Antislangen- of fabelplant ?

Informatie over cultuur en gebruiken.
Moderators: Chang, Patriot, Broom

Moderator: Loempia

Plaats reactie
Bericht
Auteur
prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Antislangen- of fabelplant ?

#1 Bericht door prajak » dinsdag 08 oktober 2013, 07:40

Is het wel antislangen of schrijf je anti-slangen ?

De Nederlandse taal heeft zich hier weer eens uitgesloofd het ons moeilijk te maken hoor ! Zo schrijf je antiaanbaklaag maar anti-autoritair. Anti-klerikalisme maar antikraakwacht. Om het gemakkelijker te maken ! ‘Gemakkelijker kunnen we het niet maken’ lijkt wat op de lijfspreuk van een rijksdienst.....

De RRR situatie die ik beschreef heeft natuurlijk gevolgen. Dieren schrikken weg van het rijstveld. Niet alleen de vogels hoor. Padden en kikkers zijn al jaren vaste gast in de tuinen hier en de dikste kikkers moeten hun vermetelheid bekopen met een bezoek aan de kookpotten.

Vissen ? Nou, die mogen gerust mijn tuin binnenlopen en zullen dan plezier verschaffen aan de katten. Maar er komt nog wat anders mijn kant op.

Ik zie gisteren drie katten gebiologeerd kijken naar een struik in de tuin. Klaar om weg te sprinten. Ik kijk eens goed en zie een koppetje met oren als vleugels op een 20 cm lange hals staan....

O jee. Een cobra. Een dikke, vette, grote lange cobra. Polsdik. Als het niet anders kan vlieg ik er op af met de handhak (ik vind geen beter woord voor een spa die haaks op de steel staat.... Iemand ?) maar ik moet van Kai eerst naar meneer Bang. Die werkt in zijn tuin.

Ngoe hauw roep ik. Hij vliegt naar me toe met zijn buitenmaatse handhak, twee zo groot als de mijne. Meneer Bang is niet bang voor een slang. Drie forse meppen en de slang is wijlen. Anderhalve meter meten wij en waar de slang aan de maag geraakt werd zien we de poten van een recentelijk verorberde kikker zitten.....

Een kuil gegraven en de slang is nu toegedekt met zand en stenen want anders gaan de honden graven.....

De mare gaat rond en Kai wordt ongerust. Wij lopen ook in die tuin en wij hebben niet de ogen en oren van katten.

Buurvrouw Nok en buurman Oem hebben een hummel van een jaar rondkrioelen en buurvrouw Som-Oh heeft een baby en laat de hele dag de voordeur open..... Niemand hier heeft graag een slang in de tuin. En ik ken niemand die een cobra in leven laat.

Een python, ja, die wordt met groot respect behandeld. Dan komt de kamnan of de sarawat-kamnan en wordt het dier voorzichtig in een grote zak gedaan en meegenomen naar de vrije natuur. Een python is ook geen gifslang al kan hij de mens kwaad doen want een volwassen python kan een ongewapend mens de baas.

Kai adviseert me een plant te kopen en die ruim te planten in de tuin. Die plant houdt slangen weg, zegt ze. En dan komt de naam van die wonderplant....

Saled-phang-phon

En dat wordt zo geschreven...

เสลดพังพอน .

Goed gezien, het eerste woord saled is een leenwoord uit het Pali. Net zo’n leenwoord als bijvoorbeeld chanoot. (Het is eigenlijk saleed maar Kai zegt saled...)

Saled betekent spuug, slijm.

Phangphon is Thais voor mangoeste van welke familie het lieflijk ogende stokstaartje een onderdeel is.

‘Spuug van de mangoeste’ heet dus die plant. Ik heb veel boeken maar heb geen Engelse of Nederlandse naam kunnen vinden.

Die plant moet door zijn lucht slangen afschrikken ?

Iemand voor waarheid of fabel, of voor de juiste naam ?

Gebruikersavatar
v@go
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1691
Lid geworden op: vrijdag 19 februari 2010, 13:10
Locatie: Belgie-จอมเทียน

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#2 Bericht door v@go » dinsdag 08 oktober 2013, 08:21

clinacanthus nutans of de Clinacanthus spirei denk ik Afbeelding
geloven is iets wat je niet zeker weet (© v@go)
ความลับไม่มีในโลก

Gebruikersavatar
sunbird
Expat
Expat
Berichten: 582
Lid geworden op: dinsdag 10 augustus 2010, 06:07
Locatie: Mahasarakham

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#3 Bericht door sunbird » dinsdag 08 oktober 2013, 08:31

[quote="prajak"]Is het wel antislangen of schrijf je anti-slangen ?
....O jee. Een cobra. Een dikke, vette, grote lange cobra. Polsdik. Als het niet anders kan vlieg ik er op af met de handhak (ik vind geen beter woord voor een spa die haaks op de steel staat.... Iemand ?) maar ik moet van Kai eerst naar meneer Bang. Die werkt in zijn tuin.
Ngoe hauw roep ik. Hij vliegt naar me toe met zijn buitenmaatse handhak, twee zo groot als de mijne. Meneer Bang is niet bang voor een slang. Drie forse meppen en de slang is wijlen. Anderhalve meter meten wij en waar de slang aan de maag geraakt werd zien we de poten van een recentelijk verorberde kikker zitten.....
Een kuil gegraven en de slang is nu toegedekt met zand en stenen want anders gaan de honden graven.....
De mare gaat rond en Kai wordt ongerust. Wij lopen ook in die tuin en wij hebben niet de ogen en oren van katten.
Buurvrouw Nok en buurman Oem hebben een hummel van een jaar rondkrioelen en buurvrouw Som-Oh heeft een baby en laat de hele dag de voordeur open..... Niemand hier heeft graag een slang in de tuin. En ik ken niemand die een cobra in leven laat.
Een python, ja, die wordt met groot respect behandeld. Dan komt de kamnan of de sarawat-kamnan en wordt het dier voorzichtig in een grote zak gedaan en meegenomen naar de vrije natuur. Een python is ook geen gifslang al kan hij de mens kwaad doen want een volwassen python kan een ongewapend mens de baas.
Kai adviseert me een plant te kopen en die ruim te planten in de tuin. Die plant houdt slangen weg, zegt ze. En dan komt de naam van die wonderplant....
aled-phang-phon

Al ben ik een eind uit de buurt even reageren, Wat een onzinnig flauwekul met fabeltjes verhaal, ook Cobras moet je met respect behandelen
Maar de hakbijl gebruiken :( .............. wat een respect voor de natuur :twisted

Hua Thale
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 3851
Lid geworden op: maandag 17 december 2012, 12:22

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#4 Bericht door Hua Thale » dinsdag 08 oktober 2013, 08:35

Denk dat een product van bijvoorbeeld deze heren (zie link) of of een soort gelijke firma meer zoden aan de dijk zet.
Voor die vijf jaar bewaartijd nog wel te doen voor dat geld zeker als een ziekenhuis op dubieuzen afstand ligt.
Anti plantjes heb je voor zo.n beetje alles maar veel meer als een lichte afkeer creëren doet het meestal niet.
Zie daar de anti muggen ,katten plantjes

http://www.snake-antivenin.com

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#5 Bericht door prajak » dinsdag 08 oktober 2013, 15:19

Sunbird, zo gaat het in dit land en daar verander jij niks aan. Ik ook niet.

Jij kunt het anders doen, hier gaat het mes er in. Schorpioenen, honderdpoten, gifslangen, muggen en in Nederland snijden ze haringen levend open, wordt ritueel slachten zonder verdoving toegelaten en noemen ze vissen een sport.

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#6 Bericht door prajak » dinsdag 08 oktober 2013, 15:27

Hua Thale, goeie link.

Niemand hier heeft dat spul in huis dus waarom zou ik dat doen ? Verder, wie zet die injectie ?

Een gezond mens kan tot een half uur na de beet naar het ziekenhuis en dan heeft de arts nog minstens een half uur tijd de spuit te zetten. Die tijd heb ik/Kai/junior/buren, al moeten ze je in de bak van een pickup leggen. Als ik weet welke slang heeft gebeten tenminste, of ik moet zijn naam vragen of meenemen naar het ziekenhuis. In zo'n situatie wil iedereen helpen.

Ik maak me geen zorgen. Dit is cobra nummer 3 en er is in onze tuinen nog nooit iemand gebeten. Wel een kat van me, die kwam spelend te dicht in de buurt en was binnen een paar minuten dood.

Goed te zien dat je er weer bent. Had je vakantie ?

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#7 Bericht door prajak » dinsdag 08 oktober 2013, 15:54

http://www.udonmap.com/udonthaniforum/v ... 13053.html

Zijn dat alle gifslangen in Thailand ? Maar voor deze regio misschien wel.

Herkennen en dan het juiste flesje uit de koelkast halen en dan een spuit zetten.... Ik laat me wel naar het ziekenhuis brengen.

Hendrik
kenner
kenner
Berichten: 94
Lid geworden op: zondag 23 september 2007, 20:59

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#8 Bericht door Hendrik » dinsdag 08 oktober 2013, 20:06

prajak schreef:Hua Thale, goeie link.

Niemand hier heeft dat spul in huis dus waarom zou ik dat doen ? Verder, wie zet die injectie ?

Een gezond mens kan tot een half uur na de beet naar het ziekenhuis en dan heeft de arts nog minstens een half uur tijd de spuit te zetten. Die tijd heb ik/Kai/junior/buren, al moeten ze je in de bak van een pickup leggen. Als ik weet welke slang heeft gebeten tenminste, of ik moet zijn naam vragen of meenemen naar het ziekenhuis. In zo'n situatie wil iedereen helpen.

Ik maak me geen zorgen. Dit is cobra nummer 3 en er is in onze tuinen nog nooit iemand gebeten. Wel een kat van me, die kwam spelend te dicht in de buurt en was binnen een paar minuten dood.

Goed te zien dat je er weer bent. Had je vakantie ?

Misschien dit beest als huisdier nemen: https://www.google.nl/search?q=%E0%B8%8 ... 9&tbm=isch

Wereldvreemd
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 1404
Lid geworden op: zondag 26 november 2006, 15:15

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#9 Bericht door Wereldvreemd » dinsdag 08 oktober 2013, 22:15

Hendrik schreef:Misschien dit beest als huisdier nemen: https://www.google.nl/search?q=%E0%B8%8 ... 9&tbm=isch
Aaah, dat is nu echt een topper. De Mongoose gaat een slang niet uit de weg en het wordt een spannende strijd.
- -

prajak
Volwaardig lid
Volwaardig lid
Berichten: 17884
Lid geworden op: zaterdag 21 juni 2008, 00:24

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#10 Bericht door prajak » woensdag 09 oktober 2013, 03:26

De mangoeste als huisdier nemen !

Goed idee maar ik weet niet of dat in Thailand mag. En dan...hoe zouden de katten reageren op een dergelijk dier ? En is de mangoeste huiselijk of wil ie de buurt in en dan de kippen van de buren pakken ? Dan is ie snel vergiftigd hoor, daar is men ook gemakkelijk in hier.

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#11 Bericht door RuudThai » woensdag 09 oktober 2013, 16:00

sunbird schreef: Al ben ik een eind uit de buurt even reageren, Wat een onzinnig flauwekul met fabeltjes verhaal, ook Cobras moet je met respect behandelen
Maar de hakbijl gebruiken :( .............. wat een respect voor de natuur :twisted
Sunbird, ik ben ook een natuurliefhebber maar soms genieten andere zaken prioriteit.
Als er midden in een dorp een gifslang wordt gesignaleerd dan wordt die gedood. Want in dorpen lopen overal kinderen te spelen en als die toevallig op zo'n beest trappen kan het gebeurd zijn met dat kind.

In ons vorige huis in het geboortedorp van mijn vrouw hadden we eens een "Isaan spitting cobra" in de keuken. Vermoedelijk was hij afgekomen op het pasgeboren nestje kittens dat daar lag. Toen de slang door onze huishoudster werd ontdekt op minder dan een meter van de doos met poesjes was de moederpoes die haar kinderen verdedigde al een beetje in een oog geraakt door de spuitende gifslang. De slang vluchtte daarop achter de wasmachine en bleef daar zitten. Enkele mannen uit het dorp hebben toen uiterst voorzichtig de wasmachine naar voren getrokken en de tevoorschijn komende slang met een schep een flinke klap op de kop gegeven en daarna gedood.
Men wil zo'n slang niet in de buurt, is te gevaarlijk.
Natuur is mooi maar heeft niet alle rechten, soms moet je ingrijpen bij gevaar.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#12 Bericht door brake034 » woensdag 09 oktober 2013, 16:09

Een goede site met informatie over slangen in Thailand, plus het daarbij behorend gereedschap.
Ik heb zo een slangenvanger gemaakt en is nu 1 keer gebruikt.
Ook voor de gevaarlijke slangen bruikbaar, je moet ze alleen heeeeeeeeel ver weg weer uitzetten!

http://www.siam-info.com/english/snake_catcher.html
Marcel

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#13 Bericht door RuudThai » woensdag 09 oktober 2013, 16:24

brake034 schreef:Een goede site met informatie over slangen in Thailand, plus het daarbij behorend gereedschap.
Ik heb zo een slangenvanger gemaakt en is nu 1 keer gebruikt.
Ook voor de gevaarlijke slangen bruikbaar, je moet ze alleen heeeeeeeeel ver weg weer uitzetten!

http://www.siam-info.com/english/snake_catcher.html
Ja, en dan heeft een ander dorp er weer heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel last van! :mrgreen:
Nee, zo subtiel zijn de Thai niet bij zo'n gifslang. Dood is de enige oplossing.

Gebruikersavatar
brake034
Expat
Expat
Berichten: 3527
Lid geworden op: maandag 20 augustus 2012, 11:51

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#14 Bericht door brake034 » woensdag 09 oktober 2013, 16:26

Aaah, dus dood is de oplossing omdat ze giftig zijn?
Marcel

Gebruikersavatar
RuudThai
Expat
Expat
Berichten: 10296
Lid geworden op: dinsdag 05 juni 2007, 03:29
Locatie: Sakon Nakhon

Re: Antislangen- of fabelplant ?

#15 Bericht door RuudThai » woensdag 09 oktober 2013, 16:41

brake034 schreef:Aaah, dus dood is de oplossing omdat ze giftig zijn?
Omdat ze in bewoond gebied bedreigend zijn voor de mens en zeker voor kinderen. En de Thai zijn daar tamelijk rigoreus in.

Plaats reactie

Terug naar “Cultuur”