Cobra's in Thailand?

Alles over bloemetjes, beestjes en plantjes.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Cobra's in Thailand?

#1 Bericht door Duncan » woensdag 09 oktober 2013, 11:05

Gisteravond Rambo 4 gezien ...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rambo_%28film%29

... waarin een paar scenes met Cobra's voorkomen.
Ben nooit naar een snakefarm geweest, maar komen die beesten eigenlijk in Thailand voor? Bij ons zie je ze wel slangen, maar dat zijn van die lange groene ( schijnt een delicatesse te zijn ) of van die bruine kleine die nogal eens problemen hebben het oversteken.

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Cobra's in Thailand?

#2 Bericht door Hua Thale » woensdag 09 oktober 2013, 11:32

Toevallig waren de echte Rambo,s nog niet zo lang geleden in de weer.

http://www.nrc.nl/inbeeld/2013/02/20/ge ... straining/

Duncan
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: zondag 10 oktober 2010, 03:19

Re: Cobra's in Thailand?

#3 Bericht door Duncan » woensdag 09 oktober 2013, 13:07

Stevige oefening ( opvallend trouwens dat China niet meedeed, maar wel de landen die haar omringen + Japan )... Leuk ook die calvinistische vinex-gerelateerde opmerkingen onder de foto's :lol: .

yandre
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1007
Lid geworden op: woensdag 26 augustus 2009, 21:56
Locatie: nongkhai

Re: Cobra's in Thailand?

#4 Bericht door yandre » woensdag 09 oktober 2013, 14:56

nu in de isaan op zeker ze zijn gek op de hanen
en komen steeds meer naar de bewoonde wereld
omdat er ook in de dorpen veel gebouwd wordt .
en er denk minder oerwoud is

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Cobra's in Thailand?

#5 Bericht door prajak » woensdag 09 oktober 2013, 15:12

Duncan, heb je iets gemist deze week ?

http://www.thailandforum.nl/viewtopic.php?f=8&t=822671

Kan hoor, het is een groot forum en ik lees ook niet alles.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Cobra's in Thailand?

#6 Bericht door prajak » woensdag 09 oktober 2013, 15:43

Ik zie dat Thaise militairen niet anders met cobra's omgaan dan mijn buren.

Het doden van een cobra kan nuttig zijn ter bescherming, het afbijten van de kop van een kip zie ik niet als zinvol, ook niet voor een commando ver in de bushbush want je kunt zo'n dier net zo gemakkelijk maar wel pijnloos de nek omdraaien.

Borat
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 760
Lid geworden op: zondag 03 juni 2007, 17:34
Locatie: nederland

Re: Cobra's in Thailand?

#7 Bericht door Borat » woensdag 09 oktober 2013, 16:42

yandre schreef:nu in de isaan op zeker ze zijn gek op de hanen
en komen steeds meer naar de bewoonde wereld
omdat er ook in de dorpen veel gebouwd wordt .
en er denk minder oerwoud is
Komt de slang meer naar de bewoonde wereld of die wereld meer naar de leefplaats van de slang? ;)

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Cobra's in Thailand?

#8 Bericht door prajak » woensdag 09 oktober 2013, 16:55

Ja, Borat, wij pikken hun habitat in. En dieren willen (vr)eten en gaan dan zoeken. Gelijk hebben ze. En dan worden wij boos en jagen ze weg of erger.

Wat het in China moeite heeft gekost enkele bamboewouden te bewaren voor de panda's..... Het is wel gelukt, zolang het zal duren.

Je herinnert je de plaag van alligators in de moerassen in Zuid-Florida, de Everglades. Mensen pikten hun habitat af en er was te weinig te eten. Nou, dan schieten ze er toch tig duizend af ? De plaag is nu opgelost. :mrgreen:

Ebola maar ook AIDS zijn reacties van het dierenrijk op de te dichte benadering van dieren. Maar dat past meer in een ander item.

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Cobra's in Thailand?

#9 Bericht door Gardensafari » woensdag 09 oktober 2013, 18:27

Thailand kent één cobra-soort, maar wel de grootste: de koningscobra.
Komt vooral in bosrijk gebied nog heel veel voor.
De slang wordt tot zo'n 5 meter lang.
Hij is op zich niet zo heel erg giftig, maar omdat het zo'n grote slang is spuit hij bij een beet wel héél véél gif in.
Bovendien is het een snelwerkend gif. Het werkt in om de zenuwen.
Vaak stikt het slachtoffer omdat de ademhalingsspieren ermee op houden.
En dat maakt hem gevaarlijk.
De dood kan namelijk al binnen een kwartier intreden en zie maar eens in die korte tijd aan een serum te komen...
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Cobra's in Thailand?

#10 Bericht door RuudThai » woensdag 09 oktober 2013, 18:35

Hans, één cobrasoort? Wil je even bij het andere slangentopic - antislangenplant - kijken naar de andere cobrasoorten?

Gebruikersavatar
Gardensafari
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 5592
Lid geworden op: zondag 01 maart 2009, 21:20
Locatie: Veel te weinig: Saraburi
Contacteer:

Re: Cobra's in Thailand?

#11 Bericht door Gardensafari » woensdag 09 oktober 2013, 20:56

RuudThai het doet mij leed je te moeten meedelen dat we het allebei mis hebben.
Er komen helemaal geen cobra's in Thailand voor.
De cobra's behoren tot het geslacht Naja (echte cobra's).
En de leden van dat geslacht zijn allemaal Afrikaans.
Wel is het zo dat een heleboel slangen die hun nek en kop groot kunnen maken "cobra' worden genoemd.
Je kunt het vergelijken met het woord "mees" of "mus"
De pimpelmees en de koolmees zijn "echte mezen", de staartmees en de buidelmees behoren ieder tot een eigen groep, niet eens nauw verwant aan de mezen.
En de roodmus is helemaal geen mus, maar een vink.
Ja, ik moest ook even zoeken op internet, maar cobra is een eigenlijk wetenschappelijk niet verantwoord samenraapsel van soorten met een nek en kop die ze groter kunnen maken. Verreweg de meeste behoren tot de familie van de koraalslangen, dat dan weer wel.
Ik heb altijd gedacht dat de koningscobra een "echte" cobra was, maar al napluizend blijkt dat niet het geval.
Dus is het correcte antwoord: in Thailand komen geen cobra's voor, of in Thailand komen een aantal cobra-achtige soorten voor.
Ik weet het: mierengeneuk op de vierkante millimeter.
Maar ach, in navolging van onze politici houden we daar wel van op dit forum :giggle:
Knor, knor,

Hans

Steeds vaker wordt in Nederland Dr. Oetker uitgesproken als "Dr. Utker". Ik hoop dat ze dat met koetjesrepen niet gaan doen.

Gebruikersavatar
Pieter
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 2769
Lid geworden op: donderdag 24 februari 2005, 15:06
Locatie: Bangkok

Re: Cobra's in Thailand?

#12 Bericht door Pieter » donderdag 10 oktober 2013, 03:10

1 van de thaise meneren die ik al 20 jaar ken heeft een lelijk litteken op zijn been.

Hij is ooit gebeten door een cobra toen hij op de wc zat.
In het ziekenhuis wilden ze eerst niet geloven dat het een cobra beet was omdat de cobra een rare beet had achtergelaten
omdat hij al een halve tand miste.
Het lelijke litteken het het gevolg van vrij lang wachten met tegengif

Ikzelf heb een litteken bovenop mijn duim. maar dat is omdat ik als kind een muis had gevangen en mijn moeder wilde laten schrikken
dire schreeuwde hard en ik moest die muis los laten . Die ging er niet zomaar vandoor maar beet me eerst hard in mn duim
dat is wat gaan ontsteken en er zit 45 jaar later nog steeds een litteken.

Pieter
Gebruik de handen om een pen te grijpen of toetsen te beroeren en niet om ze tot vuisten te ballen. Evolueer.

Gebruikersavatar
sunbird
Expat
Expat
Berichten: 582
Lid geworden op: dinsdag 10 augustus 2010, 06:07
Locatie: Mahasarakham

Re: Cobra's in Thailand?

#13 Bericht door sunbird » donderdag 10 oktober 2013, 06:28

Gardensafari is er het meest dichtbij, Ik ben dan wel geen Freek Vonk maar ik weet er wel wat vanaf
De koningscobra is een eigen Genus " Ophiophagus "en is een slang uit de familie koraalslangachtigen.
De cobras die veel in Thailand voorkomen zijn de Monocled Cobras je kunt ze oa zien in snake farm Bangkok en in King Cobra Village.

Ik vraag mij af wie in het wild wel eens een levende slang heeft gezien laat staan vast gehouden of gefotografeerd ?

Sinds Adam en Eva heeft de slang een slechte naam, zonder meer je moet er respect voor hebben giftig of niet.
Ze behoren thuis in de Food chain .
De Koningscobra eet veelal slangen waarvan de ratsnake boven op zijn lijstje staat ( er staan ergens foto's van mij over de ratsnake en andere )
Naast de Ratsnake hebben wij hier ook waar wij wonen) de Rainbowsnake de Brownsnake de Golden Tree snake en nog vele meer.

Ik heb met mijn grote Aviary nog nooit een probleem gehad met een slang ( terwijl vogels wel op zijn verlanglijstje staan)

Veel Thais die in de rijstvelden werken hebben zonder meer respect voor de Koningscobra/ Monocled Cobra, hij zal zelden uit zichzelf aanvallen ( alleen bij bedreiging)
Bovendien het doden van een Cobra brengt ongeluk.

Het aantal dodelijke slachtoffers door slangen in Thailand is gering, er vallen meer slachtoffers door beten van schorpioenen /Spinnen/Centipedes en milipedes
Je zal maar slang zijn en dan komt er een "menselijk monster" met een hakbijl , dan wil je best bijten. ( als je de kans krijgt)
Maar om dan te zeggen zo gaat dat in dit land :(

Het heeft niets te maken met de cobra, maar the great white moest ook worden gedood een vis die staat aan de top van de food chain daar is men toch van terug gekomen.

verhalen van Prajak en websites van Hua Thale vergeet het, en opmerkingen als zo gaat dat in dit land enz. slaan nergens op
(Prajak als je "en Route" bent breng eens een bezoek aan King Cobra Village, hang er een om je nek en maak een foto. ;) )

Ga eens kijken in het Pasteur instituut in Bkk
Of breng een bezoek aan King cobra Village
Ban Khok Sa-nga Tambon Sai Mun , de show wordt gehouden in Wat Si Thamma

Misschien komt er dan wat begrip van een aantal posters.

hier nog een foto van een Albino een wonderful animal

Afbeelding

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Cobra's in Thailand?

#14 Bericht door brake034 » donderdag 10 oktober 2013, 06:48

Laten we wel zijn, als je zo een jongen in het echt tegenkomt dan schrik je je een hoedje.
We hebben soms een slang in de tuin en we laten ze vooral met rust, loop er met een grote boog omheen en vaak zijn ze de volgende dag weg.
In de buurt van je huis is natuurlijk een ander verhaal, vandaar dat ik die slangenvanger maar gemaakt heb.
Bij een cobra zou ik echter peuken schijten en de buurman roepen :shock:

Ik was overigens ruim 20 jaar geleden een keer in het Pasteur Instituut en daar kun je inderdaad wat opsteken over slangen.
Ben overigens niet zo een voorstander van dieren in kooien ter vermaak van mensen, we waren in het Pasteur Instituut voor hele andere dingen.
Marcel

Gebruikersavatar
sunbird
Expat
Expat
Berichten: 582
Lid geworden op: dinsdag 10 augustus 2010, 06:07
Locatie: Mahasarakham

Re: Cobra's in Thailand?

#15 Bericht door sunbird » donderdag 10 oktober 2013, 07:00

[quote="brake034"
Bij een cobra zou ik echter peuken schijten en de buurman roepen :shock:

Ik was overigens ruim 20 jaar geleden een keer in het Pasteur Instituut en daar kun je inderdaad wat opsteken over slangen.
Ben overigens niet zo een voorstander van dieren in kooien ter vermaak van mensen, we waren in het Pasteur Instituut voor hele andere dingen.[/quote]

Pasteur instituut is ook bedoeld voor het maken van anti venom , dus wel degelijk belangrijk.
Je mag volgende keer ook mij roepen dan mag je mijn hand vasthouden ;)

Plaats reactie

Terug naar “Natuur”