Kolibri's in Thailand?

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Kolibri's in Thailand?

#1 Bericht door Jos Flachs » woensdag 06 november 2013, 08:10

Een vraag voor de natuurkenners. Volgens mij komen kolibri's in Thailand niet voor. Die leven uitsluitend in Noord en Zuid Amerika. Tot mijn verbazing van pool- tot poolcirkel. Nooit geweten dat die kleine vogeltjes zo goed tegen de kou kunnen.

Maar ik heb een tijd terug een vogel gezien die verdacht veel leek op een kolibri. Iets kleiner dan een mus, metallic groen, lange spitse snavel, was aan het hoveren. Weten jullie wat voor vogel dit zou kunnen zijn?

ron
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 7520
Lid geworden op: zondag 15 april 2007, 16:21
Locatie: Amsterdam

Re: Kolibri's in Thailand?

#2 Bericht door ron » woensdag 06 november 2013, 09:02

Vloog dat vogeltje soms hoog Jos,omdat hij zo klein leek?
Anders mischien dat.................... :Whistle:

Afbeelding
"Zij die dansen
worden voor gek verklaard
door hen
die de muziek niet horen."

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Kolibri's in Thailand?

#3 Bericht door Gardensafari » woensdag 06 november 2013, 09:48

Kolibri's zijn vogels van de 'nieuwe wereld' en komen in Azië niet voor.
Of er ondertussen in Thailand verwilderde ontsnapte exemplaren voorkomen, weet ik niet.
Zo hebben we in Nederland grote groepen verwilderde halsbandparkieten.

Hoveren is iets dat veel vogels niet kunnen. Kolibries kunnen het heel goed.
Roofvogels zijn er ook meesters in (het 'bidden').
Of er Aziatische hoveraars zijn die honing nuttigen uit bloemen heb ik niet kunnen vinden op internet.
Het zou mij niet verbazen.

Daarnaast kan het ook nog een vlinder zijn geweest.
De kolibrievlinder lijkt sterk op een vogeltje dat honing zuigt en in de tropen komen ongetwijfeld heel veel kleurrijke soorten voor.

Dit is een kolibrievlinder:

Afbeelding
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Kolibri's in Thailand?

#4 Bericht door RuudThai » woensdag 06 november 2013, 10:14

Jos Flachs schreef:Een vraag voor de natuurkenners. Volgens mij komen kolibri's in Thailand niet voor. Die leven uitsluitend in Noord en Zuid Amerika. Tot mijn verbazing van pool- tot poolcirkel. Nooit geweten dat die kleine vogeltjes zo goed tegen de kou kunnen.

Maar ik heb een tijd terug een vogel gezien die verdacht veel leek op een kolibri. Iets kleiner dan een mus, metallic groen, lange spitse snavel, was aan het hoveren. Weten jullie wat voor vogel dit zou kunnen zijn?
Naast de kolibri's heb je ook de familie van de honingzuigers. Die komen hier wel voor, dit is de Olijfgroene Honingzuiger die ik fotografeerde in mijn tuin toen hij honing uit het Indisch Bloemriet haalde:

Afbeelding

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Kolibri's in Thailand?

#5 Bericht door brake034 » woensdag 06 november 2013, 10:16

Misschien een Sunbird? Die komen in Thailand voor en ze hoveren.
http://en.wikipedia.org/wiki/Olive-backed_Sunbird

Donders, Ruud me net voor met de grasmaaier :cry:
Marcel

Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: Kolibri's in Thailand?

#6 Bericht door Jos Flachs » woensdag 06 november 2013, 10:16

Nee, ik het het vogeltje van heel dichtbij gezien. Het was absoluut geen vlinder (en ook geen vliegtuig, Ron).
Mogelijk een honingzuiger. Maar welke weet ik niet. Het is een uitgebreide familie.

Sajan
komt net kijken
komt net kijken
Berichten: 22
Lid geworden op: vrijdag 14 februari 2014, 16:18

Re: Kolibri's in Thailand?

#7 Bericht door Sajan » zondag 02 maart 2014, 15:15

RuudThai schreef:
Jos Flachs schreef:Een vraag voor de natuurkenners. Volgens mij komen kolibri's in Thailand niet voor. Die leven uitsluitend in Noord en Zuid Amerika. Tot mijn verbazing van pool- tot poolcirkel. Nooit geweten dat die kleine vogeltjes zo goed tegen de kou kunnen.

Maar ik heb een tijd terug een vogel gezien die verdacht veel leek op een kolibri. Iets kleiner dan een mus, metallic groen, lange spitse snavel, was aan het hoveren. Weten jullie wat voor vogel dit zou kunnen zijn?
Naast de kolibri's heb je ook de familie van de honingzuigers. Die komen hier wel voor, dit is de Olijfgroene Honingzuiger die ik fotografeerde in mijn tuin toen hij honing uit het Indisch Bloemriet haalde:

Afbeelding

Deze zitten bij mij ook elke dag in de tuin volgens mij een pop en een man deze op de foto is een man , de pop heeft niet de atraciet kleur op de borst. heb er ook al eens 2 jongen van gezien maar die waren na enkele dagen al weer weg.

Gebruikersavatar
Jos Flachs
Expat
Expat
Berichten: 910
Lid geworden op: woensdag 10 mei 2006, 12:35
Locatie: Bangkok

Re: Kolibri's in Thailand?

#8 Bericht door Jos Flachs » woensdag 05 maart 2014, 02:29

Ik heb een verliefd koppeltje ??? die een nogal merkwaardige gewoonte hebben. Het mannetje (denk ik) ziet zijn spiegelbeeld in mijn raam, en vliegt dan met z'n knar er tegen aan. Hij kan het aardig lang volhouden. Op een gegeven moment geeft hij het op. Om dan waarschijnlijk paracetamolletjes te gaan knabbelen. De volgende dag is is weer raak. Hij is al een paar weken bezig zijn koppijn te stabiliseren.

Ziet er uit als een koolmeesje, maar iets langer en minder fel gekleurd met een piepklein kuifje.

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”