Nederlanse cultuur

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Bericht
Auteur
ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Nederlanse cultuur

#16 Bericht door ron » zaterdag 30 november 2013, 11:43

brake034 schreef:Waar een Thai trots op kan zijn? Ik roep wat in willekeurige volgorde:

- Het toerisme, klaarblijkelijk vinden de meeste toeristen Thailand aantrekkelijker dan Nederland, er komen er pakweg 2x zo veel.
- Het feit dat de gebouwen niet onder geklad worden met teksten van gekken en dwazen, die hun naam schrijven op deuren en glazen.
- Het respect voor de ouderen.
- Enorme gastvrijheid en vriendelijkheid.
- Een keuken die van wereldfaam is, Nederlands enige aandeel in de wereldkeuken is de kroket.
- De Koning.
- Gratis onderwijs.
- Goede gezondheidszorg voor iedereen.
- etc.

.
Grapjas,en dat ben je Marcel.haha.
Dit meen je toch niet serieus he?

Het toerisme, klaarblijkelijk vinden de meeste toeristen Thailand aantrekkelijker dan Nederland, er komen er pakweg 2x zo veel.

Is Thailand een ietsje groter dan Nederland,of heeft dat er niets mee te maken? :clap:
Trots op de sex toeristen ook?

Het feit dat de gebouwen niet onder geklad worden met teksten van gekken en dwazen, die hun naam schrijven op deuren en glazen.

Afbeelding

Heb nog wel een paar honderd voorbeelden van graffity in Thailand,maar dit lijkt mij een afdoende antwoord op een antwoord om "trots" te zijn op Thailand...... [|(

Het respect voor de ouderen.

Als het familie is,zeker!! :thumbsup:
Maar als ferang die wat minder inkomen krijgt op den duur......?.........de schuurtjesman? :Whistle:

Enorme gastvrijheid en vriendelijkheid.

Ben ik met je eens,maar dat heb ik ook in Nederland.
Enig verschil is dan wel dat er in Nederland niets terug verwacht wordt....... :happyno:

Een keuken die van wereldfaam is, Nederlands enige aandeel in de wereldkeuken is de kroket.

Denk nog wel de meest rare stelling die je inneemt in dit lijstje Marcel....
"Keuken van wereldfaam "........... :cheesy: :clap:
Denk dat je zelf ook wel beter weet.......

De Koning

Trots op de Koning........een pracht ideaal hoor :thumbsup: ....koop er een brood voor zouden we zeggen.......
Omdat de Koning hoogst persoonlijk voor regen kan zorgen als hij even met z,n vliegtuigje vliegt.of hoe moet ik dat zien.......
Denk dat de gemiddelde Thai gehersenspoeld is tijdens de opvoeding,en dat dit soort "trots zijn" op de Koning er met de rijststokjes zijn ingeschrokt......

Gratis onderwijs.

Durf je dat nog onderwijs te noemen,of een verplichte aanwezigheid protocol? [|(

Goede gezondheidszorg voor iedereen.

Wees jij maar blij dat je daarvan niet afhankelijk bent......... :roll:

etc.

?? :cheesy: :clap:

Denk dat we het lijstje maar moeten wegspoelen in het praathuis Marcel,want dit gaat nergens over,sorry!

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Nederlanse cultuur

#17 Bericht door RuudThai » zaterdag 30 november 2013, 11:51

Ben het met je eens Ron, Marcel 's bril is wel errug roze....
De Thaise keuken..... ik noem het meestal kippevoer en de Isaanbagger is al helemaal niet te vreten! :(

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: Nederlanse cultuur

#18 Bericht door vleespet » zaterdag 30 november 2013, 11:54

brake034 schreef:Waar een Thai trots op kan zijn? Ik roep wat in willekeurige volgorde:

- Het toerisme, klaarblijkelijk vinden de meeste toeristen Thailand aantrekkelijker dan Nederland, er komen er pakweg 2x zo veel.
- Het feit dat de gebouwen niet onder geklad worden met teksten van gekken en dwazen, die hun naam schrijven op deuren en glazen.
- Het respect voor de ouderen.
- Enorme gastvrijheid en vriendelijkheid.
- Een keuken die van wereldfaam is, Nederlands enige aandeel in de wereldkeuken is de kroket.
- De Koning.
- Gratis onderwijs.
- Goede gezondheidszorg voor iedereen.
- etc.

De situatie in de steden is niet alleen Thailand maakt, het platteland is groter en er wonen meer mensen.

Wat de meeste leden vergeten is het feit dat Thailand pas sinds de jaren 60 aan het ontwikkelen is en daarmee tig generaties achter loopt met bijvoorbeeld Nederland. Nederland ontwikkelde zich sinds de industrialisatie nu bijna 200 jaar geleden. Hoe goed was het gesteld met veiligheid, onderwijs en gezondheidszorg in Nederland 150 jaar geleden?

Je kunt dus niet 1 op 1 met elkaar vergelijken en ook dat is m.i. de charme van Thailand.
:thumbsup: :worshippy:
Jij hebt het begrepen,en zal dan ook moeiteloos intregeren in Thailand.
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

dutch
Expat
Expat
Berichten: 6613
Lid geworden op: zaterdag 23 september 2006, 04:47
Locatie: Korat-Thailand

Re: Nederlanse cultuur

#19 Bericht door dutch » zaterdag 30 november 2013, 12:02

RuudThai schreef:Ben het met je eens Ron, Marcel 's bril is wel errug roze....
De Thaise keuken..... ik noem het meestal kippevoer en de Isaanbagger is al helemaal niet te vreten! :(
Je oordeel over de Thaise keuken slaat nergens op.
Al die verschillende zeer simpele boerengerechten kan je toch niet representatief noemen voor alles wat er nog verder geserveerd wordt?
"De overheid lost geen problemen op; zij subsidieert ze. "
Ronald Reagan

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Nederlanse cultuur

#20 Bericht door ron » zaterdag 30 november 2013, 12:06

RuudThai schreef:Ben het met je eens Ron, Marcel 's bril is wel errug roze....
De Thaise keuken..... ik noem het meestal kippevoer en de Isaanbagger is al helemaal niet te vreten! :(
Dat heeft met het stukje heimwee te maken,als je een tijdje weg bent uit een land.
Over een tijdje verlangt hij weer om even in Nederland te zijn,ik heb dat trouwens ook........
Als ik een week terug ben in Nederland zodirekt,vraag ik mij ook af wat ik hier in Godsnaam doe....... :roll:
Jammer dat je twee landen niet kan delen...........alle voor- en na-delen mixen......heerlijk!

Het "voer" wat ik hier in Thailand voorgeschoteld krijg.is in ieder geval niet mijn smaak.
De aandacht die aan deze maaltijden wordt besteed is volgens Marcel gastronomisch te noemen,maar ik zie het niet anders dan op een heet vuur wat rommel door elkaar te husselen,en klaar is klara.

"Trots" is klaarblijkelijk toch een woordje wat niet helemaal begrepen wordt door deze of gene.
Mischien heb IK er wel een andere betekenis voor in mijn gedachten,en ligt de fout bij mij.

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
vleespet
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1295
Lid geworden op: maandag 03 augustus 2009, 16:28
Locatie: nijmegen/khorat

Re: Nederlanse cultuur

#21 Bericht door vleespet » zaterdag 30 november 2013, 12:10

ron schreef:Helaas dat deze cultuur de laatste jaren dan wel heel erg is "verdund" naar mate er "nieuwe soorten Nederlanders" bijkomen.......

Ron.
Ik probeer mij de "ideale"nederlandse samenleving zoals jij hem ziet voor te stellen.
Een groepje witte schreeuwende amsterdammers die alles beter weten maken de dienst uit,echt de mouwen opstropen wordt er niet meer gedaan (een van de zwakke punten van de amsterdammers)
Mijn vrouw en jouw vrouw worden (als nieuw soort Nederlander)gedeporteerd of in het beste scenario met een opgenaaide B van buitenlander op hun kleding getollereerd en als werkvolk gebruikt.

Als je het niet erg vindt dan pas ik voor die "droomsamenleving"

:happyno: :twisted
iedereen is van de wereld en de wereld is van iedereen.Thé Lau

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Nederlanse cultuur

#22 Bericht door ron » zaterdag 30 november 2013, 12:14

vleespet schreef:
ron schreef:Helaas dat deze cultuur de laatste jaren dan wel heel erg is "verdund" naar mate er "nieuwe soorten Nederlanders" bijkomen.......

Ron.
Ik probeer mij de "ideale"nederlandse samenleving zoals jij hem ziet voor te stellen.
Een groepje witte schreeuwende amsterdammers die alles beter weten maken de dienst uit,echt de mouwen opstropen wordt er niet meer gedaan (een van de zwakke punten van de amsterdammers)
Mijn vrouw en jouw vrouw worden (als nieuw soort Nederlander)gedeporteerd of in het beste scenario met een opgenaaide B van buitenlander op hun kleding getollereerd en als werkvolk gebruikt.

Als je het niet erg vindt dan pas ik voor die "droomsamenleving"

:happyno: :twisted
Ik zat al op je vreemde uitspraken te wachten vleespetje.
Eens een boer,blijft een boer.

:clap:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Nederlanse cultuur

#23 Bericht door brake034 » zaterdag 30 november 2013, 12:23

vleespet schreef: :thumbsup: :worshippy:
Jij hebt het begrepen,en zal dan ook moeiteloos intregeren in Thailand.
Dank Vleespet, integreren is ook wat ik graag wil, een Thai wordt ik nooit maar zal me zo goed mogelijk aanpassen.

Als je wilt integreren zal je jezelf niet moeten afzetten, klagen over 60 miljoen Thais heeft weinig zin in Thailand.

De enige die je werkelijk kan beïnvloeden ben jezelf dus aanpassen is iets wat de buitenlander in Thailand zelf moet doen.

Dat integreren (inburgeren) is overigens niks nieuws, al die medelanders in Nederland zitten in hetzelfde stikken of slikken schuitje.
En bevalt het je niet, dan donder je toch op naar je eigen land?
Marcel

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Nederlanse cultuur

#24 Bericht door Gardensafari » zaterdag 30 november 2013, 13:07

Deze discussie is onzin.
Bij velen proef ik pure discriminatie: wij hebben perfect geregeld en zij zijn primitieve klungels.
Dat impliceert de vraagstelling al: waar kan een Thai trots op zijn?
En dan trots in de culturele betekenis die wij eraan toe kennen.
Dus gehouden langs onze meetlat.
Als je op die manier met cultuurverschillen omgaat, zul je never nooit niet begrip krijgen.
Maar ga maar door, heren.
Misschien breekt er ooit nog een beetje begrip door.
Maar ik betwijfel het.
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Nederlanse/Thaise cultuur is knollen met citroenen,haha

#25 Bericht door driver » zaterdag 30 november 2013, 13:08

ron schreef:
driver schreef:Sukanya vindt het hier prima en alles veel beter geregeldt dan in Thailand .
Ze ziet nu ook dat hier veel meer wordt gedaan voor onze inwoners dan in Thailand.
Andere voorbeelden zijn al gegeven dus wat Sukanya betreft is Nederland zeker het beloofde land ( met ook gebreken uiteraard ) waar bijna iedere Thai van droomt of over hoort via via..
De toekomst zal uitwijzen of ze dit zo blijft vinden uiteraard.

gr driver
Dat Nederland beter bevalt kan ik mijzelf wel voorstellen.
Maar om het te doen voorkomen alsof we hier alles gratis van de Staat krijgen is natuurlijk ook flauwekul.
Het grote verschil is dat in Nederland iedereen geacht wordt belasting te betalen en dat alle andere ingehouden premie,s er voor zorgen dat dit soort dingen gerealiseerd kunnen worden.

Onze voorouders en wijzelf hebben natuurlijk wel gezorgd voor een paar lekkere potjes,maar die de laatste decenia,s wel aardig zijn uitgevreten door deze en gene.........
Centen waar wij allemaal voor krom hebben gelegen,en niet door af te wachten slapend in een hangmatje of bootje of anders, ergens in Thailand.
Slapen kan een Thai overal,dat is wel een mooie eigenschap,maar niet in Nederland onder werktijd helaas.......

Afbeelding

Afbeelding

Veel mensen in Thailand weten nog niet eens wat belasting is,laat staan dat zij er ooit een bath aan hebben afgedragen.
Vergelijking van knollen met meloenen mijn inziens......

Ron.
Schrijf ik dan dat hier alles gratis is ?Dus die knollen en citoenen vat ik niet helemaal.
Er wordt gevraagt wat Thai van de Nederlandse cultuur vinden en daar heb ik op gereageerd wat Suk momenteel betreft.
Cultuur is toch wonen en leven hier neem ik aan ?
Nu voor de keus zetten en beslissen tussen :

1 Naar Thailand toe samen en elke maand wat ruimer leven zonder werk dan hier.
2..Hier blijven en werken samen met misschien minder geld en luxe.

Dan is het antwoordt toch echt 2 wat Suk betreft omdat ze het hier gewoon naar haar zin heeft dus...?
Als we hier vertrekken is het omdat ik dat dan zou willen en Suk gaat dan gewoon mee ongeacht waar naar toe.
En dat slapen onder werktijd : in de auto van bijv plek naar plek : Direct haar ogen dicht en slapen en op de werkplek even zitten oid ...nou dan gaan de oogjes ook wel toe hoor dus ...slapennnn :thumbsup:

gr driver
Laatst gewijzigd door driver op zaterdag 30 november 2013, 13:15, 1 keer totaal gewijzigd.

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Nederlanse cultuur

#26 Bericht door driver » zaterdag 30 november 2013, 13:13

brake034 schreef:
vleespet schreef: :thumbsup: :worshippy:
Jij hebt het begrepen,en zal dan ook moeiteloos intregeren in Thailand.
Dank Vleespet, integreren is ook wat ik graag wil, een Thai wordt ik nooit maar zal me zo goed mogelijk aanpassen.

Als je wilt integreren zal je jezelf niet moeten afzetten, klagen over 60 miljoen Thais heeft weinig zin in Thailand.

De enige die je werkelijk kan beïnvloeden ben jezelf dus aanpassen is iets wat de buitenlander in Thailand zelf moet doen.

Dat integreren (inburgeren) is overigens niks nieuws, al die medelanders in Nederland zitten in hetzelfde stikken of slikken schuitje.
En bevalt het je niet, dan donder je toch op naar je eigen land?
Het draadje ging toch over wat de Thai van onze cultuur vinden ?
Jullie draaien het nu dus even om wat ik zo lees vlgs mij dus nieuw draadje ?

gr driver

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Nederlanse cultuur

#27 Bericht door ron » zaterdag 30 november 2013, 13:20

De knollen en citroenen vergelijking is :belasting en premie,s afdragen (Nederland.)
: Geen belasting en premie,s afdragen.(Thailand)

Dan krijg je dus twee verschillende situatie,s met natuurlijk twee heel verschillende resultaten.
Dus ik zeg alleen maar dat er wel het 1 en ander voor gebeurt is (lees gewerkt) voordat het verzorgingsstaatje van weleer verrezen was.........,en waar nu nog enkele vruchten van geplukt kunnen worden,echter niet zo talrijk als voorheen.
Niets meer,en niets minder was mijn antwoord op jou schrijven Arie.

Ron.
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Jeanette
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 4675
Lid geworden op: maandag 16 november 2009, 13:52
Locatie: Leiderdorp

Re: Nederlanse cultuur

#28 Bericht door Jeanette » zaterdag 30 november 2013, 13:26

'Prins' Willem Frederik met tank geland op strand.
De historische landing van prins Willem Frederik, die zaterdag op het strand van Scheveningen werd nagespeeld in het kader van de viering van 200 jaar koninkrijk, werd door het slechte weer niet nagespeeld met een sloep, maar met een soort amfibische tank.
"Dat wordt voor het publiek minstens net zo mooi en spectaculair, alleen is het niet historisch verantwoord", zei majoor Peter de Vreng op Radio 1.

De golven waren zaterdagochtend tot drie meter hoog. "Dat is te onveilig om met een sloep te landen."

Tweehonderd jaar geleden kwam Willem Frederik enkele dagen later dan gepland aan land, ook toen was het enige tijd vanwege het slechte weer te gevaarlijk om met een sloep aan land te gaan.
Rob zat het te bekijken met het plaatjesboek 'Der Vaderen Erf' erbij en zijn hoofd vol historische kennis.
Ik vond het 'oranjegevoel' wel leuk al zit dit voor mij niet aan het Koningshuis vast.

Maar waarom 'cultuur' en zaken waar de Nederlander trots op zou moeten zijn één en dezelfde moeten zijn zie ik niet in.
Neem b.v. de gemiddelde schoenmaat - is voor Nederlandse dames groter - dat Thaise dames dan trots zijn op hun kleinere voetjes, daar haal ik mijn schouders over op.

Nou ik dat zo schrijf, dat is ook cultuur.
Azië - en de kleine voetjes.
Europa en de ingesnoerde taille.

Het is verdwenen maar zit nog gevoelig in de genen.

8-)

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: NederlanDse cultuur

#29 Bericht door brake034 » zaterdag 30 november 2013, 13:39

Seth Gaaikema:

Dat typisch Hollands vingertje
Daar gaat het weer omhoog
Met een parmantig slingertje
Onderstreept het het betoog

Dat typisch Hollands vingertje
Daar gaat het weer van start
Het zigzagt zoekend door de lucht
Het heeft iets op zijn hart

Soms gaat het heel belerend
En bezwerend op en neer
Dan gaat het weer gekscherend
Zelfs waarderend heen en weer

Soms tikt het aandacht vragend
Op het tafelblad
O, als een Nederlander toch
Zijn vingertje niet had!

'n Hollander is uitgerust
Met bemoeizucht in de ransel
God zelf is al de kerk uit
Maar hij staat nog op de kansel

Hij heeft het air van het gelijk
Rotsvast en ongebroken
Uiteindelijk werd in het paradijs
Toch Nederlands gesproken

Hij weet: in deze wereld
Staat hij vaak buiten spel
Hij heeft geen echte macht
Maar 't vingertje heeft ie wel

't Vingertje van Nederland
Dat reist de wereld rond
En overal waar het komt
Daar doet 't van zich spreken

Wat hebben grote mogendheden
Vaak op hun neus gekeken
Als 't vingertje verontwaardigd
Iets niet in orde vond

Voor hun verbaasde ogen
Maakt het opgewonden sprongetjes
Verandert Presidenten
In kleine stoute jongetjes

Het vingertje heeft net
Z'n standpunt uiteengezet
Op het Witte Huis
"Er wordt op u gelet!"

In Moskou, de rode stad
Ging 't met de Russen in debat
"Laat het niet weer gebeuren
Want anders zwaait er wat!"

En 't Kremlin vroeg Den Haag
"Wat zwaait er dan voor iets?"
"Nou, 't Nederlandse vingertje
En verder zwaait er niets"

Toch hebben soms de kleintjes
De groten in hun greepjes
Voor Nixon bleek: het ongeluk
Zit in een heel klein 'teepje'
En David velde Goliath
Per kleine katapult
Misschien dat dan zo'n vingertje
In 't klein iets groots vervult
Daar gaat het weer de wereld in
Ergens is alarm
Succes hoor, dapper vingertje
Tegen de sterke arm

Ik blijf in Holland achter
En als ik om mij kijk
Zie ik een bos van duizend vingertjes
En ieder heeft gelijk
Die sputteren, die pruttelen
Betuttelen, waar het kan
Die kibbelen, beknibbelen
Je wordt er ibbel van
Hoe moet je reageren
Nou, zonder een geluid
Kruis de beide vingertjes
Sliep uit
Marcel

driver
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7561
Lid geworden op: maandag 03 mei 2010, 14:37
Locatie: Ede en dakloos in Thailand momenteel.

Re: Nederlanse cultuur

#30 Bericht door driver » zaterdag 30 november 2013, 13:46

ron schreef:De knollen en citroenen vergelijking is :belasting en premie,s afdragen (Nederland.)
: Geen belasting en premie,s afdragen.(Thailand)

Dan krijg je dus twee verschillende situatie,s met natuurlijk twee heel verschillende resultaten.
Dus ik zeg alleen maar dat er wel het 1 en ander voor gebeurt is (lees gewerkt) voordat het verzorgingsstaatje van weleer verrezen was.........,en waar nu nog enkele vruchten van geplukt kunnen worden,echter niet zo talrijk als voorheen.
Niets meer,en niets minder was mijn antwoord op jou schrijven Arie.

Ron.
Ow..okee...duidelijk Ron.

gr driver

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”