Begrip partner

Post hier je vragen over belasting, WAO en AOW in Thailand.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
joeisan
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: maandag 04 november 2013, 06:51
Locatie: Udonthani province

Begrip partner

#1 Bericht door joeisan » dinsdag 05 november 2013, 06:41

Hallo. Hardstikke nieuw hier en duizelig van alle informatie die (gelukkig) hier aangedragen wordt.

Ik ga vanaf Maart 2014 AOW ontvangen (in Januari 65) plus een bescheiden Grafisch pensioen. Ik ben alleenstaand maar ik zou de zorg op me kunnen nemen voor een nichtje van mijn Thaise ex. Het gaat mij niet om meer AOW, Ik wil gewoon op 70% blijven en hetgeen meer binnenkomt gaat op een spaarrekening van dat meisje. Ze heeft al een jaar bij mij ingewoond, met haar nicht, mijn stiefdochter. De laatste is echter vertrokken naar Zweden, naar haar moeder.

Vraag 1: Wat is precies het begrip partner? Ik heb gelezen vrouw, vriend of vriendin, broer, zus, andere familie, inwonende huishoudhulp, enzovoorts. Ik wil het lollige even buiten spel laten, het is mij ernst, ik wil ook geen fouten maken en niets claimen dat niet in de wet is geregeld. Ik weet omtrent 27 dagen per kwartaal, is geen punt, als het doorgaat is het 100% inwonend.

Vraag 2: Hoeveel belasting en Zvw? wordt ingehouden? Ik heb van de PGB (Grafische) een opgave gekregen van beide pensioenen, ik heb ook een email ontvangen waarin ze schrijven dat er ongeveer 25% ingehouden wordt en omdat ik twee bronnen van inkomsten heb (AOW en pensioen) volgt er nog een naheffing van rond de 300 euro. Ik snap dat niet.
Ik zie hier bedragen genoemd van 25 euro IB, ik zie nergens die 5,65% Zvw, toch heb ik het van de websites van PGB en Belastingdienst. Ik heb 86% AOW door 7 jaar buitenlands verblijf en 70% als alleenstaande. Ik blijf onder die 2670 euro per maand bruto totaal. Heb ik verkeerd gekeken?

Als laatste een opmerking. Het Levensbewijs moet al bij de aanvraag ingediend worden, ik kreeg het met het aanvraagformulier per email, ben ook naar het SSO in Udon geweest en omdat ik alle formaliteiten juist had ingevuld plus kopieen van mijn paspoort gemaakt had, was het een peuleschilletje en een nette en vriendelijk vrouwelijke officer maakte het geheel pijnloos en snel. :clap: Kopie voor haar, kopie voor mij, origineel moet ik zelf naar Roermond sturen.

Bij voorbaat dank voor serieuze reakties.
Een goed lid verslapt niet

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Begrip partner

#2 Bericht door prajak » dinsdag 05 november 2013, 15:31

Nou, vanuit mijn ervaring.

1. Hoe oud is de inwonende ? Ik meen dat tot 18 jaar geen sprake is van 'samenwonen'. Ik woon samen met Kai en die is in de 50 en junior woont bij ons, Kai's oudste kleinzoon van 10 en de SVB heeft me gemeld dat zijn inwonen geen probleem is voor mijn AOW en partnertoeslag. Ik denk dat we dat eerst moeten weten, de leeftijd van de inwoner.

En daarna eens de site van SVB napluizen. Het zal er heus wel op staan.

2. Je woont permanent hier ?

Ik zie Udon staan. Indien permanent moet je je uitschrijven uit NL (daarover staat info in dit forum) en vraag je vrijstelling belasting en premie volksverzekering aan. De vrijstelling premie VV krijg je als je aantoont hier te wonen en als je in NL geen onroerende zaken meer bezit (met enkele uitzonderingen...), de vrijstelling belasting alleen voor het grafisch pensioen, niet voor de AOW.

De premie zfw vervalt bij emigratie buiten de EU en de verdragslanden sociale zekerheid en Thailand hoort daar niet toe..

Jouw zorgpolis vervalt aan de grenzen van de EU tenzij je net bij die enkele maatschappij zit die de polis wil voortzetten. In dit forum is heel veel hierover geschreven. Er is in dit land een Franse polis te krijgen maar er zijn ook Thaise maatschappijen waar je terecht kunt, afhankelijk van jouw medisch verleden.

Je bent van 1949; je hebt dus recht op partnertoeslag, net nog. Ben je van 1950 of later dan heb je dat recht niet meer. Kijk dit forum op dit punt na.

Jij gaat, bij partnerschap, naar de 50% uitkering en krijgt voor de 'partner' een toeslag afhankelijk van haar leeftijd. De sommetjes kan ik wel voor je maken maar lid Greenthaiway heeft daarover geschreven. De p-toeslag is voor jou en vervalt net als de AOW bij jouw overlijden.

Nou, dat is het voor nu.

Gebruikersavatar
joeisan
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: maandag 04 november 2013, 06:51
Locatie: Udonthani province

Re: Begrip partner

#3 Bericht door joeisan » woensdag 06 november 2013, 13:45

Prajak, hartelijk dank. Even een paar antwoorden:

1. Ik woon hier sinds begin 2007 en heb mij voor vertrek uitgeschreven uit het gemeente register.
Betekent dat ik dan geen belasting plus sociale premies betaal over het grafisch pensioen? Of moet ik het desondanks aanvragen?

2. De eventueel inwonende is onder 18 jaar. Ik heb ergens gelezen dat een partner tevens kinderen, stiefkinderen of pleegkinderen kan zijn. Is daarmee dan altijd bedoeld ouder dan 18? Theoretisch zou ik dan voor een (nietbestaande) vriendin van 16 geen korting op mijn 70% single AOW krijgen, aangezien onder 18 geen partner kan zijn. Komt me een beetje vreemd voor, maar alles is mogelijk...

3. Ik heb geen onroerend goed in Nederland

4. Ik heb de sommetjes gelezen mbt partnertoeslag. Leeftijd 35 is het break-even point (je verliest 20% maar ontvangt ook 20%). Leeftijd onder 35 is een win-situatie, boven 35 een verlies-situatie. Alleen op financieel gebied natuurlijk :)

Ik heb vandaag de aanvraag op de post gedaan, met levensbewijs, woon- en werkbijlagen. We wachten rustig af. Maar het inwonen blijft me interesseren, het moet voor 1 januari 2015 een feit zijn, of niet.
Een goed lid verslapt niet

printen44
Expat
Expat
Berichten: 4681
Lid geworden op: zaterdag 06 september 2008, 17:41

Re: Begrip partner

#4 Bericht door printen44 » woensdag 06 november 2013, 15:21

Belastingvrijstelling moet je aanvragen. De PGB, ik ben er zelf ook lid van, mag niet uit eigen beweging geen belasting heffen. Zij krijgt van de belastingdienst een schrijven waarin vermeld wordt dat er geen belasting en premie meer hoeft te worden ingehouden. Wanneer je belastingvrijstelling krijg, ben je belastingplichtig in Thailand. Je krijgt de keus belastingplichtig te zijn in Nederland of in Thailand.

Je vraagt belastingvrijstelling aan in Heerlen, de Belastingdienst voor Nederlanders in het buitenland. Je kan het formulier telefonisch aanvragen.

Over AOW kan je geen belastingvrijstelling krijgen.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Begrip partner

#5 Bericht door prajak » woensdag 06 november 2013, 15:22

Jouw antwoord roept vragen op.

1. Heb je nu geen inkomen ? Want je komt met de opmerking dat premie zfw wordt ingehouden, straks. Als je nu geen inkomen hebt begrijp ik jouw vraag. Heb je nu wel inkomen waar 'alles' van wordt ingehouden dan doe je jezelf te kort en had je vrijstelling moeten vragen.

Je zult bij de belastingdienst moeten melden dat je emigrant bent, waar je nu woont, en vrijstelling vragen voor inkomstenbelasting en premie vv. Dat doe je per brief en je voegt bewijsstukken bij van jouw verblijf in Thailand. Ik kan je via een pb wel eens aantal tips geven afhankelijk van jouw persoonlijke situatie maar dat doe ik niet in het forum zelf.

Als de belastingdienst jouw emigratie erkent krijg je vrijstelling voor alles wat je noemt behalve de betaling van inkomstenbelasting over jouw AOW. En dat is heel weinig of niks.

2. Pluis de SVB site eens goed na op het begrip partner en zeker leeftijd. Of bel ze op.

3. Het break-even-point is volgens mij 40 jaar; 25 voor 40, 25 na 40. Zal straks iets gewijzigd worden met AOW naar 67.

4. Wat is jouw positie inzake de zorgpolis ? Denk er aan, de NL polis dient te vervallen tenzij...zoals ik al schreef.

Ik zie dat ik iets dubbel met Printen44.

Gebruikersavatar
joeisan
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: maandag 04 november 2013, 06:51
Locatie: Udonthani province

Re: Begrip partner

#6 Bericht door joeisan » donderdag 07 november 2013, 06:34

Hartelijk dank, beiden.

Feit dat veel beantwoordt: Ik heb geen inkomen. Al sinds ik Nederland verliet in 2007 heb ik geen inkomen. Ik ben vertrokken met spaarcenten en moest/moet de 7 jaar doorkomen alvorens AOW en klein pensioen te ontvangen.

Dank voor de tip mbt aanvragen vrijstelling belasting en premies vv, kan ik dat nu al doen, of wachten tot Maart volgend jaar wanneer ik mijn eerste uitkering ontvang?

Ik heb ook geen zorgpolis. Heb het met eigen geld gedaan en gelukkig geen grote kosten gehad.
Vanaf AOW/pensioen, afhankelijk hoeveel het is, wil ik de Franse verzekering aangaan, speciaal voor ouderen, met een verdeling naar onder 67 en boven 67, dus direkt na het zeker zijn van de uitkeringsbedragen in de verzekering.

Begrijp ik het nu goed dat van de AOW alleen maar belasting ingehouden wordt, en dat dat weinig is?

En begrijp ik het nu goed dat van het PGB pensioen belasting en premie vv vrijgesteld worden?

Dat maakt het geheel weer iets aangenamer.

Ik ga de site van de SVB bestuderen omtrent partnerschap en begrippen, ik meld het als er iets interessants uitkomt.

Prajak, er zijn twee berekeningen hier op het forum, en ik denk dat het misverstand ligt in wat de percentages betekenen. Eigenlijk wordt een percentage Korting op de toeslag berekend, dus wanneer het percentage uitkomt op 30, betekent dat er 30 x 50% = 15% gekort wordt op diezelfde 50%. Dacht ik, maar niet geheel overtuigd.

Prajak, ik stuur je even gegevens over mijn situatie, bedankt vor het aanbod van tips en adviezen, super!
Een goed lid verslapt niet

Gebruikersavatar
joeisan
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: maandag 04 november 2013, 06:51
Locatie: Udonthani province

Re: Begrip partner

#7 Bericht door joeisan » donderdag 07 november 2013, 08:15

Ok, vers van de SVB website, meerdere dingen zijn toch wel heel anders dan hier op dit forum soms gepost.
Ten eerste de AOW berekening, ik denk dat je zelf moet beslissen waar je een heffingsvrijstelling op belasting wilt aanvragen, ik begrijp dat je het ofwel bij de SVB ofwel bij een pensioenfonds aanvraagt, beide gaat niet? Hier de tabel voor alleenstaanden.

Bedrag per maand met heffingskorting of zonder heffingskorting:
Bruto * € 1.086,52
Loonheffing € 0,00 (met heffingskorting) of € 207,08
Bijdrage Zvw in alle gevallen € 61,38
Netto € 1.025,14 (met heffingskorting) of € 818,06 (zonder heffingskorting)

* Het bruto bedrag is inclusief de Koopkrachttegemoetkoming Oudere Belastingplichtigen (tegemoetkoming KOB) van € 25,16. Het brutobedrag is exclusief de vakantie-uitkering. De vakantie-uitkering bedraagt bruto € 69,73 per maand en wordt in de maand mei uitbetaald.

Loonheffing: U ziet de bedragen met en zonder heffingskorting. De bedragen zonder heffingskorting gelden als u de korting al laat toepassen bij een ander inkomen.
Een goed lid verslapt niet

Gebruikersavatar
joeisan
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: maandag 04 november 2013, 06:51
Locatie: Udonthani province

Re: Begrip partner

#8 Bericht door joeisan » donderdag 07 november 2013, 08:29

Ook vers van de SVB website, over samenwonen en het begrip partner:

Voor de SVB woont u samen als u:

samen met iemand van 18 jaar of ouder meer dan de helft van de tijd in een woning verblijft én
de kosten van het huishouden deelt óf
voor elkaar zorgt.

Wij noemen de persoon met wie u samen woont uw 'partner'. Dat kan uw echtgenoot, vriend of vriendin zijn, maar ook een broer, zus of kleinkind.

NB eigen kind, stief- of pleegkind worden niet partner genoemd, dus ook geen verlaging van 70% AOW.

Er zijn aanvullende regels voor huurders, commerciele partners (huishoudsters), meerdere meerderjarige personen, tijdelijke verzorging, op de website svb.
Een goed lid verslapt niet

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Begrip partner

#9 Bericht door prajak » donderdag 07 november 2013, 15:32

Heb je in prive beantwoord en zag jouw antwoorden toen nog niet.

18 Of ouder; mijn grijze cellen doen het dus nog.

Vrijstelling kun je best eind deze maand aanvragen en ik heb je een pb gestuurd met wat nodig is. Ik wil die brief best in concept voor je maken. Jij zet de feiten er in, data, foto's en kopietjes, en stuurt hem aangetekend naar de belastingdienst.

Verwerking kost tijd bij de belastingdienst en men wil eens met aanvullende vragen komen. Wacht niet te lang.

Korting wordt berekend op de AOW zelf en die korting is 2 procent per vol jaar 'weg'. Bij samenwonen zoals gemeld ga jij naar de 50% uitkering en daar gaat de korting van af.

De p-toeslag heeft een andere manier van berekenen en daarop zit geen korting wegens zoveel jaren 'weg'. De p-toeslag is puur afhankelijk van het aantal verzekerde jaren tijdens samenwonen en tot 65 van de partner. Er staan voorbeelden in het forum.

Voorbeeld: ik 65, partner 50. Zij is NIET verzekerd geweest van 15 tot 50 dus 35 jaar, haar korting is 2 x 35% is 70%, 'haar' AOW dus 30 procent van de 50% uitkering.

Er zit een nieuwe deadline in de regeling voor p-toeslag. Je noemde het al: 1-1-2015. Daar is in het forum ook over geschreven.

Succes.

Gebruikersavatar
joeisan
Veel ervaring
Veel ervaring
Berichten: 63
Lid geworden op: maandag 04 november 2013, 06:51
Locatie: Udonthani province

Re: Begrip partner

#10 Bericht door joeisan » vrijdag 08 november 2013, 01:52

Ja Prajak, heb ook eerst geantwoord (per email) en toen deze post gezien, dus misschien enige doublures.

De p-toeslag of eigenlijk korting is volledig duidelijk. Ik begrijp nu ook jouw oorspronkelijk makkelijke berekening van 15 jaar af van de partner leeftijd en dan verdubbelen, dat is de korting op de 50%.
Dat brengt de break-even leeftijd op 45, niet 35 zoals ik eerder schreef, want:
45 - 15 = 30, x2 = 60, dus 60% gaat af van de 50% - 30%, blijft over 20%. Dus 65+ gaat 20% terug maar ontvangt 20% p-toeslag. Alle partners jonger dan 45 geven meer toeslag, ouder dan 45 minder toeslag.
Een goed lid verslapt niet

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Begrip partner

#11 Bericht door prajak » vrijdag 08 november 2013, 16:02

Als de inwoner geen 18 is dan speelt de p-toeslag niet.

We gaan over jouw aanvraag in de prive emails verder.

Plaats reactie

Terug naar “Belasting, WAO en AOW”