Nederlanse cultuur

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Nederlanse cultuur

#46 Bericht door brake034 » maandag 02 december 2013, 08:20

Het verhoudingsgetal is 72,5 (5800/80) dus de gezondheidszorg in Nederland is 72,5 keer zo duur als in Thailand?
Als de gezondheidszorg in allebei de landen op hetzelfde niveau was dan is er in Nederland iets goed mis.

Ik denk echter dat de gezondheidszorg in Nederland wat stapjes hoger staat dan de "staats" gezondheidszorg in Thailand.
Daarmee verklaar je en het langer leven en de hogere kosten in Nederland.

Laten we de factor 72,5 eens doorgetrokken, wat verdient een verpleegster in Thailand? Zeg 12.000 baht / 300 Euro (afgerond, makkelijk rekenen).
Als we de factor 72,5 doortrekken wordt het maand salaris in Nederland 21.750 Euro :o .......nee dat klopt dus niet!

Ik denk dat het eerder zit in veel meer en duurdere apparatuur en medicatie.
Marcel

Gebruikersavatar
serpay
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2399
Lid geworden op: zaterdag 25 maart 2006, 19:19
Locatie: kleve en soms nang-rong

Re: Nederlanse cultuur

#47 Bericht door serpay » maandag 02 december 2013, 08:54

een verpleegster verdient ook niet zo veel het zij de mannegers en bestuurders die het geld verdienen(graaien).
de fraude en onkosten declaraties die absurd hoog zijn of totaal niet uitgevoerd zijn.
dat zijn de dingen die de gezondheidszorg zo duur maken.
niet de verpeegster aan het bed.
Alfisti rebeli

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nederlanse cultuur

#48 Bericht door prajak » maandag 02 december 2013, 09:37

Brake034, ik heb internetapotheken opgezocht die mij betrouwbaar lijken en eens gekeken naar wat de pillen kosten die ik vandaag heb gekocht voor 5 euro. Ik heb naar minimumprijzen gezocht aldaar.

Dokteronline; cephalexin, cefalexin, keflex, 500 mg 60 caps. Kosten daar 34,50 de 20 caps dus maal 3 en dat is 103,50 euro.

Dokteronline; ciprofloxacin, 250 mg 30 tabletjes. Kosten daar 34,95 de 10 tabletten dus maal 3 is 104,85.

Eurodrugstore; seratiopeptidase, danzen, serralysin, serrin, dat is heel goedkoop zie ik. Ik heb 20 pillen van 5 mg, ik vind alleen pillen van 10 mg en kom voor mijn (20 pillen van 5 mg) 100 mg op 9 euro.

Zonder verzendkosten en een herhalingsrecept kost dit afgerond al 217 euro en ik betaalde VIJF euro. Dat is een factor 43 !

Het pakketje pillen dat ik haalde is voor 2 weken. Even snel geteld verschilt dat (217 min 5 en dan gedeeld door 2) is 106 euro per week en ik slik het nu 5 weken, er komen er 2 bij, dat is 7 x 106 euro alleen al voor mij. Daar heb je denk ik een nonstop ticket voor van Mokum naar Bangkok...

Made in Thailand ? Op de strips staat geen producent en ik heb doosje noch bijsluiter gekregen. Maar ik neem het aan gezien de prijs.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Nederlanse cultuur

#49 Bericht door brake034 » maandag 02 december 2013, 09:49

Prajak,

Ik heb in de Achmea vergoedinglijst gekeken, hier is de link: http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=& ... JepdJNKt9w

Dit is een Exel spreadsheet met de vergoedingsnorm voor heel veel medicijnen.

Neem even Ciprofloxacin, dat gebruik ik vaak ook: 20 pilletjes 250mg vergoed Achmea Euro 1,50!
Dus Dokteronline is erg, heel erg duur!

Ikzelf kocht in Thailand dezelfde Ciproflox 250mg in doosjes van 100 tabletten, ook erg goedkoop in commerciële apotheek.
Ze heten Ciprobid 250 en worden gemaakt door Cadila Healthcare in India.
Marcel

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Nederlanse cultuur

#50 Bericht door prajak » maandag 02 december 2013, 09:56

Oei ! Da's duur. Nog een reden niet via internet te kopen.

Ik kan niet alles terugvinden overigens.

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Nederlanse cultuur

#51 Bericht door Jeanette » maandag 02 december 2013, 10:10

Ais schreef: In Nederland was de rekening voor 1 tand uittrekken 256 euro, in Thailand kostte ditzelfde 1400 baht. Een aardig verschil.......voor dezelfde behandeling.
En dan komt het (cultuur)verschil weer om de hoek kijken - voor OmaJeanette betaald de verzekering en voor OmaSukanya niet altijd.

In Nederland is een medische schaar b.v. tig keer duurder dan de zelfde schaar zonder dat etiket omdat de zorgverzekeraar dat toestaat.
In Thailand - voor de Thaise mensen - zorgt de marktwerking er voor dat de prijs zo laag mogelijk blijft.
Hoeveel 65plussers kunnen in Thailand 1400 baht betalen per tand trekken? Procentueel gesproken?

Ik betaalde voor mijn klikgebit met 20 maanden ellende, bloed, zweet en tranen en de zorgverzekeraar met €8500,-. Er was moed voor nodig geen geld.
Rob maakte roerei voor mij en in de soep zat merg van botten.
En dan zie ik in Thailand de 'ouderen' een soort van cup-a-soup maaltijden eten van een paar baht.

Dus wat ik cultuurverschil noem is eigenlijk de gewone dagelijkse gewoontes en mogelijkheden die je als inwoner van een bepaald land hebt.

[|)

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Nederlanse cultuur

#52 Bericht door Duncan » maandag 02 december 2013, 11:44

Ais schreef: In Nederland was de rekening voor 1 tand uittrekken 256 euro, in Thailand kostte ditzelfde 1400 baht. Een aardig verschil.......voor dezelfde behandeling.
Even een tipje tussendoor, doe zoiets simpels de volgende keer in het streekziekenhuis. Ben je voor onder de 300 baht klaar ( tenzij ze de afgelopen 2 jaar er erg veel bij op hebben gegooid ). Ik laat mijn gebit daar altijd nakijken en foto's maken. Alleen voor noodgevallen ( dus als ik plat op mijn plaat ga ) heb ik nog de NL-tandarts, maar onderhoud gebeurt gewoon in Thailand. En goed :thumbsup: .

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Nederlanse cultuur

#53 Bericht door v@go » maandag 02 december 2013, 11:47

ik heb ook een 8 tal kronen daar laten plaatsen en de Nederlandse verzekering heeft alles vergoed.
Dit alles in een periode van 3-4 jaar.
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”