen waardoor ze onder een leefbaar inkomen geraken, maar als mensen tijdig maatregelen hadden kunnen treffen om een dergelijke situatie te voorkomen mag daar voor mij rekening mee worden gehouden als het op een beroep op de staatsruif aankomt.

Iedereen is toch tegen corruptie, fraude, misbruik sociale voorzieningen dus dan zou je ook tegen het onnodig gebruik van sociale voorzieningen moeten zijn. En als je je vrijwillig hebt kunnen verzekeren voor je pensioen en je doet dat niet, dan noem ik dat onnodig gebruik van sociale voorzieningen na je pensioen.

En Driver, met alleen AOW kom je er niet over een X aantal jaren als je naar Thailand verhuist. Thailand blijft niet altijd zo goedkoop als het nu is, je ziet de prijzen al flink stijgen en dat zal doorgaan.
Misschien dat je bij vertrek uit Nederland wat overhoudt aan de verkoop van je spullen zoals je motor, maar het is dan niet zeker of je hier in Thailand nog een nieuwe motor kan kopen..... [|(
Bovendien voldoe je tegen die tijd met alleen AOW mogelijk niet meer aan de inkomenseisen van de immigratiedienst want die zullen met de jaren ook wel worden aangepast aan het prijspeil.
Als je e ontslag krijgt kun je in de ww. gaan lopen en vervolgens in de bijstand terecht komen en gaan zitten wachten tot er weer werk is.Wat heeeeeel lang kan gaan duren want we hebben ook nog eens concurentie van Polen Roemenen Bulgaren Portugezen enz. en of die nu wel of niet eerlijk worden behandeld daar kunnen die werklozen Nederlanders niets aan doen er is op dit moment geen enkel teken dat het beter wordt.

Nou zijn er dus een heleboel werknemers die de gok nemen om voor zichzelf te beginnen en dus geen gebruik maken van de sociale voorzieningen , en voor een ronduit slecht uurloon staan te werken en zich alleen maar zorgen maken om morgen wel of geen werk en tegen wel een rot prijs.

Welnu nu zijn er een paar betweters die al jaren niets uitgevoerd hebben en die denken te weten dat het toch wel erg goed is als de heren (sommige zijn de 50 allang gepasseerd )wel even een pensioen kunnen opbouwen waarvan???????? na 5 jaar komt de belasting om de hoek kijken en dan is het over, niet om dat ze boven de stand hebben geleefd of dat ze de zaak niet kunnen managen, maar omdat ze(ik ken er zat die voor 20 of minder euro per uur staan)onder betaald worden en geen piek over houden,echter toch (sommige tegen beter weten in)op eigen benen willen blijven staan respect voor deze jongens ook al heb ik er last van.

En dan beginnen een paar wijsneuzen over een pensioen!!!!!!!!! belachelijk en in 2015 een economisch opleving wel ik sla het op en over een jaar zien we het wel,
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.

Gebruikersavatar
weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 787
Lid geworden op: maandag 17 maart 2008, 15:21
Locatie: Zuid Holland- Cha am

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#19 Bericht door weten » donderdag 09 januari 2014, 07:32

RuudThai schreef:"Ik verwacht o.a in Thailand of bijv. Hongarije wel met minder geld rond te kunnen komen dan hier ".....

Ik weet niet precies hoe oud je bent, dus wanneer je je AOW krijgt (of wanneer je eerder wilt stoppen), maar reken er maar op dat Hongarije over een jaar of tien net zo duur is als Nederland. Ik denk dat dan alle EU-landen op ongeveer hetzelfde prijsniveau zitten, zelfs de armste zoals Bulgarije en Roemenië.
Zie bijvoorbeeld Spanje, dat was 20 jaar geleden stukken goedkoper dan NL en nu ligt het ongeveer gelijk.
Dus in Europa hoef je je heil niet meer te zoeken als je naar het prijsniveau kijkt.
Thailand zal over tien jaar nog wel wat lager liggen maar het kan nog wel eens tegenvallen vrees ik.

Dus toch maar niet naar Nederland terug, en in Thailand ben je er ook nog niet of je moet in de rimboe willen zitten.
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#20 Bericht door RuudThai » donderdag 09 januari 2014, 07:34

Wat agressief man! Het is toch allemaal gewenst door die belangengroepering van zzp'ers en nou krijgen ze het, die mogelijkheid om met je oude dag nog wat te genieten en niet elke stuiver 3 x hoeft om te draaien, en dat is het nóg niet goed!
Wees blij dat er nu wat geregeld is en dat je via een pensioenfonds kunt sparen en het niet op de bank hoeft te zetten tegen 1,5 % rente; pensioenfondsen hebben een veel beter rendement.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#21 Bericht door Jeanette » donderdag 09 januari 2014, 07:34

Nou je hebt hartstikke gelijk Ruud, gewoon vanuit jouw luie leventjes gezien en de tijd die jij eraan kunt (en wilt) besteden.
Om te bedenken hoe anders dan jij - lees hoe stom - anderen om gaan met regels en wetten en die mensen dan uitgebreid hier gaan vertellen dat het potentiele ruif-eters zijn.
Jij met maar één taak, je zoon van- en naar school brengen, hebt recht op je geld. Torn ik niet aan.
De werkers van nu zullen als ze 66 zijn er geen recht op hebben dus of het ons in het nu gegund is door de massa blijft een ?

Nee, ik heb je link niet gelezen, zonde van de tijd.
Ik reageer alleen op die badinerende ondertoon van je.
Je zult nooit meer werken - als je niet naar Nederland komt - dus je bent niet in een positie om werkende te treiteren.

Dus zoek een hobby of een andere dag invulling ipv 'meningen' te verzamelen waar niemand op zit te wachten.

:idea:

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#22 Bericht door RuudThai » donderdag 09 januari 2014, 07:37

Nog zo'n agressieveling!
Verder reageer ik maar niet op dit gezwets.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#23 Bericht door elst99 » donderdag 09 januari 2014, 08:31

Iemand die geen CAO heeft, of een bedrijf die een pensioenverzekering heeft en geen fonds, heeft niet per definitie een verplicht pensioen. Bedrijfsleven hè!
En dat zijn er nog best veel!

Geloof best dat je het goed bedoelt, maar je ondertoon, daar zou je eens op moeten letten, komt niet leuk over!
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#24 Bericht door prajak » donderdag 09 januari 2014, 09:45

Juist, Elst99, er zijn nog voldoende werknemers die voor een pensioenregeling afhankelijk zijn van de welwillendheid van de werkgever. Neem de vrije beroepers maar, die groep heeft niet overal een verplichte pensioenregeling voor werknemers.

Verder: die pensioenregeling voor zzp-ers mag dan flexibel zijn, er zit een maximum aan opbouw van pensioen, strak geregeld in de fiscale wetgeving en inhaal van verloren jaren is PEPERDUUR en wellicht niet altijd toegestaan.

Is koppeling aan hun eerder opgebouwd pensioen toegestaan ? Ik lees het niet. Dan spaar je wel op de kosten van de verzekeringsmaatschappij. Ik bedoel: je komt uit de grafische sector en hebt daar opgebouwd, je wordt zzp-er en bouwt door betaling verder bij de grafische fondsen. Wat is er tegen ?

Kijk dan naar de beroepsvoetballers die een RIANTE uitzonderingspositie hebben, een eigen beroepspensioenfonds, en een groot deel van hun inkomen daarin kunnen wegpompen voor later. Beroepssporters verdienen veelal hun inkomen tussen 20 en 40, een zzp-er die er als werknemer uit getrapt wordt IS al de 40 voorbij en ga dan maar opbouwen...studerende kinderen, huis met hypotheek, dure zorgpolissen, ga maar door.

Nee, het zzp-systeem is rot gebleken. Het zou de hemel op aarde zijn maar de prijzen staan onder druk en de werkloosheid is groot, het aanbod van anderlanders is groot, de beunhazen tieren welig, ga er maar aan staan.

Goed dat de vakbonden zich zo fel verzetten tegen versoepeling van het ontslagrecht. Het is onderhand het enige houvast dat je als werknemer nog hebt.

Als je geen geld hebt om als zzp-er pensioen op te bouwen, of geen zin, of het zelf doet en de crisis jouw geld afwaardeert (denk aan de levenpolissen die de beursval tijdens de Golfoorlog en de Irakoorlog meemaakten...), het mag niet uitmaken in een zorgstaat als NL. Rokers, zuipers en volvreters betalen dezelfde zorgpremie als sober levende mensen; daar wordt ook niet met het vingertje gewezen !.

NL is nog steeds de hemel op aarde, men zeurt wel eens maar het is echt waar, zeker als je in Thailand en elders eens goed om je heen kijkt. Dat goed moet behouden blijven

Gebruikersavatar
weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 787
Lid geworden op: maandag 17 maart 2008, 15:21
Locatie: Zuid Holland- Cha am

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#25 Bericht door weten » donderdag 09 januari 2014, 11:08

RuudThai schreef:Wat agressief man! Het is toch allemaal gewenst door die belangengroepering van zzp'ers en nou krijgen ze het, die mogelijkheid om met je oude dag nog wat te genieten en niet elke stuiver 3 x hoeft om te draaien, en dat is het nóg niet goed!
Wees blij dat er nu wat geregeld is en dat je via een pensioenfonds kunt sparen en het niet op de bank hoeft te zetten tegen 1,5 % rente; pensioenfondsen hebben een veel beter rendement.

je snapt t niet man je gaat toch ook niet met een arme sloeber naar het Hilton, ZZPer betekent armoede(de enkele daargelaten) dat voor ik weer een berg tegen gas krijg)noodgedwongen voor jezelf beginnen van daag ontslag en morgen terug bij dezelfde baas deze week 4 dagen volgende week 3 dage n en daarna misschien helemaal niks, nog een keer arremoede en dan ga jij in je onwetendheid over pensioen zitten ouwehoeren , wordt wakker man als ik dat tegen m,n collega,s zeg wijzen ze op de voorhoofd,,ik ben al blij dat ik m,n huur kan betalen sodemieter op met je pensioen,, jaja vanuit je veilige stoel is het makkelijk praten maar ga niet doen alsof dat alemaal van die goede ideen zijn leuk bedacht , alleen kan bijna niemand het betalen.
Weer zo,n verzinsel van een regering die totaal niet weet wat er in de maatschappij gebeurt en jij laat je er in meeslepen je denkt niet Ruud je leest alleen maar en neemt het klakkeloos over,le bent toch geen ambtenaar hoop , ik het zou wel veel verklaren
O dat is niet aggressief , ik ben totaal niet agressief wel direct
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.

Gebruikersavatar
weten
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 787
Lid geworden op: maandag 17 maart 2008, 15:21
Locatie: Zuid Holland- Cha am

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#26 Bericht door weten » donderdag 09 januari 2014, 11:09

Jeanette schreef:Nou je hebt hartstikke gelijk Ruud, gewoon vanuit jouw luie leventjes gezien en de tijd die jij eraan kunt (en wilt) besteden.
Om te bedenken hoe anders dan jij - lees hoe stom - anderen om gaan met regels en wetten en die mensen dan uitgebreid hier gaan vertellen dat het potentiele ruif-eters zijn.
Jij met maar één taak, je zoon van- en naar school brengen, hebt recht op je geld. Torn ik niet aan.
De werkers van nu zullen als ze 66 zijn er geen recht op hebben dus of het ons in het nu gegund is door de massa blijft een ?

Nee, ik heb je link niet gelezen, zonde van de tijd.
Ik reageer alleen op die badinerende ondertoon van je.
Je zult nooit meer werken - als je niet naar Nederland komt - dus je bent niet in een positie om werkende te treiteren.

Dus zoek een hobby of een andere dag invulling ipv 'meningen' te verzamelen waar niemand op zit te wachten.

:idea:

Amen
Het leven is zo simpel dat niemand het begrijpt.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#27 Bericht door Jeanette » donderdag 09 januari 2014, 12:30

RuudThai schreef:Nog zo'n agressieveling!
Verder reageer ik maar niet op dit gezwets.
Ik wilde dat ik zo wijs was.
Maar je haalt me het bloed onder de nagels vandaan en dat mag je gerust weten.
"Pensioenfonds voor zzp'ers", wat heb jij daar mee te maken om daar een toppic over te starten? Hoeveel uur heb je besteed aan het vormen van een mening hier over? En waarom? Wat is je doel om die mening hier te ventileren?
Je raakt kant nog wal maar je stuur zit dan ook niet op een schip. (sorry, die is van Hans)
Je kunt onmogelijk garanderen dat men door nu nog zuiniger te doen en geld dat al schaars is aan een pensioenfonds af te geven ---> die mogelijkheid om met je oude dag nog wat te genieten en niet elke stuiver 3 x hoeft om te draaien<---- je echt van eigen geld ruim kan leven. Met jouw woorden en mening heeft er ooit iemand mijn vader - 1950 of zo - overgehaald om 6 begrafenis verzekeringen af te sluiten van 100 gulden p.p. Kijk, dat was nou agressief als verkoop techniek.

Ik hoorde bij het laatste jaar 'vutters', iedere collega die een half jaar of meer jonger was kreeg alleen de mogelijkheid van 'flex pensioen'.
Het verschil is een behoorlijke staatsloterijprijs.
Die ik wel kreeg en zij niet krijgen.
Volgens mijn Calvinistische opvoeding - voor m'n gevoel dus - is dit oneerlijk.
Jij bent ook lang voor je 65ste gepensioneerd dus een beetje compassie met mensen die het een stuk slechter hebben zou je sieren.

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#28 Bericht door dutch » donderdag 09 januari 2014, 12:47

Ik vind dat er wel erg op de man wordt gespeeld.
Ook in de begin 80-er jaren was er een werkeloosheid golf ( ik geloof zelfs een hoger percentage als nu),maar er werd minder gemopperd als tegenwoordig.
Lijkt wel.
Of zijn oud VVD ers en gepensioneerde ambtenaren niet meer welkom op dit forum?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#29 Bericht door Hua Thale » donderdag 09 januari 2014, 12:53

Afbeelding

Echt waar . :giggle:
De revolutie eet haar eigen kinderen op.

elst99
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5117
Lid geworden op: maandag 19 mei 2008, 12:30

Re: Pensioenfonds voor zzp'ers

#30 Bericht door elst99 » donderdag 09 januari 2014, 13:24

Ja hoor Dutch, van harte welkom!
Denk wel dat het een andere tijd is om werkeloos te zijn! Iedereen heeft op zijn manier aan de welvaart kunnen of mogen ruiken, dachten allemaal dat het niet op kon, ja dan is naar benedenvallen een harde klap!
Daar is en was de overheid ook schuld aan, sociale woningbouw, kunstmatig laag gehouden, koopwoningen werden gepromoot, banken die de fout ingingen, pensioenfondsen verkeerde beleggingen, verder hoef ik niets uit te leggen.
In de 80 er jaren waren er nog geen voedselbanken wel?
Je moet niet alles geloven wat ze over me zeggen, het is allemaal veel erger!

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”