Weer: het belastingverdrag NL-TH.

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Weer: het belastingverdrag NL-TH.

#16 Bericht door ron » donderdag 14 november 2013, 12:11

I know..... :giggle: ,it was only a slip of the tongue.......
Een ieder heft ooit wel een "foutje"gemaakt.

Ron. :Whistle:
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Weer: het belastingverdrag NL-TH.

#17 Bericht door RuudThai » donderdag 14 november 2013, 14:45

ron schreef: Hoe is het trouwens afgelopen met jou vraag naar een maagbeschermer Ruud?

Ron.
Ik vroeg het aan de arts hier in het ziekenhuis terwijl ik de medicijnen liet zien van het districtsziekenhuis en reageerde met het zonder problemen verstrekken van de omeprazol. Hij gaf verder geen oordeel over zijn collega's in het andere ziekenhuis.
Omdat ik ook last had in mijn zij waarop ik was gevallen liet hij een x-ray maken en jawel, een rib was licht gekneusd. Met "daar heb je 6 weken last van" gaf hij meteen weer 2 soorten medicijnen dus het loopt aardig op wat ik moet slikken elke dag.
Gelukkig zijn de hechtingen er gisteren uitgegaan dus het wordt al weer een beetje normaal.

En dit alles off-topic van het onderwerp in deze topic, waar ik me overigens niet zo druk om maak.
Ik maak me veel drukker over het voornemen van dit a-sociale bezuinigingskabinet om het nabestaandenpensioen af te schaffen, zie http://www.volkskrant.nl/vk/nl/11698/Ka ... inet.dhtml. Maar als daar discussie over ontstaat kan dat beter in een nieuwe topic.

sirc
kenner
kenner
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 19 februari 2011, 17:39

Re: Weer: het belastingverdrag NL-TH.

#18 Bericht door sirc » zondag 02 februari 2014, 07:12

Ik weet niet of het al iemand opgemerkt heeft
De passus
A resident of Thailand is liable to pay tax on income from sources in Thailand as well as on the portion of income from foreign sources that is brought into Thailand. "in the same year that it is earned" is verdwenen uit de nieuwe revenue code
http://www.rd.go.th/publish/6045.0.html

De oude regeling ter vergelijking

http://web.archive.org/web/201305100853 ... 045.0.html

Mij maakt het niet zo veel uit. Ik leef nog niet van “income” mar uitsluitend van “savings”
PWC heeft het in 2013 ook niet veranderd.
http://www.pwc.com/en_TH/th/publication ... ooklet.pdf
Misschien is er ook niets veranderd. Het staat er alleen niet meer expliciet in

Gebruikersavatar
joeisan
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: maandag 04 november 2013, 06:51
Locatie: Udonthani province

Re: Weer: het belastingverdrag NL-TH.

#19 Bericht door joeisan » zondag 02 februari 2014, 08:59

Het kan zijn dat hier zomaar het antwoord ligt waarom Thailand niet heft. Het is maar een ingeving:

Resident = ingezetene

Wij worden overal in alle formaliteiten "aliens" genoemd, met als vertaling "vreemdeling"

Het feit dat wij geen Residence Permit hebben (met geloof ik eens in de 5 jaar melden bij de politie of men nog leeft), maar een "extension of permit to stay" voor een jaar, met de 90-dagen meldingsplicht, kan betekenen dat die zin niet op ons slaat, immers zijn wij geen residents.

Het is maar een overdenking, zoals Prajak meldde het is niet een vermogen dat ofwel door Thailand ofwel door Nederland ingehouden wordt, 6% is te doen, zogezegd.
Een goed lid verslapt niet

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Weer: het belastingverdrag NL-TH.

#20 Bericht door prajak » zondag 02 februari 2014, 10:07

Ik wil Sirc danken voor de aanvulling. Het was een rare zaak dat we nergens belasting betaalden over Nederlands bedrijfspensioen. Thailand heeft nu dus een stok om te heffen. Al staat er nog steeds 'portion of income' maar je moet wel vermogend zijn om vol te kunnen houden dat het pensioen consequent wordt gespaard.

Maar het verdrag ter voorkoming van dubbele belasting gaat voor de nationale wet. Dat betekent dat wat expliciet in NL belast is in het verdrag genoemd (overheidsuitkeringen e.d.) of niet genoemd (AOW) gewoon alleen aan NL is toegewezen.

Joeisan wil ik er op attenderen dat je voor de belasting al resident bent bij een verblijf van 180 dagen of meer in een kalenderjaar, aaneengesloten of niet.

Tenslotte memoreerde ik eerder al artikel 27 van het verdrag. Op die grond had Nederland al jaren kunnen heffen maar liet het lopen.

Ik denk dat het wat Thailand betreft zo'n vaart niet zal lopen. Men doet al jaren geen pogingen ons te registreren en farang die zich melden bij de Thaise fiscus met 'ik heb pensioen uit Aland' werden weggezonden.

Maar toch....het komt er aan. En tot zekere inkomens is Thailand duurder dan NL en die sommetjes heb ik al eens in dit forum geplaatst.

Gebruikersavatar
joeisan
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: maandag 04 november 2013, 06:51
Locatie: Udonthani province

Re: Weer: het belastingverdrag NL-TH.

#21 Bericht door joeisan » zondag 02 februari 2014, 11:15

Joeisan wil ik er op attenderen dat je voor de belasting al resident bent bij een verblijf van 180 dagen of meer in een kalenderjaar, aaneengesloten of niet.
Dat geldt denk ik voor de Nederlandse Belastingdienst Prajak, in Thailand wordt heel duidelijk verschil gemaakt tussen "Permanent Resident" en "Permitted to stay Alien". Ook al woon je hier permanent, zolang je niet een Permanent Resident certificaat hebt ben je alien, oftewel vreemdeling.

Als de Thaise belastingdienst uitgaat van het belasten van residents, vallen wij daarbuiten. Als Nederland ons belast is er niets aan te doen, ze hadden dat al eerder kunnen doen, dus de oudere gepensioneerden hebben jarenlang een voordeeltje gehad.

Had ik een gerucht vernomen over achteraf vorderen van nooit betaalde belasting? :cheesy: Geintje! :clap:
Een goed lid verslapt niet

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Weer: het belastingverdrag NL-TH.

#22 Bericht door prajak » zondag 02 februari 2014, 11:23

Artikel 1 Jozef...

Taxpayers are classified into “resident” and “non-resident”. “Resident” means any person residing in Thailand for a period or periods aggregating more than 180 days in any tax (calendar) year. A resident of Thailand is liable to pay tax on income from sources in Thailand as well as on the portion of income from foreign sources that is brought into Thailand. A non-resident is, however, subject to tax only on income from sources in Thailand.

En wat navorderen betreft: Ja, ik meen dat Thailand een navorderingstermijn van 10 jaar heeft; dat moet ik nakijken.

Maar daar heb ik nu helemaal geen zin in. Ga dadelijk naar "Beatrix bedankt" kijken en ik zag in de voorbeschouwing al klompen..... Dus ik weet niet of ik 't uitzit..... Dan maar Muay TV boksen kijken.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”